Hardlooptopic (Deel 1)

Als je er 3 doet zou ik denk ik 1x speed, 1x long run (ook vrij langzaam) en 1x recovery/easy doen. Maar misschien ook even kijken of dat niet alsnog veel kan zijn; als je namelijk in een week én uitbouwt qua aantal kilometers, maar ook intensiteit bij tempo’s gaat verhogen doe je misschien alsnog wel wat te veel, zeker als je nu al merkt dat je pijntjes krijgt. Dan is wat je nu doet misschien ook al wel te veel?

Maar misschien zou het ook al helpen als je een bepaalde warming-up doet of oefeningen oid om die pijntjes tegen te gaan. Alleen weet ik zelf weinig van scheenbeen pijn, ik heb meer ervaring met de knieën :sweat_smile: en bij mezelf weet ik inmiddels vrij aardig welke pijntjes wel en niet erg zijn en waar ik wel en niet gewoon doorheen mag trainen, maar die kennis heb ik vooral te danken aan een goede sportfysiotherapeut!

2 likes

Ja dat aftellen enzo lijkt mij superfijn maar die stem begon over weet je nog, je eerste mijplaal en hoe dat voelde? Of: kijk om je heen, wat zie je, zie je andere renners, zie je de natuur, of vogels? En dat dan de hele tijd, daar heb ik zo geen behoefte aan haha. Wel inderdaad echt hardloopgerelateerde dingen, zoals Evy van Start to run dat heel fijn doet toen ik jaren geleden trainde om 5 kilometer hard te kunnen lopen.

2 likes

Bedankt voor je reactie en ja je hebt gelijk! Sinds ik tien jaar geleden van helemaal niet sporten naar bijna elke dag hardlopen ben gegaan heb ik last van (zelfgediagnosticeerde) shin splints. Gaat alleen weg bij rust maar kan alweer terugkomen als ik veel wandel bijvoorbeeld. Nu voelde ik dat dus ook een beetje, maar op een niveau dat ik denk dat het wel ok is maar in werkelijkheid is dat het natuurlijk niet. Ik draag compressiesokken die wel een beetje helpen maar het probleem natuurlijk niet oplossen…

Ben nooit naar een fysiotherapeut geweest ermee, misschien moet ik dat eens doen.

Ja ik denk dat een fysio je mogelijk wel kan helpen met bepaalde oefeningen. Zeker als je ergens al zodanig lang last van hebt is het lastig om het helemaal op te lossen.

Mocht je een fysio overwegen dan zou ik wel kijken dat je er eentje zoekt die wel expertise heeft qua sport/hardlopen! (Als je toevallig in utrecht woont heb ik nog wel een aanrader) Mijn ervaring daarmee is dat die veel meer ook kijken vanuit wat er wel mogelijk is en je het liefst ook gewoon wel door laten sporten (al dan niet verminderde intensiteit etc) en niet te veel willen laten rusten, omdat rusten ook niet per se de oplossing is - al kan dat soms wel nodig zijn.

1 like

Het lijkt me best wel handig om met zo’n Running vest/ rugzak te lopen, maar misschien een beetje overdreven voor de slome korte afstanden die loop… ik neem behalve mijn telefoon en sleutels ook niks mee. Zou me ook een beetje ongemakkelijk voelen dat ik er dan bijloop als een of ander marathon loper terwijl ik gewoon een blokje om ga.
Maar ik zit nu steeds te strugglen met m’n telefoon. Heb zo’n Flipbelt gekocht die iemand me hier aanraadde, maar dat vakje is eigenlijk net te klein voor m’n gsm…

Loopt iemand hier soms met zo’n vest voor korte afstanden?

1 like

Niemand weet toch hoeveel kilometer je al onderweg bent of nog moet? :stuck_out_tongue:

3 likes

Met m’n tempo denken ze misschien dat ik er al 50 km heb opzitten!

3 likes

Als je pijntjes hebt zou ik alleen de langzame runs doen totdat je pijnvrij bent!

1 like

Gewoon doen als je het wil! :slight_smile: En toch niemand die weet hoeveel kilometers je loopt. Je kan ook nog andere heuptasjes proberen. Ik zag laatst bij de Decathlon toevallig een paar die iets ruimer leken dan de Flipbelt (niet 100% zeker hoor).

bij mij werd dit probleem en mijn lopersknie opgelost toen ik mijn pasfrequentie ophoogde (op advies van een hardloopfysio). sindsdien loop ik als een zonnetje, zonder oefeningen of warming up zelfs. rondje googelen / het proberen waard!

1 like

Mullerthal Ultratrail, 75km, volbracht!

En ik me maar druk maken over cut-off tijden…
Ruim binnen de marge, 5e vrouw (45e overall)! :saluting_face:

En het was prachtig!

47 likes

Ik heb een paar weken terug een hele fijne van de H&M gekocht. Zo fijn, want nu kan ik alles meenemen. Rende eerst zonder telefoon.

1 like

Ik vind het echt zo cool wat jij doet!
Had je geen last van de hitte trouwens?

Nee, alleen op einde bij paar korte stukken door een weiland rest was bij/onder bomen en bergen. De start was 03.00 ‘s ochtends dus dan ben je de hitte ook wel goed voor. En er was extra waterpost neergezet, wel fijn.

@oliverqueen de hoofdlamp is trouwens geweldig! Heb alleen wat vage foto’s dus heb je net niks aan. Maar bijna 4 uur lang op felste stand en batterij was nog niet leeg. Heel blij met de aankoop.

6 likes

Misschien tmi, maar zweten jullie de laatste tijd ook veel meer? Het is pas 21 graden, maar het zweet loopt in straaltjes van me af :sweat_smile:
Doet dat de luchtvochtigheid ofzo?

Edit: en vandaag voor het eerst weer 5 km aan een stuk, helemaal pijnvrij :grin:

5 likes

Als ik een thuis een keer de trap op loop staat het zweet me al op de rug, haha. En ook na het hardlopen loopt het vaak in straaltjes overal, zelfs als ik niet echt iets intensiefs heb gedaan :sweat_smile: sportbeha kan ik ook uitwringen haha

Weet niet of het per se meer/erger is, denk dat het met dit weer niet te vermijden is!

1 like

Ja ik denk eigenlijk dat echt pijnvrij pas kan als ik naar een fysio ga en het serieus probeer aan te pakken, want rust en écht langzaam opbouwen etc heeft nog nooit duurzaam geholpen… misschien moet ik dat eens doen. Heeft iemand toevallig een goeie ervaring in Amsterdam :grimacing:?

@ezw ik heb jou daar eerder over zien posten en ik heb zelf vroeger wel eens geëxperimenteerd daarmee, en merkte in elk geval dat ik dan met minder moeite sneller ging! Maar toch voelt het een beetje onnatuurlijk. Hoe hou jij he frequentie bij? Tel je dat zelf, op gevoel of heb je een sporthorloge/app die dat registeeert?

Oh zo heerlijk gelopen net nu het iets afgekoeld is :smiling_face_with_three_hearts: een interval, was even vergeten hoe heerlijk ik dat ook alweer vond.

1 like

Het moment is daar! 5 km binnen 30 minuten gelopen. Zo trots op mijzelf.

Voelt voor sommigen als een kippen-eindje ik vind het heel wat :smile:

31 likes

ik heb een metronoom-app op mn telefoon geinstalleerd, maar ik heb op spotify ook een playlist gemaakt met 90/180 bpm muziek (was ff een werkje wel want als het een beetje afwijkt ren je niet lekker). ik doe nu vaak metronoom+podcast als ik wat verder ga rennen en gewoon muziek op dat tempo als ik korter ga. overigens heb ik de switch dus wel onder begeleiding van een fysio gemaakt, het opbouwen was best moeilijk en kut soms. ik ben van 160 naar 165 naar 175 naar 180 gegaan steeds met een paar weken ertussen. als je de sprong te groot maakt wordt het lastig en dat kan dan weer demotiveren

1 like