Hardlooptopic (Deel 1)

Maar de start to run app heeft toch geen muziek? Ik heb die altijd gebruikt met m’n eigen m’n spotify :sweat_smile:

————-

Ik weet niet of het gisteren kwam omdat het beter weer was, of omdat ik voor het eerst met een podcast op (runners world UK podcast) maar ik heb zo lekker gelopen. Niet snel of extreem ver maar gewoon heel erg lekker. Misschien ben ik eindelijk aan de heuvels gewend :stuck_out_tongue_winking_eye:

En het uitzicht was ook schitterend:

Ik gebruik mijn Apple Watch niet meer maar wilde dit nog even laten zien. In januari serieus begonnen met hardlopen met een vo2 Max van 29 en zit nu rond de 40! Ik had echt geen conditie in januari, kon niet een trap lopen zonder te hijgen. Hardlopen heeft mij zoveel meer gebracht dan alleen het lopen zelf… het lijken trouwens weinig metingen maar op de loopband geeft hij geen vo2 Max :wink:

10 likes

Ik heb mp3 bestandjes. Erg oldskool denk ik haha. Maar er is dus ook een start to run app? Ik ben het een beetje kwijt allemaal. Misschien toch maar mijn oude mp3 bestandjes gebruiken.

De hond wil en gaat steeds vaker mee, maar hij heeft wel echt niet het uithoudingsvermogen wat ik heb (in zijn verdediging paar uur daarvoor had ie flink gewandeld - maar ik ook). Haha, dus nu splits ik die trainingen maar op. Eerst op zijn tempo en zijn afstand en dan hem thuisbrengen. Daarna loop ik nog de rest of gewoon de hele training nogmaals.

Wel echt heel leuk zo samen.

14 likes
1 like

Hoe is het gegaan? (Of is het dit weekend?)

Ja ik heb de app hartlopen met Evy

Ik start eerst spotify en dan mijn eigen afspeellijst en daarna de traning.
Dat gaat prima. Heb dan eigen muziek en Evy die zegt wat ik moet doen

1 like

Ik zit even naar de hardlopen met Evy app te kijken, maar klopt het dat je alleen vrije trainingen kan opslaan als je geen abonnement neemt? Ik zou willen opbouwen naar een langere afstand, maar geen idee hoe ik dat goed aan moet pakken. Dus daar lijkt zo’n abonnement me dan wel geschikt voor toch?

Ik heb een abbonement.

Dan kan je rustig opbouwen naar bijv. 5 km. Al je statistieken worden dan ook bijgehouden.

Je kan ook eerst een abbonement nemen voor 1 maand. Dat kost €1.99. Dan kan je even kijken of het bevalt.

3 likes

Top! Dat gaat hem worden dan! Dankjewel

3 likes

Oh dat is wel een goeie! Ik wil van 5 opbouwen naar meer, zou uiteindelijk wel 10 willen kunnen, maar eerst maar eens naar de 6 haha.

3 likes

Ah lief dat je t vraagt! Moet nog, iets meer dan anderhalve week! Spanning begint een beetje te komen haha, wel heeel veel zin in!

3 likes

Training 6 net gedaan. Had het ff zwaar… paar slechte nachten gehad (geen excuus om niet te gaan, want dan ga ik dit nooit volhouden. En als ik na een slechte nacht kan werken, kan ik ook hardlopen is mijn nieuwe motto) en zat heel veel in mijn hoofd en piekeren en angst en kreeg het niet uit. Dus heb mezelf toegestaan dat het was wat het was en gewoon rustig doorgegaan en toen toch gelukt. Hoop dat het volgende keer fijner en beter gaat…
Iemand tips?

11 likes

Knap dat je hebt doorgezet! Ik denk dat dat het belangrijkste is, en onthouden dat het maar tijdelijk is, en dat de volgende keer vast beter gaat. En er gewoon aan toegeven en accepteren is fijner dan ertegen vechten. Dus eventueel langzamer hardlopen of de training aanpassen dat je iets vaker even wandelt ofzo. (Of als je een schema volgt een paar trainingen terug eentje opnieuw doen en dan de keer erop weer verder waar je gebleven was) Ook dat is nog steeds beter dan helemaal niet gaan.

2 likes

Vooral niet te veel proberen te forceren! En het hoeft ook niet snel. Als ik naar mezelf kijk dan wilde ik in het begin ook steeds weer verder of sneller dan de vorige keer en dan werd het ook steeds meer een ding. Toen ik daarna ook bewust extra langzaam ging hardlopen hield ik het ineens een stuk makkelijker vol.

Wat je misschien ook zou kunnen doen is afhankelijk van hoe het gaat bepaalde training nog een keer kunnen doen? Of eentje terug als het echt moeizaam ging. Zo deed ik dat met opbouwen na een blessure ook, als het goed ging eentje verder, bij twijfel de volgende keer gewoon dezelfde training en af en toe ook gewoon eentje terug.

En soms gaat het ook gewoon echt niet en dan mag je ook best een keertje overslaan he! Pak je het daarna gewoon weer op. Al is het soms misschien inderdaad wel een kwestie van gewoon gaan zodat je het volhoudt, blijft voor mij ook lastig :sweat_smile: Oh en je bent sowieso goed bezig hoor!! :clap:t2:

3 likes

Lief @littlenumbers @oliverqueen

Ik doe 3x dezelfde training (zo is het opgebouwd) en dit was de 3e keer. Ik ga idd volgende keer (nieuwe training) kijken of her lukt en anders 1tje terug.
Wat langzamer lopen is ook gewoon goed natuurlijk. Thankss

5 likes

Goed bezig! Inderdaad wat @littlenumbers en @oliverqueen zeggen. En, ik had zelf ook last van angstklachten en voelde me ook regelmatig onrustig door piekergedachten maar het hardlopen heeft me daarin echt enorm geholpen. Voel me sinds ik het regelmatig doe in het algemeen echt veel beter, ook tijdens het hardlopen zelf. Dat is misschien ook nog een goede motiverende gedachte om toch te gaan/door te gaan op momenten dat je je minder goed voelt? Al is het maar kort of minder snel idd. Ik ga nu juist hardlopen als ik me kut voel, al is het een sprintje trekken over 300 meter.
Ik voelde me overigens op het begin ook een debiel tijdens het hardlopen @Marsepein, ook m’n houding maar in de zomer ook die witte benen met vlekken, putjes en stoppels, maar dat boeit me inmiddels veel minder. Je ben echt helemaal niemand iets verschuldigd en het is zonde als zulke (onbelangrijke) dingen je plezier in de weg staan!

Wilde ook even komen melden dat ik me weer iets beter voel en de flow weer een beetje te pakken heb. Voelde me de afgelopen weken steeds zo slap en gewoon niet lekker tijdens het lopen. Moest ook steeds tussendoor wandelen, soms echt al na 1km terwijl dat eerder nooit zo was. Voelde dan ook dat mn hartslag eigenlijk al vrij snel torenhoog was. Zondag was dat helaas plots weer zo nadat het de keren daarvoor iets beter ging. Heb nog steeds geen idee hoe dat komt, maaarr… Vandaag een PR gelopen op de 10km (57:56min) en op de 5km (28:17). Echt zo trots als een pauw :blush: en goede motivatie om gewoon door te blijven gaan

19 likes

In navolging van Aloha ook een PR op de 5k en 10k gelopen vandaag! Met hulp van Garmin Coach :slight_smile:

6 likes

Ik ga vanavond sinds 1 jaar en 4 maanden weer mn oude vertrouwde 5 km rondje hardlopen. Zoveel zin in (en ook een beetje bang haha). Ben sinds mei ofzo weer af en aan aan het hardlopen na mn zwangerschap en bevalling op een rustig tempo en heb nu de km opgebouwd dat mn lichaam weer 5 km aan kan. Op slakkentempo waarschijnlijk want qua conditie is het nog heeeelemaal niet zoals het was haha. Maar heb dat rondje (vooral in de zomer) zo gemist, want zo mooi daar :smiling_face_with_three_hearts:

Hierna weer intervallen om het tempo weer wat omhoog te krikken (begin nu op 6.50, m’n snelste voor de zwangerschap was 5.24). Dat tempo valt me nog alleszins mee :face_exhaling: En denk niet dat het heel reëel is om dat weer te willen. Hoop dat ik weer ergens rond de 6.00 kan komen.

16 likes

Heeft iemand de gouden tip voor goede broekjes die kort zijn met zo’n binnenbroekje? Ik heb heel snel last van schuurbenen maar ook van broekjes die constant naar boven kruipen. Heb nu vaak langere gymshark broeken aan maar zou ook graag zo’n korte met binnenbroekje willen! Moet dus dikke bovenbenenproof zijn met een lang genoeg binnenbroekje die ook echt blijft zitten.

Heb de zoekfunctie gebruikt maar het woord broek komt erg vaak voor dus bij voorbaat excuus als dit vaak is gevraagd.

Same. Nog nooit zo’n broekje gevonden. Liep dus afgelopen keer in een lange broek, bloeddddheet. En heb al korte pootjes dus zo’n langere short vind ik er zo niet uit zien bij mezelf :sweat_smile:

2 likes