Hardlooptopic (Deel 1)

Wat leuk dat je ook zo’n plan volgt! Merk je verschil?

M’n conditie gaat zeker vooruit, maar dat komt vooral omdat ik de laatste tijd weer regelmatig loop. Ik heb wel vaker een trainingsplan gedaan van Garmin en vind het heel fijn dat ik gewoon weet wat ik moet doen en verder niet hoef na te denken.

Eind november doe ik denk ik weer mee met een 5 km loop in de buurt. Dan is het precies 8 weken geleden sinds m’n vorige 5 km wedstrijd dus ik ben benieuwd!

1 like

Ik ben sinds een aantal weken begonnen, nu 14 trainingen gehad. Loop 2/3 keer per week. Maar het lijkt nog helemaal niet veel beter te gaan, kan nog niet langer dan zes minuten rennen achter elkaar. Is dit normaal? Ik wil zo graag vijf kilometer kunnen rennen. Geef mij moed aub

Volg je een trainingsschema? Ik volg nu een trainingsschema voor 5 km en ben bijna klaar, loop nu trainingen van 40 min met paar minuten wandelen tussendoor. Ik heb mijn training nr 14 erbij gepakt en daarbij deed ik afwisseling van 4 minuten rennen (wandelen tussendoor) en 5 minuten rennen. Ik kan me herinneren dat ik die weken best zwaar vond, dus hoe jij je nu voelt is denk ik best normaal? Ik hoor ook van iedereen dat opbouwen voor de eerste 5 km het meest zwaar is. 5 naar 10 km is blijkbaar minder zwaar.

2 likes

Ja via Evy, inderdaad nu 5 minuten rennen en dan weer wandelen. In totaal 18 minuten rennen, 12 minuten wandelen.
Goed om te horen dat meer het zwaar vinden, ik vind het namelijk wel echt leuk om te doen.

1 like

Ik volg ook Evy! Ik herken het gevoel hoor. Ik heb ook 2x een week dubbel gedaan om mijn lichaam iets meer ruimte te geven om te wennen.

2 likes

Ik heb evy ook gevolgd en ben net klaar met het trainen tot 5km. Het wordt makkelijker en vanaf nu bouw je echt vlug op, en dat klinkt als heel veel, maar ga je vast kunnen (ik vond het ook pittig). Ik ben ook elke x even moe nog steeds.
Oh en ik vond het tussendoor hele tijd wandelen heel fijn, maar hoe langer de ren stukken werden en hoe minder vaak ik moest switchen van rennen naar wandelen en terug, hoe beter het leek te gaan. Als je eenmaal in de juiste renflow zit, gaat het makkelijker.
Gaat echt goedkomen :blush:
(En ik heb afgelopen week 3 trainingen gehad, waarvan er 2 heel slecht gingen en ik tussendoor veel heb moeten wandelen en niet kon afmaken. Dus ik weet hoe t voelt als t moeilijk gaat

1 like

Ik heb geen ervaring met Evy, maar heb misschien een andere tip… Ik ging in het begin zelf vaak harder dan nodig. Het hielp destijds om langzamer te gaan. Misschien helpt het jou ook om je tempo iets te verlagen? Als je eenmaal aan een stuk door 5km kan lopen, kan je nog altjd aan je tempo werken.

Misschien loop je iets te snel? Als je het echt niet volhoudt zou ik bewust een tempo lager gaan. Toen ik net begon had ik het gevoel dat ik mezelf echt moest pushen om vooruitgang te kunnen boeken. Maar soms is een stuk trager net beter.

1 like

Ah thnx allemaal, klinkt heel logisch en geeft mij inderdaad wat moed. Ik heb alleen nog geen idee wanneer je ‘snel’ loopt en wanneer ‘langzaam’, dus dat ga ik nog even uitproberen.

langzaam is als je nog kan praten, dat zegt Evy volgens mij ook. je hoeft niet helemaal stuk te gaan om vooruitgang te boeken (integendeel)

Volgens mij zijn veel Garmin schema’s bedoeld voor “sneller” worden op een afstand. Dus dit schema gaat er al vanuit dat je 10km kan hardlopen maar je wil het nu in 60min kunnen. Een duurloop van 60min in een langzamere pace waar je bijv. 8km loopt in 60min is dan heel normaal. Maar als je nog geen 10km kan lopen dan zou ik misschien ook kijken of er andere schema’s zijn. Of inderdaad de optionele blokken skippen.

1 like

Bij gebrek aan heuvels vandaag meermaals over dezelfde brug gegaan tijdens mijn lange duurloop, ter voorbereiding op de Zeuvenheuvelenloop. Route was wel een beetje meh daardoor, maar geeft wel beetje vertrouwen voor over paar weekjes.

Hoe gaat het hardlopen bij jullie?

2 likes

Woehoe net m’n eerste (zonder lopen) 5km gered! Paar maanden geleden leek me dat echt nagenoeg onmogelijk want ik heb nog nooit echt hardgelopen. Dus mega trots!

20 likes

En hoe ging het? Slim om het zo aan te pakken om gevoel te krijgen bij hoogteverschillen.

Hoe vaak doen jullie krachttraining naast het hardlopen? Ik wil dat graag doen naast het hardlopen, omdat het ook daar weer ten goede van komt. Maar wat is dan aan te raden qua hoeveelheid zodat het wel effect heeft?

Best prima eigenlijk! Hoogtemeters waren wel beetje pittig omdat ik mijn tempo soms wilde vasthouden, terwijl dat natuurlijk geen moetje is.

Ik doe 1 of 2 keer per week krachttraining. Maar is allemaal niet zo lang (ongeveer 10 of 15 minuten?). Of dat genoeg is om effect te hebben, weet ik niet. Maar heb niet echt zin in meer… :stuck_out_tongue:

1 like

Inschrijvingen Marathon Amsterdam zijn alweer open voor volgend jaar! Ik heb me aangemeld voor de halve :slight_smile:

2 likes

Ik ben met behulp van interval trainingen aan het proberen om sneller te gaan lopen, en vind het zo chill om te merken dat het resultaat heeft!
Iets van 1.5 jaar geleden liep ik 5 km wel in 28 minuten, maar dat is sindsdien een beetje weggezakt en ik bleef tegenwoordig vaak hangen op 6’15/6’10. Vandaag echter ruim 6 km in 35 minuten, echt blij mee
Hopelijk binnenkort richting de 8 en uiteindelijk 10 km op dit tempo zodat ik in april de 1/4 marathon in Rotterdam binnen het uur kan lopen!
Ik ben ook veel meer een winter hardloper, die wind momenteel is beetje irritant maar kan voor het hardlopen niet wachten tot het <5 graden zakt

5 likes

Ren je interval volgens een schema? Het is iets waar ik echt mee wil starten want ik ren nu redelijk random, maar ben zoekende wat een manier is om het te doen

1 like

Nee niet perse, mn vader heeft wel veel ervaring met lopen en die had wat tips gegeven.
Onder andere dat je interval volgens een piramide zou kunnen doen, dus niet vanaf joggen op vol tempo, maar steeds iets versnellen per x meter of seconden en vervolgens het tempo ook weer afbouwen. Zodat je tussendoor ook echt kunt blijven lopen en niet hoeft te gaan wandelen bijvoorbeeld omdat je je kapot rent (dat had ik namelijk eerder)
Dit werkt voor mij in ieder geval erg goed

1 like