Hardlooptopic (Deel 1)

Goed idee! En ik ga opzoeken hoe je het beste van 10 maar 16 toe kunt werken. Maar ik heb nog even :relaxed:

2 likes

Ik loop inmiddels weer redelijk makkelijk 10 km maar vind het altijd zo ongemakkelijk als mensen vragen naar m’n snelheid. Bijvoorbeeld collega’s of kennissen die je zien lopen. Gek genoeg vragen andere lopers dan zelden bedenk ik me nu. Ik ben best een trage loper namelijk, 10 km doe ik zo rond de 6:50 en dat doet voor m’n gevoel zo’n afbreuk aan m’n prestatie ofzo. Alleen zoooo’n hekel aan intervallen haha dus ik vraag me af of ik ooit sneller word, helemaal nu ik niet meer op de baan train en mezelf in m’n eentje moet pushen.

Anyway, deze dagboekpost moest de inleiding worden naar de vraag hoe jullie intervallen doen en bedenken (als je niet bij een vereniging traint). Heeft het meerwaarde zo’n betaald programma te doen zoals die van Annemerel?

3 likes

Redelijk makkelijk 10 km kunnen lopen is toch al een prestatie op zich! Wil je echt graag sneller lopen of wordt het ook aangewakkerd door de vragen die je erover krijgt?

Ik doe ook langer dan een uur over 10 km maar heb ook niet de ambitie om veel sneller te gaan lopen. Ik wil vooral dat ik het lopen leuk blijf vinden (ik moet ook mezelf motiveren) en doe dat door de lengte in km van m’n lopen aan te passen, niet door op de tijd te letten. Ben een beetje bang dat ik het met een focus op de tijd minder leuk ga vinden
Ik ren nu eens per week een uur en dan eens per week een km of 4 en dat laatste is wel met interval maar vooral omdat ik sprinten leuk vind, ik train er niet bewust mee/voor
Ik ren dan 2 rondjes in het park en per zoveel lantaarnpalen trek ik een sprintje maar thats it :upside_down_face:

4 likes

Ik snap nooit wat dat 6:50 is of 5.50 ofzo :upside_down_face: wat houdt dat in? Ik zie op mijn fitbit bij mijn training van vandaag een gemiddelde van 5.20 maar het zegt me niks. Ik kan meer met k p/u.

1 like

Toen ik nog met start to run trainde zei Evy altijd: het is geen wedstrijd! Dus lekker van je eigen tempo genieten en dat je 10k kunt rennen is al hartstikke knap.

1 like

Ik denk dat je eerst moet bedenken waarom je intervallen haat en waarom je het dan toch zou moeten doen van jezelf? Een programma als die van Annemerel gaat je niet helpen om intervallen niet te haten als je niet weet waarom je het haat en wat je kan doen om het leuker te maken. Zij kunnen je wel tips geven om het te leren en geld betalen kan een stok achter de deur zijn. Misschien als je het probeert voor 3 maanden dat je het erna wel leuk vindt.

Ik vind intervallen juist wel heel leuk en ik hou van wandelen in mijn trainingen dus als ik een intervaltraining doe dan is het dus geoorloofd om te wandelen :sweat_smile: En inmiddels ken ik mijn tempo’s goed en is mijn lichaam (en geest) geadapteerd aan de trainingen waardoor het niet meer zo :hot_face: :cold_sweat: voelt als ik wel tot het gaatje probeer te gaan.

Ik zou beginnen met intervallen van 5x200m of 5x1 minuut ofzo, en dan alleen maar lichtjes aanzetten. Wandelen vooraf na het inlopen, en wandelen in de pauzes. Of voeg een keer ‘strides’ toe in je duurloop. Dit zijn korte versnellingen van 20-30 seconden, maar ook hier, niet gaan sprinten, comfortabel blijven lopen. Ook met wandelen tussendoor.

2 likes

Minuten per kilometer, is de taal van hardlopers :wink: Alleen wielrenners spreken in kilometer per uur haha

1 like

Haha ik loop al ruim 10 jaar maar spreek de taal blijkbaar niet :grimacing:

Dus dat betekent dat ik vandaag dus gemiddeld 5 minuten en 20 seconden deed over 1 kilometer?

Haha wauw dat verbaast me echt dat je dat dan al die tijd nooit hebt geweten :stuck_out_tongue_closed_eyes: En ja, dat klopt!

1 like

Waarom heb je een hekel aan intervallen?

Ik lees dat je in het verleden wel op de baan hebt gelopen dus je beschikt wel over “voorkennis”.

Makkelijkste manier van interval is fartlek ofwel vaartspel. Je kiest een punt bijvoorbeeld van lantaarnpaal tot paar lantaarnpaal verder die je versnelt, daarna vertraag je weer.
Dit kan je doen met alle elementen/voorwerpen die je tegenkomt; bankjes/trappen/bomen/prullenbakken etc.

Variatie is daarin het leukst en maakt dat je meer “onbewust” intervalt.
Als je niet op de klok/afstand wil intervallen.

2 likes

Haha erg hè! Haha heb ik weer wat geleerd :laughing:

2 likes

Leuk alle reacties!
@ZusjevanJoost haha mijn loopband kan alleen km/h en daar krijg ik juist helemaal error van :joy: Daarom zet ik meestal zwift aan zodat het direct omgerekend wordt.

@Brum @oliverqueen mijn motivatie is inderdaad wel iets om over na te denken, doe ik het voor mezelf of voor een ander. Ik denk beide wel eigenlijk. Ik haal inderdaad ook meer voldoening uit afstand in plaats van snelheid, maar het lijkt me wel leuk met anderen samen te lopen (die een hoger tempo hebben) of ook aan minder grotere loopjes meedoen zonder direct tot de laatste lopers te behoren.

Waarom ik intervallen haat komt denk ik door mijn eigen luiheid :joy:
Ik loop het liefst op een tempo waarbij ik niet buiten adem raak ofzo. Zou alleen willen dat dat tempo hoger lag, waar toch weer intervallen voor nodig zijn. Misschien ook een kwestie van gewenning die intervallen, op de atletiekvereniging vond ik het altijd achteraf ook wel meevallen. Die strides in een duurloop vind ik wel een heel leuk idee trouwens! Ga ik proberen. En die intervallen misschien op de loopband beginnen, dan is het deel van jezelf moeten pushen al verdwenen, anders lig ik gewoon achter de band als ik niet loop.

@anon81378386 ik zat bij de studentenatletiekvereniging! Zo’n vaartspel klinkt ook wel leuk ja, wat iemand eerder ook zei met lantaarnpalen. Nu gaat er opeens ook een belletje rinkelen van de mona fartlek, die staat nog in m’n horloge gepogrameerd volgens mij haha.

2 likes

Ik ging sneller lopen toen ik de lange lopen met korte afwisselde, en dat ging ook vrij geleidelijk. Bij de korte lopen vond ik het dan minder ‘eng’ om harder te lopen omdat je toch maar een klein stukje hoeft

1 like

Naar aanleiding van berichten hier (ik heb ook doelstelling om sneller te gaan lopen, maar had geen idee hoe interval op te starten zonder alleen maar statisch met m’n horloge bezig te zijn) zojuist in m’n duurloop 6 stukken sprint toegevoegd. Gewoon van boom naar paal ofzo. Verbaasde mijzelf hoeveel ik kon geven en voelde al als 6 overwinningen :slight_smile: Voelde alsof ik nog doelbewuster met hardlopen bezig was. Zeker voor herhaling vatbaar, thanks voor de tips!

Welke hardloopsters volgen jullie op Instagram?
Ik vind thefashionjogger leuk.

7 likes

Lekker he? Goed bezig!

2 likes

Ik volg Bjorn Koreman! Loopt professioneel en doet de marathon in 2:10 dus niet per se om mezelf mee te vergelijken :smile:

1 like

Ik volg nellasrun, arkesfly en runningroos. Lopen ook allemaal een stuk sneller dan ik, maar hun enthousiasme is aanstekelijk!

1 like

Domme vraag van een beginner: wat dragen jullie wanneer het regent en houden jullie je haar droog? Of moet ik me daar maar aan overgeven… Vind de natte kleren niet erg, en het lopen door de de regen vaak zelfs wel chill, maar als m’n haar nat is heb ik er daarna werk aan om te wassen en drogen, en dat is zo’n drempel om toch de deur uit te gaan.

1 like

Haha respect dat je dan de deur uitgaat! Ik ben echt een mooi weer hardloper en als het dan toch regent, was ik gewoon m’n haar erna

1 like

Ik hou m’n haar niet droog, na het hardlopen moet ik het immers toch wassen. Bij een langere loop in erg slecht weer kies ik wel sneller voor een knotje of vlecht ipv een staart. Maar uiteindelijk wordt het hoe dan ook een grote klit.

3 likes