Hardlooptopic (Deel 1)

Het is een georganiseerde trip! Mini-vakantie. Echt zin in! Paar dagen heel veel kilometers en nergens aan denken qua (avond)eten enzo!

2 likes

Klinkt heerlijk, wat tof! Vooral als dan alles eromheen ook al geregeld is. Kan je je lekker focussen op het lopen en ontspannen, haha. :smiling_face:

1 like

Ja, de routes zijn ook al bepaald, dus is echt ontspannen. Nog nooit zoiets gedaan, maar goeie oefening of ik in de toekomst langere meer-daagse trail-vakanties wil.
(Ook echt grenzen verleggen in mijn eentje, paar jaar terug zou ik zoiets niet durven met mijn autisme enzo. Maar nu probeer ik het gewoon!!)

7 likes

Mooi om die groei bij jezelf te zien, dat je het nu gewoon gaat proberen! Hoop dat het je bevalt (en zo niet, ook goed!). Hoor graag je ervaringen na het weekend, als je dat wil delen.

1 like

Naast de tips van @Fiets kun je binnenkort ook eens een 5 of 10 kilometer wedstrijd doen om te zien wat je daarop kan! Even omrekenen naar een 15km / 10 mijl en je weet wat je ongeveer kunt verwachten op de DTD. In ieder geval zou je je wedstrijden sneller moeten kunnen lopen, zo niet dan train je jouw doordeweekse loopjes te snel.

Mijn marathontempo is zelfs 1,5 minuut sneller dan mijn duurlooptempo. :rofl: Ik loop al jaren marathons en mijn duurlooptempo is bijna niet veranderd, maar mijn finishtijd is meer dan een uur sneller. Langzaam lopen is echt :key:

3 likes

Hebben jullie tips voor het behouden van een goede loopstijl tijdens rustigere tempo’s? Ik heb het idee dat ik dan inzak in vergelijking met mijn snellere tempo’s maar het lukt mij ook (nog) niet de cadans hoger te houden zonder te versnellen. Oefening baart kunst wellicht maar mochten jullie tips hebben, zijn die welkom!

Het helpt misschien om je ervan bewust te zijn dat je inzakt. Tips vind ik moeilijk als je iemand niet ziet lopen, maar algemener;
schouders laag, bij de oren vandaan (anders loop je verkrampt). Denk aan je armzwaai. Hoofd omhoog en (glim)lachen want je hebt het leuk! Ook kan je kijken of je niet gaat sloffen, dus of je je benen genoeg opzwaait
Inzakken kan ook wijzen op gebrek aan core-stabiliteit (sterke core) en vermoeidheid. Dus core training als je het niet doet.

4 likes

Sowieso oefening :stuck_out_tongue_winking_eye: Maar inderdaad ook bewustwording. Dus merken wanneer je weer langere passen gaat maken en een hoger tempo gaat lopen. Langzaam lopen met een hogere cadans is een kwestie van kortere passen maken voeten minder hoog optillen. (Grappig dat @anon81378386 juist het tegenovergestelde zegt) Maar wel lichtvoetig blijven en kort grondcontact aanhouden, dus zelfs in een shuffel niet gaan sloffen zeg maar. En dat vraagt soms om extra aandacht naar jezelf en niet constant verdwalen in je gedachten. Een sterke core is ook belangrijk zodat je altijd lang / rechtop blijft lopen. Heupen gestrekt en niet voorover hangen. Een andere tip is om juist wel af en toe een sprintje van 10sec te maken zodat je houding weer opent.

3 likes

Volgens mij bedoelen we hetzelfde maar leg ik het verkeerd uit. Excuus

1 like

@anon81378386 @oliverqueen @Fiets heb vanmiddag gelopen op een gemiddelde van 6.11. Voelde wel tegennatuurlijk om me zo in te houden maar ook wel fijn want aan het einde van de 10K was ik totaal niet uitgeput en voelde het net alsof ik niet had gesport en had ik makkelijker verder kunnen rennen!

5 likes

Ik ben blij dat je deze vragen hebt gesteld in dit topic. Ik zat hier zelf laatst ook mee te strugglen (met name hoe snel is een “vlot” tempo?). Heb het gisteren toegepast en bij mij ging het ook al een stuk beter nu!

3 likes

Ah wat fijn!

1 like

Ik heb me ook opgegeven voor de Dam tot Damloop, 16km. Twijfel een beetje of ik ook de halve marathon van Amsterdam wil doen, vindt die afstand misschien toch net iets te optimistisch. Heb ook uberhaupt nog nooit aan een hardloopwedstrijd meegedaan, dus misschien ergens in de komende maanden nog eens een 5 of 10km doen :full_moon_with_face:

3 likes

en @anon81378386: dank voor jullie reacties en tips, dat waardeer ik! :smile: Kwestie van oefenen en bewust blijven inderdaad. Ik ga binnenkort ook weer aan een groepstraining meedoen in een lagere tempogroep, dan heb ik ook nog de trainer voor directe feedback.

2 likes

Tot zover. Het was te hoog gegrepen.
Werd ziek van de spanning en stress en slaapgebrek. Dus besloten niet te gaan. Blijkbaar grens te ver. Helaas.

Schaam me kapot nu.

5 likes

Ah wat balen zeg! Maar hey het is hoe dan ook echt niet iets om je voor te schamen!! Echt niet.

Nu was het misschien allemaal even te veel maar wie weet op een later moment kan het wel. Makkelijk gezegd voor mij nu zo maar hoop niet dat het je weerhoudt van zulke dingen op een later moment nog eens te proberen als het echt iets is wat je nog eens zou willen doen.

Maar voor nu wees vooral niet te streng voor jezelf!

1 like

En @pastelzwart thanks.

Dit is typisch geval van dat ik autist ben en gewoon niet alles kan. Al kan ik zeker meer dan voorheen, dit was teveel. Elk geval poging gewaagd soort van.

Terug naar wel hardloop verhalen :woman_shrugging:

2 likes

Ja wat @pastelzwart zegt ik vind het echt wel stoer dat je zulke dingen gewoon probeert! Die 100 laatst heb je maar mooi geflikt :clap:t2:

Ik heb zelf ineens weer een beetje een hardloop/motivatiedip dus afgelopen 2 weken weer helemaal niks gedaan. Heb ook bijna tentamen en dan laat ik altijd alles weer zo enorm versloffen en wordt het zo’n vicieuze cirkel (en lig ik dus vooral ook lang in bed/op de bank niks te doen ipv ook daadwerkelijk echt te leren) terwijl ik wéét dat ik me beter ga voelen als ik wel gewoon blijf hardlopen :sweat_smile:

Misschien dat ik morgen maar wel gewoon die 10.87 (:crazy_face:) van utrecht ga rennen! T is wel enorm vroeg maar waarschijnlijk lig ik anders toch weer de halve ochtend in bed dus kan ik beter dat gaan doen.

Vind het wel irritant dat het me dus steeds maar niet lukt echt consequent te blijven om ook echt voor bepaalde doelen te gaan. Maar misschien wil ik het gewoon ook niet graag genoeg dan ofzo?

2 likes

Voor dat laatste: ik merk die frustratie bij mij ook, maar het moet natuurlijk ook wel leuk blijven. Vanmorgen MOEST ik van mezelf gaan, maar ik kan er dan zo tegenop zien dat ik 40 minuten “moet” volgens mijn schema. Eindstand ben ik einde van de straat omgedraaid omdat ik een spanning in m’n kuit voelde waarvan ik niet het vertrouwen had dat die zou weggaan. Morgen weer een dag.

En het is ook niet erg om je training even een dag/week op te schuiven, als het dan mentaal en fysiek wel leuk blijft.

2 likes

Jaa is ook zo! Forceren werkt ook niet echt natuurlijk. Maar vaak is het bij mij wel zo’n drempel om de deur uit te gaan terwijl als ik dan eenmaal bezig ben denk ik van “waarom deed ik nou zo moeilijk”
En dan meer gewoon laagdrempelig 30-45-60 minuten gewoon beetje door de buurt/stad bedoel ik dan zonder dat ik echt een bepaald tempo moet halen of intervallen ofzo, want dat is dan weer een ander verhaal :sweat_smile:

Maar goed het is maar even zo en pak het vast binnenkort wel weer op