Hardlooptopic (Deel 1)

Haha ja dat was echt helemaal chaos he. Ook alweer 4 jaar geleden trouwens. Rust niet echt een zegen op dit evenement. Wel weer hele andere route dan toen, volgens mij wel hetzelfde als de route die ik in 2018 heb gedaan. Oh nee dat was een 10 trouwens dus kan niet helemaal hetzelfde zijn hmm

Ik twijfel zelf ook nog een beetje vanwege die tijd, omdat ik toch niet betaald heb voor deze inschrijving he :woman_shrugging:t2:

Edit: haha oke nee die 10 was toch ook een behoorlijk andere route zie ik, maar had gewoon die weer gedaan dan

2 likes

Het is vooral voor hardlopen inderdaad, maar ook in mindere mate voor wielrennen en zwemmen (misschien in de toekomst ook in duathlonvorm). Ik heb ook de 945 op het oog. Het model ziet er wel vrij grof uit, of valt dat mee? Heb vrij smalle polsen, dus weet niet of dit gaat passen. Zag ook de Fenix 6S pro solar voorbijkomen in goudkleur :star_struck: Maar ben nog even aan het nadenken of ik zo’n bedrag wil uitgeven aan een horloge. Binnenkort eerst maar eens ergens uitproberen.

Ik vind zelf de 945 te groot in ieder geval! Ik heb nu de 745 en die vind ik wel groot genoeg :sweat_smile:
En dan vind ik niet per se dat ik enorm dunne polsen heb maar ben wel klein dus misschien ook wel haha.
Ik heb ook de 5s gehad die denk ik vergelijkbaar is met 6s en die is weer net iets kleiner dan de 745 maar ook net ieeetsje dikker en zwaarder.

Als je 6s een goed formaat vind is 945 wel echt een slag groter, dat is meer vergelijkbaar met de ‘gewone’ 6!

Ik wil eigenlijk het liefst eentje die zowel veel functies heeft maar ook weer niet te groot en/of lelijk is maar dat is blijkbaar vrij lastig te vinden, haha

1 like

Ik heb 3 a 4 maanden de venu 2s en die bevalt mij erg goed. Ik vond het belangrijk dat je er mee kan hardlopen en dat het er een beetje leuk uitziet. Je hebt de fancy functies er niet op staan, maar voor hardlopen voldoet de venu voor mij in ieder geval zeker.

1 like

Ik vind m niet te groot, maar hij is wel aanwezig ja! Heb zelf wel ook kleine polsen dus kan me voorstellen dat anderen dat niet mooi vinden. Voordeel van dit scherm is dat ik mn tussenwattages op de fiets wat beter zie als ik mn fietscomputer niet wil gebruiken in een wedstrijd (idem voor tussentijden open water), daarom heb ik m genomen! Daarnaast is de batterijduur wel echt significant beter dan die van de 745, wat voor mij een extra reden was om deze te nemen want hij moet een hele ironman mee gaan haha. Beide horloges meten trouwens (redelijk accuraat) je hartslag in het water, dat doen er veel niet!

Leuk momentje voor mezelf vandaag; liep een halve marathon op gevoel comfortabel zonder naar mn tussentijden te kijken en liep uiteindelijk supervlak en in een tempo waar ik eerder goed mn best voor moest doen. Love deze progressie!!

3 likes

Ik heb de 6s pro solar, prima voor de ultra’s en andere dingen (zwemmen/fietsen/yoga/kracht/etc), maar de prijs is er ook naar. Haha

Lekker bezig @Aardbeitje!

2 likes

Vandaag voor het eerst sinds een jaar weer een rondje gaan hardlopen, 5 km in 25 minuten gedaan, echt heel netjes! Ik vond het wel weer fijn om eens een rondje te lopen. Bij een van mijn schoenen is de zool losgelaten, maar ze zijn denk ik ook zo’n 10 jaar oud. Alleen loop ik zo weinig dat ik het zonde vind om weer helemaal schoenen aan te laten meten. Hebben jullie nog aanraders voor een middenweg, of kan ik wel beter weer goede schoenen nemen?

1 like

Ik zou op schoenen niet bezuinigen en naar een Run2day/Hardloopwinkel of andere speciaalzaak gaan.

Ik was voor mijn schoenen circa 125 euro (20% korting want oude collectie) kwijt. Is niet niks maar voor ‘gewone’ sneakers of loopschoenen ga je ook gauw naar zo’n bedrag.

2 likes

Ja daar heb je gelijk in! Ik zie dat mijn Asics nog steeds bestaan, dus dan zit ik denk ik wel goed met een nieuwere versie van hetzelfde model. Ik heb de GT 2000 en ze zitten nu op de 2000 versie 11 haha. De 10 zijn best leuk geprijsd zie ik!

Ik heb gisteren 10km gerend :pleading_face:
Geen wedstrijd maar gewoon een rustige duurloop. Wilde eigenlijk 7 gaan maar de eerste 8 gingen als vanzelf (en was een klein stukje verdwaald). De laatste 2km waren echt heel zwaar (ook heel duidelijk aan mijn hartslag te zien, die was 20 slagen hoger dan de eerste 8). Op het laatste dacht ik “oke, hoofd om hoog en door”. Voor mijn gevoel ging het nog best goed. Ging ik op een muurtje zitten reed net de politie voorbij, en die vroegen of het wel goed ging :joy:

Overigens heb ik nu echt flinke spierpijn in mijn bovenbenen. Denk dat ik toch meer krachttraining moet toevoegen. Deed nu 1x per week (als het al zoveel was) een oefening van nike training club, maar misschien moet ik dat wat meer serieus nemen.

Over schoenen gesproken: ik wilde per se Hoka’s omdat die op tiktik zo gehyped werden, heb ze gepast bij de runner’s lab en die sneden onwijs aan de binnenkant van mijn voet! Ik heb uiteindelijk Asics Kayano gekocht die zaten echt als wolkjes. Mijn vriend wilde eerst niet zo’n analyse (is denk ik de meest eigenwijze man die ik ken) maar uiteindelijk toch overgehaald om ook eens zo’n analyse te doen en die heeft nu de nieuwste Nike Zoom gekocht. Wat een vette schoen om te zien! Hij had ook de VaporFly gepast en dat is toch ook wel heel vet. Die schoen ziet er zo futuristisch uit… Ik heb daar een ouder model van maar ik kan daar totaal niet op lopen (heb het idee dat mijn enkels meteen omzwikken en ik ben ook totaal geen voorvoetloper dus het klinkt heel lomp als ik daarmee loop).

@George ik zou ook niet besparen op schoenen en voor een analyse gaan! Een goede schoen kan echt veel verschil maken!

Excuus voor deze monoloog. Zijn er eigenlijk nog leuke hardloopbloggers? Eerst had je annemerel, runninglau en japkejanneke maar sinds die een baby hebben gekregen is het niet meer zo interessant/bloggen die laatste 2 niet eens meer.

11 likes

Over schoenen gesproken… Hoeveel kilometer doen jullie ong. per paar voor het vervangen? Ik heb net nieuwe schoenen gehaald en mijn vorige gingen ruim 800 kilometer mee. Al had ik eerder het gevoel dat de demping weg was. De schoenen zaten ook vier jaar in de kast, dus mogelijk heeft dat ook nog een rol gespeeld.

Ik hou tussen 800-1000km aan. Hangt een beetje van het gevoel af, sommige schoenen zitten nog lekker op 900km, andere gaan voor mijn gevoel al wat stroever op 600 à 700km.

Ik heb hetzelfde als @Tobvit de ene schoen gaat moeiteloos door tot 1000km en nu heb ik een paar waarvan ik na 500km al denk dat het beste er wel af is. Maar ik wissel veel af dus het is niet dat ik ze dan ook meteen weg doe. In ieder geval als ze 4 jaar in een kast staan dan kun je er ook minder kilometer uit halen, het materiaal droogt sowieso uit.

Halloooo ik heb een vraag. Binnenkort ga ik trainen voor de Dam tot Damloop. Ik loop nu 2 keer per week 10k en dat gaat dus goed.

Gemiddeld ren ik 5.30 zo ongeveer.

Nu is m’n schema dat start met tempoloop 4K. Hoe veel harder is dat dan ongeveer? En de duurkoop in het schema lijkt me dan gewoon op m’n eigen tempo van 5.30. Ook zit er soms een intervaltraining tussen van 6 x 800 m. Hoe hard is dan dan weer? Ik ben toch een beetje een noob haha

2 likes

Hallo! Het ligt er aan hoe die 10 km voor jou voelt. Als dat voelt alsof je prima een gesprek zou kunnen houden tijdens het hardlopen, dan is het inderdaad je duurloop tempo. Maar als dat een grotere inspanning vereist, zou je voor je duurloop juist iets rustiger moeten gaan lopen.

Op basis daarvan kun je dan ook je tempo voor je tempoloop en interval bepalen. Tijdens deze lopen moet je juist wel op een tempo lopen dat je niet meer kan praten. Dit zal bij de interval waarschijnlijk iets sneller zijn, omdat je tussendoor tijd hebt om te herstellen.

Het is vooral heel belangrijk dat je de duurloop echt rustig loopt, liever te langzaam dan te snel. Dit helpt namelijk heel erg met het opbouwen van je conditie en zorgt ervoor dat je genoeg energie hebt voor je snellere lopen!

Ik heb zelf de app Trenara gebruikt voor mijn halve marathon training. Deze heeft ook een intervaltraining, tempoloop en een duurloop en geeft ook snelheden aan (op basis van je huidige tijden op de 10k bijv).

En om nog maar aan te geven hoe veel langzamer je duurlopen moeten zijn dan je snelste tempo: ik liep mij HM op 5:03/km en mijn duurlopen waren tussen de 6:00/km en de 6:20/km.

Succes met trainen :slight_smile:

4 likes

Ah dank je wel voor je uitgebreide reactie, hier heb ik heel veel aan!

Ik kan wel praten tijdens het rennen maar niet per se héél comfortabel. Dus ik kan wel wat langzamer gaan.

Wat is voor jou het verschil tussen een HM en een duurloop? Ga je bij de HM op snelheid van 5.3 rennen omdat het op dat moment ook een wedstrijd is? Want een HM is ook een duurloop zou je denken.

3 likes

Jaa die halve marathon die ik beschreef was inderdaad een wedstrijd! Dus toen ging ik zo snel als ik kon. Maar in je duurloop trainingen hoef je dus niet zo hard te gaan (juist niet, kost heel veel energie).

Dus het verschil is wedstrijd vs training :slight_smile:

Knap zeg, zo snel. Ok ik ga ermee aan de slag!

@lix mijn huidige schoenen staat momenteel 1400km op, geen probleem want zero drop en wissel af met ander paar (en met trailschoenen).
Van in de kast staan drogen zolen gewoon uit, dat is eerder een ding.

@ZusjevanJoost Fiets heeft al goede tips gegeven. Leuk om je verschillende tempo’s te gaan ontdekken en nieuwe afstand te trainen!

Ik ben ongeveer mijn ultra-dip uit :tada: vrij normaal biologisch verschijnsel. Na zware wedstrijd is er uitputting tussen de neurotransmitters. Dat kost tijd om te herstellen en met autistisch brein nog iets langer dan gemiddeld.
Ik liep al lang weer maar met vrij veel tegenzin (ik wilde wel maar had gewoon nul zin? Was ook echt niet heel vrolijk.)

Deze week loopt gewoon weer lekker met zin, dus heel blij mee.
Zeker gezien ik dit weekend flink wat kilometers ga wegtikken in de Ardennen :sweat_smile:

5 likes

Goede timing dat je nu uit je dip komt. Ga je dit weekend zelf lopen of doe je mee met een evenement/georganiseerde loop? Heel veel plezier in de Ardennen in ieder geval! :star_struck:

2 likes