Ik heb net een intervaltraining gedaan en ik ben ongesteld. Mijn benen staan in brand, haha.
Wel lekker gelopen!
Ik heb gisteren 6.5 km gelopen. Maar had duidelijk een verkeer broekje aan. Dit is de uitslag aan de binnenkant van mijn been.
Hier een laatste keer gelopen op 17/8 want ik had weer dat zeurderige gevoel in mijn billen. De huisarts denkt dat het mijn hamstrings zijn en heeft rust voorgeschreven en me doorverwezen naar de kinesist. Daar ben ik vandaag geweest en die denkt dat het niet aan mijn hamstrings ligt maar weet nog niet waaraan dan wel. Van kinesist mag ik wel gewoon lopen.
Geen idee of ik nu best wel of niet loop. Misschien maar gewoon rustig aan wat proberenā¦
Lig nu wat te rusten en weer dat branderige gevoel. Zo vervelend. En heb dat nooit gehad voor ik hardliep. Ben toch benieuwd of we de oorzaak kunnen achter halen. En hopelijk ook een oplossingā¦
Als de kinesist zegt dat je wel mag lopen zou ik het denk ik gewoon proberen. Heeft hij/zij je ook specifiek wat tips daarvoor meegegeven oid?
Ik mocht zelf met vage kniepijn op een gegeven moment wel gewoon rustig gaan hardlopen, en dan wel echt eerst goede warming up en dan bijv eerst 10x 1 minuut met 1 min wandelen tussendoor, daarna 2x5 en zo werd het dan langzaam opgebouwd. Ik moest dan ook steeds mān pijn een score geven en zo lang het niet veel erger werd mocht ik dan de volgende keer een stapje verder in het schema, en als het bijv een score van 4/10 was dan moest ik de volgende keer dezelfde stap herhalen. Dat gaf mij wel een fijn houvast, dat ik ook een beetje wist waar ik mee bezig was.
Sowieso wel vervelend en al helemaal als je ook geen idee hebt wat het nou echt is, hopelijk valt dat toch te achterhalen!
Enkel een strechoefening die ik moet doen. Verder nog niks omdat ze me nu aan het behandelen is voor een andere kwaal en ze geen twee verschillende behandelingen wil combineren tijdens 1 afspraak. Dus hopelijk volgende keer.
Stom misschien maar ben toch ongerust omdat het zo vaag is. Maar zal wel goed komen zeker.
Is jouw probleem met je knie opgelost geraakt @littlenumbers ?
Ja ik herken dat gevoel heel erg! Bij mij was er dus nooit echt een duidelijke oorzaak te vinden, er was niks echt kapot, met vlagen heus wel wat irritatie en dat was wel eens te zien, maar nooit dus Ć©cht iets te vinden. Terwijl ik er dus wel heel lang steeds af en aan last van had en het me dus ook wel ongerust maakte (stel dat er toch echt iets mis was??) In die zin heeft mijn fysiotherapeut ook een beetje half de psycholoog moeten uithangen door me gerust te stellen daarin, haha, dat ik ook echt niet iets kapot aan het maken was. Deels zat het dus ook in mān hoofd. Van wat ik van haar begreep was dat als je langere tijd last hebt (gehad) van bepaalde pijn dat je hersenen zich daar als het ware ook op aanpassen, dus dat je veel sneller ook weer die pijn voelt ofzo (precieze details weet ik niet meer helemaal, maar ze zei dat daar wel recent meer onderzoek naar was gedaan ook). Mijn kniepees deed ook wat moeilijk soms en ook daarvan is geloof ik inmiddels ook wel bekend dat je juist niet niets moet doen omdat de boel dus dan alleen maar verder verzwakt eigenlijk. Dus ik mocht eigenlijk wel gewoon blijven hardlopen en dus opbouwen met zoān soort schema en die pijnscores steeds. Overigens heb ik nooit hele scherpe pijn ofzo gehad en dus ook geen acuut moment ofzo waarop het ontstaan was, maar meer beetje zoān doffe pijn vaak. Uiteindelijk met dat rustig opbouwen en in eerste instantie ook wel goed een warming up te doen (en misschien ook door mān cadans wat te verhogen met muziek) heb ik het wel weer goed gekregen en heb ik eerder dit jaar een marathon kunnen lopen zonder ook maar enig moment last te hebben van die knie!
Ondertussen doe ik alweer veel te lang heel weinig, en weet ik dat als ik nu vanuit het niets ineens weer veel meer ga doen er dikke kans is dat die pijn weer terugkomt, dus daar moet ik altijd wel een beetje op letten. Maar dat zal voor meer mensen gelden en sowieso is rustig opbouwen in het algemeen gewoon goed, haha.
Ik heb trouwens wel dus ook echt meerdere fysiotherapeuten versleten voor ik er dus eentje vond waarmee het dus zo werkte. De hele praktijk is echt wel gericht op sport en dus ook zoveel mogelijk in beweging kunnen blijven met blessures en ook mijn specifieke fysiotherapeut had veel kennis over specifiek ook hardlopen. Vond dat wel echt een verschil ten opzichte van een āreguliereā fysiotherapeut.
Hopelijk levert dan een volgende afspraak meer op in ieder geval! Blessures zijn wat dat betreft gewoon ook enorm vervelend he als je om je heen wel allemaal mensen ziet die wel gewoon zorgeloos kunnen sporten. Vond dat wel lastig ook aan dat opbouwen, dat ik daar geduld voor moest hebben en dus niet zomaar even de deur uit kon gaan om een (half)uurtje te gaan rennen/dwalen door de omgeving.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Fijn om te lezen dat het opgelost is geraakt! En ook geruststellend om te lezen waarmee je geworsteld hebt en dat dat normaal is. Geeft moed! Dus dank je!
Heel veel hardloopschoenen worden elk jaar opnieuw uitgebracht met een ander kleurtje en wat ānieuweā technologie. De verschillen zijn vaak niet enorm maar de prijs van de oude modellen gaat er wel van omlaag. Online een beetje rondzoeken met de modelnummers kan een hoop korting opleveren! Al helemaal als je niet kieskeurig bent over de kleur.
Wie heeft ervaren hoe het is om hardlopen op te pakken na zwangerschap?
Ik ging fit de zwangerschap in, liep toen nog geregeld duurloopjes van +15 km of intervallen van 6 - 8 km. Heb tot week 20 wel actief kunnen sporten (bootcamp en rondjes joggen/wandelen). Ik mis het verschrikkelijk en ben echt bang dat ik weer helemaal van voor af aan moet beginnen (a la start to run). Mn vriend denkt dat het meevalt en dat ik sneller op kan bouwen maar ben heel benieuwd naar andere ervaringen!
Valt enorm mee. Voor mn zwangerschap liep ik max 10 km. Vervolgens 15 maanden echt niks gedaan aan sport of wat dan ook. Toen in 6 maanden naar een halve marathon opgebouwd (wel gedisciplineerd met 3x hardlopen in de week, maar doe verder aan geen andere sporten ofzo).
Ik was echt verbaasd hoe snel het ging, was totaal niet te vergelijken met het opbouwen vanaf 0 wat ik een paar jaar geleden deed.
Qua conditie ging het opbouwen wel makkelijk, maar mijn lijf was wel echt veel krakkemikkiger na zwangerschap en bevalling. Snel pijntjes / kwaaltjes waar ik eerder nooit last van had. En pas een jaar na de bevalling op kunnen pakken ivm bekkenpijn, dat was wel een domper.
Mijn tip is om het rustig op te bouwen tzt, ook als je het conditioneel wel trekt. En goed rompstabiliteit trainen en goede warming up.
Maar het is helemaal goed gekomen en loop weer net zo lekker als voor die tijd (kind is inmiddels 2,5, dus mag ook wel ).
Ik heb afgelopen zaterdag weer 7 km kunnen lopen en voor mijn doen op een zeer snel tempo. Eigenlijk te snel. Ik wandel nog na elke km waardoor ik het beter kan volhouden.
Merk het nog wel aan mijn spieren, teken om rustiger op te bouwen. Ik ben ook weer begonnen aan mijn teamsport, dus genoeg rusten is van belang.
Wat vinden jullie fijne merken/winkels voor loopkledij? Liever budget tot gemiddelde prijs. Ik heb geen grote borsten dus veel steun hoef ik niet. Ik wil mezelf motiveren door leuke en comfy kledij te kopen
Ik heb van overal wel iets.
Broeken van Uniqlo en h&m. Shirts vooral H&M, maar ik draag er ook een hempje onder voor het zweet. Dat is weer van Zeeman
Sokken van Decathlon.
Sport bh van HEMA.
Ik vin het vooral leuk dat h&m fleurige sportbroeken heeft.
Ik kijk vaak bij bv zalando in de sale. Ben fan van Asics maar koop het nooit voor de volle prijs
Helaas zijn schoenen onder de 100 euro nooit echt comfortabel. Als je een goede schoen wilt is het dus beter om wat langer te sparen voor een schoen van hoge kwaliteit waar je 2 jaar mee kunt doen en die echt lekker zit en waar je goed op loopt. Bij hardloopschoenen is goedkoop echt duurkoop. Of je koopt inderdaad iets wat niet lekker zit en wat als miskoop de kast in beland, of je raakt geblesseerd. Ik zou echt die 150 euro ervoor sparen en het uitgeven in een speciaalzaak.
Niet mee eens. Jaren geleden Asics van 50 euro gekocht, loop ik nog steeds op (nu wel aan vervanging toe) en 0 klachten of pijntjes.
Je hoeft niet altijd een vermogen uit te geven, gewoon een beetje research doen helpt en zorgt dat je portemonnee het ook overleeft. Bepaalde merken zijn ook vooral duur vanwege een soort status idee.
Er zijn altijd uitzonderingen
En daarom kun je niet stellen dat bij hardloopschoenen goedkoop echt duurkoop is.
+1 voor Decathlon. Ze hebben duurdere dingen, maar ook vaak een goedkopere optie. Wat ik van hun heb is per stuk allemaal onder de 12 euro (sportbh, kort broekje, driekwart legging, longsleeveā¦) en ben er heel tevreden mee. Wat basic qua design misschien (maar daar hou ik van) maar prima kwaliteit en zit lekker!
10 euro4 euro