Ik vind op de loopband ook veel zwaarder dan buiten
Ja heb ook het idee dat de lucht ook niet heel bevorderlijk is in zo’n sportschool, haha
Ik heb sinds een paar weken een loopband thuis en het is inderdaad zwaarder! Ik zie het maar als motivatie: dan gaat het buiten alleen maar makkelijker
Ik heb vandaag mijn persoonlijke record gelopen: 10k in 51.33sec. Ik ging zo lekker, dat heb je soms hè?
Ik wil ook mee doen met de Dam tot Dam-loop dit jaar. Hopelijk kom ik er doorheen met inschrijven.
Wat een goede tijd!
Ik was er een paar jaar geleden heel makkelijk doorheen bij de dam tot dam. En als het niet lukt, heb je vlak voor het evenement altijd wel mensen die geblesseerd zijn of om een andere reden hun startbewijs verkopen.
Iemand toevallig ook hardloopleggings van het Noorse merk Bara?
Ik heb deze reflective winter tight gekocht, gelukkig met 50% korting want ben niet helemaal overtuigd.
Ten eerste vind ik het helemaal geen winterlegging. Hij zou aan de binnenzijde geruwd fleece moeten hebben, maar dat is niet het geval en ik vind 'm relatief dun. Of ik moet toevallig de non-wintervariant gekregen hebben.
Maar hij knelt ook best in mijn knieholtes, iets waar ik eigenlijk nooit last van heb bij andere broeken.
Nu denk ik: ben ik in zo’n slechte Chinese troep reseller getrapt of is dit wel een ‘legit’ merk?
Het reflectieve deel is trouwens wel awesome!
Oh goed om te weten! Ik heb me ingeschreven voor de nieuwsbrief dus hopelijk ben ik er op die manier op tijd bij.
Vond je het leuk om die te lopen?
Ik heb uiteindelijk niet gelopen, want het was toen heel warm (2019) en mijn tijdvak mocht niet starten
Er waren toen echt heel veel mensen oververhit en om te voorkomen dat dat er nóg meer werden, mochten een paar groepen niet starten.
Verder ben ik eigenlijk altijd op vakantie of net terug van vakantie (en dus niet goed genoeg getraind) dus heb het andere jaren nooit geprobeerd om me in te schrijven. Misschien ga ik dit jaar weer eens een poging wagen.
Ik ga wel begin april johan cruyff run doen. Die is 14km en dat vind ik altijd fantastisch
Ooh ja dat was zo shit he met die 2019 editie. Ik zat in het laatste vak dat nog wel mocht denk ik. Zag wel echt idioot veel mensen langs de weg/ bij ehbo-posten en ook mensen veeeel te warm gekleed en zelfs gewoon in spijkerbroek enzo?? Volgens mij is dat bij dam tot dam wel helemaal erg, dat men er heel makkelijk over denkt en misschien ook zich niet helemaal realiseert dat 10 mijl best ver is
Wat ik wel ook vrij snel geleerd heb met die tijdvakken; bijna iedereen bluft met het opgeven van eindtijden voor van die evenementen. Dus dat ben ik ook maar gaan doen, haha
Ja ik hoorde toen ook van verschillende mensen in zaandam dat zij al jarenlang kijken en nog nooit zoveel ambulances enz hebben gezien als die editie
En laatst sprak ik ook iemand die veel evenementen loopt, die zei ook je ziet nergens zoveel blessures enz als bij de dam tot dam. Dat lijken mensen echt te onderschatten ofzo.
En ja die eindtijd bluffen had ik ook een beetje gedaan haha ik had m 5 of 10 min optimistischer ingezet dan wat ik daadwerkelijk verwachtte. Maar volgende keer misschien nog optimistischer inzetten haha
Meer dan genoeg tijd om ervoor te trainen! Wel interessant dat ‘we’ er meteen vanuit gaan dat dit tempo niet “easy” is voor jou. (Oftewel, dat je per se langzamer móet lopen om langer te kunnen lopen) Het is snel ja, maar dat betekent niet dat het ook zwaar en te hard is. Voelt het comfortabel, is je ademhaling onder controle, kun je nog goede volzinnen praten, dan is het tempo goed. Gewoon een kwestie van uitbreiden en vaker gaan lopen. En variëren is altijd goed. Dus inderdaad, loop eens wat langzamer maar ook, loop intervallen in een hoger tempo.
Oh balen zeg, daar sta je dan met je goede gedrag. Maar dat het gezond en veilig is is natuurlijk veel belangrijker.
Tof dat je de JC gaat doen!
Waarom is het beter ok optimistischer in te schrijven?
Nou voor mij kwam die opmerking vooral voort uit het feit dat ik vorige keer met de dam tot dam wrs wel had mogen starten als ik een snellere verwachte eindtijd had ingeschreven (ik zat in de eerste groep die niet mocht starten toen). Voor de rest zie ik er niet perse voordelen aan.
en @ZusjevanJoost wat ik dus wel vaker heb gehad bij van die drukke evenementen was dat ik dan echt tussen veel langzamere mensen zat en met geen mogelijkheid kon inhalen of daar heel veel moeite voor moest doen (en dus met slalommen wrs ook allerlei extra meters aan het maken was haha). Daardoor kon ik dan al niet eens echt lekker lopen laat staan ook echt gaan voor een zo goed mogelijke tijd.
Grootste ergernis dit. Mensen die bijv. 6:30 per kilometer of trager lopen en inschrijven voor een eindtijd van 5:00 per kilometer of sneller. Zodat ze eerder mogen starten en niet bang hoeven te zijn voor de tijdslimiet of zodoende niet alleen hoeven te lopen. Echt niet chill.
Of mensen die naast elkaar gaan lopen in wedstrijden precies in het midden van het parcours. En als ze dan ook nog trager zijn dan de rest van het veld oeiii
Mijn beste wedstrijden heb ik gelopen waar iedereen in het startvak de juiste snelheid heeft opgegeven en je dus allemaal in hetzelfde tempo loopt. Je hoeft niet na te denken over je tempo, je gaat gewoon met de meute mee. Heel relaxed!
De Dam tot Damloop vind ik altijd leuk om te lopen. Heb het een aantal keer gedaan en heel gezellig. Inderdaad wel ervoor trainen, want heel veel mensen onderschatten 16 km. Zeker met verschillende weertypes in september (heel warm of juist koud en veel regen) is het fijn als je geoefend aan de start staat.
Zelf wil ik ook weer het hardlopen rustig gaan opbouwen. Ik was altijd heel fit (nog steeds wel, maar niet hardloopfit) en liep veel en vaak. Helaas door een knieblessure niet meer lekker kunnen lopen. Nu veel aan het fitnessen om toch het hardlopen weer te kunnen oppakken en hopelijk de blessure te verminderen en dat die uiteindelijk weggaat.
Oh dat klinkt goed! Ik zal wel gaan moeten trainen om de 16 de lopen ja want 10 is nog geen 16.
Wat balen van je knieblessure zeg! Dat is zo rot als je het zo fijn vindt om hard te lopen.
@littlenumbers en @Luipaard ah dat klinkt wel irritant ja als je tussen slome personen moet rennen en je daardoor gehinderd wordt. Ik zal erop letten met inschrijven straks.
Mijn allereerste hardloopevenement was zo’n womens-run. Ik weet nog dat ik dacht: “Boeiend waar ik sta, ik heb toch een chip voor de tijd.”
WRONG
Ik stond daardoor tussen alle Gerda’s en Corry’s die niet getraind hadden en lekker met z’n vieren op een rijtje gingen lopen. En dat mag ook, maar als je zelf wel hebt getraind wil je niet daartussen lopen.
Heeft me flink wat slalom-moves en extra meters gekost voordat ik uit die kudde was.
ohh die frustraties, zo herkenbaar! hoop echt dat zo veel mogelijk evenementen gaan kijken naar je eerder gelopen tijden (bijv automatisch via Mylaps of dmv opsturen screenshot). Hoorde ook van de Bruggenloop dat er geen tijdsvakken waren, terwijl het een vrij grote run is, en dat mensen vloekend en tierend van frustratie naar de finish zijn gerend
Zelf helaas ook paar keer te laat ingeschreven voor bijv de CPC en de singelloop Utrecht en dan start je dus ook achteraan, 6000(!) mensen ingehaald toen
In principe hoef je niet de volledige 16km te trainen en kun je het ook redden op max. 12km training. Als je nu al op 10 zit, zou je wel al een keer 16km kunnen lopen. Dan heb je een beetje een gevoel bij hoe ver de afstand is.