Hardlooptopic (Deel 1)

Leuk! Echt goed georganiseerd ook, en hoewel het een groot evenement is vond ik het ook niet te massaal eigenlijk dus wel voor herhaling vatbaar. Ik heb m’n medaille niet meer laten graveren, ben ook niet meer in dat park geweest, maar leuk dat het alsnog kon @ZusjevanJoost!

Had me al aangemeld voor de halve van Amsterdam over 4 weken :grimacing:

ik ook, begin al zenuwachtig te worden. ik heb pas 1 wedstrijd gerend (10km 5 jaar geleden) dus weinig ervaring nog. ik heb denk ik mijn eindtijd verkeerd ingeschat waardoor ik in het verkeerde vak sta (ik ben sneller geworden dan ik dacht), zit ik nu al over te stressen dat ik dan al die mensen moet gaan inhalen enzo :sweat_smile: of valt dat mee (please iemand stel me gerust haha)

1 like

Ik word wel liever ingehaald dan dat ik zelf moet inhalen, vind dat toch een beetje irritant

Ik heb een groot deel van de Dam tot Dam lopers staan aanmoedigen vandaag, bij het 12 km punt! Wat viel de regen mee zeg, echt fijn
Mijn vader loopt vrijwel elk jaar en volgend jaar ga ik ook mee doen :fire: nog niet eerder meer dan 12.5km gelopen, de afstand wordt de uitdaging niet, zou m vooral beetje snel willen lopen (voor mijn doen dan haha, denk dat 1.35 mn streven wordt)

7 likes

Ja dit heb ik ook wel. Ik vind zelf inhalen altijd lastig. Hoe mensen lopen, dat je er dan tussendoor moet schieten/schuiven enzo.

Ik heb echt al lang geen evenement meer gelopen, denk voor corona sowieso voor het laatst.
Misschien ga ik voor de marathon van A’dam kijken of ik nog een 8km startbewijs kan halen. Meer km red ik op dit moment sowieso niet.

Iedereens verhalen over de DtD klinken goed iig! Fijn dat het voor iedereen een succes was

1 like

Leuk alle Dam tot Dam lopers hier! Ik heb m ook gehaald in 1.31, ben echt super tevreden. Het ging echt wel heel goed en was een goede generale repetitie voor de halve van Amsterdam volgende maand.

3 likes

Goed gedaan hoor! Tempo aanpassen is een goed idee, heel rustig beginnen! Zeker met de DTD als voorbereiding ga je het wel halen. Bij de halve is het naar mijn ervaring altijd wel heel druk dus in jouw geval vooral niet gaan inhalen. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

@ezw ik heb de halve een paar keer gedaan jaren geleden en vond het altijd wel heel erg druk. :grimacing: Ook veel toeristen die de regels niet kennen qua rechts lopen links inhalen. Dus ik zou proberen om op de expo bij het wedstrijdsecretariaat te vragen of ze je startvak kunnen wijzigen. Soms kan het wel, soms niet (nog nooit in Amsterdam geprobeerd). En anders gewoon accepteren en zeker de eerste kilometers niet als een gek je overal tussen willen wurmen. Uiteindelijk kost dat meer energie en het is fijner als je die energie overhoudt voor wanneer er wel meer ruimte komt. Die paar seconden die je dan soms verliest doordat je even achter een groepje blijft totdat je erlangs kunt die kun je de laatste kilometers dan heel goed terugpakken! En je hebt dan een mooie negatieve split.

4 likes

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik vond de halve van Amsterdam heel druk. Het is op veel stukken van het parcours redelijk smal en er zijn veel mensen die blijven plakken aan de linkerkant. Inhalen is dus lastig en kost veel energie. Probeer daarbij zoveel mogelijk op hetzelfde tempo te blijven. Iets versnellen is natuurlijk prima (anders kom je er ook niet langs;)), maar spaar je energie voor het einde.

1 like

Nee, het was geen bol. Ik kon wel prima stenen en helingen onderscheiden etc. Ook is de lichtbundel breed genoeg dat je dus niet hele tijd van links-rechts hoeft te draaien.
Het zit ook heel comfortabel, weegt ook bijna niks natuurlijk. En die 1500 lum zijn midden in de nacht in een bos gewoon goed. En na 4 uur batterij nog niet leeg, was ik ook verrast om.
Echt geld waard.
Ik had nog nooit in de nacht gelopen (ja wel in donker maar 03.00 was een eerste) en vond het eerst wel wat spannend maar het was uiteindelijk heel fijn. Je hoort net wat beter en de complete stilte (op bos en stromend water en dieren etc) was zo fijn.
Ik denk dat dit wel begin is van meer ultra’s op onmogelijke tijdstippen. Haha.

4 likes

oke thanks voor jullie eerlijkheid haha, ik heb gemaild of ik toch een startvak eerder mag. zo niet, dan begin ik inderdaad wat langzamer, dat is misschien ook niet het einde van de wereld.

Hebben jullie nog tips hoe je je houding kunt verbeteren? Ik zag een foto van mijzelf van gisteren, en dat was behoorlijk krom haha. Ik weet van mezelf wel dat ik niet de meest rechte houding heb, maar dit was wel even schrikken.

Thanks, ik had vandaag nog wat gegoogled en ik lees inderdaad veel dat het met je core te maken heeft. Dus toch maar wat meer buikspieroefeningen doen.

2 likes

Hier idem.

Dit zijn wel lekkere temperaturen om in te lopen!

1 like

Zo ik zag een filmpje van mezelf afgelopen zondag dat m’n moeder had gemaakt en schrok me rot :joy: had niks met m’n houding te maken maar gewoon mijn hele zelf. Dat ik denk zie ik er zo uit ja?! Altijd raar om bewegend beeld van jezelf te zien.

1 like

Aah ik baal ontzettend! Was net lekker bezig met opbouwen naar 5km en zat er echt helemaal lekker in. En nu kreeg ik gister opeens pijn onder de hiel van mijn voet. Het doet steeds meer pijn en nu ben ik bang voor hielspoor. Het voelt een beetje alsof al mijn harde werk voor niks is geweest…

2 likes

Ja, regelmatig schouders/rug/core trainen. Ik doe 2-3x in de week naast het lopen met de Nike training app en dat helpt wel maakt echt verschil. Sowieso ook dat je kans op blessures kleiner is als je kracht training erbij doet, werkt preventief. Ook kan je door net iets sterker te worden sneller worden. Haha

Ook is het soms handig een check te doen tijdens lopen; schouders laag bij je oren vandaan, rug recht, (glim)lach want je hebt het leuk (dus hoofd omhoog)!

1 like

Ja ik doe al twee jaar Crossfit zo’n 2-3 keer in de week, dus doe wel veel krachttraining, maar denk dat ik toch nog een sterkere core kan krijgen.
Maar het zit deels ook in mij denk ik, kan ook nooit rechtop zitten haha

1 like

Ja hier ben ik ook maar mee begonnen omdat ik het niet kan opbrengen om zelf consequent oefeningen te doen, haha. Al weet ik niet of dit ene lesje per week nou echt zoden aan de dijk zet wat dat betreft, maar het is een begin.

De fysio zou graag zien dat ik regelmatig allerlei oefeningen zou doen, maar ik kan het gewoon echt niet opbrengen zelf.
Ik ging laatst vol goede moed weer eens zo’n eenbenige kuitoefening doen op de trap. Heb toen nog bijna een week last gehad van mn kuiten :smiling_face_with_tear: :smiling_face_with_tear:

Ik gebruik dus ook trenara voor hardloopschema’s en in de betaalde versie kun je wat meer dingen aanpassen in je schema ook qua dagen etc, en hebben ze dus ook een krachttrainingsprogramma er nu in zitten voor hardlopers. In theorie echt ideaal, 2x per week misschien 25 min ofzo, goed thuis te doen. Maaarrrrrrr alsnog krijg ik het niet voor elkaar mezelf daartoe te motiveren

Dit weer is echt 10/10, warm genoeg voor kort/kort en nat genoeg om rustiger buiten te hebben.

3 likes

Ik ben nu een tijdje (iets meer dan 7 weken) bezig met Couch to 5k en zou eigenlijk volgende week aan week 8 moeten beginnen. Mentaal ben ik er nog niet helemaal om 25 minuten achter elkaar te rennen, maar mijn stukjes lopen tussendoor worden wel steeds korter en ik merk ook dat ik een langere afstand afleg voor ik de ‘half way’ melding krijg (wel een beetje irritant, want ik denk aan het einde van het park dat ik wel op de helft moet zijn en dat ben ik dan nog helemaal niet haha). Ik denk dat ik nog even blijf plakken op deze 25 minuten, maar ik vind het wel echt heel cool dat het zo goed gaat en dat ik zo dichtbij die 5k (of in elk geval 30 minuten) ben. Heb hardlopen altijd het allerergste gevonden wat er kon zijn, maar het bevalt me nu toch best goed. Net in een megabui terecht gekomen (gelukkig met nog maar 3 minuten op de teller) en dat was eigenlijk ook wel lekker haha.

Anyway, beetje een ramble, maar toch maar eens dit topic gaan bijhouden.

24 likes

Met wat voor verlichting lopen jullie 's avonds nu het weer sneller donker wordt? Ik had een tijdje een soort band voor om mijn arm, maar die geeft niet echt veel licht (nu kapot) Twijfel over of ik die opnieuw moet halen of beter iets anders kan kopen ivm zichtbaarheid. Ik loop altijd in de stad, in principe alleen op voetpaden.