Hardlooptopic (Deel 1)

Meestal pas ik mijn outfit er niet echt op aan, want ik ga niet als het keihard regent. Als het zacht regent of beetje miezert dan wil ik nog wel eens zo’n sport regenjas aan doen. Die zijn ook vaak winddicht. Dat doe ik in de zomer vaak niet, want dan vind ik het te warm. En als het onderweg hard begint te regenen, boeit het me niet meer en soms is het dan zelfs wel lekker. Qua haar doe ik niets bijzonders, omdat ik het toch ga wassen na het hardlopen. Ik doe het soms wel in een knot zodat het minder gaat klitten door de regen. Maar nat wordt het dan alsnog.

2 likes

Ik pas mijn haar was schema aan aan mn hardloopschema, dus was altijd mijn haar na het hardlopen. Je zou een pet op kunnen doen, dan valt de regen ook niet zo in je gezicht. Maar als je daaronder dan weer zweet, wordt je haar alsnog nat. Alleen dan van t zweet ipv de regen

2 likes

Ik loop ook altijd in de regen als het toevallig zo is. Of sneeuw hitte of storm. Vind dat wel lekker haha

Vanmorgen ook weer lekker nat geregend. Ik draag dan altijd een pet met een hoodie erover. Dan komt de regen ook niet zo in m’n ogen.

Net lekker 10 kilometer gerend met een tempo (jaja heb het nu geleerd haha) van 5.21

12 likes

Met m’n garmin horloge een plan voor 5km aangemaakt, vandaag de benchmark run gedaan en ging best lekker na jaaaaaren niet lopen. Pluspunt voor mezelf dat ik me in dit weer naar buiten gesleept heb

15 likes

Doen jullie spierversterkende oefeningen?

Thanks voor alle tips! Ga inderdaad maar een petje gebruiken vanaf nu, soms is die regen op je voorhoofd best irritant!

Heb gewoon zo’n hekel aan m’n haar wassen

2 likes

ik ben hier een tijdje voor naar een fysio geweest en daar heb ik geleerd dat het probleem niet in je schenen zelf zit maar in je andere spieren, dus ik moest die spieren soepeler en sterker maken. kuitspieren en bovenbenen trainen dus. en rollen met een foamroller (op de grond en dan met je kuit eroverheen, doet tering veel pijn). en dat hielp! het was ook anders dan de dingen die ik er op internet over vond, weet niet waarom.

1 like

Ja wat core/rug oefeningen omdat ik anders last krijg van mijn rug.

Ja, ik train 2-3x in de week ernaast kracht/core en flexibiliteit/yoga. Sterke core/rug/schouder zijn zo belangrijk.

1 like

Ik doe 2x per week thuis sneeuwfit met Humberto Tan, is kracht & core :slight_smile:

Ja dat had ik dus ook beter gedaan blijkbaar. Heb zelf opgebouwd door start to run te volgen (5 - 7,5 - 10 - 10 Miles) en ben daarvoor nooit sportief geweest. Ik heb blijkbaar te zwakke bilspieren en loop nu bij de kinesist. Zo rot dat ik nu opnieuw kan beginnen (ben al aan het sukkelen sinds de zomer en dus niet veel meer gelopen).

1 like

Ja core stability voor heupen en rug. Dus ook veel buik, been en bil oefeningen!

1 like

Hoe vaak per week/lang per keer doen jullie core training? Ik ben er ook mee begonnen naast 3x per week hardlopen, maar de duur die ik vind wisselt best wel (is bijvoorbeeld 2x per week 10 minuten belachelijk weinig of “genoeg”)

1 like

@Evenveel Ik zwem eens per week en volg 2 keer bootcamp naast het hardlopen, en met name van die laatste merk ik veel voordelen. Soms is 5 keer per week sporten wel een beetje veel, dan sla ik zwemmen een keer over. Wanneer iets genoeg is, geen idee, ik doe echt maar wat haha

Ik heb zondag 11 km gelopen!! Meeste tot nu toe. Die 16 km begin maart lijkt ineens toch haalbaar. Ik breid mn lange loop elke week zon 3/4 a 1 km uit, wil komend weekend voor de 12 gaan

11 likes

Ben hier mee aan het struggelen, ik denk wel dat het belangrijk is om te doen om blessures te voorkomen, maar ik ben echt een sukkel met sport. Ik probeer nu twee keer per week core/kracht training te doen met YouTube filmpjes maar vraag me af of dat zoden aan de dijk zet :sweat_smile:

Edit; en ik vind die filmpjes verschrikkelijk saai, moet me daar echt toe zetten! Heel anders dan hardlopen, dat vind ik wel leuk… moet dus echt een sport vinden die ik wel leuk vind en wat mijn hardlopen ondersteund.

2 likes

3x pw een kwartiertje, altijd voor de zwemtraining met teamgenoten (maakt het makkelijker, zelf vind ik het soms lastig me ertoe te zetten). En verder wel altijd goeie warming up en loopscholing voor het hardlopen, dat maakt wel ook echt verschil in hoe mijn spieren aanvoelen.

2 likes

Rondje hardlopen met dit weer :heart_eyes::sun_with_face:

11 likes

jaaa dit is dus echt mn favoriete hardloopweer, heel veel beter wordt het niet denk ik

3 likes

Voor core vind ik dat wel genoeg hoor! Je kunt het ook als onderdeel van je warming-up doen voordat je naar buiten gaat.

Echt krachttraining duurt vaak wel langer en daarvoor is meer nodig dan 2 of 3 keer 10 tot 15 minuten.

Ik heb wel eens in het fitnesstopic gepost over de Nike Training App! (Misschien ook wel eens hier…) Die raad ik heel erg aan voor hardlopen. Er zitten super specifieke en gerichte workouts in die helemaal niet lang hoeven te duren en waarvoor je geen materialen nodig hebt. En ik sla daarin alle cardio workouts over, want dat doe ik genoeg tijdens het hardlopen. Alleen core en benen/billen.

5 likes

is die gratis? (sorry te lui om op te zoeken)

1 like