Hardlooptopic (Deel 1)

Oeps, ik herken mezelf daar in. Toen ik van de triathlon coach ineens op hartslag moest lopen in plaats van gewoon gaan (op te hoge hartslag dus in de grijze zone) voegde ik wel echt het excuus toe van lopen op lage hartslag of rustig rondje… Vooral voor mezelf eigenlijk omdat ik het echt een stap terug vond.

Maar ook mijn snelle rondjes zijn niet echt snel, heb gewoon geaccepteerd dat ik gewoon steady middenmoot loop en niet zo hard ga. Gelukkig is dat ook prima :blush:

3 likes

De ‘ja en’ vind ik een heel goede opmerking. En anders gewoon die collega blokkeren als diegene nog een keer een opmerking heeft.

Ik vind het ook irritant als mensen op hun strava overduidelijk excuses gaan neerzetten voor hun pace als het een keer langzamer is dan anders. Ik vind het juist een teken van sterkte als iemand verschillende paces kan lopen en zich daar comfortabel bij voelt en progressie maakt (of geen progressie maken mag ook). De ene dag loopt het rustig in x pace en de andere dag ga je makkelijker steady in x pace. Ik vind het bijzonder als mensen letterlijk elke training in hetzelfde tempo gemiddeld eindigen, hoe dan? Duurlopen, interval, herstelloopjes, tempotrainingen? Alles hetzelfde tempo gemiddeld is bijna onmogelijk te halen lijkt mij? Maar er zijn dus echt mensen die dat hebben en ik snap daar niks van. :rofl:

4 likes

Eigenlijk is nooit tegen me gezegd dat ik langzaam was. Maar wel dat enkele kennissen en een vriendin me fijntjes lieten weten veel sneller te lopen dan ik. Best vervelend. Terwijl een lieve collega die écht snel is, een 10K in 36 min, heel supportive is en het fantastisch vindt dat ik hardloop. Ze geeft echt goede tips en adviezen en is blij voor me als ik lekker gelopen heb. Blijkbaar voelt iemand van haar niveau (subtopper) niet de behoefte hierin bevestiging te krijgen.

6 likes

Midden op de dag gaan hardlopen, maar gelukkig was er best wat schaduw. Nu uitpuffen aan de oever van de Sloterplas :sun_with_face:

10 likes

Weet iemand een goed loopschema oid? Ik ben een beginner dus ik vind het een beetje moeilijk om zelf te bepalen.

Deze van Kelly van Runninggirls (Groningen)

https://runninggirls.nl/downloads/category/e-books/

1 like

Ik heb in april de 1/4 marathon van Rotterdam gelopen, daarna was ik 1.5 week ernstig verkouden dus niet gelopen en sindsdien gaat het zo slecht!
Ik had gehoopt die 10 km nu als m’n standaard rondje te zien (ernaar toewerkend liep ik steeds zo’n 8) zodat ik in de herfst van 2023 een halve marathon kon lopen, maar in plaats daarvan maak ik nu met moeite 5 km af, en vaak dat niet eens
Ik weet niet wat het precies is maar zit ook wat te veel in m’n hoofd tijdens het lopen heb ik het idee (“het is te warm, ik voel me niet lekker”, “wat voel ik bij m’n enkel, is dit normaal”, “ga ik niet te snel”, dat soort dingen)
Ik vind het ook gauw te warm deze weken dus probeer altijd voor 9 uur s ochtends te lopen maar lukt niet altijd en ik ga m’n snelheid nu wel bijhouden dmv zo’n sporthorloge dus hopelijk helpt dat

Moet echt even m’n “vibe” weer terug vinden want het ging zo goed begin dit jaar!!

3 likes

Het is niet raar dat je weer even opnieuw moet opbouwen na ernstige verkoudheid en een tijd(je) niet hardlopen. Gewoon een stap terugdoen en in minuten/blokken met wandelpauzes weer opbouwen. En niet letten op snelheid, ga misschien ook gewoon bewust een stuk langzamer zodat het comfortabel voelt. Geef jezelf de tijd om je weer goed te voelen!

Wat vinden jullie de allerfijnste korte broek om in te lopen? De mijne kruipt nu telkens omhoog :weary:

1 like

Alles wat lang genoeg is zoals bijvoorbeeld deze van Fusion:

Dus als het tot halverwege je bovenbeen komt blijft het 100% gegarandeerd zitten.

Deze is een paar cm korter en bij mij kruipt dat altijd op en gaat het ook schuren bij mijn bovenbenen.

Dit merk is sowieso een aanrader, wel duur maar heel duurzaam, fijne materialen en zit super lekker.

3 likes

Vinden jullie een pet of zonnebril echt toegevoegde waarde hebben bij hitte?
Normaal loop ik nauwelijks als het boven de 20 graden is, omdat ik gegarandeerd een paar uur na het loopje barstende hoofdpijn heb.
Dit jaar ben ik wel gemotiveerd de hele zomer door te lopen dus ben aan het nadenken hoe ik dit moet aanpakken: ga sowieso nog van die zout en elektrocyten (?) tabletten kopen en dus misschien pet en zonnebril. Andere tips zijn ook welkom!
Het ligt overigens niet aan een vochttekort denk ik. Ik drink die dagen al bewust heel veel gedurende de dag en voor + na de training en zelfs bij een 4/5 km loopje krijg ik er last van.

1 like

Ja sowieso! Je houdt je hoofd koeler door het dragen van een pet en je beschermt je ogen en gezicht tegen uv-straling. Let op bij een pet dat je een functionele pet met uv-werend materiaal koopt, maar vaak zijn alle hardlooppetjes uv-werend.

Daarnaast is alleen water drinken niet voldoende, elektrolyten gebruiken is belangrijk als je snel last hebt van hoofdpijn! Zorg dat je vooraf al minstens 500ml water met elektrolyten gedronken hebt, tot een uur vooraf zodat je niet hoeft te plassen. Maar nog 100ml 15min vooraf is ook goed om extra te doen.

Onderweg ook als je veel zweet proberen minimaal 500ml per uur hardlopen te drinken, dus als je geen flessengordel, waterzak of handheld bidon hebt zou ik die aanschaffen of je route plannen langs openbare watertaps en dan evt. een opbouwbaar bekertje meenemen. In de eerste opties kun je ook elektrolyten doen.

Na afloop ook direct een litertje klaar maken en drink dit ook in een uur op, doe hier ook je elektrolyten in.

Ik denk echt dat de elektrolyten het verschil gaan maken!

4 likes

Hee bedankt voor deze reactie! Nu heb ik meteen een stappenplan om aan te houden :grin:

2 likes

Thanks! Ga ik even naar kijken, is de investering wel waard

Sinds ik een sporthorloge gebruik weet ik mijn hartslag ook, maar ik weet niet wat mijn ‘normale’ hartslag is. De zones die in de app staan, zijn standaard denk ik (gebaseerd op leeftijd?)

Gisteravond deed ik een 10 km loopje, waarbij de app aangeeft dat mijn hartslag voor 77% in de peak zone zat. Maar gebaseerd op hoe het ging en hoe ik me voelde (tijdens en achteraf) lijkt het me niet echt kloppen.
Ik hoef mijn capaciteit niet in detail te weten, maar iets meer accurate zou wel fijn zijn, zodat ik meer kan lopen met ook mijn hartslag als factor.

Hoe kom ik op een makkelijke manier achter mijn zones? Zonder een hardloopexpert te hoeven betalen ofzo, dat is niet echt aan de orde financieel gezien :grimacing:

1 like

Ik weet niet hoe lang je al traint; maar je zit al best snel aan de hoge kant van je aerobe zones; daar hoef je je ook niet oncomfortabel bij te voelen tijdens het lopen. Er zijn veel mensen die eigenlijk altijd rondom hun omslagpunt lopen en zich daarbij prima voelen! Je horloge is als het goed is ook slim; dus hoe vaker je traint hoe accurater het systeem jouw zones kan inschatten.

Je zones volledig accuraat bepalen (met name je anaerobe drempel) is zonder inspanningstest lastig; maar je kunt wel zelf een maximaaltest doen waarbij je dus je maximale hartslag bepaalt (of misschien heb je daar al een indicatie van, dan kun je die gewoon gebruiken). Dan vul je de maximale hartslag in de app van je sporthorloge in en die rekent dan als het goed is voor jou uit hoe de zones zouden moeten zijn op basis van een percentage van je maximale hartslag. Er zijn verschillende manieren om dat te doen, een voorbeeld ervan (zonder jezelf voor langere tijd te pijnigen haha) is een 1500m stevig doorlopen, dan 500m versnellen en dan 500m zo hard als je kunt. Als het goed is kom je dan redelijk dicht in de buurt van je maximale hartslag. Belangrijk is wel dat je een goede warming-up hebt gedaan van tevoren, voor zowel je spieren als je hart :D.

Ah, dank voor de tip! De maximale hartslag bepalen lijkt me inderdaad handig. Die is nu op basis van mijn leeftijd, en de zones worden automatisch berekend. Ik kan me voorstellen dat die anders ligt, en dat daarmee de zones ook zullen veranderen.

Over hoe lang ik train: sinds januari regelmatig (2 - 4 keer in de week), en had al een redelijke basisconditie van eerdere periodes regelmatig trainen (tussen 2019 - 2021, met pauzes vanwege zwangerschap).

1 like

De konijnenfam was ook op pad :smiling_face_with_three_hearts:

7 likes

Ooh ja dan is het wel goed om opnieuw te bepalen denk ik! Succes!!

Ik had mezelf zo voorgenomen om een rondje te gaan vanavond. Nu regent het haha, en het zier er niet naar uit dat het droog zal worden. Ben zo’n suikerklontje :sweat_smile: