Hardlooptopic (Deel 1)

@Aardbeitje - Ja ik zou het ook leuk vinden om jouw ervaringen te lezen. Ben ooit tot een kwart triathlon gekomen, maar daar zat voor mij denk ik wel de max (zeker gezien mijn leven sindsdien wat veranderd is :slight_smile: ).

@anon81378386 - Nog meer tips voor hardloopkleding merken? Veel mainstream merken lijken soms meer kleding te maken waarmee je na je workout hip door het straatbeeld kan paraderen dan mooi én functioneel.

2 likes

Mijn lievelings short is van Instinct trail. Ik draag ook veel Salomon (wel redelijk mainstream denk ik?). Compressport dus ook en WAA ultra vind ik ook fijn. 2XU heb ik ook fijn shirt van haha.

Fusion is ook fijn en heeft ook wel getailleerde kleding (op de jasjes na)

1 like

Wel tof dat je dat gedaan hebt!! Vind dat zelf ook echt een leuke afstand :smiley: Ik vind het wel leuk om erover te delen, wist niet echt of mensen daarop zaten te wachten haha. De komende tijd ga ik vast wel eea meemaken in de training ernaartoe.

Ben lang geleden begonnen met een geleende racefiets ook met sprintjes en toen kwart/standaard afstand wedstrijdjes; maar vond (halve)marathons ook daarvoor al leuker dan snelle 5 of 10kms, dus dacht misschien zijn de langere afstanden in de triathlon ook wel iets voor mij.Toen met een coach naar mn eerste halve getraind en nou ja, dat beviel zo goed dat ik daarmee door ben gegaan tot ik nu echt tijd heb om hiervoor te trainen :D.

2 likes

Ik heb heel jaloers zitten kijken naar iedereen die Rotterdam gerend heeft! Zowel de 1/4 als de hele marathon. Ik heb zelf eindelijk 5km gerend met het start to run programma (in 35 minuten dus geen toptijd ofzo) en ben nu verder met 7.5km via de app. Ik ren het nu op hartslagzones waardoor ik heel langzaam ren. Stoort me mateloos, maargoed, langzaam opbouwen. Ik zou eigenlijk eind september/oktober wel ergens een 1/4 marathon rennen.

Mijn vriend heeft besloten volgend jaar een marathon te rennen, maar die is ZO fit, echt oneerlijk. Die heeft jarenlang topsport gedaan en die rent nu makkelijk op 13/14km/u, terwijl hij nog kan praten. Ik ben zijn marathonschema aan het maken, en we hadden een inspanningstest gedaan en hij kwam ZO bizar ver met gemak; dus ik dacht dat ziet er makkelijk uit, ik ga ook eens proberen :smiling_face_with_tear: boy I was wrong. Nu komt dus voor mij de moeilijke fase om niet gedemotiveerd te raken door hem en zijn progressie…

Heeft iemand ervaring met trainen voor een marathon met sportrusten? Ik ben zelf te dik daarvoor (en te ongetraind) maar ik dacht dat dat misschien wel iets voor mijn vriend was (ook aangezien je daar nooit uren aan lange duurlopen kwijt bent).

1 like

Niet jouw progressie vergelijken met die van hem! Dat is inderdaad oneerlijk! Maar jij maakt ook genoeg progressie, je hebt immers 5km in 35min opgebouwd en gaat verder met de 7.5km. Voor je het weet zit je op 10! En ik denk dat je nooit te dik bent voor bepaalde sportprogramma’s als je maar bepaalde belasting goed aan kan. Er zijn ook dikke vrouwen die marathons en ultra’s lopen zonder problemen. Maar inderdaad, het sportrustenschema is ontworpen voor een bepaald type loper dus als je daar niet onder valt is het niet haalbaar om de eindstreep te halen. En dat heeft niet direct iets te maken met gewicht maar meer met de mate van inspanning in het schema. Het is namelijk geen makkelijk programma. Maar je hoeft het nooit uit te sluiten, wie weet kan je het over een paar jaar wel aan als je sneller bent, beter getraind en/of met een lager gewicht (disclaimer: je moet/hoeft niet af te vallen)

Maar wil jouw vriend een marathon lopen met sportrusten of wil jij dat voor jezelf of voor hem? En waarom zou jij voor hem een schema maken? Als hij sportrusten gaat doen hoef je geen schema te maken en als hij een traditioneel programma wil volgen zou ik als ik hem was eerder een schema door een professional laten maken.

1 like

Thanks! Ja dat probeer ik mezelf ook maar steeds te vertellen… Er staat letterlijk in het boek dat je boven een bepaald gewicht te zwaar bent; dus was niet negatief naar mezelf maar gewoon op basis daarvan haha. Ik heb in ieder geval weer plezier in het lopen gekregen dus dat is ook al heel wat!

Hij heeft gevraagd of ik een schema wil maken, ik heb wel veel hierover in mijn opleiding gehad/ me een paar jaar geleden er ook zelf veel in verdiept maar nooit daadwerkelijk een schema gemaakt. In mijn opleiding is nooit iets voorbij gekomen over zulk soort schema’s als sportrusten (alleen de " klassieke" schema’s); dus vandaar mijn vraag! Heb jij ervaring met sportrusten?
En een professioneel schema is zeker uiteindelijk een goed idee, maar ik dacht eerst maar eens kijken hoe serieus hij is voordat er weer geld aan uitgegeven wordt :stuck_out_tongue_winking_eye:

Oh sorry, ja als je een sportopleiding gevolgd hebt dan heb je ook wel wat kennis om een schema te maken! Maar inderdaad alleen de klassieke trainingsmethodes. Sportrusten is echt een andere methode en daar zou ik niks aan veranderen, want het is op zo’n specifieke manier ontworpen dat het anders ook niet kan slagen.

Ik heb zelf geen ervaring met sportrusten want ik ken mezelf en weet dat ik juist beter ga op veel volume op lage intensiteit. Ik moet er niet aan denken om weinig te trainen en dan veel op marathontempo, veel te zwaar :stuck_out_tongue:

1 like

Ik heb zelf de app trenara gebruikt om voor m’n marathon te trainen en dat beviel mij wel heel goed. Met de gratis versie kun je een schema maken en dan aangeven ook hoeveel dagen je in de week wilt trainen. Alleen kun je niet schuiven met de dagen en het doel maar een paar x per maand aanpassen oid.
Dus is misschien ook nog wel de moeite waard om eens naar te kijken!

1 like

Ik erger me zo aan mensen die als je vertelt dat je (veel) hardloopt meteen beginnen met: ‘‘Oh, dat is wel echt slecht voor je knieën toch?’’
Lijkt een soort algemeen feitje te zijn dat iedereen kent en bijna altijd benoemd moet worden :expressionless:

3 likes

Het is ook niet eens waar he

3 likes

Jaa ook nog, een fabel dus :upside_down_face:
Of dat heel veel mensen beweren dat een marathon lopen gewoon niet gezond kan zijn??

2 likes

Ik heb me aangemeld voor het hardloopgroepje (onder begeleiding van een trainer) wat ik hier altijd in de buurt zag trainen.

Ben heel benieuwd want ik heb altijd zelf maar een beetje wat gedaan, dus ben heel benieuwd hoe dit is.

4 likes

Ik ben vorige week toevallig ook gestart met een hardloopcursus in groepsvorm en vind het nu al helemaal leuk, hoop dat jij dezelfde ervaring gaat hebben! Het is gezellig en enige sociale druk maakt toch nog net wat sneller haha (maar wel nogsteeds echt super vrijblijvend). Ook intervaltraining is veel leuker in groepsvorm. Vandaag ben ik erachter gekomen dat ik super snel ben met sprinten op korte afstanden, had dat nooit eerder gedaan maar echt vet leuk om te merken en motiverend :sunglasses:

4 likes

Ben weer beetje aan het opbouwen na 4/5 jaar weinig te hebben gelopen door 2 keer zwangerschap en daarna borstvoeding en gebroken nachten en ellende ;).
Maar kon redelijk snel weer naar 5km, echt lekker voelt dat. Gewoon beetje zelf op gevoel. Alleen loop ik dus wel een lager tempo dan voorheen. Is niet erg en te verklaren, ben ouder en ongetrainder, maar hoe krik je dit weer een beetje op? Regelmatig interval training?

Ik ga me denk ik ook inschrijven voor de ten Miles in Tilburg. Denken jullie dat dat haalbaar is van nu 5km naar 16km in september?

1 like

Ik ben vorig jaar begonnen met c25k en heb toen ook twee keer een parkrun gedaan. Was daar echt heel enthousiast over dus ook verder gegaan met trainen voor 10k. Mn langste run was uiteindelijk 9km maar door deze ontiegelijk lange winter lig ik er nu weer helemaal uit.

Heb nu weer twee keer 3,5 gedaan dus hoop er weer in te komen maar het lukt me echt alleen om sochtends vroeg te sporten maar het lukt me niet vaak om vroeg op te staan voor werk :’)

Anyway, morgen weer een poging, wil binnenkort gewoon weer eens 5 doen en kijken hoe het gaat.

2 likes

Ik heb gisteren voor het eerst met het hardloopclubje meegetraind en het was echt heel leuk :slight_smile:

Eerst een stuk ingelopen waarbij er wel een splitsing was in de snelle lopers en de wat minder snelle lopers. Toen spieren losgemaakt en wat core-oefeningen. Een stukje looptraining en daarna interval en uitlopen.

Al met al bijna anderhalf uur bezig geweest.

9 likes

Ik loop met start to run nu het 7,5km schema, op hartslag en ik doe een groot deel op de loopband (woon in een heuvelachtige omgeving met weinig fietspaden en veel 70km/u wegen). Ik kan de loopband instellen op een bepaalde hartslag (gisteren op 149 voor 40 minuten) maar het irritante is dan dat je op het laatst steeds langzamer gaat omdat je hartslag hoger wordt en je dan niet meer zelf de snelheid kunt aanpassen!! Uiteindelijk ging hij een keer zelfs naar 6,5km/u, dat was gewoon grote stappen nemen…

Ik heb mij ingeschreven voor een 5km wedstrijd in juli! Twijfelde tussen 5 en 10 maar denk dat een 5 voor minder teleurstellingen zorgt… en dan in september maar de 10 :stuck_out_tongue:

Ik ben trouwens op running tiktok beland en het is heel erg leuk en motiverend! Veel mensen die gewoon langzaam rennen en daar de focus ook op leggen. Daardoor wil ik nu wel eigenlijk zo’n hardloopvest (die ik op de loopband en bij korte afstanden helemaal niet nodig heb… ik ben zo beïnvloedbaar maar het ziet er zo leuk en profi uit haha)

@Keroppi lijkt me super leuk zo’n hardloopclubje! Zijn het allemaal mensen van jouw hardloop niveau? Heb ooit wel start to run in een groepje gedaan maar daar waren toen al mensen bij die 5km konden lopen en meededen om sneller te worden, dat was erg frustrerend…

@jahoor Misschien ook een deel deconditionering? Zeker na 2 zwangerschappen heeft je lijf toch echt wel wat “geleden”. Denk dat als je blijft trainen dat de snelheid vanzelf komt! En of de 16km haalbaar is ligt denk ik aan hoe snel je het weer opbouwt? Ik denk dat het wel haalbaar zou moeten zijn, zeker als je de 5km snel hebt kunnen opbouwen!

Gebruiken jullie een sporthorloge? Zo ja, welke en vinden jullie die fijn? Ik gebruik mijn Apple watch en heb eigenlijk geen klachten maar vraag me af of extra functies misschien leuk zouden zijn (of alleen maar totaal overbodig :P)

5 likes

Ik heb al jaren horloges van Garmin omdat die altijd betere GPS heeft en je heel veel data kunt aflezen of instellen, plus intervaltrainingen doen en uitgebreide workouts maken, en mijn horloge kan ook navigeren met een kleurenkaart. Maar ik weet niet wat Apple tegenwoordig allemaal kan, ik geloof dat ze nu ook een ultra watch hebben voor hardlopers. Ik denk dat als je voornamelijk op de band loopt een andere horloge niet echt een toegevoegde waarde is maar als je naar buiten gaat dan wellicht wel.

2 likes

Het groepje waarbij ik nu mee train is vrij wisselend.

Van (gepensioneerde) mensen die om de week een halve marathon lopen maar ook mensen zoals ik die 1 a 2x per week een rondje lopen.

Bij het inlopen werden we gesplitst in het snelle groepje en het langzamere groepje. Ik kon me die laatste prima meekomen.

Er was 1 iemand met nauwelijks hardloop ervaring. De trainer bedacht bijvoorbeeld bij de interval een andere oefening voor haar.

2 likes