Hardlooptopic (Deel 1)

Ik heb deze van Odlo, na lang zoeken en veel broekjes proberen zijn dit de enige die bij mij niet omhoog kruipen. Ik heb wat vollere benen waardoor andere broekjes nooit bleven zitten.
Er zit ook een zakje met ritssluiting achteraan, voor sleutels en een gelletje mee te nemen. Dat was ook een vereiste dat ik zocht in een broek.

Ik had trouwens nog meegedaan aan 10miles van Antwerpen, en ik heb gewoon mijn doeltijd gelopen (1u25). Ik had het niet verwacht want mijn immuunsysteem is helemaal van de kaart na corona vorig jaar, dus ik was veel ziek waardoor mijn trainingsplan niet volledig goed ging. Het was ook super druk waardoor het constant slalommen was tussen alle andere lopers.

Misschien loop ik eind dit jaar nog eens een halve marathon, daar staat mijn PB op 1u51. Dat zou ik graag onder 1u50 brengen.

5 likes

Ik loop in deze broekjes. Meerdere zakken, waarvan 1 grote waar je telefoon zeker in past. Kruipen bij mij niet omhoog en heb volle benen. Ze zijn alleen soms moeilijk te vinden.

2 likes

Wie heeft ervaring met Garmin Coach? Ik ben net met een trainingsplan gestart en twijfel of het wel wat voor mij is. Ik heb het plan ingesteld op een halve marathon op een wat hoger tempo dan nu. De trainingen zijn (nog) niet zo uitdagend. Ik ben benieuwd hoe anderen Coach hebben ervaren. Is het het waard of kan je beter zelf aan de slag?

Volgens mij begint een trainingsplan altijd met een wat eenvoudigere basis waarna het vanzelf zwaarder en intensiever wordt. Dus niet direct opgeven :smiley:

Ja goed punt. Ik vind het gewoon lastig om er vertrouwen in te hebben als je maar een week vooruit kan kijken in het programma. Maar ben pas ook een week bezig :sweat_smile:

1 like

Ja ik heb een keer het programma voor de halve marathon gevolgd en 1 keer voor de 10k binnen een bepaalde tijd.
Ik heb 1 coach die ik heel fijn vind, de rest minder. Het helpt mij vooral om de regelmaat te vinden in het lopen en de afwisseling tussen de verschillende trainingen.

De eerste weken zijn idd vaak makkelijk maar in mijn ervaring wordt het snel genoeg uitdagend en je kan natuurlijk altijd zelf nog een stukje extra lopen, of iets sneller dan aangegeven :slight_smile:

Lang verhaal kort: ik zou als ik jou was nog even een week of 4 aankijken of je het wat vindt.

Ik ren constistent al jaren 1 a 2 keer in de week 5km omdat ik het de ideale sport vind om binnen 30 minuten klaar te zijn. Nou wil ik nu wel echt stappen maken en ook verder gaan en ga trainen voor de dam tot dam en daarna de halve marathon van Amsterdam. Gisteren ben ik gaan lopen met het principe ‘go slow to go far’ en mn hartslag laag te krijgen, maar het is echt onmogelijk? Ik liep opgegeven moment op een pace van 7min en alsnog zat ik aan 160bpm. Uiteindelijk heb ik 8.5km gelopen met een gemiddelde van 170bpm en kon het echt niet lager krijgen ook al ging ik echt veel trager dan normaal (6:35 gem). Ik heb overigens wel de hele run door mn neus kunnen in en uitademen dus dat lijkt me wel een goed teken, maar ik zou ook graag mn hartslag lager krijgen. Iemand tips?

1 like

Dit weekend voor het eerst een mini rondje hardlopen na mn zwangerschap. Ik heb er zoveeeel zin in en ben ook bang dat het heel erg tegenvalt haha. Ben heel bang voor verzakking oid dus doe het heeel rustig aan :joy:

3 likes

Klinkt goed! Dankjewel. Was het ook gelukt om je tijdsdoel te halen en welke coach vond jij fijn?

Geen idee hoe ver je post-partum bent maar ik kan me herinneren dat we bij Mom in Balance pas vanaf 12 weken mochten hardlopen. Daarvoor enkel dat eeuwige powerwalken

Maar begin niet te vroeg he, je wilt niet je bekken/bekkenbodem overbelasten. Daar heb je langer last van dan nu nog eventjes moeten wachten.

Wat een leuk doel! De grootste tip is; heel vaak doen. Dit duurt het allerlangst in het opbouwen van duurconditie; op lage hartslag kunnen lopen. Leukste eraan is dat je er daadwerkelijk sneller van wordt :blush:
Om mezelf als voorbeeld te nemen; Ik loop mijn langzame duurlopen 1,5 tot 2 minuten per kilometer langzamer dan mijn halve marathontempo bijvoorbeeld. Ik weet overigens niet wat je maximale hartslag en/of je zoneverdeling is maar het zou goed kunnen dat 170bpm nog onder je omslagpunt zit; dus dan is het in elk geval een goed begin!! Hoe vaker je het doet; hoe beter het gaat.

1 like

Thanks voor de heads up, ik ben nu idd 4 maand geleden bevallen. Ben langs de bekkenbodemfysio geweest en alles lijkt goed. Zij gaf ook 4-6 maanden aan om weer te beginnen met hardlopen.

Heb echt een rondje van 5 min hardlopen en 5 min wandelen voor mezelf ingecalculeerd (5 x 1 minuut). En dan de volgende dag even kijken hoe ik me voel en of het goed voelde.

2 likes

Merken jullie dat je cyclus veel invloed heeft op het hardlopen? Ik heb sowieso ongeveer anderhalve week per maand dat ik super gemotiveerd ben en dan de week voor mn ongesteldheid is dat helemaal weg. Ging net ook tijdens de lunch een klein rondje doen can 3,5k en was echt gesloopt :sweat_smile:

1 like

Ja hoor! De week voor ik ongesteld moet worden is een ramp! Zowel om mezelf te motiveren als ook wanneer ik daadwerkelijk ga. Rusthartslag is hoger, zit veel sneller in een hogere hartslag zone en veel sneller moe

1 like

Ik vind hartslag tijdens het lopen sowieso een lastige omdat die bij mij altijd super hoog is. met name als ik vroeg op de dag loop zit ik gerust op een gemiddelde van 190. Terwijl ik dan vaak een langer stuk loop (is alsnog niet heel lang, km 9 a 10) en dus ook een lager tempo, meestal iets van 6.15/km. Hij schiet over het algemeen op zulke momenten snel omhoog, na een paar minuten zit ik al op 175 en ik krijg m dan ook niet meer naar beneden
Maar ik voel me altijd goed, ik ben niet buiten adem oid en zodra ik stop met lopen daalt ie ook weer snel
Mn sporthorloge is daardoor wel elke keer over zn toeren en noemt dit soort rondjes “buitensporige inspanning” :upside_down_face::upside_down_face:

1 like

Ik had coach Jeff met zijn run-walk-runs en ja was gelukt binnen de tijd! Zelfs nog zonder het trainingsplan helemaal af te maken want mijn wedstrijd was al 3 weken voor het einde.

1 like

Hartslag is sowieso suuper persoonlijk. Sowieso verschilt de max wrs vaak tussen mensen. Maar ik sprak laatst ook iemand die t had over hardlopen op hartslag rond de 100 ofzo, nou dat gaat mij nevernooit lukken hoor. Onder de 150-160 is al lastig, haha. Ik merkte overigens wel tijdens marathontraining dat het op een gegeven moment wel ietsje lager werd, maar nog steeds niet heel laag. Een trainer zei mij ooit ook dat het eigenlijk ook belangrijker is hoe snel je hartslag na inspanning weer daalt.

Al vind ik 190 wel hoog klinken als gemiddelde tenzij je echt op een voor jou hoog tempo zit. Hartslagmeting is ook niet altijd betrouwbaar trouwens, als je je horloge te los hebt zitten bijvoorbeeld. En er kan soms ook “cadence locking” ontstaan, dat de weergegeven waarde eigenlijk je cadans weerspiegelt en niet je daadwerkelijke hartslag. (Borstband is sowieso beter dan polsmeting maar volgens mij is dat met name een ding bij intervallen/tempowisselingen, dan blijft de polsmeting achter).

Ja in het begin schrok ik wel van die resultaten maar inmiddels trek ik me er niet zo veel meer van aan. Zoals je ook noemt daalt ie bij mij dus wel weer snel. Maar als ik gewoon naar werk fiets zit ik al op 130 soms
Die 6.15 is voor mij geen snel tempo, juist als ik bijvoorbeeld 5 kilometer loop ga ik wat sneller (meestal iets van 5.50) en dan blijft mn hartslag vaak lager
Het zal wel :joy: ik let er vooral op of ik me goed voel op dat moment bij dat tempo

1 like

Aaah ja dan zou ik me ook niet direct zorgen maken. Zou ook eerder aan de meting twijfelen als ie lager blijft als je op een sneller tempo loopt
 wel gek!

Is jullie hartslag dan ook al hoger in rust misschien?