Hardlooptopic (Deel 1)

Bij de organisatie waar ik loop zijn er groepen voor mensen die nog niet 30min aan een stuk kunnen rennen, en nog twee andere groepen voor mensen met meer ervaring. In de praktijk verschilt het individueel niveau in zo’n groep ook wel, maar waar ik nu loop rennen we lussen (zo nu en dan rennen de snelsten dan weer terug naar de achterste persoon), en dat werkt prima.

Ik heb vandaag een nieuw PR gerend op de 10km. @oliverqueen klinkt chill, misschien mezelf dan maar een Garmin cadeau doen als ik de volgende keer onder het uur ren :dancingbanana:

5 likes

Mooi doel! Ik vind Garmin zo fijn, zelfs met de wat goedkopere modellen kun je ook trainingsschema’s instellen of hij geeft je sowieso dagelijks een suggestie met een aanbevolen training adhv je voorgaande trainingen en herstel.

2 likes

Ik heb 13 mei een klein ‘evenement’ op de planning staan waarbij ik 10k ga lopen en mijn doel is ook onder het uur maar ik ben bang dat ik de temperatuur tegen me ga hebben want ik heb zo snel warm tijdens het lopen.
Ik ben net ook even geweest, rond 12 uur, en vond het eigenlijk alweer te warm. Qua tijd zal het er wel in zitten want ik liep in maart 10k in 1.00.55 maar als het >13 graden is vind ik het al niet meer leuk :melting_face:
Vorige zomer heb ik om die reden geprobeerd vaker eerder op de dag te gaan maar dan is m’n lijf nog zo stijf. Misschien moet ik een wat uitgebreidere warming up doen.

2 likes

Ik heb ook een Garmin (versie 45S), super blij mee! Ik ben 2 weken geleden weer begonnen met hardlopen en volg een schema van Garmin. Werkt heel prettig vind ik.

2 likes

Deze week twee keer 4,5 gelopen, ga volgende week voor 5 :slight_smile:

6 likes

Wat draag je voor kleding als ik vragen mag? Heb je het normaal gesproken ook snel warm als je niet hardloopt? En heb je al geprobeerd om de intensiteit naar beneden te brengen?

Als je jouw lichaamstemperatuur minder hoog laat oplopen zal het ook makkelijker gaan, dus wellicht beter om je tijdsdoel los te laten. Verder is het enige wat je kan doen consistent blijven trainen zodat je lichaam beter wordt in de temperatuurregulatie en blijf de “warmte” opzoeken want dan wen je eraan.

Ik vond het jaren geleden ook vreselijk om boven de 25 graden hard te lopen maar ik heb het omarmd, ik pas mijn tempo aan, wandel meer, drink meer (elektrolyten), en nu kan mijn lijf beter zweten en daardoor raak ik minder snel oververhit. Het is ook grotendeels mindset trouwens.

1 like

Ja ik heb het normaal ook heel snel warm! Ik ben vorige zomer toen het regelmatig warm was bijvoorbeeld wel doorgegaan met bootcamp. Dat is niet continu dezelfde intensiteit als hardlopen natuurlijk maar wel altijd een uur
Alleen dan heb je meer momenten om bij te komen, die ik bij hardlopen er ook gewoon in zou kunnen bouwen natuurlijk door te gaan wandelen, zoals jij ook noemt
Ik draag nu nog een 3/4 legging en shirt met korte mouwen maar met een paar graden meer dan nu ga ik in korte broek
Als de temperatuur over 3 weken hoog is ga ik inderdaad niet voor dat doel qua tijd. Ik moet het inderdaad maar gewoon aangaan denk ik, dank voor de “aanmoediging”. En misschien wat zweetbandjes kopen want ik zit nu continu aan mn gezicht omdat ik zo zweet en ik vind dat zo irritant :upside_down_face:

1 like

Sowieso is het aan het begin van het seizoen altijd wennen. De eerste keer 15 graden en volle zon vind ik ook altijd weer héél warm, maar na een goed warme zomer is het in het najaar ineens super lekker als het weer 15 graden is. Acclimatiseren! :blush:

Ik wil nu ook echt weer gaan opbouwen maar ben sinds deze week veel meer aan het wandelen en heb 1 keer gelopen (17 minuten) en het vervelende gevoel lijkt weer terug te zijn. Heb dus de kinesist maar gemaild voor raad en vraag ivm oefening (ipv hier te klagen).

Ik loop ook met een loopgroep en wij zijn zo ‘groot’ en goed georganiseerd vanwege vele vrijwilligers dat we denk ik wel 7 verschillende tempo groepen hebben met individuele trainers die steeds zorgen voor een andere route. Drie keer per week training en het kost geen drol (€80 per jaar) echt ideaal!

2 likes

Wat voor vervelend gevoel bedoel je precies? Komt het direct terug na die ene keer hardlopen? Misschien is het sowieso ook verstandiger om te beginnen met korter hardlopen en wandelen af te wisselen en niet direct 17 minuten te gaan. Maar altijd verstandig om het bij een expert na te vragen.

1 like

Diagnose was dit:

Plus volgens kinesist had ik ook last van de piriformis spier.

Het is niet zo pijnlijk dat ik pijnstilling moet nemen maar eerder een branderig, zeurend gevoel.

Dit kwam idd terug na die 1 keer lopen. Maar mogelijk ook omdat ik op maandag gestart ben met veel meer wandelen dan normaal (uitdaging met team op werk).

Ik heb geen last tijdens het lopen, enkel achteraf.

De kinesist raadde aan om mijn oefeningen te blijven doen en te blijven wandelen maar pas beginnen met opbouwen qua lopen nadat de wandeluitdaging afgelopen is.

Het opbouwen is lastig voor mij. Ik heb autisme en daardoor behoefte aan een duidelijk schema. De kinesist zegt enkel: je moet zelf aanvoelen hoe het gaat. En dan loop ik vast. Dus ik heb het schema van start to run om op te bouwen naar 7,5 km aangepas naar 5 km (elke training herleid naar 2/3e van originele schema). Ik hoopte dat dat een verantwoorde duur zou opleveren.
Geen idee hoe ik het anders moet aanpakken. Krijg daar verder ook geen hulp in.

Sorry voor mijn litanie!

2 likes

Heb je nog kine of alleen maar de oefeningen van de kine? Want het is met name je beenspieren aansterken. Ik zou het start to run schema van helemaal het begin starten (de start to run van 0 naar 5km). Dan bouw je gedoseerd op. Als je dan merkt dat je bij een bepaalde week (ik noem maar wat, vanaf 7 minuten lopen) weer klachten begint te krijgen, dan doe je een stap/week terug en blijf je daar totdat het beter gaat.

Maar, omdat ik niet graag zomaar advies geef op het internet: Je zou ook eens raad kunnen vragen aan je huisarts als je een goede hebt en de kine niet genoeg advies geeft, sommige van mijn collega huisartsen zijn sportarts dus wie weet bij jou ook?

Of duidelijk aangeven aan de kine wat je hier ook zegt, dat je door je autisme nood hebt aan duidelijkheid, wellicht heeft hij/zij een schema voor je of kan dit samen met je maken.

2 likes

Bedankt voor je reactie!l

Huisarts ben ik al meermaals geweest maar die verwijst naar kinesist. Mijn beurten bij de kinesist zijn opgebruikt. Moest het echt nodig zijn zou ik nieuwe beurten kunnen laten voorschrijven door de huisarts maar kinesist vind dit niet nodig momenteel.

Heb dat inderdaad uitgelegd van dat duidelijke schema maar dat ging niet omdat ik zelf moet voelen of ik last heb en van daaruit moet verder kijken zegt kinesist. Heb twee kinesisten gehad in zelfde praktijk en die zeiden dat dus allebei.

Ja misschien is dat nog wel de beste optie, gewoon terug van nul starten en zo opbouwen naar 5 km. Maar dat voelt een beetje overbodig omdat ik qua conditie al dat wandelen tussenin niet nodig heb. Plus is mentaal ook een domper omdat ik oorspronkelijk van 5 km, naar 7,5 km, naar 10 km en dan naar 10 Miles ben gegaan. Heeft veel moeite en doorzettingsvermogen gekost. En dan is het nu helemaal terug naar af ofzo.

De diagnose lijkt me wel heel duidelijk, dat is in ieder geval fijn. Heb je ook specifieke oefeningen gekregen die je moet doen?

Ik zou ook aanraden om van 0 naar 5 km op te bouwen, en ja qua conditie kan je al meer aan, maar jouw helaas bilspier nog niet. Dat is altijd met blessures. Conditioneel gaat het prima maar de spieren/pezen/gewrichten kunnen de belasting niet aan.

1 like

Ja ik ga me er bij moeten neerleggen vrees ik. En als het al eens gelukt is, zal het nog wel eens lukken hoop ik. Mits ik de oefeningen goed blijf doen.

Ik heb een 8tal oefeningen gekregen die ik moet blijven doen. Ik ken de namen niet allemaal maar oa squats, brug en clamshell.

Ik ga nu die wandeluitdaging maar eerst afmaken en ondertussen de oefeningen doen Daarna kan ik dan opnieuw starten met het eerste schema van STR. En dan maar hopen dat mijn lichaam mee wil en ik volgend jaar rond deze tijd weer wat langere afstanden aan kan.

Bedankt voor jullie advies @oliverqueen en @Eilish.

Spijtig dat ik hier geen loopclub in de buurt heb voor wat ondersteuning. Ook qua opwarming en stretchen na afloop zou ik wat sturing kunnen gebruiken. Ik heb wel wat online opgezocht maar er is zoveel te vinden dat het overweldigend is en dan blijf ik maar wat aanmodderen.

1 like

Succes! Het gaat wel goed komen! Ik vind zulke oefeningen altijd heel goed als warming-up omdat je hiermee de spieren activeert. Voor cooling-down kun je bijv. wat stretch oefeningen opzoeken voor de bilspieren/heupen maar ik denk niet dat dit noodzakelijk is als de kine dit niet geadviseerd heeft. Uitwandelen na het lopen is dan ook prima.

2 likes

Welke oefeningen als warming up? Die ik opgenoemd heb daarvoor?

1 like

Nu het warmer is, draag ik shorts ipv leggings en die hebben geen zakje voor m’n telefoon…
Hoe nemen jullie die mee? Ik dacht aan zo’n strak buideltasje, is dat een aanrader?

Ik heb eigenlijk op een gegeven moment vooral ook maar broekjes gekocht met vakken aan de zijkant voor mn telefoon, want ik vind zo’n flipbelt of tasje oid te warm en het schuift bij mij vaak ook irritant omhoog. :sweat_smile:

3 likes