Hardlooptopic (Deel 1)

Ja met die eerste lockdown stond ik wel eens om 6.30 al in het park mn eigen bootcamp oefeningen te doen omdat toen alles stil lag, maar dat zie ik mezelf nu niet zo snel meer doen :upside_down_face: misschien dat licht en goed weer in de vroege ochtend weer helpt want ik vind zoiets ook de max qua temperatuur en dan moet je wel vroeg zijn, liefst max 10 graden haha

Ik hoop ook zo dat het half april niet ineens 25 graden is ofzo pff, half april kan het echt alle kanten op

1 like

10k en de halve marathon hier. Als onderdeel van mijn marathonvoorbereiding.

Iemand tips over hoe laat je er moet zijn, om niet te haasten of te lang te wachten ? Tot dusver schat ik bij hardloopevenementen de tijd telkens verkeerd in. Dus 1x veel te vroeg en 1x net op het nippertje op tijd voor de start. :smiling_face_with_tear:

Leuk! Ik zou er rond de 45 minuten van tevoren zijn voor de start van jouw 10. Want je hoeft daarvoor niet echt in te lopen als je het als duurloop voor je marathon doet. Dan heb je meer dan genoeg tijd en ik weet niet of je echt op tempo wilt lopen maar eigenlijk kan je er ook super chill in gaan dat je desnoods pas om 12:30 in de laatste wave aansluit. Dan heb je ook een kortere wachttijd voor je halve marathon.

Bedenk vooraf hoeveel tijd je wilt hebben als je niet achteraan wilt starten, want het kan ook druk zijn bij de tasseninname of als je nog naar de dixi moet. Maar je kunt ook met de flow meegaan en dan komt het ook goed!

1 like

Hebben jullie aanraders voor goede hardloopsokken? Sommige sokken geven namelijk alsnog blaren of dat puntje bij je kleine teen (misschien niet heel duidelijk haha) drukt in de voet. Ik heb dus nog niet de perfecte gevonden dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen

Ik vind Injinji teensokken de beste, draag niks anders.

1 like

Ik draag ook het liefst Injinji maar die zijn voor triathlon wat onhandig dus verder zijn de speed socks (volgens mij heten ze nu power stride) van lululemon favoriet hier; nooit meer blaren mee gehad :smiley:

1 like

ik heb van alles maar gebruik die van falke het meest denk ik, ik weet niet exact welke het zijn maar er staat RU4 op. Ik heb ook van die teensokken van injinji maar vorig jaar met een lange duurloop heb ik daar toen last van gekregen; weet niet meer of het nou een blaar was en welke teen (ik denk kleine?) maar sindsdien heb ik ze een tijdje niet meer echt aangehad. Al kan dat toeval geweest zijn :sweat_smile:
Ik heb ook bij de AH eens een 3pack nomad sokken gekocht die ik ook wel voor hardlopen gebruik, al zijn dat eigenlijk wandelsokken. En die heb ik denk ik niet voor de echt lange afstanden gebruikt. Daarvoor probeer ik wel altijd die van falke te pakken.

1 like

ik heb van de decathlon! ook vroeger bij lange afstanden nooit blaren mee gehad
 Maar ben nu wel geinteresseerd in andere sokken (terwijl ik nog niet eens lange afstanden loop, ik ben zo beinvloedbaar
)

Ik denk trouwens dat het sowieso iets was met m’n kleine teen, want daar heb ik vaker gedoe mee haha. Vorig jaar heb ik er ook wel over gepost omdat ik toen bij m’n marathontraining van beide kleine tenen de nagels ben verloren :sweat_smile: Momenteel loop ik nog niet zoveel maar ik heb al wel weer een zwarte plek op 1 van m’n kleine tenen
 Blijft een ding vrees ik. Sowieso zitten die tenen van zichzelf al redelijk onder de teen ernaast, maar misschien dat ik toch ook eens ga kijken naar bredere schoenen. Ik heb voor de marathon toen gewoon m’n zelfde schoen een maat groter gekocht en dat was/is op zich prima denk ik (Saucony ride 14), maar had laatst ook 1 van m’n andere paren aan en die voelden ook ineens zo klein?? Ook aan de voorkant trouwens.

Als ik weer een beetje de routine erin heb ga ik denk ik toch maar eens kijken voor een paar nieuwe schoenen, het liefst dan ook wat breder. Heeft iemand hier nog specifieke tips ervoor? Kan ik daarvoor wel gewoon naar de lokale hardloopwinkel of kan ik beter ook naar andere merken kijken die wat minder gangbaar zijn wellicht?

Altra heeft brede toebox.

ah thanks! ik ga eens kijken of ik die hier ergens in de buurt kan passen

1 like

Ik draag altijd stance run tab sokken, vind namelijk dikkere sokken altijd wel fijn zitten

Als je van dunne en lage sokken houdt, dan kan odllo ‘low cut’ misschien wel wat zijn. Die heb ik en zitten voor mij echt top. Ik heb een stuk of vier paar.

Thanks voor alle tips! Ik ga er een paar bestellen en kijken welke het beste bevalt!

Zo heb na hele lange tijd weer eens gelopen. Was heerlijk, alleen jammer dat m’n conditie helemaal weg is. Nu mega kort rondje van 2 km. Heb al meer dan 4 jaar niet serieus hardgelopen ivm zwangerschappen.

Maar liep dus in het donker en vroeg me af of jullie dan iets van lampjes ofzo om doen? Had nu wel een vestje aan wat helemaal van reflecterend materiaal is, maar weet nou niet of dat voldoende is.

1 like

Ja ik zou zeker 1 of meerdere lampjes omdoen, in combinatie met reflecterende kleren.

Ik heb zelf zoiets https://www.decathlon.nl/p/hardloop-licht-runlight-250-hw19/_/R-p-312549?mc=8573980

Ik loop niet mega veel in het donker maar de lamp gaat super lang mee en is met usb op te laden.

1 like

Zoiets heb ik ook idd! @jahoor en die vind ik heel chill. Licht is zowel aan voor- als achterkant goed zichtbaar volgens mij en je ziet zelf ook een beetje waar je loopt, doordat dat lampje aan de voorkant best fel is

3 likes

Ik heb die ook inderdaad! Met veel hesjes kunnen anderen jou zien, maar deze is eigenlijk als een soort fietslamp op je borst waardoor je zelf ook ziet waar je loopt. En niet geheel onbelangrijk: het zit ook comfortabel.

Ik ga ook de CPC doen (10km). Vorig jaar voor het eerst 10 km gelopen tijdens de Leiden marathon en dat was echt afzien vanwege het veel te warme weer, waardoor ik echt dacht waaaarom doen mensen mee aan runs, dit is helemaal niet leuk. Hopelijk wordt dit dus mijn eerste leuke wedstrijd (beter getraind en betere temperaturen)

2 likes

Sowieso ook bij een goede hardloopspeciaalzaak langs gaan waar ze een ruim assortiment hebben. Maar het is ook niet gek dat je tegenwoordig sowieso een halve of hele maat groter moet hebben dan voorheen. Je voeten zakken ook uit van hardlopen.

Een aantal modellen van verschillende merken zijn ook verkrijgbaar in een bredere leest dan het standaard model zeg maar. Daar kun je ook naar vragen. En er zijn ook schoenen met een bredere voorvoet zonder meteen een barefoot-achtige schoen te zijn zoals Altra. Maar sowieso moet je het passen want iedere voet is anders en je kunt wel een volle centimeter bij je grote teen of de teen ernaast over hebben, maar als je kleine teen naar binnen wordt geduwd schiet het ook niet op.

1 like