Hardlooptopic (Deel 1)

Ik ben in Mexico en dankzij de post van @anon81378386 ging ik er ook allemaal feitjes enzo over opzoeken. Karel Sabbe heeft het gehaald! Die twitter van keith is hilarisch.

3 likes

Jaa wat goed :clap:t2: Hij heeft t wel echt nog spannend gemaakt met zo weinig tijd over zeg haha

1 like

Huh ik was even in de war door deze twee posts. In de eerste zeg je dat je weer gaat beginnen maar in de tweede zeg je dat je alweer op 10min zit. Sinds wanneer ben je dat aan het opbouwen en volg je al een schema?

Op het internet vind je heel veel schema’s om naar 5 kilometer op te bouwen en ik zou met een blessure-verleden na 10min hardlopen nog niet eens denken aan serieus trainen. Eerst maar eens rustig opbouwen naar pijnvrij 45-60 minuten, neem daar gerust een paar maanden de tijd voor. Gewoon alles lekker op een rustig tempo. En als je dat pijnvrij kunt en je daarmee je belastbaarheid weer hebt opgebouwd, dan kun je weer serieus ergens voor trainen :blush:

Als je te snel alweer gaat “trainen” dan maak je misschien wel weer dezelfde fout als eerst.

Hoe is het gegaan?

Ik heb gisteren voor het eerst ooit 10km gelopen. Ik wandel nog na elke km, maar wel 10 hardlopen in totaal. Volgende week moet ik zorgen dat eerst ga poepen en dan lopen. Vanaf 5 km moest ik al en dat was natuurlijk op het verste punt.

8 likes

Hoe is het gegaan?

@Nox mooie mijlpaal, goed gedaan!

——————————————————

Ik had vandaag ook een mijlpaal. Een ultra van 70km, zo veel trots op mezelf!! En ook nog een podiumplaats bij de dames en goede klassering in de overall (dus met man/vrouw).

Ik moest huilen bij de finish zoveel ontlading als je een doel haalt.

31 likes

Wat supergoed!!! Gefeliciteerd!

1 like

Ik had vorige week ineens last van een knie en heb een paar trainingen overgeslagen. Uit voorzorg en in afwachting van de fysio. Ik helemaal in de stress ivm marathon die eraan komt. Maar gelukkig lijkt alles mee te vallen en ik heb oefeningen gekregen om het knieprobleem op te lossen. En een grote opluchting: de fysio zegt dat ik door kan met mijn loopschema! Spannend om weer te beginnen.

9 likes

Vrijdag voor het eerst 10km hardgelopen! Heb mezelf getrakteerd op nieuwe Saucony’s en een Shokz hardloopkoptelefoon, die echt top blijft zitten (in-ear dopjes vallen bij mij altijd uit) en verkeer is ook nog hoorbaar vanwege botgeleiding, echt een aanrader. Vandaag, op mn nieuwe schoenen, voor het eerst een tempoloop van 4km ruim onder de 5min/km gehaald :sunglasses:

19 likes

Zovaak nagedacht over die Shokz. Mijn Galaxy buds blijven niet goed zetten en ‘omgevingsgeluid’ aanzetten + wind zorgt voor zo’n oorverdovend lawaai dat ik de muziek nauwelijks hoor.

Vandaag de langste duurloop gedaan in aanloop naar mijn eerste marathon. 32 kilometer! Ging best oké maar kon beter. Ik had hiervoor helaas ongeveer een week training gemist. Volgende week dan nog maar een lange maar kortere duurloop doen om vertrouwen te kweken. :smile:

11 likes

Als ze werken zijn ze top. Maar ik heb al 2x een paar gehad waar de magneet in het oorstukje los gaat zitten en gaat rammelen. In mijn geval dus een miskoop, ondanks dat ik ze blijf gebruiken. Volgensmij zijn er tegenwoordig meer merken die dit goedkoper verkopen:

1 like

Ik vind ze ook fijn maar inderdaad heel fragiel. Heb een tijdje gehad dat ze na een aantal keer opladen niet meer wilden opladen, maar kreeg toen telkens wel een nieuwe mee. Maar was dat na 4x ook wel zat dus toen kreeg ik geld terug maar toch uiteindelijk weer deze opnieuw (bij een andere zaak) gekocht en nu dat probleem niet meer. Dus of het misschien een verkeerde batch was ofzo? Alleen nu is het dopje wat over het ‘oortje’ zeg maar zit aan 1 kant los dus ben telkens bang dat ik die kwijt raak. En heb deze nu nog geen 1,5 jaar.

1 like

En @Petje, ah dat klinkt niet al te best, hopelijk gaan die van mij langer mee. Ga het bonnetje in dan ieder geval goed bewaren

2 likes

Ik had 10 weken geleden toch echt niet verwacht dat ik nu ‘gewoon’ 3x10 minuten kan hardlopen met steeds kortere tussendoor wandelen tussenpozen. Zin om die eerste 20 minuten hardlopen mee te maken.
Edit: heb nu ook allemaal kleding gekocht omdat ik vond dat ik het wel verdiende en dat helpt ook. Rende eerst in oversized truien van mijn vriend en passende kleding is toch een stuk fijner.

9 likes

Ik heb ze al een jaar of 4 en nog nooit problemen mee gehad.

2 likes

wow wat goed! hoe heb je dat gedaan, gewoon in een keer zoveel verhoogd?

ik heb er heel veel moeite mee gehad om te gaan lopen op 176 spm, alle lol ging ervan af voor me. maar toevallig was ik gisteren weer bij de fysio en die zei dat ik gewoon rustig moet gaan opbouwen, nu eerst een tijdje 166 spm. dat voelde al een stuk relaxter! mn knie is eigenlijk helemaal oke nu, dat is wel top, maar mn liefde voor hardlopen is wel een beetje bekoeld door dit alles haha. nouja ik ga gewoon langzaam wennen aan een hogere pasfrequentie en dan hoop ik dat ik m’n mojo weer terug vind.

Ik had het wel eerst nodig om die piepjes van zo’n metronoom app te lopen maar nu is muziek ook goed genoeg! En als ik er niet op let/geen of andere muziek luister, zit ik vaak wel wat lager, maar alnog zit ik dan sneller rond 170 dan 150 ofzo

Deze twee playlists gebruik ik het meeste (misschien heeft iemand er nog wat aan):

Als iemand nog andere aanraders heeft? :biggrin:

Nog steeds jammer dat spotify die hardloop/bpm-functie eruit gegooid heeft, die kon dan ook playlists op allerlei bpm maken op basis van wat je het meeste luisterde etc.

1 like

Hmm ik weet wel dat ze nog zulke playlists hebben, maar je had zo’n functie dat ie zelfs kon ‘meten’ op hoeveel bpm je liep en waar je handmatig per 5 ook het getal kon verhogen en verlagen en dat ie dan de playlist erop aanpaste, volgens mij kon je dan genres ook kiezen etc. Volgens mij is die functie wel echt weg?

Oh hmm ik zie nu Spotify launches personalized BPM mixes to help with your running cadence - Canadian Running Magazine
Het zou nu zelf een verbeterde versie daarvan moeten zijn… hm ga er toch eens opnieuw naar kijken dan, al verwacht ik er niet zo veel van :sweat_smile:

Ik maakte ook zelf wel playlists met alleen liedjes die ik dan leuk vond maar dat was ook zo’n gedoe en die was ik dan vrij snel ook weer zat. Soms luister ik dan liever naar een lijst die niet van mij is zodat ik ook eens nieuwe liedjes hoor etc, haha.

Voor het eerst in jaren weer 5km aan stuk gelopen,gign uiteraard te hard van stapel en wat last vd wind maar heb er 32.04 over gedaan. Lief dat m’n sporthorloge nog steeds vindt dat ik t in 27.58 kan :sweat_smile:

9 likes

yes vandaag 6km gerend zonder pijn in mn knie, op 166 spm :tada: had er voor het eerst in een maand weer lol in. kuiten zijn wel stijf haha

11 likes