Hopelijk is het geen blessure!
Yay morgen gaat temperatuur weer omlaag!
Ik ben op vakantie en het is hier voor 7 uur s ochtends al richting de 25 graden maar ik ben al 2 keer gaan lopen! Dus wel om 6.15 haha dan is het nog een beeeetje te doen, maar ik ben een hele slechte warm weer-loper normaliter dus ben hier eigenlijk wel heel blij mee
Het zijn korte stukken, 5 en 6 km nu gedaan en wil woensdag nog iets van 8 proberen maar ik ben allang blij dat ik het niet na 1 km al opgeef
Ik was vandaag ook weer bij een 10km wedstrijdje waarbij er onaangekondigd 800 meter extra parcours was… zooo dat was geen pretje met deze temperaturen
Zo lelijk ook als je denkt op t einde nog ff wat te versnellen en de finish maar niet komt, haha
Knap hoor, die route was best vol in de zon toch?
Had jij afgelopen weekend niet de ultra? Hoe is dat gegaan? Als ik het verkeerd heb onthouden, excuses!
Ja, klopt! Gisteren 50km gelopen. Route/omgeving (bos) was fantastisch, heel erg mooi.
Verstandig omgegaan met de 31gr dus niet voluit gelopen, er was genoeg schaduw.
Best genoten weer!
Ik ben op zoek naar een nieuw doel. Marathon afstanden loop ik. Zat te kijken naar trailrun van Terschelling. Bij de afstand 25KM staat dat je ervaring in trailrunnen moet hebben. Wie heeft er ervaring met trailrunnen? Hoe kan ik daar ervaring in opdoen, meer off road hardlopen en klaar, of overzie ik het niet goed?
Ervaring zat hier, loop alle lange afstanden in trails. Je doet ervaring op door het te doen inderdaad. Trailrunning is (soms) zwaarder want (mul) zand, boomstronken, hoogtemeters, etc.
Trailschoenen zijn wel echt fijn voor meer grip zeker als het regenachtig is (geweest en alles modder/plassen word).
Maar als je redelijke fanatieke weg loper bent (wat je bent met marathon), is overstap zo gedaan. In begin zal je merken dat het wat zwaarder is dus meer energie/kracht/tempo/tijd kost, daarna groei je ook daar in (vind ik, ik loop ook asfalt en kan nu bijna gelijke tempo’s lopen onverhard dus ook echt met flinke vaart trailen, in begin was ik toch wat zoekend met alles wat je tegenkomt).
Wauw wat knap! Fijn om te horen dat er genoeg schaduw was. Dat scheelt natuurlijk iets!
Hier ook een trailrunner! Je moet het inderdaad gewoon doen.
Zelf woon ik in Zuid-Limburg dus vooral de hoogtemeters vond ik in het begin erg wennen. Een ‘gewone’ marathon loop ik in ongeveer 3,5 uur. Gisteren een 22 km. trailrunwedstrijd gedaan (bijna 600 hoogtemeters) waar ik bijna 3 uur over deed. En qua schoenen zou ik wel een paar trailrun schoenen aanschaffen. Zelf heb ik de Salomon Sense Ride 4 en vind die erg fijn. Maar niks persoonlijker dan hardloopschoenen natuurlijk
Super leuk om te lezen! Bedankt voor je uitgebreide antwoord Klinkt als iets waar ik weer door kan groeien! Ik ga me er in verdiepen! Meteen zin om een route uit te zoeken met wat onverharde stukken!
Die hoogtemeters vind ik in mijn woon omgeving niet, maar dat ga ik meenemen op vakantie. Meteen ook daar een doel bedankt!
Op zich was het eigenlijk prima te doen inderdaad hoor. Gewoon verstandig lopen, dus zeker genoeg drinken onderweg. Verder moet je bij ultra’s altijd op lichaamssignalen letten. Uiteindelijk ook als tweede vrouw binnen (we liepen samen op, maar de route was net te kort dus ik deed nog extra bochtje vlak voor einde om op 50k uit te komen op mijn watch haha), mooi in top van deelnemers (en deze loop je om te genieten, er is verder geen podium of iets).
Echt fijn dat een lichaam gewoon alle omstandigheden wel aankan als je maar blijft nadenken natuurlijk.
Ik zou ook wel wat oefenen voor het technische stuk. Asfaltlopen kun je vrij gedachtenloos op de automatische piloot doen. Met trails moet je alert, geconcentreerd en lichtvoetig blijven voor de technische paadjes, en om te anticiperen op boomwortels, bochtjes, andere ondergronden, stenen e.d. Mentaal vind ik dat toch heel anders rennen, los van de fysieke uitdaging van andere ondergronden en hoogtemeters.
Hoe zou je adviseren daar op te oefenen? Het klinkt allemaal iig als hardlopen maar dan next level. Maakt me enthousiast!
Eventueel ergens in de buurt waar flinke trappen zijn? Dat kan ook helpen met hoogtemeters oefenen. Ik moet hier juist echt mijn best doen om platte stukken te vinden (woon nagenoeg midden in het bos).
Misschien heb ik vandaag een derde paar hardloop schoenen besteld helemaal niet nodig maar ze waren met flinke korting…
Oh nee, ik bedoel ook niet een specifieke oefening. Maar meer dat je door het veel te doen ook meteen dat stuk traint, en niet alleen fitness. Dus ongetraind trailrunnen zou ik mentaal een stuk vermoeider vinden dan wanneer ik ook gewend ben aan het technische aspect door ervaring.
Dat is inderdaad gewoon ervaring opdoen. Het technische is wel het leukste eigenlijk toch. Losse stenen, boomwortels, gaten, over gevallen bomen heen, etc alert blijven.
Woon je in de buurt van een natuurgebied met zand en bospaadjes? Dan gewoon lekker daar gaan lopen! Tempo loslaten en niet kijken naar afstand. Loop op gevoel en op tijd, dat is het lekkerst.
Hoogtemeters hoef je voor Terschelling niet echt te oefenen, maar ga wel bijv. een keer naar het strand en loop een paar keer een strandafgang op en af zodat je weet wat je te wachten staat.
En ook belangrijk: wandelen mag!! Is er een zwaarder stukje op het parcours, wandel tot het weer wat beter te doen is of tot je ademhaling weer rustiger is.
En wat ook handig is: er zijn vaak minder verzorgingsposten dus het is dan belangrijk dat je meer zelfvoorzienend bent. Dat wordt denk ik ook bedoeld met dat je ervaren moet zijn. Gewoon goed voorbereid met de juiste kleding, schoenen, rugzakje met genoeg eten en drinken, dat soort dingen.