Heb je ook het idee dat je dat lopen echt “nodig” hebt? Misschien ren je dan gewoon te snel namelijk!
Ik heb in de app ontdekt dat er een hele variëteit aan trainingsschema’s is; bv de 5 km goed onder de knie krijgen, de 5k verbeteren op snelheid, toewerken naar de 7,5 en meer etc. Dat ga ik zelf hierna denk ik proberen!
En @de rest, ik weet eigenlijk niet zo goed of ik te hard loop? Weet ook niet hoe ik moet vergelijken… loop gewoon intuïtief en omdat ik elke keer wat meer loop tov wandelen zeggen die gemiddelden qua snelheid etc in de app me ook niet zoveel. Als iemand hier nog tips voor heeft zijn die ook welkom, haha.
Sport je verder ook naast het hardlopen? Ik denk dat die 5 je prima af zal gaan, het is denk ik ook vooral mentaal wat het spannend maakt. Je krijgt nu zeker een gemiddelde snelheid inclusief wandelen? Daar zou ik ook niet zoveel zinnigs over kunnen zeggen.
Ja gemiddelde incl wandelen inderdaad. En ik sport dus voor de rest niet, ik zou dat op zich soms ook wel willen maar naast werk/zorg/sociaal/bankhangen vind ik het best een opgave om nog meer te doen . Ik ga het gewoon proberen en we gaan het zien!
Ik zou me echt niet focussen op tijden maar op hoe je hartslag is en hoe je je voelt tijdens het lopen.
Volgens mij is de vuistregel dat je tijdens het hardlopen moet kunnen praten, misschien dat dat een goede houvast geeft voor hoe snel je “moet” lopen.
Naar aanleiding van de tips hier heb ik vandaag een afspraak gehad bij een all4running (zat toevallig in de stad waar ik een middagje ging shoppen). Nou, wat was dat top! Ik ben echt heel goed geholpen en zo anders dan de hardloopwinkel waar ik laatst was geweest. Gewoon überhaupt vragen gehad over hoe mijn huidige schoenen lopen, hoe vaak ik loop en wat mijn doelen zijn. Vorige keer was het alleen een stukje lopen op mijn huidige schoenen en toen direct passen. En ik kreeg nu ook info over wat handig is omdat ik x heb met mijn voeten en ook gewoon uitleg over welke schoenen wel en niet. Zou deze winkel dus echt iedereen aanraden.
Vanochtend m’n couch25k afgemaakt , dank voor de eettips nog, ben niet duizelig meer geweest! Heb nog niet echt 5k gelopen (het was meer gefocust op 30min aaneengesloten rennen, heb net aan de 4k aangetikt), dus ik begin woensdag denk ik met Evy’s start 2 run onderhoud! Echt zin in, had twee maanden geleden niet gedacht dat ik het zo leuk zou vinden.
Kuuut ik heb ineens last van m’n schenen. Ik had een workout gedaan waarbij m’n kuitspieren goed belast waren, en de dag erop gaan lopen. Mijn kuiten gingen helemaal in kramp maar ik heb dom gewoon doorgelopen, alleen een beetje hobbelend. Toen ik gisteren liep deden m’n schenen ook pijn. Ik denk dat ik verkeerd gelopen heb door die kuitspier en het daardoor overbelast is ofzo?
Hoe lang neem ik nu best rust? Ik lees 2 tot 4 weken bij Shin splints , maar zover is het denk ik nog niet. Zat er net zo goed in, baal echt als ik zo lang moet rusten.
Ik zou twee weekjes rust houden, tussendoor goed strekken (gewoon voet plat op de grond, een been naar voren en dan je achterste kuit strekken, of met je tenen tegen een oppervlakte (bv muur), hak op de grond en dan een beetje druk zetten door je heupen naar voren (de muur) te bewegen. Wat je ook doet, ga iig niet op een traptrede staan en je hakken naar beneden laten zakken, is super slecht als je last hebt van je schenen). En dan gewoon proberen, als je dan pijnt voelt wat langer rust houden. Scheenpijn/Shin splits moet je echt niet mee fucken.
Hahaha shit ik kom letterlijk net van sport en bij de cooldown deden we dit als stretching
Ja het is een goede stretch om het te voorkomen maar als je scheenspieren (of die pezen) geïrriteerd zijn, dan moet je het echt laten, enkel van platte voet naar teen gaan… tenminste, dat is wat mijn fysio me liet beloven toen ik shin splints had…
Did it!! 30 min aan 1 stuk gelopen en het viel me wonder boven wonder alles mee. Helpt ergens ook om niet weer op te hoeven starten na het wandelen.
Ik heb er nu wel vertrouwen in dat de 5K ook lukt en dan kijken hoe door; of sneller proberen te lopen of door naar de 7-10 km… Ik loop nu ongeveer 6:43 min per km. Geen idee wat normaal is… wat lopen jullie? Heb nu dus 4,5 km gelopen in 30 min…
Wat goed! Gefeliciteerd
Ik zou je vooral niet meten met wat “normaal” is. Voor je volgende doel, je afvragen wat je leuker lijkt: sneller of verder.
Ik heb mijn 5 tot 10km schema voltooid!
Mijn plezier in hardlopen is weer helemaal terug, zin om uit te breiden naar verdere afstanden. Ik zit te wachten tot de inschrijvingen van de Utrecht marathon opengaan, dan ga ik me aanmelden voor de halve
Dit, inderdaad! En wat mij toch wel hielp is realiseren dat het gemiddeld is als vrouw om 36 minuten te doen over 5 km. Die 5 km in 30 minuten is echt vrij snel!
Vooral gaan doen wat je leuk lijkt!
Maar mijn ervaring is dat je vanzelf sneller wordt als je langere afstanden kunt lopen. Stel je kunt over een paar maanden 10 kilometer in bijv. 75-80 minuten lopen dan voelt 30 minuten als heel kort + je hebt een veel groter uithoudingsvermogen. Dan gaat een kort rondje makkelijker “vanzelf” en zul je merken dat je misschien al automatisch wat sneller gaat lopen omdat het dus makkelijker gaat.
Daarnaast heb je een betere basis / belastbaarheid om intervaltrainingen toe te voegen als je wat langer kunt hardlopen. Dat is mijn persoonlijke mening.
Ik heb net voor de tweede keer gelopen na mijn bevalling en het is weer zo heerlijk!
Bij mijn vorige bevalling was ik wat snel van start gegaan en heb ik lang last gehad van allerlei kwaaltjes agv bevalling en borstvoeding. Dus nu expres langer gewacht en gewacht tot ik gestopt was met borstvoeding en dat lijkt te helpen! Nu rustig opbouwen en de rompstabiliteit wat verstevigen, dan komt het wel weer! Wie weet aankomend jaar weer eens een halve marathon.
Maken jullie gebruik van een betaald Strava account? Ik heb het idee dat er best veel fijne functies achter de betaalmuur zitten, of valt dat mee? Er is nu 25% korting, is dat een beetje een goede deal?
Ik ben geen hardloper, maar ik heb wel een betaald strava account. Vind het zelf meh voor wat je betaalt! Routes plannen op strava gaat heel erg makkelijk, maar dat kan met komoot in principe ook. En de analyses en grafiekjes zijn wel grappig om te zien, maar bijvoorbeeld garmin heeft dezelfde functionaliteiten. Oh en je krijgt een jaaroverzichtje a spotify.
Ik wil je wel wat screenshots sturen als dat helpt!
Ik ben vooral benieuwd naar de analyses rondom je tempo. Ik neem aan dat jij het gebruikt om te fietsen, is dit dan ook inzichtelijk? Ik zou willen oefenen om sneller te lopen, dus dan lijkt dit me wel fijn om te bekijken.