Hardlooptopic (Deel 1)

Vandaag m’n langste afstand in m’n training met 5 min warming up, 20 lopen, 5 coolung down 4,39 km gelopen. Beetje te hard van start gegaan zag ik wel aan m’n hartslag, maar niet tussendoor hoeven wandelen

11 likes

CPC morgen! Hoe staan jullie ervoor?

Ik ben zelf een beetje zenuwachtig. Heb afgelopen week ivm onverwachte omstandigheden minder kilometers gemaakt dan gepland, maar daarvoor altijd trouw aan mijn opbouwschema gehouden. Zou dus wel goed moeten komen, maar toch vind ik het spannend. Wel zin in!

1 like

Ik ben ook zenuwachtig, maar gaat sws goed komen!

2 likes

Succes vandaag! Ik reageer hier nooit want loop zelf niet hard, maar de cpc loop gaat langs mijn huis en we gaan meestal wel ff kijken.

5 likes

Ik ben nog niet zenuwachtig maar afgelopen week was ook niet mijn beste week en net werd ik ook aardig verrot wakker :sweat_smile: Maar het zal vast wel goed komen!

Hoop alleen nog dat op miraculeuze wijze de wind gaat liggen of nog een klein beetje draait naar WNW zodat we hem vol in de rug hebben de laatste kilometers! Het is nu ZW dus dat is bij de halve eerst tegenwind en daarna zijwind…

1 like

Ik kom nu tot 8! Wel de sloomste 8 ooit maar het is 8!! Op naar de 10,5.
Ik raak wel langzaam gefrustreerd over hoe langzaam ik ben en hoe ik dan anderen er met gemak (bij wijze van spreken) een 5 kilometer in een half uur/10 in een uur zie doen. Ik heb het idee dat dat niet voor me weggelegd is (train al sinds september intensief en toch ljjkt het nog ver weg), maar goed het is ook motivatie om te consistent te blijven trainen.

Want ik zie weldegelijk verbetering en vooruitgang alleen gaat het niet zo snel :sweat_smile:

Ik heb ook het idee dat het mentale deel het lastigste is, om door te blijven gaan. Ben ik nooit goed in geweest in sport, liever lui dan moe. Heeft iemand daar nog tips voor?

9 likes

Hoe is de CPC gegaan? Hopelijk allemaal lekker gelopen!

1 like

Aanvulling hierop:

Ik keek in mijn Garmin app hoeveel passen in een minuut ik deed en dan kon ik daar in Spotify heel handig een passende playlist bij vinden

3 likes

Ik heb nu zo’n 180 bpm edm/hardstyle playlist daarvoor, haha. Dat soort muziek rent op de een of andere manier wel lekker en ik probeer vaak een beetje richting die 180 stappen per minuut te gaan (is niet per se nodig, maar voor mij werkt dat wel om wat kleinere stapjes te zetten, ook qua blessures voorkomen).

Ik vond de CPC wel leuk! Heb gewoon heel relaxed gelopen, als mental support met iemand anders mee. Ook wel leuk eens niet echt voor een tijd te willen lopen zelf eigenlijk. (Had gisteren met parkrun al een iets te enthousiaste 5km voor mijn huidige conditie gelopen dus had al spierpijn en een half pijntje in mn voet, was ook niet per se handig :sweat_smile:)

5 likes

Ja ging heel goed! Laatste km heb ik nog kunnen aanzetten en 1 min/km sneller gelopen, volgende keer misschien over het hele parcours proberen iets sneller te lopen.

Hebben jullie trouwens aanraders qua leuke ~10 km runs in Nederland?

3 likes

Welk deel van het land zoek je dan een beetje?

Ging goed! Laatste kilometers van de halve marathon waren wel pittig. Ik ben ook wel per ongeluk te enthousiast aan de 10k bezig geweest.

Misschien toch maar eens investeren in een hardloophorloge om data in de gaten te kunnen houden? Ik ben eigenlijk nooit echt bezig met tijden etc, maar tijdens zo’n evenement is dat misschien wel handig.

O poeh flinke spierpijn vandaag :flushed:

4 likes

Ik kom zelf uit de omgeving Leiden, maar vind het niet erg om te reizen.

Hoeveel tijd nemen jullie om startnummer op te halen enzo bij een run? Stel, het begint om 19.00 uur en is met een paar duizend deelnemers.

Ik vind het lastig in te schatten en ben altijd bang dat ik 30x moet plassen :smile:

Ik heb alleen qua grote runs Rotterdam (de 1/4e) als ervaring en dan ging ik de dag van te voren!

———————-

Ik heb het gedaan! De 4km uitgerend zonder te wandelen en onder de 25 minuten (24minuut zoveel haha).
Nu al aan het bedenken wat nu het volgende moet worden. Eerst gewoon trainen? Of al een wedstrijd als voornemen? En dan wat… 10/21? … :stuck_out_tongue:

8 likes

Leiden op 14 mei. :stuck_out_tongue: En ook in die regio de wedstrijden van het Z&Z Circuit, er zijn nog een paar wedstrijden waar je ook gewoon ‘los’ aan kunt meedoen. Kleinschalig maar voor alle niveau’s! https://www.zorgenzekerheidcircuit.nl/

Hollen door de bollen in Lisse
Hilversum City Run
Bijlmer Run in Amsterdam
Royal Ten in Den Haag
10 van Noordwijk

En zo zijn er nog veel meer! Ik kijk altijd op de website van Hardloopkalender.nl

1 like

Een 5 kilometer wedstrijd over een paar weken doen? En 2-3 maanden later een 10 kilometer met tussendoor nog een 5 kilometer?

okeee ik was dus een tijdje geleden begonnen met trainen voor de halve marathon, ik rende al heel gauw 10-11-12-13 km op ongeveer 5 min/km. voelde me helemaal de shit natuurlijk, totdat ik moest stoppen vanwege een lopersknie :thumbsup: nu ren ik 4 km zonder pijn, dus voelt alsof ik helemaal opnieuw moet beginnen. maar anyway, ik ben naar een hardloopfysio gegaan en die zei dat ik mijn cadans/spm/pasfrequentie moet ophogen naar 176. gelijk geprobeerd: voelt echt raar en ik kan me niet voorstellen dat ik hiermee ooit ontspannen lekker ga kunnen rennen. voordeel is wel dat ik daarmee automatisch op mijn voorvoet ga rennen en (volgens de fysio) daarmee mijn knieproblemen oplos. letten jullie op spm, hoe hoog is die van jullie, iemand meer ervaring mee?

1 like

@ezw @En_17_Anderen 180 is wat wedstrijdlopers hebben, op een super hoge snelheid. Mijn ervaring is dat veel lopers onder de 5 min/km eerder 160+ hebben en snellere lopers zitten misschien eerder op 170 spm. Onder de 160 is wel te traag, dan is het risico op overstriden te groot. En hoger dan 180 is weer nadelig voor je staplengte

ja het is ook veel haha, het voelt echt als dribbelen, hele kleine stapjes ook. ik ging ook langzamer dan normaal met grotere passen. en ik zag in het park ook niemand zo snel stappen, dus het voelde wel gek. maar mijn techniek verbeterde daardoor wel. dus nouja ik ga het maar een tijdje proberen, misschien kan ik een beetje afzakken naar 170 ofzo en dan wel op mijn voorvoet blijven lopen (want daar gaat het om)

2 likes