Hardlooptopic (Deel 1)

Gewoon gaan! Niks zo lekker als in de regen hardlopen :grinning:

2 likes

Je hebt gelijk. Ik heb heeeerlijk gelopen! Zoveel zuurstof in de lucht. Pet op en gaan.

1 like

Standaardzones in een horloge zijn volgens mij altijd veel te laag ingesteld. Je kan ze denk ik het beste handmatig instellen. Of handmatig de precieze hartslagwaardes of met percentages. En soms kan je ook kiezen voor percentages van je hartslagreserve, dit is de range tussen je rusthartslag en je maximale hartslag.

Zone 1 is vaak tussen de 60 en 70% van je hartslagreserve. Bijvoorbeeld:

Max 190 - 50 rust = 140
60% van 140 + 50 = 134 bpm
70% van 140 + 50 = 148 bpm

Dus je Zone 1 zou ongeveer tussen de 134 en 148 bpm moeten zitten. Afhankelijk van je getraindheid is de vraag of het haalbaar is, en zo nee dan is een lagere hartslag hebben wel trainbaar.

1 like

Ik volg nu een trainings schema van runnersworld van 10-15 k. Het schema bestaat uit 3 loop dagen, maar omdat ik pas 2 jaar loop, en heb gemerkt dat als ik vaker dan 2 keer per week loop, heb ik het aantal loopwagen per week teruggeschroefd naar 2. Nja niks aan het handje, super lekker gelopen de afgelopen weken, maar nu na mijn laatste twee rondjes heb ik een mega zeurende pijn boven mijn knie. Ook de dagen na het lopen. Is het iets wat ik even moet afwachten? Misschien een weekje niet rennen en wat kracht training doen? Of maar meteen naar de fysio?

Heeft iemand ervaring met zo’n ‘belt’ voor drinkflesje(s)? Ik merk dat ik wel echt water nodig heb als ik langer dan 5km ren en word het flesje in m’n hand houden een beetje zat!
Maar ben bang dat zo’n riem omhoog gaat kruipen en dan vervelend bij m’n buik gaat zitten en ik ‘m telkens goed moet doen.
Iemand ervaring/aanraders? :blush:
(Liefst waar ook m’n telefoon in kan!)

Zoals je zegt, zo’n gordel gaat inderdaad omhoog kruipen als de flesjes leger raken, dat loopt heel vervelend. Tenminste, bij mij was dat altijd zo. Meestal neem ik zo’n rugzak met een waterzak mee als ik langer ga lopen. Dat wordt bij warm weer wel zweterig op m’n rug maar het blijft altijd goed zitten tijdens het lopen. M’n telefoon en sleutels passen er makkelijk in.

Ik hoorde laatst van iemand die had een vest gekocht, waar je flexibele flesjes in kan doen (apart te koop).

https://www.decathlon.nl/p/marathonvest-wit-geel/_/R-p-312601

Ja deze heb ik! Vind ik fijner dan zo’n belt en iets minder plakkerig dan zo’n drinkrugzak op mn rug

1 like

Als je een goede kwaliteit riem hebt dan blijft het goed zitten hoor. Je moet het wel wat strakker dragen zodat het minder beweegt maar zolang het materiaal niet te elastisch is beweegt het niet mee zeg maar. Dan blijft het gewoon stevig zitten. Maar je weet het pas zeker als je het zelf probeert.

Wat je ook kunt doen als je een broek hebt waar een groot vakje op het bovenbeen zit een klein los flesje erin stoppen, dat werkt ook prima! Zoiets als hier:

Dit is van flipbelt en deze broek heeft een flipbelt aan de broek zelf zitten, maar bijv. aan het bovenbeen hebben ze een flesje in het zakje gedaan. Als je een broek hebt waar daar ook een zakje zit kun je hetzelfde doen.

Zo’n flesje past er ook in:

1 like

Hebben jullie alweer loopjes op de planning staan? Vandaag is de inschrijving voor de zevenheuvelenloop geopend, dat vond ik 3 jaar geleden wel een hele leuke.

1 like

Yes Ik ga me inschrijven voor de 7-heuvelen! Mega spannend! Mijn allereerste ooit! :partying_face:

2 likes

Ik sta geloof ik nog ingeschreven voor de CPC in den haag en singelloop in Utrecht. Alles is eindeloos uitgesteld :sweat_smile: Ah en zo te zien zijn ze ook precies na elkaar, haha.

Zevenheuvelen heb ik ook 2x gedaan, vond ik erg leuk!

3 likes

Ik vond Zevenheuvelen ook heel leuk! Maar ben ik nog niet getraind genoeg voor… volgend jaar misschien. Ga me denk wel inschrijven voor een 5 om weer eens te kijken hoe dat loopt

2 likes

Neeee, ik had m’n locatie perongeluk uitgezet en nu heeft Strava m’n hardloopsessie niet vastgelegd terwijl het volgens mij een nieuw PR was :sob: Picture or it didn’t happen zeker haha

2 likes

Haha ja als t niet op strava staat is het niet gebeurd he :crazy_face:

2 likes

Maar op je horloge wel geregistreerd? Voer de activiteit handmatig in op Strava en zet er een screenshot bij van de gegevens in je smartwatch :wink:

1 like

Ik ren zonder horloge helaas haha

De uitslag van het evenement telt ook! :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Net losgelopen voor de halve ironman zondag en ben zowat gesmolten haha, het belooft wat te worden🥵. Ambitieuze tijdsplan overboord gegooid en maar een beetje meer genieten dan😬

2 likes

Gisteren was een spannend rondje. Ten eerste of ik wel zou volhouden met die hitte maar vooral omdat er ineens een roofvogel rondjes vlak boven mijn hoofd begon te vliegen. Hij kwam steeds van achter mij dus zag hem ook nog niet aankomen. Was blij toen ik een ander pad kon inslaan.

2 likes