Hardlooptopic (Deel 1)

Herkenbaar! Ik heb hetzelfde maar dan met andere afstanden en dan is het (in mijn geval) ook gek om te beseffen dat die lijn toch steeds naar boven opschuift. Misschien heb jij dat ook.

Voor mij werkt het ook goed om dan toch de afstand bij te stellen, maar de optie open te houden. Dus 10km is voor jou denk ik mentaal goed te doen, zeg dan tegen jezelf: Oké ik mag ook 10 kilometer maar als het lekker gaat dan kan ik er die 2km nog gewoon bij lopen. Als je eenmaal lekker in je ritme zit en je bent bezig dan is het makkelijker om door te gaan en om te bedenken dat die 2km “maar” zoveel minuutjes extra is en dat je dat kan! 9 van de 10 keer loop je toch die langere afstand, maar het feit dat je vooraf die keuze niet hoeft te maken scheelt voor mij heel veel.

Ik heb die mentale blokkade vanaf 15km terwijl 12km voor mij ook een prima tussendoor duurloopje is en dan toch blokkeer ik als ik bedenk dat ik 15km moet lopen. Pfff dat is ver, straks kom ik er niet lekker in, welke route moet ik doen, dit dat. Terwijl met 12km heb ik dat niet, ik heb een fijn rondje voor precies die afstand. En het verschil is maar een luttele 3 kilometer :rofl:

Maar wat ook belangrijk is: het is niet erg als het zwaar is en als je moet toegeven aan je tempo en langzamer moet of moet wandelen. Het is misschien ook een soort angst voor het zwaar krijgen ofzo? Wat ik dan doe is vooraf bedenken of ik een langzame interval ga doen met ‘verplichte’ wandelpauzes, of run-walk blokken. Dan kom ik namelijk nooit op een punt “wat als ik het niet vol hou” want ik weet dat ik om de zoveel minuten sowieso mag wandelen. Dan is het namelijk gewoon de training en hoeft het niet aan een stuk.

2 likes

Fijn om te horen dat meerdere hetzelfde ervaren en hoe jij er mee omgaat. Je beschrijft precies hoe ik het ook ervaar. Langzame interval ga ik toevoegen aan mijn trainingen, goede tip!

1 like

Nog een weekje en dan halve marathon in Londen! Enorm zenuwachtig, nu al. Ik hoop er een mooie tijd neer te zetten, maar ik wil er vooral van kunnen genieten. Ik was tot vanochtend vergeten dat taperen misschien wel handig is, dus mijn lange duurloop vandaag net op tijd ingekort :smiley:

13 likes

Wat is dit een fijn hardloopweer! Had afgelopen maandag eigenlijk 10k willen rennen, maar voortijdig afgehaakt omdat ik het echt te zwaar had. Het was ook 24 graden en zonnig toen. Vanmiddag heb ik met 18 graden en grijs weer 12km gerend en het ging echt top!

6 likes

Vanmorgen 52km gelopen op de Veluwe mooie heide in bloei, goeie grote stukken zand en goeie singletracks. Echt zo mooi. Goed weer ook inderdaad! Echt zo ontspannen.
En tweede dame haha, maar ranking boeit bij deze nul, maar tempo zat wel goed ook.

17 likes

Hahaha, volgende week loop ik de Mullerthal Ultra (75km en 2000hoogtemeters) (Luxemburg) maar de start is om 03.00 ‘s ochtends. Dit word een avontuur. :saluting_face:
Doel word binnen tijdslimiet uitlopen.

Wel heel veel zin in!! :grin:

20 likes

Gaaf! Wat is de tijdslimiet voor zulke evenementen?

1 like

Limiet is 16uur30min

3 likes

Ahhh wat super tof!! Het is daar zó mooi ook! Veel succes!! Wel een extreme starttijd zeg

1 like

Ik heb een nieuw hardloopschema met daarin afstanden (bv 750m sprint). Maar hoe kan ik die afstand het beste bijhouden zonder telkens op m’n horloge te kijken? Heb ook niet zo’n zin om eerst een afstand te bepalen en dan elke keer hetzelfde sprintje te trekken tussen twee lantaarnpalen. Is hier een app oid voor?

kun je op je horloge geen rondeafstand instellen? zodat die een signaal geeft als je er een ronde op hebt zitten

1 like

Je kunt in runkeeper onder workout en dan custom een training samenstellen met bepaalde intervallen op basis van tijd of afstand. Moet je wel een telefoon/oortjes meenemen

1 like

Wat goed, dit wist ik niet!

1 like

@Nashville ik vind het soms makkelijker om ergens naartoe te lopen, ipv ergens een rondje doen. Als ik een doel heb dan hoef ik er verder niet meer over na te denken, en heb ik minder die mentale struggle (ik begrijp precies wat je bedoelt!).
Bv naar m’n werk lopen, of een mooie plek om een terrasje te doen, of naar vrienden. Zeker naar m’n werk of ergens met een afspraak is chill om niet te overwegen om te stoppen halfweg. Of samen met iemand lopen lijkt me ook wel wat, maar ik ken zelf eigenlijk niemand waarmee dat zou kunnen.

1 like

Kan je in je horloge de training zetten? Dan geeft ie geluidjes bij versnellingen/pauzes/etc

1 like

Oh nou wat goed, thanks voor de tip! Ik gebruikte een andere app maar net even Runkeeper geinstalleerd en kon er inderdaad super makkelijk alle tijd- en afstandintervallen inzetten.

1 like

Hoe is het gegaan? Het is volgens mij erg warm daar!

Ik heb net de live stream gekeken van die race, was wel leuk. Vooral veel aandacht voor Sir Mo Farah die zijn carrière gaat beëindigen. Volgende week nog 1 laatste race.

1 like

Zijn er meer die ook de UTMB hebben gevolgd? BI-ZAR wat Courtney Dauwalter gedaan heeft zeg! 3x een 100 mijl race in één jaar.

Ik volg ook altijd de YouTube video’s van Ben Parkes en zijn vriendin Sarah Place, zij hadden beide een DNF vorig jaar omdat hij was gevallen en geblesseerd geraakt en zij is toen bij hem gebleven.

Dit jaar had hij weer pech, na 30-40 kilometer al problemen met zijn voeding, uitgestapt na een kilometer of 50. Terwijl hij zooo goed was voorbereid en goed had getraind met voeding. Zo jammer! Waarschijnlijk is het bij hem vooral mentaal, de druk om het te halen, ook in een goede tijd, en wat dan invloed heeft op het lijf. De laatste jaren heeft hij sowieso veel moeite met zijn koppie goed te houden, veel DNF en DNS’s en veel (kleine) blessures die roet in het eten gooien. Hopelijk kan hij er weer bovenop komen en sterker worden.

Sarah is nu bijna 42 uur onderweg. Ze is nu bijna bij het laatste check-point voor de laatste afdaling naar Chamonix en ze heeft dan nog 4 uur om binnen de tijd te finishen. Maar ik denk dat ze dat wel gaat halen! Ze loopt gemiddeld 4 kilometer per uur en het laatste stuk is zo’n 6,5 kilometer.

Ik hoop dat er een YT video van gaat komen! Ik wacht ook nog steeds op haar video (op zijn kanaal, zij upload niet meer) van de Comrades Marathon haha.

3 likes

Ja Queen Courtney. :crown:
Ook alle drie de 100milers gewonnen gewoon.

2 likes

Hoe vaak per week gaan jullie?
Ik nu 3 keer, maar vanaf volgende week start mijn dansles weer en ga ik 1x per week dat doen en wil dan 2x per week hardlopen.
(En eigenlijk op termijn naar 1x hardlopen, 1x zwemmen en 1x dansen), maar is dat goed genoeg of wat is lichamelijk gezien verstandig. Is 1/2x per week genoeg?