Hardlooptopic (Deel 1)

Ligt er helemaal aan wat je wil; als je elke week een half uurtje wil rennen omdat je dat leuk vindt is dat toch helemaal goed :blush: als je voor een langere afstand of tempo wil trainen dan heb je wat meer omvang nodig denk ik.

3 likes

Ben nergens voor aan het trainen gaat puur om te bewegen eigenlijk. Thanks

1 like

Ik ben eindelijk voorbij het punt dat ik het zwaar vindt.
Ik kan nu echt genieten van het rennen

And it feels good.

Duss wat vinden jullie lekkere nummers om op te lopen?

5 likes

Break my stride haha

2 likes

Was pittig maar wel erg leuk gehad (stukje Tower Bridge voelde een beetje onwerkelijk, zo vet)! Toen ik opstond voelden mijn benen meteen al moe. Ik had de dag ervoor te veel de toerist uitgehangen… :sweat_smile: Niet echt heel slim, maar ja, toch eigenwijs he. Ik had al snel mijn streeftijd een beetje losgelaten, ook vanwege de warmte (ben op de route zo veel mogelijk schaduw gaan opzoeken). Maar uiteindelijk toch onverwachts mijn doel behaald en dus een PR rijker. O en ook nog Mo Farah voorbij zien komen toen ik nog in de startwave zat. :slight_smile: Al met al een geslaagd reisje Londen! :smiley:

7 likes

Ik zoek altijd lijstjes op op Spotify die bij mijn mood passen. Deze vind ik altijd wel lekker om op te rennen:

2 likes

Niet nadenken maar doen. En niet al die scenario’s nalopen maarja dat is veeeel makkelijker gezegd dan gedaan haha.

Geen verwachtingen hebben werkt ook bij mij. Als ik een keer stop, dan maar. Is het lang. Ja het is lang? Maar je bent aan het opbouwen dus je kan dit. En ook als je stopt boek je vooruitgang.

Nou ja ik merk iig dat een positieve mindset (wat er ook gebeurd) bij mij altijd heel erg hielp. Ik bedoel een 5 km kan net zo zwaar voelen als een 10 km. Dus uiteindelijk maken die km’s echt niet zoveel uit.

2 likes

Nou nee hoor, zeker niet haha

3 likes

Voor @anon81378386 maar niet voor de rest :joy:

1 like

Haha ja ik zou het wel willen hoor af en toe, maar mij lukt dat echt niet!

—
En sowieso heb ik weer even een beetje motivatie struggles de laatste tijd. Het ene moment denk ik dan ā€œoke gewoon een doel stellenā€, maar misschien moet ik eerst weer eens proberen er een beetje routine in te krijgen :sweat_smile:
Heb van t weekend een 12km wedstrijdje gedaan na 2 weken niet hardgelopen te hebben ofzo en daarvoor ook vrij weinig… en dat is eigenlijk ook helemaal niet leuk dan. Conditie is matig en mn bekende knieblessure komt dan ook weer naar voren. Maar fysio oefeningen/krachttraining volhouden krijg ik er al helemaal niet in he…

1 like

Ik was de laatste maanden weer af en toe gaan hardlopen maar ik liep meestal tussen de 4 en 6km, en boekte niet echt vooruitgang qua afstand of snelheid (dat was op zich ook niet m’n doel, alleen dat gaat op den duur toch vervelen blijkt). In eerste instantie was het de bedoeling dat hardlopen echt een extra was naast kickboksen, yoga en racefietsen en ik wilde het dus ook kort, langzaam en laagdrempelig houden. Maar sinds m’n kickbokstrainer is overleden in het voorjaar doe ik dat niet meer, en ik heb op de een of andere manier nul motivatie dit jaar voor fietsen - dus ik heb de afgelopen maanden eigenlijk gewoon weinig gesport.

Dus nu ben ik gisteren begonnen met een schema via de Nike Run App! Het schema bouwt in 14 weken op naar een halve marathon - ik ben bang dat dat een beetje te snel gaat want ik krijg makkelijk blessures van rennen, maar tot nu toe vind ik het echt leuk! Ik heb gisteren 20 minuten heel rustig gerend en vandaag een 8x1 min interval training gedaan (plus warming up en cooling down). Ben benieuwd, helemaal zin in m’n run overmorgen :smiley:

3 likes

Vanochtend 18,5km gelopen :sunglasses: Ben wel klaar voor de Dam tot Dam volgende week denk ik! Het was wel zwaar vandaag vanwege de warmte, maar als afsluiting direct de Amstel in gedoken om af te koelen en dat is zo lekker. Ga ik echt missen in de winter!

15 likes

Kan iemand mij zeggen dat een week niet hardlopen (want verkouden) niet meteen mijn hele conditie om zeep helpt? :sweat_smile:
Nog 4 weken tot Eindhoven dus de timing is wel waardeloos

Same, echt klote

1 like

Ik weet niet of het helpt want n=1 maar een keer werd ik 3 weken voor een halve triathlon ziek met enorme buikgriep die een dikke week aanhield. Daarna weer rustig opgepakt in eigenlijk al mn taperweken en toch een goede race gedraaid :D. Spiergeheugen is niet weg na een weekje! En je hele conditie ook niet al voelt het misschien de eerste training weer wel zo. Maar hopelijk voel je je snel beteršŸ€

2 likes

Ik heb een vraag over wat voor soort trainingen prioriteit te geven als je niet alle trainingen van een schema kan doen.

Ik volg nu dus het schema van de nike run app om in 14 weken op te bouwen naar een halve marathon. Er zijn in principe 5 trainingen per week, volgens mij steeds 2 recovery runs (een x aantal minuten met een easy pace lopen), 2 speed runs (bijv interval, fartlek en/of hill runs) en 1 ā€œlong runā€ (dat begint nu met 5km en loopt dan waarschijnlijk op tot rond de twintig). De app/coach zegt dat je ze niet alle vijf hoeft te doen als dat niet lukt qua tijd of als je meer rust nodig hebt, maar ze raden wel aan minimaal 3 runs per week te doen. Maar ze zeggen niet wat dan prioriteit te geven?

Ik heb vandaag de derde training gedaan (een easy run, na een rustdag) en merk al licht pijn aan m’n schenen, dus ik denk dat ik beter niet te hard van stapel kan lopen en kan mikken op 3, maximaal 4 trainingen per week.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen!

1 like

Heb jij dan ook dat die voice over de heeeeele tijd aan het praten is, en zo ja: vind je dat niet irritant? Of heb je dat ergens uit kunnen zetten?

:joy:

Op dit moment vind ik het nog wel chill omdat het mij ook een beetje helpt/afleidt. Maar ik kan mij wel goed voorstellen dat het na verloop van tijd heel irritant wordt haha. Heb nog niet gekeken of het uit kan.

Oh wat goed van jou! Ik was er na 2 minuten al klaar mee joh, hou gewoon je muil, laat mij lekker muziek luisteren en zeg af en toe wat ik moet doen. Vond het echt teveel haha dacht dat jij wellicht de magische knop had gevonden om het op wat minder te zetten.

1 like

Ik vond het tijdens de eerste twee trainingen heel chill, omdat het mij echt hielp het juiste tempo te houden enzo (in plaats van bijvoorbeeld te hard te rennen bij de easy run) en voor de interval training vond ik het heel chill dat hij aftelt. Moet zeggen dat het vandaag wel een stukje irritanter was omdat het heeeeeel veel onzinnig gelul was tijdens een easy run.

Volgens mij is het niet uit te zetten als je een guided run doet, maar je kan er wel voor kiezen om zonder guidance te rennen volgens mij? Dat is dan in elk geval een oplossing voor die easy runs en de long runs. Voor de interval training is het misschien minder chill omdat je dan zelf moet kijken wanneer je wat moet doen op welk tempo…