Hardlooptopic (Deel 1)

Je kan zoveel verschillende soorten intervallen doen, dat is het leuke eraan. Een “makkelijk” schema is de ene keer korte en snelle intervallen te doen (sneller dan je 5km wedstrijdtempo) en de andere keer wat langere intervallen op je doeltempo als je bijv. ergens voor traint. Hoe langer de wedstrijd is die je gaat doen (of het doel wat je voor ogen hebt) hoe langer je de intervallen kan doen. De rustpauze kun je ook variëren, ene keer wandelen, dribbelen of combineren.

Ik heb me ook aangemeld! Mijn eerste halve marathon, zo spannend maar echt heel leuk om naar toe te gaan werken.

4 likes

Ik ook! Ik loop al wel een tijdje (vooral afstanden tussen 5-10 km), alleen trokken wedstrijden me niet. Dus ik ben mijn goede voornemens voor 2024 alvast voor door mij in te schrijven. Merk nu ook met lopen dat ik er nog gemotiveerder van raak nu ik echt een doel heb :nerd_face:

7 likes

Ik ben nu zo’n vijf weken couch25k aan het doen om 5km te kunnen rennen. Vanochtend stond week 5 dag 2 op de planning: 8 minuten rennen, 5 minuten lopen, 8 minuten rennen. Ik vond dat al een hele grote stap: de vorige training was 5r 3l 5r 3l 5r, dus dacht al: hoe ga ik bijna het dubbele rennen overleven :smiling_face_with_tear:.

Nu was ik net aan het rennen en dacht ik na zo’n drie liedjes gehoord te hebben ??? waar blijft de melding dat ik moet gaan lopen, die 8 minuten zijn toch al voorbij? Pak ik na nog een minuut ofzo m’n telefoon, had ik de training van week 6 dag 3 (22 minuten aan één stuk rennen) aangeklikt ??? Vond het toen te laat om nog te gaan stoppen dus toen heb ik dat maar afgerend :smiling_face_with_tear: Nu helemaal gesloopt maar ook wel trots dat het me wel lukte haha

17 likes

Ik ben mij aan het verdiepen in intervallen/tempo-oefeningen en zie regelmatig intensief en extensief tempo langskomen. Ik vroeg mij af of extensief sneller of langzamer is dan wedstrijdtempo. Iemand toevallig een idee?

Wat dragen jullie om zichtbaar te blijven? Loop normaal niet op echt donkere plaatsen dus kan wel genoeg zien, maar mag denk ik wel wat meer opvallen voor verkeer/ fietsers.

Vind het ook zo leuk worden nu het steeds beter gaat. Heb het 100 keer geprobeerd vroeger, maar na een paar keer verloor ik telkens m’n motivatie en ik vond het alleen maar zwaar. En de omslag was echt dat ik nu savonds ga ipv in de ochtend. Het is wel lastiger in te passen soms met eten en niet net voor bed gaan, maar ik vind het nu zoveel leuker! In de ochtend vind ik gewoon alles kut en zwaar en lastig.

4 likes

Het ging hier een tijdje terug ook over. Deze heb ik zelf ook en heel tevreden over, geeft veel licht. Dus je ziet waar je loopt, maar anderen kunnen jou ook duidelijk zien.

1 like

Als het puur is om goed op te vallen dan is do’n hesje met ledjes prima.

Zoiets: Led Harness Batterijen | BEE SAFE lime | hardloop verlichting | hardloopvest met... | bol.com

Geloof dat 80% van mijn hardloopclubje (incl mijzelf) zoiets heeft. Maar wij trainen binnen de bebouwde kom.

1 like

Die heb ik ook voor bebouwde kom, maar dan met oplaadbare lampjes ipv batterijen.
Ik heb ook een hoofdlamp maar die is echt voor trails/onverlichte gebieden.

1 like

Vinden jullie de CPC Den Haag HM een aanrader om te lopen? Ik ben weer wat aan het opbouwen (nu 7km weer aan 1 stuk) en heb ooit al een halve marathon gelopen (Valencia) en vele andere leuke evenementen gedaan.

Ik heb wel ooit de CPC 10km gedaan maar kan me het niet zo meer herinneren haha. Wil nu graag mezelf uit m’n comfortzone halen door mezelf uit te dagen weer eens een evenement te doen. (En ik ben helemaal gehyped door alle TikTok filmpjes over de NY marathon haha)

Is het een beetje druk langs de route? Ik vind het wel leuk als er veel publiek is namelijk.

De CPC is een leuke om te doen inderdaad! Er staan overal wel mensen langs de kant, maar niet rijen dik zoals in NYC maar zo zijn Nederlanders gewoon niet :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Er staan wel mensen langs de kant, maar in mijn ervaring niet overal. Sowieso niet vergelijkbaar met NY. Ik vond het qua publiek (drukte) iets minder dan bij de 10k. Vond de CPC HM wel erg leuk!

1 like

en @oliverqueen Haha, nee ik snap dat het niet zo druk is als de NY Marathon hoor! Maar ik denk dat ik me dan ga inschrijven voor de HM en een trainingsschema maken. :slight_smile:

2 likes

Argh, ik begin net het hardlopen een beetje te pakken te krijgen maar het is altijd al moeilijk plannen wanneer ik kan gaan. En die wintertijd met dat snelle donker was daardoor al extra zuur, maar het regent de laatste tijd nu ook zoooo vaak en dan wil ik echt niet. Nu zit ik weer helemaal voor niks in mijn outfit klaar omdat buienradar elke keer foutief voorspelt dat het droogt gaat worden… Echt mega ergerlijk dit.

2 likes

Wat een afschuwelijk weer om hard te lopen zeg de afgelopen tijd. Zowel afgelopen vrijdag als vandaag compleet doorweekt (ik volg een trainingsschema en dit waren de enigste gaten in mijn agenda dat ik kon hardlopen deze week). Lopen jullie ook door met deze moessons des doods?

Een andere vraag; merk dat ik de laatste tijd last heb van restless legs savonds in bed na het hardlopen, herkent iemand dit?

2 likes

Ik heb dit ook regelmatig gehad maar wat mij heeft geholpen is magnesium slikken. Nu ik erover nadenk heb ik echt al tijden geen rusteloze benen gehad.

1 like

Jaa, maar ik loop heel graag in de regen en vind nat worden tot ondergoed geen probleem.

Magnesium (citraat volgens mij, wel de juiste kopen) en genoeg water drinken helpt tegen rusteloze benen.

2 likes

Ik heb dit eerder gehoord van iemand die op lege maag ging hardlopen sochtends. Eet je wel iets van te voren?

Meer (koolhydraten) eten vermoed ik, en meer bananen

2 likes

@Rosalala @Lady_Mary Pfff herkenbaar inderdaad. Ik heb inmiddels al meer dan een week niet gelopen omdat het telkens zo hard regende als ik wilde gaan. Ga me er denk ik toch maar gewoon aan wagen alleen het park waar ik loop wordt ook één grote modderpoel als het regent of geregend heeft en ben bang dat ik binnenkort een keer op m’n bek ga…

Ik beperkt mezelf qua tijd ook wel want ik ren nu het savonds zo vroeg donker is het liefst tijdens mijn lunchpauze op thuiswerkdagen, maar als het dan dus regent heb ik al gauw een excuus. Terwijl ik eigenlijk ook prima op een ander moment kan gaan op die dagen.

2 likes