Deze zijn echt heel goed! Haal ik vaker uit mijn kast dan de duurdere merken
Ben nu op vakantie maar wil wel graag blijven trainen voor de 7-heuvelen loop 19 november. Vind het lastig met name doordat ik bang ben voor loslopende honden die achter je aan rennen/alleen rennen in een vreemd land. Nu is er een strand waar geen honden zijn, en waar mijn vriend lekker wilt zwemmen morgenochtend. Maar nu vroeg ik me af: is het beter om wel of geen hardloopschoenen aan te doen als je op het strand hardloopt? Wil niet mezelf helemaal naar de blessures lopen haha. Dacht aan 5k Max.
Ik zou ze wel aantrekken. Vooral omdat zand niet vlak is en je schoen ondersteunt in een normale afwikkeling en stabiliteit voor je enkels. Als je niet gewend bent om barefoot te lopen zou ik dat ook op het strand niet doen
Ik heb spontaan het plan opgevat om over iets meer dan 5 maanden een halve marathon te lopen. Ik loop nu helemaal niet Ik vind wel trainingsschema´s voor dit scenario dus helemaal onmogelijk zal het niet zijn? Ben al redelijk fit van andere sporten, en gewend om lange afstanden te hiken, maar ik ben dus (nog) geen hardloper. Wil mezelf gewoon eens echt uitdagen. Iemand ooit al eens zoiets gedaan, of is dit echt een absurd idee?
Het zal wel een intense periode worden om 3 a 4 trainingen in mn week te duwen naast alle andere verplichtingen en hobbies… Ik twijfel nog of het handiger is om doordeweeks in de ochtend of toch savonds te lopen. Ben niet echt een ochtendmens dus ik denk ergens dat savonds trainen dan effectiever is? Maar dan is het weer lastig met eten plannen. En smorgens kan er in principe ook niks tussenkomen. Hoe doen jullie dat, qua timing?
Ik heb zelf zoiets gedaan, maar wel dat ik al vaker 5 of 10km had gelopen maar niet per se consistent en ben toen zelf gewoon gaan opbouwen naar een halve beetje vanaf eind juni naar begin oktober. Er is van alles qua schema’s te vinden maar ik heb toen ook vooral gedacht, laat ik gewoon proberen 2-3x per week te gaan, waarvan dan in ieder geval 1x een rustige loop gericht op afstand uitbouwen vanaf de 10km (die had ik inmiddels wel vaker gelopen). En ben toen stapsgewijs beetje gaan opbouwen. Volgens mij heb ik toen wel al ook 21 gelopen voor de daadwerkelijke halve marathon, gewoon om te zien of ik het kon, maar dat is niet eens nodig. Tot 18 ofzo is helemaal prima. En vooral ook niet te snel willen gaan.
Helemaal vanaf nul vind ik wel een lastige, zou zeker niet dan zomaar ineens 3-4x per week gaan hardlopen denk ik. Tenzij het heeeeel traag opgebouwd wordt? Maar misschien ben ik weer erg voorzichtig, voor mij zou dat echt vragen om ellende en blessures zijn. Ik zou geneigd zijn van ga eerst gewoon eens een 5 of een 10km proberen en kijken hoe dat gaat, en daarna die halve, maar dat is misschien niet een doel wat echt zo uitdagend voelt
Het zou mogelijk moeten zijn maar als je blessures krijgt dan zou ik het uit je hoofd zetten. En ik zou meer op de korte termijn plannen. Bijv. eerst 2-3x in de week hardlopen om te kijken wat je het handigst vindt qua planning en om te zien hoe het gaat. Daarna verder kijken. In ieder geval een leuk doel! Welke halve marathon wil je lopen?
Ik zou bijvoorbeeld de eerste 2 maanden gebruiken om rustig op te bouwen naar 5 kilometer / 30-40 minuten hardlopen. Mag aan een stuk maar is ook echt niet noodzakelijk. 2x20minuten is ook al een goede basis in 2 maanden. En de 3x per week is belangrijk. Liever continuïteit met wandelpauzes dan 5k aan één stuk lopen en dan 5 dagen spierpijn en zware benen hebben. Zoiets.
Dan ongeveer 1,5 maand opbouwen naar de 10 met hetzelfde idee. Duur en meters in je benen krijgen is belangrijker dan of je alles achter elkaar kunt hardlopen. Vervolgens heb je nog 1,5 maand tot de halve marathon en als het goed is gegaan zou ik nog rustig opbouwen tot 16-18 kilometer of maximaal 2 uur. De langste loop in de een na laatste week doen en dan moet dat laatste stukje in de wedstrijd ook nog wel lukken.
Belangrijk is om in het begin niet teveel te willen, hoe beter getraind je raakt hoe makkelijker het is om langer te lopen en hoe beter je lichaam het ook kan verteren. Ik ben geen wiskundig genie maar van 0 naar 5 is 5x zoveel maar van 5 naar 10 is maar 2x zoveel toch?
Misschien is dit heel dom maar hopelijk snap je wel wat ik ermee bedoel haha!
edit: Oh en ik zou kijken of je andere verplichtingen en hobby’s kunt uitstellen of verplaatsen. Het is echt een commitment om in de ochtend vroeg of 's avonds in het donker na of voor allerlei verplichtingen te moeten doen. Dat vergt echt wilskracht en dat is goed te doen voor een korte periode maar 5 manden is lang…
In aanvulling op wat hierboven is gezegd; van schoenen die bij jouw voeten, afwikkeling en ondergrond passen heb je het meeste plezier, vooral als je langere duurlopen gaat doen. Schoenvoorkeur is ook super persoonlijk dus voor zo’n doel zou ik me daar wel voor laten adviseren!
Qua timing; als je het echt heel leuk vindt dan krijg je het uiteindelijk wel in je routine ingepast! Ik zou lekker beginnen met 1x doordeweeks op een voor jou fijn tijdstip en 1x in het weekend (er vanuit gaande dat je dan meer tijd hebt haha). Je voelt vanzelf aan welke tijdstippen je lekker loopt en welke niet.
Ik kan het niet aanraden om zonder echt goede voorbereiding een halve marathon te rennen. Heb die van Amsterdam gedaan vandaag en het was loodzwaar. Ben wel blij dat ik heb doorgelopen, maar zag veel mensen uitvallen.
Hmm… ja ik denk dan, wat verwacht je dan? 21 km is niet niets.
Hier ga ik weer in training voor een marathon, Boston in April. Zou in 2020 al gaan, maar we weten hoe dat afgelopen is. Tussendoor nog even een baby dus dit jaar was voor mij te snel.
Nou door de voorbereiding die ik wel had gedaan had ik verwacht dat ik tot 15/16 km gewoon oké zou lopen, en dat het daarna wel zwaar zou worden. Maar door de drukte en dat het warmer was dan gedacht was het eigenlijk al vrij snel zwaar. Heb ook zeker 4 mensen door een ambulance afgevoerd zien worden.
Dus had al wel verwacht dat het zwaar zou worden, maar het was toch heftiger dan gedacht.
Het mag van mij ook nog wel flink wat graden kouder, ik had het net zo warm tijdens mn mini rondje
Ik heb in april de 1/4 marathon van Rotterdam gelopen en daarna een paar maanden zowat niet meer gelopen omdat ik het zo warm vond elke keer. Mn rondjes bleven hangen op ongeveer 5 km, meer heb ik sindsdien niet meer gelopen dus ik vind het wel jammer dat ik het nu weer moet opbouwen
Ik vind het juist heerlijk om in de kou (0-5 graden liefst) te lopen en het liefst zou ik dan trainen voor iets in april ofzo, zodat ik een doel heb. Ik zie wel dat Groet uit Schoorl in februari is, halve is te snel maar misschien ga ik voor de 10 km
Of de stevensloop eind maart?
In aanloop naar marathon Rotterdam zijn er regiobreed best wat loopjes: Langsingerland run of Vestinglopen Gorichem of vestinglopen Steenbergen of De 20 van Alphen bijvoorbeeld met diverse afstanden. Allemaal rond feb/maart/april.
Groet uit Schoorl is wel tof, maar als je nu vooral verhard loopt word het extra pittig met het mulle zand en hoogtemeters. Wel leuke uitdaging om dan te gaan trailen en dat ook in je trainingen toe te voegen.
Past qua planning inderdaad beter maar ik vind Nijmegen wel ver haha ik woon zelf in Rotterdam en wil het eerst wat dichter bij huis proberen, hoe stom dat ook klinkt.
Of in Noord Holland overigens, daar wonen mn ouders namelijk dus dan loopt mn vader ook meestal wel mee
Wel goed wat je aangeeft over de grond @anon81378386 , misschien toch wat vaker bij m’n ouders lopen want die wonen vlakbij duingebied.
Ik ga inderdaad wat van die lokale evenementen opzoeken en een planning maken denk ik, ik heb er helemaal zin in dank beide voor de tips!
Iemand toevallig bekend met een leuke kerst of oud&nieuw run? Ik zou graag aan het einde van het jaar nog een keer een leuke 5km rennen maar ik wordt op Google niet veel wijzer.
@Brum @anon81378386 de Groet uit Schoorl loop is 100% verhard en de hoogtemeters vallen ook reuze mee. Er is één wat langere klim maar die is niet steil zoals bijv. bij de Zevenheuvelenloop en als je de halve doet kom je daar maar 1x overheen aan het begin. (De 30km 2x) De rest van het parcours is super vlak. Ik heb die loop een paar keer gedaan jaren geleden en ik kan me niets herinneren van heuvelachtig parcours en je loopt overal op de strakke fietspaden.
Dan was ik in de war met een andere loop in dezelfde omgeving. Excuus.
Geen probleem! Dit weekend was toevallig de Duinentrail in Schoorl, die is wel heel zwaar met mul zand en veel hoogtemeters.
Ja, dan had ik die 2 verward denk ik!
Ik vind dat ik hier weer mag posten! Ik loop nu c25k om op te bouwen naar 5k en ik ben nu in week zeven van de negen . Hopelijk kan ik mezelf blijven motiveren om het ook echt te blijven volhouden en de 5k binnen een beetje een goede tijd te gaan lopen.
Ik zit stiekem ook al te kijken naar de kwart marathon van Rotterdam in april, lijkt me echt een mooi streven en altijd goed om een punt op de horizon te hebben om naar uit te kijken. Ik ben ooit maar tot 7k gekomen tijdens een evenement en het lijkt me echt geweldig om dit te lopen. Ik twijfel wel veel aan m’n kunnen. Die 7k heb ik bijna een uur over gedaan bijvoorbeeld (wel op een terrein met heuvels en veel hoogteverschil) en ik was een van de laatsten. Maar goed misschien alleen maar meer motivatie om goed te blijven trainen en me in te schrijven.
Hebben jullie nog tips voor het trainen?