Ja dat lijkt mij dus ook? Zou daar zelf ook niet veel zin in hebben als ik al met gemak 5/10KM kan hardlopen. Maar ze zijn nu met zijn vieren dus die trekken dan met elkaar op. Moet ook leren zelf daar niet te veel mee bezig te zijn en mijn eigen tempo aan te houden
Het duurt nog even maar wil dus de dam tot damloop doen in september. Ik wil van de 10k die ik nu 2 keer per week ren trainen voor de 16.
Onderstaand schema is voor 15k en dan 2 keer in de week, dat spreekt mij wel aan. Maar niet die op dag 1 want dat is maar rond de 4 of 5k. Ik vind het juist zo lekker om die 10k 2 keer minimaal te rennen. Zou het teveel zijn als ik m’n eigen 10k ren en dan verder dit schema volg zodat ik dan dus 3 keer per week ren ipv 2 volgens het opbouwschema?
Foto schema
Ik denk dat als je nu al 2x per week 10k elke keer rent, je die 16 met gemak haalt eigenlijk. IK zou dan eerder ook proberen 3x per week te gaan en net die korte loopjes te gebruiken om intervallen en tempo’s te doen. Maar ik ben zeker geen expert dus je hoeft mijn advies eigenlijk niet te volgen, haha.
Ik heb gisteren voor het eerst 9 km gelopen. Ik voelde me echt goed. Ik wandel nog na iedere km, maar dan nog. 9 km is mijn verste afstand.
Als je tijd (en zin) hebt om drie keer per week te rennen, zou ik dat aanraden. Toen ik zo’n schema deed, liep ik ook drie keer per week. Begin van de week een korte afstand van 3-5 km, donderdag/vrijdag ongeveer 8 km en dan op zondag een lange afstand. Dit was dan 10 km of soms 12 km. Dus je zou dan het schema dat je hebt, kunnen uitbreiden met een dag extra rennen en dan die tweede keer 10km doen. Of een iets kortere afstand om het geleidelijk op te bouwen.
@Nox Je kunt daar echt trots op zijn! Het maakt niet uit dat je nog wandelt na iedere kilometer. 9km is een heel mooie afstand!
Ik heb vanochtend 7 gelopen
Het ging ineens een stuk soepeler dan de vorige rondjes, altijd fijn zo’n dag dat je merkt dat alle training z’n werk doet.
Toch deze maar even halen als mn naam er daadwerkelijk in staat in die lijst
Voelt wel heeeeeeel ver weg qua hoe m’n conditie ook nu is. Echt geen idee hoe ik vorig jaar 42km heb volgehouden, haha.
Al vraag ik me af of als vrouw onder de 4 uur vergelijkbaar is met als man onder de 3 uur. Lijkt me toch dat het verschil niet zoooo groot zou zijn, maar misschien zie ik dat verkeerd
Het feit dat steeds meer vrouwen onder de 4 uur op de lijst komen en de mannen “achterblijven” vind ik genoeg zeggen! De “limiet” van de mannen voor deze lijst is te scherp of voor de vrouwen te traag. Vergelijk het bijv. met de limiet voor de Boston Marathon, daar moeten mannen tot 35 ook onder de 3 uur lopen maar vrouwen zelfs onder de 3,5 uur. Ik vind dat een veel meer vergelijkbare tijd. Hoe knap onder de 4 uur lopen ook is, het is niet vergelijkbaar qua inspanning. Wat mij betreft mag de RW ook naar 3,5 uur voor de vrouwen ranglijst. Dat betekent ook dat ik nog harder mijn best moet doen
Ja zoiets zou me ook logischer lijken idd!
Ik riep vorig jaar nog wel serieus voor de 3:30 te willen gaan omdat die eerste marathon me relatief makkelijk af ging. Niet dat ik denk dat het me dan meteen de tweede keer zou lukken hoor maar had het idee dat er wel nog behoorlijk wat ruimte voor verbetering zat en dat uiteindelijk dat best realistisch zou zijn - mits ik wel echt heel serieus ervoor zou gaan trainen.
Maar op dit moment moet ik er eigenlijk ook echt niet aan denken om weer zo veel te trainen en vooral niet die 20+ km trainingen😅
Ga jij ‘t wel op korte termijn proberen?
Herkenbaar! Als ik een tijdje geen 20+ heb gelopen dan klinkt het ook echt super ver, en zeker de eerste langere duurlopen gaan nooit vanzelf. Maar naarmate je dan gaat trainen dan gaat het toch steeds meer als vanzelf!
Ik hoop zelf dit jaar wel onder de 3,5 uur te lopen inderdaad! Het liefst ook met een marge voor een BQ zodat ik kan overwegen om me in te schrijven voor de loting. Maar ik train er nooit super specifiek voor omdat het me nooit lukt als ik er teveel op focus. Ik vind het ook gewoon te leuk om meerdere dingen ernaast te doen en als het straks heel warm is op marathondag ga ik het toch niet halen en stel ik heb er dan van alles voor moeten laten dan vind ik dat ook zonde. Het moet eigenlijk een beetje vanzelf gaan!
Maar ja, aan de andere kant kan ik ook wel eens jaloers worden als ik kijk naar andere meiden die ik nu volg op Instagram die voor sub3 of 3:15 gaan terwijl een paar jaar geleden ik sneller was dan dat zij waren en ze gaan me nu voorbij. Maar ja, ik doe wel alles wat ik leuk vind en blijf blessurevrij. (Meerdere marathons per jaar, soms back-to-back, trails, ultra’s, maar ook 10k’s en halve marathons. Alles
)
Aaah ja dat laatste is dan ook waar het om gaat toch! Zonde als je dat dan niet meer zou kunnen doen op die manier.
En ja ik weet dat ik een jaar geleden 20km niet zo boeiend vond haha, zo van oke ff uurtje of 2/2:15 rustig aan op de zondag waarom niet. Dan verschuift je perspectief vrij snel haha
Ik zou het wel doen maar dat is heel persoonlijk natuurlijk! Als je je goed genoeg voelt om te gaan zou ik gaan.
Dank je wel. Klink wel haalbaar zo ja!
Ja. Proberen het eruit te zweten.
De vuistregel die hierbij vaak wordt genoemd is of het alleen boven je nek/schouders is of ook eronder. Dus dan gewoon verkoudheid is prima, maar als je echt zooi ophoest vanuit je longen of koorts enzo dan beter niet.
En gewoon kijken waar je jezelf dan goed bij voelt en een beetje rustig aan doen en kijken wat wel of niet gaat
Ik ben vorig jaar begonnen met hardlopen en ben nu zo aan het opbouwen dat ik dit jaar mijn eerste marathon kan gaan lopen (startbewijs is al binnen ). Het gaat echt goed met de trainingen. Alleen heb ik telkens het gevoel dat ik te langzaam ga, mijn techniek niet goed genoeg is etc. Een soort irritant stemmetje in mijn achterhoofd. Ik vind het moeilijk om zelfverzekerd te zijn over wat ik doe. Hebben jullie tips daarvoor?
Wat leuk dat je dat gaat doen en dat het goed gaat! Log je je trainingen ergens in een programma of een boekje? Dan kun je over tijd je progressie zien, en met name jezelf vergelijken met jezelf; wat heel motiverend kan werken! Vertrouwen kweken kost een beetje tijd denk ik; maar heel belangrijk om te bedenken dat je jezelf niet moet proberen te vergelijken met anderen. Weet niet welk schema je volgt, maar sommige schema’s hebben af en toe een snelle 5km of een 20 minuten test ingepland. Deze momenten kun je gebruiken om wat meer vertrouwen te krijgen (door ze te vergelijken met de vorige keer dat je dat deed).
Als je jezelf wel zou willen verbeteren met name omtrent techniek kan je misschien eens wat loopscholing video’s opzoeken, of een loopanalyse laten uitvoeren om gerichter aan de slag te kunnen. En voor meer feedback/tips kun je je natuurlijk ook aansluiten bij een trainingsgroep op een atletiekbaan. Allemaal optioneel natuurlijk; maar vind het zelf heel leuk en leerzaam om op de baan te lopen
@Brum vandaag was Groet uit Schoorl en ben benieuwd hoe het ging? Als ik het goed onthouden heb had je plan om deel te nemen (weet niet of je uiteindelijk geweest bent hoor)?
Hebben jullie nog favoriete work-out routines voor stabiliteit en kracht? Ik gebruik regelmatig de routines voor hardlopers die in de Nike+ app staan maar ben benieuwd of jullie nog aanraders hebben op bijvoorbeeld YouTube? Runner’s World en andere websites hebben ook meerdere artikelen hierover maar ik merk dat ik de ‘follow along’ filmpjes prettiger vind en er sneller bij pak.
Dankjewel! Een trainingsgroep gaat ivm werk helaas niet lukken, maar met de rest kan ik wel aan de slag