Hardlooptopic (Deel 1)

Ik heb uiteindelijk gewoon alles kort aangetrokken en van een paar oude sokken arm sleeves gemaakt die ik na 4 km weg heb gegooid (toen was ik warm genoeg).

Ik heb het helaas net niet binnen de 2 uur gelopen, maar ik heb wel lekker gelopen en het is nog steeds een pr (al is dit pas m’n derde halve marathon). Ik vond de start wel heel chaotisch en het was erg druk onderweg met soms smalle stukken. De Damloop is wat dat betreft beter georganiseerd.
Misschien een keer een halve marathon doen die wat rechter is, dan kan ik wellicht wel onder de 2 uur blijven.

25 likes

knap gedaan! slim van die sokken

ik vond het echt heel zwaar met de kou en de regen, en op die drukke smalle stukken werd me continu de pas afgesneden door anderen. ik heb maar op een paar stukken mn eigen tempo kunnen rennen, het was allemaal ook veel vermoeiender dan ik dacht met die drukte enzo. na 10km kreeg ik zieke blaren, m’n halve voeten liggen eraf joh. ben nog gestopt om mn veters opnieuw te strikken. m’n streeftijd was 1:50 maar met alle drukte en die stop ben ik uitgekomen op 1:54:38, toch tevreden mee. het was heel vet, maar de omstandigheden vielen me zwaar :sweat_smile:

20 likes

Vet goed gedaan @Dr.Watson en @ezw!

2 likes

Goed gedaan ook jullie!

Vorige week tijdens de generale repetitie werd ik na de 16km misselijk en kreeg ik last van m’n darmen. Was daardoor heel nerveus voor de race vandaag waardoor ik bij de start al misselijk was en een hartslag had van 135 in rust :roll_eyes: Uiteindelijk heerlijk gelopen zonder misselijkheid en zelfs de laatste 3km nog kunnen versnellen! Tijd van 2u21min, niet slecht voor een eerste officiële HM. Echt trots op mezelf :sunglasses:

Vond het inderdaad ook wat minder goed georganiseerd dan de Dam tot Dam. Vond sommige delen ook te druk en/of smal, en combinatie met de regen(plassen) en tramsporen maakten dat ik wel echt alert moest zijn op plaatsing van m’n voeten. Vond het graveren ook te druk (en ik had het koud) dus dat heb ik weer niet laten doen, maar vind dat niet zo erg. Wel heel leuk en gezellig parcours! Volgend jaar ben ik er sowieso wel weer bij

24 likes

Het lijkt of elk jaar het parcours steeds smaller wordt. Zeker die laatste weg richting het Rijksmuseum en Vondelpark is nét aan een weghelft maar ondertussen ben je wel steeds aan het zigzaggen omdat ze wel oversteekplaatsen hebben dus de ene keer loop je op de linker weghelft en de andere keer de rechterhelft. Voor mijn gevoel dan. Volgens mij konden daar echt geen auto’s rijden. Ik snap niet dat ze het niet gewoon tweebaans open houden ook omdat er echt nog zo ontzettend veel marathonlopers van 5-6 uur aan het lopen (wandelen) zijn die ook nooit rechts lopen maar altijd in de weg lopen haha. Verder was het wel heel leuk hoor! :rofl:

En eindelijk een nieuw medaille ontwerp na een jaar of 20 ofzo? :joy:

3 likes

Hier ook de HM van Adam gelopen. Keurig volgens planning binnen de 2 uur.

@oliverqueen ik was echt blij verrast van de medaille, mooi groot ontwerp en eindelijk eens niet ovaal-achtig.

Elk jaar wordt Amsterdam drukker. De start was drukk, het midden was druk en de finish ook. Meermalen bijna een aanrijding met een fietser gehad die dacht ik kan er wel even door. Wat mij betreft verkopen ze te veel startbewijs en dan het parcours aan kan.

Overigens vond ik de omstandigheden wel lastig. Koud, warm (verblind door de felle zon; toen ben ik even gaan wandelen want werd er niet goed in m’n hoofd van). Weeeer een buitje, weer door de plassen. Ik was wel heel blij dat ik m’n waterzak mee had, ik vond de drank posten ook heel druk.

En dan nog dat Amstelveense weg afgesloten was :frowning:
Sorry, einde klaagpost hahahah

4 likes

Hoe gaat het met jou? Heb je al wat zicht over je blessure en het herstel?

1 like

Gefeliciteeerd allemaal met de (halve) marathons! Goed idee van die armsokken. Ik had uiteindelijk een thermo aan onder mijn shirt en een korte broek en dat was veel te heet! Ik liep trouwens niet in Amsterdam maar een 10 km trailrun, molenhoeks makkie. Het was afzien :joy:

4 likes

Grappig dat je daaraan hebt meegedaan, kom je hier uit de buurt? :grimacing:

1 like

Yes uit Nijmegen! Liep jij hem ook?

1 like

Nee ik moest naar het station in Molenhoek en vroeg me af waarom ik helemaal om moest rijden, totdat ik de lopers zag haha. Volgend jaar wil ik wel meedoen!

1 like

Ik ga niet de zevenheuvelen doen volgend weekend (succes!) maar wel de halve marathon van Antwerpen. En ik weet echt niet wat ik aan moet. Zoals het er nu uitziet wordt het 6 graden maar gevoelstemperatuur 4. Ik heb het snel warm dus neig naar korte broek en longsleeve maar dan ben ik weer bang voor krampen in m’n been door de kou! Iemand ervaring met wedstrijden bij deze temperaturen?

2 likes

Heb je vaker krampen gehad met koud weer? Ik gok van niet als je zegt dat je het snel warm hebt. Ik zou een goede warming-up doen in lange broek en lange mouwen / jasje en dan de race (als je ook echt gaat racen) in een korte broek, thermoshirt (korte mouwen kan) en een t-shirt erover. Als je wel koude handen hebt dan handschoenen erbij aan.

Ik heb zelf vorig jaar regelmatig een wedstrijd gedaan dat het zo koud was maar omdat je dan hard loopt en het warm krijgt voelt het gewoon goed. Misschien dat mijn armen iets langer koud waren dan normaal maar na een paar km en een goede warming-up vooraf is er niks aan de hand. Maar als je rustig gaat lopen of niet op je max, dan moet je misschien wel meer aan.

Ik weet niet hoe de route is van de 7 maar vond de heuvels wel goed te doen bij de 15. Het hele stuk vals plat in het begin vond ik vervelender eigenlijk, haha.

Wat wel goed werkt als je heuvel op gaat is vooral hele kleine stapjes zetten!

1 like

Ik ben inderdaad van plan om snel te gaan dus dan ga ik toch voor korte broek. Bedankt voor de tips!

2 likes

Jaa, staat hier op de planning. Ik vind het wel spannend omdat ik normaal altijd hele platte routes loop. Moet maar eens beginnen aan iets van een voorbereiding. Alleen heb ik hier geen heuvels in de buurt dus het wordt waarschijnlijk vaak de brug over bij gebrek aan beter. De afstand moet wel lukken, maar de hoogtemeters zijn nog twijfelachtig dus haha.

2 likes

Heeft iemand ervaring met Garmin Coach? Volgens mij klopt er bij mij iets niet :rofl:
Ik heb als doel ingesteld dat ik in half januari 10 km in 60 min wil kunnen lopen, maar moet op training 1 morgen al 10 km lopen. Of het is niet bedoelt als opbouwschema, dan heb ik het verkeerd begrepen.

Is dat niet een benchmark run? Ik wilde ooit eens met de Garmin coach het programma voor een halve marathon volgen en die startte ook met een benchmark run, was weliswaar wel een korte interval maar kan me voorstellen dat ze voor het programma wel eerst het basis niveau moeten weten

Ja die heb ik vandaag gehad! Dat was maar 9 minuten haha (2 inlopen - 5 lekker hard - 2 uitlopen), voelde bijna niet de moeite waard sportkleren aan te trekken :joy:

Morgen is 5 min inlopen - 60 min duurloop op langzaam tempo - 5 min uitlopen. Zie net wel dat het is opgebouwd uit 2x 30 min, en bij het tweede blok staat iets van ‘alleen als het goed voelt’ dus ik kijk morgen even

1 like

Dat klopt wel denk ik hoor! Waarschijnlijk is zondag je lange duurloop en het is inderdaad aangevuld met een optioneel gedeelte. Als je het teveel vindt, sla je deel 2 gewoon over.

Ik volg een plan van Jeff om sneller te worden op de 5 km. In week 1 moest ik ook 30 minuten lopen plus 15 minuten optioneel, dus 45 (exclusief warming up en cooling down). Nu week 2, 3 en 4 steeds 50 minuten duurloop. Morgen ga ik weer!

Als je het hele plan wat teveel vindt zou je eens kunnen kijken naar 10 km zonder tijdsdoel

2 likes