Ja daar heb ik ze ook vandaan, hele fijne service. Ze nemen echt alle tijd voor je.
Sportlab in Waddinxveen of 5Dlab in Purmerend (dat is niet Zuid Holland, maar ze zijn wel heel goed!) Zijn uitgebreide analyses maar heb je je leven lang plezier van. Je koopt daar alleen niet je schoenen, die kan je obv de analyse gewoon bestellen ![]()
Bedankt voor de tips! Ik zal er even induiken, welke het beste bij mij past. ![]()
Als je 30 minuten sport zou je niet echt extra eten hoeven mee te nemen om ter plekke aan te vullen. Ik ben zelf best wel gevoelig voor genoeg (langzame) koolhydraten eten gedurende de dag - en dan niet alleen vlak er voor maar gewoon bij al je maaltijden. Dus bijvoorbeeld havermout of volkoren brood als ontbijt etc en volkoren pasta/couscous/rijst bij avondeten.
Het kan ook dat het tussen mān oren zit hoor. Maar als ik toevallig weinig koolhydraten überhaupt heb gegeten of alleen snelle koolhydraten van wit brood bijvoorbeeld, dan raak ik snel heel slap en trillerig.
Dus ja, mijn advies is gewoon goed (normaal, maar misschien met aandacht voor volkoren producten) eten en eventueel half uur tot een uur van te voren een banaantje.
En als je je lekkerder/zekerder voelt als je toch iets mee zou hebben voor de zekerheid, je hoeft niet meteen energiegels oid te nemen, een paar winegums werken prima
loop ze!!
Ik doe ook een opbouwprogramma voor de 5k (Evy) en het gaat echt best wel goed, maar ik merk dat ik echt nog heel erg uitkijk naar die 2 min lopen tussentijds. Ik loop nu bv 13-2-13-2-8 dus qua minuten rennen gaat het wel goed, maar over een week of twee moet ik 30 min aan een stuk en ik ben er echt best wel bang voor dat ik dat niet trek. Iemand die ervaringen hierover wil delen?
Waar ben je nu geweest? De meeste speciaalzaken zouden wel voldoende aanbod moeten hebben voor verschillende voettypen.
Het valt echt mee en klinkt enger dan het is. Ik had een schema waar ik van 3x 8 min hardlopen en 1 min wandelen meteen naar 30 min ging. Nou dat dacht ik dus ff niet dus deed eerst 3x10 min hardlopen en 1 min wandelen, toen 12, toen 5 km met 1 min wandelen na 3 km en daarna doorgetrokken naar de volledige 5 in een keer. Dus eigenlijk zat er niet veel tussen (want deed al deze trainingen maar 1x) en lijkt het op jouw schema en het was eigenlijk echt prima te doen? Bij de 4e kilometer had ik het even pittig (maar ik heb ook hoogtemeters in mn parcours die dan wel ff bijtende kuiten geven) maar de high is echt enorm daarna!
Nou ja lang verhaal kort, klinkt echt enger dan het is, maar je kunt altijd gewoon langzaam verder blijven opbouwen hĆØ? Niemand straft je als je er zelf tussenstappen inbouwt!
Ben nu bij dezelfde week als jij, net deze laatste gehad van deze week. Wat mij vooral helpt is echt langzamer ārennenā snelheid komt later wel.
Ben zelf bang dat als de lessen klaar zijn dat ik minder motivatie of doeln heb.
Heb je ook het idee dat je dat lopen echt ānodigā hebt? Misschien ren je dan gewoon te snel namelijk!
Ik heb in de app ontdekt dat er een hele variĆ«teit aan trainingsschemaās is; bv de 5 km goed onder de knie krijgen, de 5k verbeteren op snelheid, toewerken naar de 7,5 en meer etc. Dat ga ik zelf hierna denk ik proberen!
En @de rest, ik weet eigenlijk niet zo goed of ik te hard loop? Weet ook niet hoe ik moet vergelijken⦠loop gewoon intuïtief en omdat ik elke keer wat meer loop tov wandelen zeggen die gemiddelden qua snelheid etc in de app me ook niet zoveel. Als iemand hier nog tips voor heeft zijn die ook welkom, haha.
Sport je verder ook naast het hardlopen? Ik denk dat die 5 je prima af zal gaan, het is denk ik ook vooral mentaal wat het spannend maakt. Je krijgt nu zeker een gemiddelde snelheid inclusief wandelen? Daar zou ik ook niet zoveel zinnigs over kunnen zeggen.
Ja gemiddelde incl wandelen inderdaad. En ik sport dus voor de rest niet, ik zou dat op zich soms ook wel willen maar naast werk/zorg/sociaal/bankhangen vind ik het best een opgave om nog meer te doen
. Ik ga het gewoon proberen en we gaan het zien!
Ik zou me echt niet focussen op tijden maar op hoe je hartslag is en hoe je je voelt tijdens het lopen.
Volgens mij is de vuistregel dat je tijdens het hardlopen moet kunnen praten, misschien dat dat een goede houvast geeft voor hoe snel je āmoetā lopen.
Naar aanleiding van de tips hier heb ik vandaag een afspraak gehad bij een all4running (zat toevallig in de stad waar ik een middagje ging shoppen). Nou, wat was dat top! Ik ben echt heel goed geholpen en zo anders dan de hardloopwinkel waar ik laatst was geweest. Gewoon überhaupt vragen gehad over hoe mijn huidige schoenen lopen, hoe vaak ik loop en wat mijn doelen zijn. Vorige keer was het alleen een stukje lopen op mijn huidige schoenen en toen direct passen. En ik kreeg nu ook info over wat handig is omdat ik x heb met mijn voeten en ook gewoon uitleg over welke schoenen wel en niet. Zou deze winkel dus echt iedereen aanraden. ![]()
Kuuut ik heb ineens last van mān schenen. Ik had een workout gedaan waarbij mān kuitspieren goed belast waren, en de dag erop gaan lopen. Mijn kuiten gingen helemaal in kramp maar ik heb dom gewoon doorgelopen, alleen een beetje hobbelend. Toen ik gisteren liep deden mān schenen ook pijn. Ik denk dat ik verkeerd gelopen heb door die kuitspier en het daardoor overbelast is ofzo?
Hoe lang neem ik nu best rust? Ik lees 2 tot 4 weken bij Shin splints , maar zover is het denk ik nog niet. Zat er net zo goed in, baal echt als ik zo lang moet rusten.
Ik zou twee weekjes rust houden, tussendoor goed strekken (gewoon voet plat op de grond, een been naar voren en dan je achterste kuit strekken, of met je tenen tegen een oppervlakte (bv muur), hak op de grond en dan een beetje druk zetten door je heupen naar voren (de muur) te bewegen. Wat je ook doet, ga iig niet op een traptrede staan en je hakken naar beneden laten zakken, is super slecht als je last hebt van je schenen). En dan gewoon proberen, als je dan pijnt voelt wat langer rust houden. Scheenpijn/Shin splits moet je echt niet mee fucken.
Hahaha shit ik kom letterlijk net van sport en bij de cooldown deden we dit als stretching ![]()
Ja het is een goede stretch om het te voorkomen maar als je scheenspieren (of die pezen) geĆÆrriteerd zijn, dan moet je het echt laten, enkel van platte voet naar teen gaan⦠tenminste, dat is wat mijn fysio me liet beloven toen ik shin splints hadā¦
Did it!! 30 min aan 1 stuk gelopen en het viel me wonder boven wonder alles mee. Helpt ergens ook om niet weer op te hoeven starten na het wandelen.
Ik heb er nu wel vertrouwen in dat de 5K ook lukt en dan kijken hoe door; of sneller proberen te lopen of door naar de 7-10 km⦠Ik loop nu ongeveer 6:43 min per km. Geen idee wat normaal is⦠wat lopen jullie? Heb nu dus 4,5 km gelopen in 30 minā¦