Hardlooptopic (Deel 1)

Net weer voor het eerst opgebouwd naar 10k! Ging heel goed eigenlijk. Ben aan het opbouwen voor de Dam tot Dam (16) en daarna de halve van Amsterdam.

Mijn hartslag blijft alleen hoog, ik doe 2-3 keer in de week Crossfit en 1-2 keer hardlopen, maar het gaat niet naar beneden bij het sporten. Ik probeer maar te accepteren dat ik gewoon snel een hoge hartslag heb maar ik vind het soms toch gek.

4 likes

Ik heb met hardlopen ook standaard n vrij hoger hardslag. Met de tijd van trainen gaat deze niet echt omlaag, soms is die boven de 190.

Hardlopen op hartslag via mijn horloge hiel niet. Mijn horloge zei steeds dat ik rustiger moest lopen.

Merk wel met normaal wandelen dat mijn hartslag sinds het hardlopen 10-20 bpm lager is. Dus het lijkt wel iets te doen moet conditie.

1 like

Ja ik zat vandaag op 183, en 3 minuten was ik alweer op 112. Maar het gekke vind ik dus dat ik al jaren sport en dat ik nu twee jaar Crossfit en sinds mei dus ook weer fanatiek aan het hardlopen erbij, maar m’n hartslag blijft zo hoog. Misschien moet ik er gewoon niet op focussen maar het voelt soms alsof ik iets verkeerd doe.

1 like

Heb je al eens je maximale hartslag en je zones berekend?

Misschien zit je gewoon hoog in je hartslag/in je zones. Mijn vriend zit in zone 2 tot een hartslag van 175 (en die is mega fit) en ik juist tot 149 in zone 2 (ik ben een stuk minder fit/snel/getraind).

1 like

Ik heb het alleen berekend via de standaardberekeningen. Wat jij bedoelt is denk ik met een fitheidstest ofzo? Of kun je dat ook zelf berekenen?

Ik wil gaan beginnen met hardlopen met zo’n opbouw app. Erg rustig aan en niet vaker dan twee keer per week.
Wat vinden jullie fijne hardloopschoenen? (Heb al de zoekfunctie gebruikt). Ben op Zalando aan het kijken, maar er is zooooveel keuze.

Is heel erg persoonlijk wat lekker zit dus ik zou of naar een speciaalzaak gaan als je goed advies wil en een budget van meer dan 140 euro hebt. Of ik zou wat verschillende schoenen passen bij Decathlon of Intersport.

Of als je graag online bestelt zou ik kijken naar een hardloop-webshop waar je kan invullen wat voor voettype je hebt etc. en dan bestel je een paar verschillende merken die je in huis kunt passen en de rest terugsturen. Let op dat je minimaal 1 maat groter moet bestellen.

1 like

Thanks! Ik zag dat je in Amsterdam idd zo’n winkel hebt en ze hebben best een groot aanbod van schoenen onder de 100 euro. Heb nu een afspraak voor morgen gemaakt!

1 like

Ik wilde het trainen voor de Dam tot dam en de halve van Amsterdam weer wat actiever oppakken maar het gaat echt niet lekker. Was eergisteren met m’n hardloopgroep op pad, maar voelde me helemaal niet goed, heel slap en ben onderweg bijna flauwgevallen, ben steeds gaan hurken om dat de voorkomen. Ik wilde vandaag of morgen weer een duurloop doen op doeltempo, maar voel me nog steeds zo slap en zie zo niet voor me hoe dat gaat lukken. Meh, wil weer gewoon lekker op dreef zijn zoals een paar weken/maanden terug met drie keer per week lopen, me fit voelen en een beetje progressie zien :weary:

eet je wel genoeg?

nog even terugkomend op mijn blarenprobleem, dank voor jullie reacties. zou best kunnen dat mijn schoenen te klein zijn, maar ik heb geen geld voor betere. ik ga het eerst proberen met teensokken van injinji (ik heb teensokken van decathlon maar die zijn te ruw en ik ben ze trouwens ook kwijt). en tape werkt tot nu toe ook best goed, en ook verzorg ik m’n voeten nu wat beter, dat deed ik namelijk eerst nooit. dus zo kom ik er hopelijk wel. ohja en ik strik m’n veters anders waardoor ze onder losser zitten en boven juist strakker. gaat tot nu toe wel oke, er komen niet veel nieuwe blaren meer bij!

2 likes

Nog even over hardloopschoenen, hoe weet je eigenlijk wanneer je je schoenen moet vervangen? Ik loop zo’n kleine twee jaar nu, op het eerste paar dat ik toen heb aangeschaft. Nooit lange afstanden, meestal twee toertjes van 5km per week. Wat zijn de signalen waarop je moet letten? Of vervangen jullie sowieso na een X aantal km?

Foutieve info blijkbaar

1 like

Bedankt voor je antwoord! Zolen zien er nog prima uit, en heb voorlopig ook niets van klachten (al wil ik dat liefst natuurlijk voor zijn). Als ik het even bereken denk ik wel al voorbij de 800km te zitten.

Wat bedoel je hier juist mee?

De meeste schoenen hebben demping dat noemen ze drop.
Als dat slecht word, loop je vaak minder fijn.

Ahzo. En hoe merk je precies dat het minder wordt? (Sorry voor de beginnersvragen :grimacing:)

1 like

Dat zijn vaak die onverklaarbare pijntjes die je krijgt.

1 like

Ook als je voelt dat je harder op het asfalt begint te klappen / stampen of niet meer lekker mee-veert zeg maar. Het kost meer moeite met afzetten.

De drop is trouwens niet de demping maar het verschil in hoogte tussen de hak en voorvoet. Zero drop schoenen zijn vaak wat minimalistischer maar kunnen alsnog een dikke zool hebben met veel demping. De gemiddelde hardloopschoen heeft een hogere hak + veel demping om het voor de drager zo comfortabel en “makkelijk” mogelijk te maken. Op zero drop schoenen met weinig demping vraag je meer van je spieren en pezen.

Tegen beter in gaan intervallen terwijl ik eigenlijk niet goed had gegeten. Nou, doen we niet nog een keer. Het ging namelijk echt slecht. :grimacing: Blijf voeding lastig vinden als ik midden ergens op de dag ga hardlopen

Je kunt als je die mogelijkheid hebt kijken wat je maximale hartslag was tijdens je runs of ik heb het destijds met de manier van sportrusten gedaan maar dat was wel zwaar:

" En er is nog een test die je gewoon buiten kunt doen: 6 minuten beginnen met een snelheid van 7 kilometer per uur en dan iedere 2 minuten één kilometer per uur versnellen. Zo kun je met een eenvoudige formule ook je omslagpunt bepalen. "
Ik heb dit toen op de loopband gedaan omdat dat makkelijker (gecontroleerder) was dan buiten :stuck_out_tongue_winking_eye:

Lees dit stukje maar eens hierin wordt het verder uitgelegd: Hoe bepaal je nauwkeurig je omslagpunt? (en waarom wil je die weten?) - Sportrusten

2 likes

Ik ga er eens op letten. Bedankt voor de info! En @anon81378386