Hardlooptopic (Deel 1)

Leuk dit te lezen! Vrijwel exact een jaar geleden zat ik er hetzelfde in en heb uiteindelijk inderdaad de 1/4 van Rotterdam gelopen in april :star_struck: was echt zo tof ik zou het zeker aanraden! Is voor jou ook in je eigen stad toch of niet? Dat voegt wat mij betreft echt wat toe

Ik ben ook iemand die ergens naartoe moet trainen en ik deed dat toen nog heel erg op gevoel. “gewoon” gaan lopen, en dat steeds iets uitbreiden qua duur. Ik keek toen helemaal niet naar mn snelheid. Het volhouden en me daar goed bij voelen vond ik toen veel belangrijker
Ik ben geen hardloopexpert dus geen idee of het voor jou werkt maar als je twijfelt aan het kunnen volhouden zou ik me, in ieder geval ter voorbereiding op die 10k, niet focussen op snelheid

Ik postte hier week of 2 geleden over mn nieuwe trainingsdoel en ik ben eruit; begin maart wil ik 16km gaan lopen!
Dus ik ga mn eigen aanpak weer toepassen: minder/niet focussen op snelheid maar op duur en volhouden. In verband met warme weer vd zomer amper gelopen en voor een paar kilometer kan ik een hoger tempo inmiddels redelijk volhouden maar dat is voor 16 niet realistisch. Ik wil zo ±45 minuten gaan lopen, benieuwd hoeveel km dat wordt :joy:

3 likes

Ohhh echt! Wat tof!
Dan moet ik misschien eens teruglezen in dit topic, maar echt super leuk om te horen! Voor mij is het inderdaad ook “mijn stad” en ik sta er altijd aan te moedigen dus meedoen lijkt me echt fantastisch.

Goeie tip van de snelheid, ik ben er tot nu toe ook niet mee bezig geweest en misschien helpt me dat ook wel om het nu zo routinematig vol te houden.

Ben benieuwd hoe ver je net gekomen bent! Klinkt in ieder geval als een mooi doel!

1 like

Ja voor mij exact hetzelfde! De 2021 editie was vorig jaar in oktober vanwege corona en het was toen zulk prachtig weer, heb volgens mij alle marathonlopers voorbij zien komen en aangemoedigd :joy: stond toen bij de bosdreef/boszoom
Heb toen ook besloten dat ik het zelf wou gaan lopen, die hele sfeer er omheen is geweldig

Ja hardlopen moet wel leuk blijven dus voor kleine stukjes wil ik nog wel op mn snelheid letten maar uiteindelijk wil je bij zo’n loop ook genieten

Ik heb zojuist 6.5 km gelopen in iets minder dan 43 minuten!
Heb de laatste paar honderd meter nog een sprintje kunnen trekken dus dat is wel een goed teken. Het wordt alleen alweer zo snel donker :confounded:

4 likes

Ik zou vooral zorgen dat je het voor jezelf laagdrempelig houdt zodat je blijft gaan! Ik wilde zelf in het begin altijd steeds sneller en verder dan de keer ervoor en dan werd het echt zo’n mentale drempel om te gaan.

Als je het qua routine saaier vindt worden kun je wel wat met snelheid gaan doen als afwisseling. Zou in eerste instantie verder niet kijken naar al die intervaltrainingen met zoveel afstand in zoveel minuten oid, maar misschien gewoon af en toe proberen een stukje wat sneller te rennen? Of dat je bijvoorbeeld dan 4 lantaarnpalen sneller gaat rennen, en je omgeving een beetje laat bepalen.
Beetje het idee van fartlek training, leggen ze hier nog wat duidelijker uit dan ik dat kan; 3 fartlek-trainingen om sneller te worden

En kijken of je iets qua muziek of podcasts leuk vindt om mee te lopen, al kan het misschien ook juist wel fijner zijn om helemaal niks op je oren te hebben
 maar dat is ook heel persoonlijk.

Wel een mooi doel de kwart marathon! Ik heb die een paar jaar terug ook gedaan als tweede 10km wedstrijd en vond dat wel een gave ervaring, ook met You never walk alone aan de start natuurlijk

2 likes

Ik was vandaag veeeel te licht aangekleed. Normaal ben ik altijd die persoon in fleecetrui en lange legging terwijl het warm blijkt en anderen in korte broek en hempje lopen, dus dacht zal wel meevallen vandaag maar dat was een inschattingsfoutje. Met de wind was de regen echt zo koud. We hebben het rondje na 4km moeten staken, omdat ik echt volledig onderkoeld was :joy: Zo pijnlijk. Nog nooit zo blij geweest om thuis te komen. Wel extra kunnen genieten van de warme douche en koffie :coffee:

1 like

Haha grappig! Ik had het dus echt veel te warm in lange broek en lange mouwen. :sweat_smile: Ik heb meestal met mezelf de afspraak 10 graden of hoger = korte mouwen en korte broek maar vanwege de wind en regen dacht ik, ik doe eens anders en doe alles lang. Was toch niet nodig voor mij.

Ah top! Ik ga hier denk ik mee aan de slag als het wat saaier gaat worden. Tot nu toe gaat het nog voorspoedig moet ik zeggen :blush:

Ik weet nog niet of ik durf maar door die anekdotes van jou en @Brum krijg ik al helemaal kippenvel haha! Ik heb dat ook als ik sta te kijken al dat ik denk :pleading_face:
Lijkt me echt fantastisch.

1 like

10 graden korte broek? :eek: haha daar ben ik echt te koukleum voor

2 likes

Ik heb vanochtend mijn eerste training via hardlopen met Evy gedaan en dat is natuurlijk echt beginnerswerk maar het viel mij mee met hoe het mij afging. Ik heb vroeger wel eens halfbakken pogingen gedaan tot hardlopen maar dan viel ik voor mijn gevoel aan het einde van de straat al om. In januari begin ik bij een hardloopclub (ook voor beginners) maar wil toch al wel iets conditie opbouwen voor ik daar begin. In september zie ik dat er bij mij in de stad een 10KM en een halve marathon georganiseerd wordt. Ik hoop dat de halve marathon lukt, maar als ik de 10KM weet uit te lopen is dat al een hele prestatie. Mooi doel in het vooruitzicht.

7 likes

Mensen die gaan klappen/hun duimen opsteken/juichen als je langs ze rent

• Ja leuk/aardig/bemoedigend
  • Stop nee hou op

0 stemmers

Ik vind dit zo irritant, echt laat me met rust joh. Ik had net zelfs dat iemand die z’n stoep aan het vegen was me aan zag komen en een stukje met me mee rende, en toen ging juichen alsof hij het sprintje tussen ons had gewonnen :expressionless:

Het zijn ook altijd mannen

1 like

Ik vind het vooral irritant als ik dan ergens een stukje wandel (of wel omdat ik klaar ben met m’n training oid en naar huis wandel of met iets van intervallen oid) en dat er dan van die kerels roepen dat “het echt wel sneller kan”. Bij voorkeur vanaf een witte plastic tuinstoel in de voortuin.

Ik vind het leuk, al hangt er wel van af wie het doet en wat ze dan zeggen/doen :sweat_smile:

1 like

Ik had pas twee oude dames die riepen “goed zo, zet m op” en dat vond ik heel lief
Maar een man die gaat klappen zou ik kut vinden

9 likes

Dit vind ik echt belachelijk en dus ook irritant. En wat @littlenumbers zegt ook

Zelf ook 1x gehad dat ik werd ingehaald door wielrenners die ook opmerkten dat ik wel wat sneller kon. Echt grote bek houden want je weet niks met je kutfiets.

Maar ik heb ook wel eens gehad dat ik aan t lopen was terwijl het ijskoud was en toen riep iemand naar me ‘op karakter!’ En dat waardeerde ik eigenlijk wel. Of mensen die een casual ‘goed bezig!’ Roepen vind ik ook altijd wel leuk

7 likes

Ugh ja zo vervelend. Ik heb soms ook wel eens dat iemand dan op een scooter naast me komt hangen (ook voornamelijk in de avonden) en dan zo zit van; goed bezig hoor, vragen hoe het met me gaat etc. En dan probeer ik het altijd maar af te kappen door vriendelijk te blijven en iets te zeggen van ‘dankjewel, fijne avond he!’ in de hoop dat ze doorrijden en me met rust laten
 Terwijl een vriend van mij in dezelfde omgeving hardloopt en die wordt natuurlijk nooit aangesproken oid he. :unamused:

Ik werd een keer gepasseerd door twee politie te fiets die mij en m’n run buddies complementeerde op onze goede verlichting en doorzettingsvermogen met het koude &donkere weer :blush: we rennen vaak in een best donker park dus vooral tegen het einde van het jaar zien we er echt uit als kerstbomen :christmas_tree: is overigens ook een park waar ik alleen nooit zou gaan rennen in het donker.

9 likes

Welke verlichting gebruik je? Vanmorgen bij m’n vroege rondje 4x de berm in moeten duiken :-(. Reflectievest & jasje en 2 verlichtte armbanden zijn dus te subtiel. Ik wil meer verlichting ipv reflectoren. Kerstboom-idee klinkt goed :wink:

1 like

Ik heb er zo eentje van decathlon;https://www.decathlon.nl/p/hardloop-licht-runlight-250-hw19/_/R-p-312549?mc=8573980

vond het in eerste instantie wel duur, maar al die andere lampjes zijn vaak niet oplaadbaar en deze wel, dus op de lange termijn valt het wel mee
 en je kunt dus ook een beetje zien waar je loopt

Deze heb ik ook. Is fijn inderdaad!

Ziet er degelijk uit, thanks! Maar voor m’n gevoel niet meer dan ik nu al draag

Zag ook van die harnassen met soort led-breaklight lampen. Maar alle foto’s lijken zo gephotoshopt
 Misschien gewoon meerdere attributen bij elkaar zoeken voor groots effect :slight_smile:

1 like