Hardlooptopic (Deel 1)

@anon81378386 hoe gaat het met jou?
Kan je al weer wat meer?

Ik heb toch altijd onderschat hoe erg goede schoenen het verschil kunnen maken. Liep het hele jaar op tweedehands Nikes en ging al 4 maanden niet vooruit in tempo dus had me daar bij neergelegd. Maandag nieuwe schoenen gekregen (saucony guide 16) en ben van een pace van 6:30 naar 5:38 gegaan in mijn laatste twee keer hardlopen :grimacing: Wat een grap dit! Veel eerder moeten doen

8 likes

Heeft iemand nog een goede tip voor het volgende?

Nu het kouder wordt vind ik het wel lekker om onder mijn ‘lange mouwen laag’ iets extra’s voor mijn romp te dragen. De sportieve versie van een hemd eigenlijk :D. Er een t-shirt onder dragen vind ik niet prettig. Ik gebruik nu sporttops van de zomer, maar die zitten wat te 'flodderig".

Bonuspunten als het lang genoeg is want ik ben 1.84 met een relatief lange romp :slight_smile:

Ik draag onder mn lange mouwen nu meestal m’n ondershirts die ik normaal voor wielrennen draag. Ik heb ze van Craft. Als je zoekt op Craft Pro Dry Nanoweight zie je wat ik bedoel. Weet niet of dat is wat je bedoelt/zoekt? Of moet het nog dikker zijn? Dit zijn wel dunne stofjes maar wel fijn tegen het zweten zeg maar.

1 like

Ah ik zie dat er een sleeveless variant is. Volgens mij voor mannen, maar dat hoeft geen probleem te zijn :slight_smile:

1 like

Ik heb dat soort onderlagen van Odlo, ook heel fijn! Iets goedkoper evt. denk ik dat Decathlon het ook wel heeft.

1 like

Oh niet gedacht aan Odlo. Ooit een trui van dat merk gehad en die is zo lang mee gegaan, was echt het geld waard!

Ja ik heb mijn onderlagen ook echt al 5 jaar en ze zien er nog precies hetzelfde uit! Nergens naadjes los o.i.d.

Ja, deze zijn heel fijn! Ik heb een ondershirt van Craft en die is volgens mij al bijna 10 jaar oud en heeft ontelbaar vaak de wasmachine gezien. Met lange mouwen zijn ze voor de echt koude dagen trouwens ook aan te raden, juist omdat het een heel dun stofje is vond ik lange mouwen onder lange mouwen comfortabel dragen.

Na een paar maanden freewheelen vandaag m’n schema weer opgepakt voor (toch haha) Rotterdam en daarvoor Egmond en Schoorl. Die laatste twee zijn zooo leuk, als mensen nog een wat afwisselender parcours zoeken dan asfalt echt een aanrader. Wel massale events allebei, maar goed; is soms wel leuk :smiley:

1 like

Nou, Zevenheuvelenloop overleefd hoor! Was leuk om mee te doen (wat een mooi parcours!). Ik vond de heuvels, zoals verwacht, wel echt pittig. Net aan mijn doeltijd bereikt, dus helemaal blij! :smiley:

12 likes

Ik heb vandaag voor het eerst een half uur onafgebroken hardgelopen en ik ben echt enorm trots op mijzelf. :face_holding_back_tears:

34 likes

Indien van toepassing: hoe lang na jullie bevalling zijn jullie weer voorzichtig gaan starten met lopen? Ik weet dat er 4-6 maanden wordt aangegeven, maar vind dat nog best een flinke range en ben dus benieuwd naar ervaringen.

Ik 2x na vier maanden maar dat was wel na beide keren een (geplande) keizersnede en een vrij probleemloze zwangerschap, dus mijn bekkenbodem heeft weinig te verduren gehad. Aan de andere kant wel weer een (grote) buikoperatie gehad.

Bij Mom in Balance waar ik een tijd getraind heb hielden ze een minimum van 12 weken aan en alleen als je dan ook ‘klachtenvrij’ was.

Ik ben zelf beide keren heeeel langzaam begonnen. Denk aan 100 meter joggen 400 meter flink doorwandelen, 100 meter joggen etc.

1 like

Ik al sneller, na zo’n 8 weken heeeel voorzichtig begonnen, na groen licht van gynaecoloog en bekkenbodemkinesist. Ik had ook een geplande keizersnede, dus heb geen last van mijn bekkenbodem gehad.
Kan je het niet bespreken met je bekkenbodemkinesist? Die heeft er waarschijnlijk beter zicht op of je lichaam er al aan toe is.

1 like

Na jaaaaren trouwe dienst van mijn Polar M400 ben ik op zoek naar een nieuw sporthorloge.
Ik zal hem voornamelijk gebruiken voor hardlopen (tot halve marathon), maar ook wandelen en fietsen. Ik wil er ook graag muziek op af kunnen spelen, want met hardlopen heb ik nooit een telefoon mee. Verder vind ik het belangrijk dat de batterij lang meegaat. Met Polar heb ik altijd met een borstband gewerkt, die optie wil ik nu ook houden, omdat dat in mijn ervaring accurater werkt met interval.

Nu kijk ik naar:
Garmin Vivoactive 4s
Garmin Vivoactive 5
Garmin Forerunner 255s music

Heeft iemand nog een tip waar ik rekening mee moet houden?
Ik heb een smalle pols, maar vind het niet erg als horloge wat groter is, omdat ik het niet als dagelijks horloge zal gebruiken.

1 like

ik heb 255s music en ben er heel blij mee. ik gebruik hem wel elke dag voor alles. als ik 2x per week een uur ren met muziek aan gaat de batterij ongeveer een week mee. ik heb ook een smalle pols maar vind hem best bescheiden.
via ING kun je nu de 265s music ook kopen met korting, is nog het overwegen waard.

1 like

Wat een lekker gevoel is dat als je voor het eerst een bepaalde afstand zonder rust kan lopen! Ik vond hardlopen altijd mega stom maar heb een sportief doel waarvoor ik hardlopen wel moest oppakken. Eerst geteisterd door een blessure nu heel rustig aan het opbouwen geweest en zojuist voor het eerst 5km aan een stuk gerend! Even genieten van deze high.

13 likes

De Vivoactive hebben geen knopjes en dat lijkt me tijdens het hardlopen irritant met bedienen. Zeker als je bijv. je muziek wil bedienen onderweg en je moet met je zweethanden over het touchscreen scrollen.

De Forerunner series zijn het beste voor hardlopen!

1 like

4 maanden na vaginale bevalling, was wel snel fysiek hersteld en heb nooit bekkenbodem klachten gehad. Vooral heel langzaam opbouwen. Ik begon tijdens mijn verlof al met wandelingen in duingebied, dus beetje heuveltjes en weerstand van het zand. En dan lekker doorlopen en kijken hoe dat voelt.

2 likes