Hardlooptopic (Deel 1)

Haha ik loop al ruim 10 jaar maar spreek de taal blijkbaar niet :grimacing:

Dus dat betekent dat ik vandaag dus gemiddeld 5 minuten en 20 seconden deed over 1 kilometer?

Haha wauw dat verbaast me echt dat je dat dan al die tijd nooit hebt geweten :stuck_out_tongue_closed_eyes: En ja, dat klopt!

1 like

Waarom heb je een hekel aan intervallen?

Ik lees dat je in het verleden wel op de baan hebt gelopen dus je beschikt wel over “voorkennis”.

Makkelijkste manier van interval is fartlek ofwel vaartspel. Je kiest een punt bijvoorbeeld van lantaarnpaal tot paar lantaarnpaal verder die je versnelt, daarna vertraag je weer.
Dit kan je doen met alle elementen/voorwerpen die je tegenkomt; bankjes/trappen/bomen/prullenbakken etc.

Variatie is daarin het leukst en maakt dat je meer “onbewust” intervalt.
Als je niet op de klok/afstand wil intervallen.

2 likes

Haha erg hè! Haha heb ik weer wat geleerd :laughing:

2 likes

Leuk alle reacties!
@ZusjevanJoost haha mijn loopband kan alleen km/h en daar krijg ik juist helemaal error van :joy: Daarom zet ik meestal zwift aan zodat het direct omgerekend wordt.

@Brum @oliverqueen mijn motivatie is inderdaad wel iets om over na te denken, doe ik het voor mezelf of voor een ander. Ik denk beide wel eigenlijk. Ik haal inderdaad ook meer voldoening uit afstand in plaats van snelheid, maar het lijkt me wel leuk met anderen samen te lopen (die een hoger tempo hebben) of ook aan minder grotere loopjes meedoen zonder direct tot de laatste lopers te behoren.

Waarom ik intervallen haat komt denk ik door mijn eigen luiheid :joy:
Ik loop het liefst op een tempo waarbij ik niet buiten adem raak ofzo. Zou alleen willen dat dat tempo hoger lag, waar toch weer intervallen voor nodig zijn. Misschien ook een kwestie van gewenning die intervallen, op de atletiekvereniging vond ik het altijd achteraf ook wel meevallen. Die strides in een duurloop vind ik wel een heel leuk idee trouwens! Ga ik proberen. En die intervallen misschien op de loopband beginnen, dan is het deel van jezelf moeten pushen al verdwenen, anders lig ik gewoon achter de band als ik niet loop.

@anon81378386 ik zat bij de studentenatletiekvereniging! Zo’n vaartspel klinkt ook wel leuk ja, wat iemand eerder ook zei met lantaarnpalen. Nu gaat er opeens ook een belletje rinkelen van de mona fartlek, die staat nog in m’n horloge gepogrameerd volgens mij haha.

2 likes

Ik ging sneller lopen toen ik de lange lopen met korte afwisselde, en dat ging ook vrij geleidelijk. Bij de korte lopen vond ik het dan minder ‘eng’ om harder te lopen omdat je toch maar een klein stukje hoeft

1 like

Naar aanleiding van berichten hier (ik heb ook doelstelling om sneller te gaan lopen, maar had geen idee hoe interval op te starten zonder alleen maar statisch met m’n horloge bezig te zijn) zojuist in m’n duurloop 6 stukken sprint toegevoegd. Gewoon van boom naar paal ofzo. Verbaasde mijzelf hoeveel ik kon geven en voelde al als 6 overwinningen :slight_smile: Voelde alsof ik nog doelbewuster met hardlopen bezig was. Zeker voor herhaling vatbaar, thanks voor de tips!

Welke hardloopsters volgen jullie op Instagram?
Ik vind thefashionjogger leuk.

7 likes

Lekker he? Goed bezig!

2 likes

Ik volg Bjorn Koreman! Loopt professioneel en doet de marathon in 2:10 dus niet per se om mezelf mee te vergelijken :smile:

1 like

Ik volg nellasrun, arkesfly en runningroos. Lopen ook allemaal een stuk sneller dan ik, maar hun enthousiasme is aanstekelijk!

1 like

Domme vraag van een beginner: wat dragen jullie wanneer het regent en houden jullie je haar droog? Of moet ik me daar maar aan overgeven… Vind de natte kleren niet erg, en het lopen door de de regen vaak zelfs wel chill, maar als m’n haar nat is heb ik er daarna werk aan om te wassen en drogen, en dat is zo’n drempel om toch de deur uit te gaan.

1 like

Haha respect dat je dan de deur uitgaat! Ik ben echt een mooi weer hardloper en als het dan toch regent, was ik gewoon m’n haar erna

1 like

Ik hou m’n haar niet droog, na het hardlopen moet ik het immers toch wassen. Bij een langere loop in erg slecht weer kies ik wel sneller voor een knotje of vlecht ipv een staart. Maar uiteindelijk wordt het hoe dan ook een grote klit.

3 likes

Meestal pas ik mijn outfit er niet echt op aan, want ik ga niet als het keihard regent. Als het zacht regent of beetje miezert dan wil ik nog wel eens zo’n sport regenjas aan doen. Die zijn ook vaak winddicht. Dat doe ik in de zomer vaak niet, want dan vind ik het te warm. En als het onderweg hard begint te regenen, boeit het me niet meer en soms is het dan zelfs wel lekker. Qua haar doe ik niets bijzonders, omdat ik het toch ga wassen na het hardlopen. Ik doe het soms wel in een knot zodat het minder gaat klitten door de regen. Maar nat wordt het dan alsnog.

2 likes

Ik pas mijn haar was schema aan aan mn hardloopschema, dus was altijd mijn haar na het hardlopen. Je zou een pet op kunnen doen, dan valt de regen ook niet zo in je gezicht. Maar als je daaronder dan weer zweet, wordt je haar alsnog nat. Alleen dan van t zweet ipv de regen

2 likes

Ik loop ook altijd in de regen als het toevallig zo is. Of sneeuw hitte of storm. Vind dat wel lekker haha

Vanmorgen ook weer lekker nat geregend. Ik draag dan altijd een pet met een hoodie erover. Dan komt de regen ook niet zo in m’n ogen.

Net lekker 10 kilometer gerend met een tempo (jaja heb het nu geleerd haha) van 5.21

12 likes

Met m’n garmin horloge een plan voor 5km aangemaakt, vandaag de benchmark run gedaan en ging best lekker na jaaaaaren niet lopen. Pluspunt voor mezelf dat ik me in dit weer naar buiten gesleept heb

15 likes

Doen jullie spierversterkende oefeningen?

Thanks voor alle tips! Ga inderdaad maar een petje gebruiken vanaf nu, soms is die regen op je voorhoofd best irritant!

Heb gewoon zo’n hekel aan m’n haar wassen

2 likes

ik ben hier een tijdje voor naar een fysio geweest en daar heb ik geleerd dat het probleem niet in je schenen zelf zit maar in je andere spieren, dus ik moest die spieren soepeler en sterker maken. kuitspieren en bovenbenen trainen dus. en rollen met een foamroller (op de grond en dan met je kuit eroverheen, doet tering veel pijn). en dat hielp! het was ook anders dan de dingen die ik er op internet over vond, weet niet waarom.

1 like