Hardlooptopic (Deel 1)

@anon81378386 dat meen je niet! Wat shit!! Ga duimen op een spoedig herstel.
————————-

Ik ben vannacht ziek geworden (zal jullie de details besparen) maar ik ben al lange tijd niet meer zo ziek geweest!! Als dat maar beter is tegen zondag :cry:

1 like

Vandaag opeens geen pijn met wandelen dus nu gelijk hoop dat het een erge verrekking is en geen scheurtje. Dat ik snel weer kan hardlopen :four_leaf_clover:
Lopen is leven dus wil gewoon graag weer.

13 likes

Ik doe Have a good run omdat ergens betaald voor hebben bij mij de beste stok achter de deur is :crazy_face:. Ik vind alles rondom het hardloopschema geen meerwaarde hebben. Misschien de facebook groep maar ik heb geen facebook. Maar het hardloopschema zelf vind ik wel erg fijn. Het schema om te starten met 5km vind ik persoonlijk niet geschikt voor echte beginners/als je echt niet weet wat je aan het doen bent, maar mij motiveert het wel dat je afwisselend op tijd of op afstand loopt. Voelde vet goed dat ik in week 1 al 1500 meter achter elkaar had gelopen terwijl je in andere schemas dan vaak nog 30 minuten snelwandelt ofzo.

1 like

Omggg ik ben zo zenuwachtig voor de halve vandaag :cry:
Ben dus al sinds donderdag ziek (ben 2,5kg afgevallen, 0/10 would not recommend). En pas sinds vandaag niet meer misselijk. Ik ga gewoon kijken hoe het gaat en gaat het niet stap ik uit. Maar wat een ellende en slechte timing om ziek te zijn zeg…ga nu gewoon manifesten dat het gaat lukken!!
Nog andere hier die vandaag lopen? Succes!

12 likes

Heel veel succes!!!’ Je kan het!!!

1 like

Vandaag de 4 mijl van Groningen.
Voor het eerst met een evenement hardlopen.
Ben benieuwd!!

12 likes

Ah sterkte! Heel veel succes en pas op jezelf :hugs: Hopelijk heb je nog genoeg kunnen eten of drinken met wat suikers zodat je straks wel weer wat energie hebt!

2 likes

Wow Sifan Hassan wint Chicago Marathon met Europees record ook. Wat een tijd!!

20 likes

Jaa bizar goed, wat knap van Sifan! En ook nog eens een wereldrecord bij de mannen. Bijzondere tijden zeg.

1 like

Hoe is het gegaan? :slight_smile:

Hoi allemaal, ik ben pas net begonnen en ren nu net aan zo’n 5 km (wat ik echt nog nooit van mn leven heb gerend dus ik ben al blij haha). Nu ben ik op zoek naar een horloge die mijn hartslag/afstand meet en waar ik spotify (desnoods offline) op kan beluisteren. Aangezien ik niet zo’n mega fanatieke loper ben hoeft t niet zo’n duur model te zijn. Hebben jullie tips? Of is het het geld wel waard om bijv voor een Apple Watch of Garmin sq music te gaan?

1 like

Ben je van plan te blijven hardlopen in de toekomst? En heb je nu al een smartwatch of verwacht je die ook in het dagelijks leven te gaan gebruiken?

Ik ben begonnen met een apple watch, omdat ik die al had aangezien ik die in het dagelijks leven als horloge draag. Ik liep toen net als jij kortere rondjes (max 10 km), en geen intervaltrainingen. Grootste nadeel aan de apple watch vond ik dat als het regent (druppels op het scherm), je het scherm niet meer kan bedienen omdat het touchscreen is. Dus je kunt ook niet je activiteit stoppen of pauzeren. Ik weet niet of dat inmiddels verholpen is.

Ik ging ook na twee jaar bij een atletiekvereniging. Toen ging ik meer intervallen lopen. Wat ik toen heel erg miste was een lap knop. Daarmee kun je aan het einde van de interval op die knop drukken om een ronde te markeren, zodat je de verschillen ziet tussen je intervallen en je rust.

Ik heb toen de Garmin forerunner 245 gekocht (inmiddels is er een opvolger, de 255). Ik luister geen muziek onder het lopen, maar je hebt er ook een muziekversie van. Ik vind het grote voordeel dat het horloge fysieke knoppen heeft en meer opties gericht op sporten, zoals dus die lap knop en de optie om intervallen te programmeren. Inmiddels is de apple watch ook wel een stuk verbeterd, maar alsnog is het niet zo gebruiksvriendelijk als een echt sporthorloge. Ik ben echt heel tevreden met mijn Garmin.

Naast Garmin heb je nog een groot sportmerk, dat is Polar. Ik heb veel filmpjes op youtube gekeken om de twee te vergelijken en vond Garmin er iets gebruiksvriendelijker uit zien.

Nadeel aan een sporthorloge is wel dat het echt een sporthorloge is en dus minder mooi eruit ziet (zowel qua uiterlijk - maar dat is een kwestie van smaak - als de kwaliteit van het scherm). Ik heb dus nog mijn apple watch die ik in het dagelijks leven draag. Als je je horloge ook dagelijks wil dragen zou ik denk ik voor een apple watch gaan. Als je de garmin ook prachtig vindt of hem niet dagelijks draagt, zou ik voor een echt sporthorloge gaan.

Ik zou wel afraden nu iets ‘goedkoops’ te kopen dat nét aan je eisen voldoet. Ik heb gemerkt, en zie ook veel om me heen, dat je met hardlopen snel fanatieker wordt. Zeker als je straks harder/verder kan. En dan is je horloge misschien al snel te beperkt.

Dit is een heel essay geworden maar ik hou van sporthorloges/smartwatches :laughing:

6 likes

Ik heb de Garmin forerunner 255, juist omdat ik graag hardloop met een podcast of muziek op. Hiervoor ook een Garmin gehad, Garmin is volgens mij de enige waar je offline muziek op kunt luisteren, voor een Apple Watch zou je volgens mij altijd je iPhone mee moeten nemen dacht ik. Ik ben heel blij met die forerunner, echt een top ding

1 like

Aah top! Bedankt voor je uitgebreide review, jij ook @Petje ik ben zeker van plan te blijven hardlopen in de toekomst. Het is lekker makkelijk te combineren met het gezinsleven en heb me ook al aangemeld voor de eerste run hier in de buurt. Maar dat gesleep met zo’n iPhone om m’n bovenarm is gewoon niks haha. Ik verwacht de toekomstige smartwatch niet te gebruiken voor bellen/whatsappen enzo nee. Ik denk wel puur voor de sport

1 like

Gebruik je jouw Garmin ook voor je hartslag en meet je dat dan via je pols (kan dat?) of met een borstband? En gebruik je het toevallig samen met Strava?

Ik ben ook al een tijdje aan het overwegen een sporthorloge te kopen. Wil het graag gebruiken voor verschillende sporten (ook racefietsen). Heb voorheen vaak gebruik gemaakt van een polar hartslagband icm met m’n telefoon, maar ik krijg dat niet meer aan de praat.

Welke functies gebruik je verder graag van je Garmin sporthorloge? Ook voor @wasbeer :grimacing:

Ik ben vooral gefocust op hardlopen dus ik gebruik 80% van de tijd de optie hardlopen. Als ik duurloop ga doen start ik gewoon de activiteit, maar als ik intervaltrainingen doe programmeer ik die van te voren in. Mijn horloge kan ook koppelen aan mijn loopband. Hij meet wel hartslag, dingen over je stappen enzo maar ik ben daar niet zo mee bezig eigenlijk.

Zwemmen doe ik er ook weleens mee, als je weet hoe lang het zwembad is meet hij automatisch je afstand. Wandelen ook wel. Ik heb de 4Daagse gelopen en toen kwam bijvoorbeeld de grote batterij heel erg van pas, want hij gaat echt heel lang mee en kan lang op gps staan (in tegenstelling tot mijn apple watch haha). Ik weet zelf niet hoe het moet, maar een vriendin van mij programmeert ook routes op haar horloge die je dan kunt nalopen of fietsen.

Edit: en ik ontdekte laatst de ‘koersen’ optie waarbij je bijvoorbeeld kan kiezen voor 10 km richting het noorden lopen en de garmin maakt dan zelf een route voor je aan. Dat wil ik binnenkort eens testen.

1 like

Ja, ik meet de hartslag inderdaad gewoon via de pols, en dat gaat ook prima! En heb hem gekoppeld aan mijn Strava account, dat kan wel gewoon. Moet zeggen dat ik hem alleen voor het hardlopen gebruik, maar er is wel veel meer op mogelijk. Wil er nog altijd een keer goed induiken wat er qua hardloopfuncties nog meer mogelijk is maar gun mezelf die tijd nog niet :grimacing:

Loop in ieder geval niet meer met ook nog mijn telefoon, want alles wat ik nodig heb zit op het horloge. Vond het in het begin nog wel spannend als ik door wat afgelegen gebieden liep, maar ik vertel mijn man altijd wat de route is en er zit een goede valdetectie op waardoor mijn man een sms’je met mijn locatie krijgt als ik val en niet op tijd opsta

@boonie @Liedjelot
Hier ook een Garmin fan! Ik gebruik mijn “forerunner 245” hoofdzakelijk voor het hardlopen, maar ook voor wandelen, fitness/workouts en casual fietsen. (wielrennen gebruik ik mijn Garmin Edge wegens groter scherm). Vriend heeft de “forerunner 255 music” en de verbinding met Spotify is wel leuk, hij maakt er wel elke keer gebruik van. Moet je wel even via wifi de nodige liedjes/podcasts downloaden, maar daarna kan je verder zonder telefoon.

Polshartslag werkt prima, tijdens intervallen doe ik wel graag mijn borstband nog aan voor iets accuratere gegevens. Als ik op vakantie/onbekend gebied ben gebruik ik de “koers” functie vaak. Dan maak ik op voorhand een route via de website van Garmin, die importeer ik dan naar mijn horloge en dan geeft die aan als ik naar rechts/links moet. Wel zo handig om niet verkeerd te lopen, je kan ook tijdens je run “terug naar start” doen en dan wijst die je de kortste weg naar je startpunt.

De intervallen die je kan instellen zijn ook heel handig, dan moet je niet constant kijken of je al 400m hebt gelopen enz… en kan je nadien in je app zien hoe snel je de intervallen hebt hardgelopen. Of als je in een bepaalde hartslagzone/tempozone wil blijven bij een lange duurloop bijvoorbeeld kan je dat ook instellen.

Ik wil niks anders meer, loop al jaren met Garmin. De app en website zijn ook gebruiksvriendelijk (ook te koppelen aan Strava en andere apps).

2 likes

In spoiler want haal t misschien weer weg
Weg-

Bovenstaande heeft mijn hele run wel gekleurd achteraf, want denk dat ik best lekker gelopen had anders (slow runner for life). En misschien ook wel zonder buikgriep :sweat_smile:
Overigens vond ik het een saai parcours, veel lange rechte stukken en het was echt heeeeel erg druk. 11.000+ mensen alleen voor de halve. Wel heel veel drinkposten (echt goed gedaan) en heb ik onderweg bijna in m’n broek geplast omdat de dixie bezet was (als ik thuis een hoef ik nooit te plassen tijdens een run?!).
Ik heb hem in een trage 2:38 gelopen (mijn wederhelft in 1:40). Maar die medaille neemt niemand mij meer af!!

Wellicht is dit zoiets als bevallen. Dat ik nu zeg “dit nooit meer” maar over een tijdje ben ik het weer vergeten?

6 likes

Ah jeetje wat heftig…