Hardlooptopic (Deel 1)

Zoals Petricor al zegt moet er denk ik inderdaad iets met je schoenen aan de hand zijn. Ik liep altijd blaren aan de binnenkant van mijn voet (zegmaar de boog tussen je grote teen en je hak, hoe leg je dit uit…) echt tot ik bijna niet meer kon lopen. Schoenen waren aangemeten bij de run2day, maar toen ik per toeval in een andere winkel uitkwam bleken die schoenen gewoon veel te breed te zijn. Nu heb ik de juiste schoenen en nooit meer blaren gehad op die plek.

Wat overigens in de blaar-periode wel heel goed hielp was de witte tape van hansaplast lekker ruim preventief plakken op de plek waar ik blaren liep. Als dat niet ging omdat er nog een blaar/open huid zat, deed ik eerst een pleister erop en trok ik daarna de tape er strak over. Daar liep ik eigenlijk geen blaren meer mee.

2 likes

Echt super knap zo snel!

Welk merk sokken heb je allemaal geprobeerd?

Ik ga morgen ook maar weer eens een poging doen!

Sinds begin maart niet meer geweest ivm blessure, maar vandaag zei de arts dat hardlopen zou moeten kunnen. Denk dat ik met 3km begin

2 likes

Wat fijn dat het weer kan! Wat voor blessure had je?

Ongevraagd advies: zou je niet beter met een opbouwschema kunnen beginnen i.p.v. meteen 3 kilometer aan één stuk?

1 like

Lopen is zo simpel eigenlijk he. Ik heb al hele week geen zin zonder speciale reden (nja, word wat opgeslokt door verplichtingen die ook veel energie kosten) maar ga elke training gewoon. Ook zonder zin doen de benen het wel. Discipline haha :joy:

6 likes

Omdat alles een behoorlijk klote was de laatste tijd en het hardlopen er flink bij inschoot heb ik in een opwelling een loopband gekocht.

En ik vind het zo chill, kan nu zien welke snelheden goed lukken (en vanuit daar verder opbouwen) en het gaat nog steeds beter dan ik zelf dacht. Ook wel weer zin om naar buiten te gaan maar nu weer even terug naar de basis, de 5KM goed onder de knie krijgen en weer verder.

4 likes

Welke heb je gekocht? En fijn dat het lukt om nu opnieuw op te bouwen!

1 like

Deze VirtuFit TR-90i Loopband - 99% Voorgemonteerd - Gratis trainingsschema | Fitwinkel.nl (maar wel een showroommodel! Scheelde behoorlijk).

Vaak vindt men de discipline net het lastigste :grinning:.

Lijkt me een heel fijne loopband.

1 like

Dit lijkt mij wel interessant, een loopband!

Hoe doen jullie dat? Af en toe afwisselen of alleen buiten? Ik denk dat ik best af en toe op de loopband zou willen lopen ivm snelheden etc (wat leverworst) zegt. Alleen zou ik er zelf geen kunnen kopen en zou ik af en toe naar de sportschool moeten.

Ik ben ook echt blij met mijn loopband! Ik merk dat ‘geen zin’ niet echt meer een smoesje is, je stapt zo op een loopband dus de drempel is een stuk lager dan wanneer je naar buiten moet. Ik ga er vaak op in het donker, bij slecht weer en als ik dus eigenlijk anders niet (buiten) was gegaan en bij darmproblemen :grimacing:

Over twee weken wandel ik de vierdaagse en kan echt niet wachten daarna het hardlopen weer op te pakken. Sinds maart niet meer gelopen dus pak er denk ik maar een beginnersschema bij.

Hahaha ja he - ik heb mijn schema in de keuken opgehangen en ik zal en moet een training doen als die opstaat want dan kan ik die afstrepen.

Ik heb ook een loopband en ben daar vooral in de winter heel blij mee, maar nu ook want nu kan ik gaan als mijn zoontje slaapt. Anders kon ik niet naar buiten op de dagen dat ik met hem alleen ben (en ik ben niet zo pro dat ik met een kinderwagen kan rennen). Hier in BE zijn ook veel stukken zonder stoep/zonder verlichting dus in de winter echt niet ideaal. Heb zelf een fancy exemplaar van Technogym na lang zoeken via marktplaats voor een goede prijs gekocht. Vindt het alsnog wel lelijk staan (want staat in de slaapkamer) maar haal er veel plezier uit.

Afgelopen weekend was ik in de Ardennen en daar een flinke run bergop gedaan en een stuk door het bos, dat was echt heel fijn… Wie weet wordt trailrun toch nog iets voor mij :sweat_smile: Merk echt enorme sprongen in mijn conditie. Vorige keer dat ik die berg op rende moest ik halverwege pauzeren.
Zie ook mijn Vo2max (via apple watch dus zal niet 100% betrouwbaar zijn) steeds maar doorstijgen.

Ik loop eigenlijk puur op hartslagzones (als het lukt, want meestal loop ik te hard en te hoog, zit snel in zone 4 als het warm is bijvoorbeeld) en niet op tempo. Hoe doen jullie dat?

1 like

Helemaal trots op mezelf omdat ik tijdens een lang weekendje weg vandaag ben gaan hardlopen én heel vroeg in verband met de hitte. Om 3 uur opgestaan om te ontbijten (krijg anders honger tijdens het hardlopen), terug naar bed en toen vervolgens om 5.30 uur de deur uit voor een duurloop van 90 minuten volgens mijn loopschema. De route had een beetje hoogte, wat ik niet van NL gewend ben en wat dus soms pittig was, maar was echt mooi. Trots dus! Nieuw level unlocked in my hardloopavontuur :partying_face:

18 likes

Wauw dedication :joy: :clap: Mijn slaap is echt 100x belangrijker dan de hitte vermijden haha.

Vandaag wordt het in mijn woonplaats gelukkig niet warmer dan 25 graden dus ik ga gewoon lekker op mijn normale tijdstip hardlopen :stuck_out_tongue_closed_eyes:

6 likes

Haha snap ik! Gelukkig heb ik vandaag een chill dagje en is er ruimte voor een dutje. En 25 max klinkt goed! Zou ik voor tekenen :grin:

Wow om 3 uur uit bed haha, goed bezig!

Ik heb m’n hardloopkleding en - schoenen ook ingepakt voor tijdens m’n vakantie in Valencia aankomende week, in de hoop dat het vroeg in de ochtend of laat in de avond enigszins aangenaam is om een klein rondje te doen over de boulevard (minimum temp ligt rond de 24 graden dus zal alsnog erg warm zijn denk ik, maar ik hoop op een koeler briesje :joy:). Ik voel de Dam tot Dam en de halve marathon steeds dichterbij komen en hoewel 16,5km lukt zou ik hem graag nog sneller willen (zit nu op 1u45min), dus hoop dat de flow van het trainen er in m’n vakantie een beetje in kan blijven.

4 likes

Misschien een ongevraagde tip, maar in het Turia park kun je ook heerlijk hardlopen! En ook wat koeler door de vele bomen. Veel plezier in Valencia!

Ik loop al jaren met mijn telefoon in zo’n simpele, merkloze sportarmband, zoiets:

Werkt voor mij prima, alleen nu het warm is/ik met blote armen loop, begint het te schuren op mijn huid en schiet het naar mijn idee sneller los met meer zweet. Kan een duurdere armband (ik zit te denken aan max. €25 euro wat ik er aan uit wil geven) dit verhelpen of ga je dat altijd houden? Heeft iemand een tip voor een fijne?

1 like

Thanks, ik ga even opzoeken waar dat ligt!

1 like