Hardlooptopic (Deel 1)

Is het niet een beetje een combinatie? Weet niet zeker hoor, maar ik probeer 1x in de week “makkelijke run”, dus gewoon chill de afstand die ik wil, 1x wat langere afstand rustig en 1x interval. Maar heb er niet super veel verstand van dus weet niet of dit het handigste is!

1 like

Tegelijk zou ik juist niet aanraden want dan train je én intensiever én langer wat ook intensiever is. Groot risico op blessures. Dus ik zou eerst je omvang / basis vergroten en als je dan een grotere belastbaarheid / groter uithoudingsvermogen hebt gaan werken aan snelheid. Maar strides toevoegen kan altijd. Dit zijn korte herhalingen van maximaal 30 seconden op semi-hoge snelheid (niet gaan sprinten maar gewoon lekker aanzetten) om wel je benen te laten wennen aan snelheid zonder teveel te vragen van je belastbaarheid of uithoudingsvermogen.

2 likes

Thanks! Dan ga ik daarmee aan de slag :smiling_face:

2 likes

Ik had even een pauze van 2.5 week omdat ik in Canada was en het niet zo fijn rennen is met een gevoelstemperatuur van -25, maar ik heb vanochtend toch echt m’n eerste 5k gerend! :partying_face::partying_face::partying_face:

18 likes

ik heb gisteren 25 km gerend, mijn langste afstand ooit. wow dat was zwaar zeg, na 20km begon alles wel echt pijn te doen. en dan is het dus nog 17 km langer voor een marathon :confused: hoe dan? anderzijds, toen ik in oktober de halve marathon had gerend kon ik daarna twee dagen bijna niet lopen maar vandaag heb ik eigenlijk helemaal nergens last van. dus ja, over 2 maanden zeg ik misschien ‘25 km? eitje’

21 likes

Ik heb in 2017 de marathon van NYC gerend en ik herken je gevoel! Maar hoe vaker je de lange afstanden traint, hoe ‘makkelijker’ (of minder zwaar) het voelt omdat je spieren weten wat ze doen. En; voeding (gelletjes en/of sportdrank) werkt ook heel goed!

1 like

Goed bezig! Met goed oefenen wordt een langere afstand wel makkelijker, vind ik. Ben nu trainen voor mijn 2e marathon en hoop hierna afstanden in de 20 km te blijven lopen. Vorige keer ben ik flink meer teruggeschakeld. Maar vind die langere afstanden toch wel erg leuk!

2 likes

Lange afstanden :heart: :blue_heart: :purple_heart: :green_heart: :yellow_heart: :orange_heart:

13 likes

Ik kan daar ook altijd naar uit kijken, voelt echt als een uitje met mezelf. Voeding mee, lekker in de natuur

1 like

Eerste keer dit jaar hardgelopen in de zon. Heb ik gemist! Hoop dat jullie ook een fijne run hebben gehad,

12 likes

Ik ben van plan hardlopen weer een beetje op te pakken. Mijn vorige hardloopschoenen zijn kapot gegaan dus heb weer wat nieuws nodig. Is het in jullie ervaring echt nodig om hardloopschoenen bij een hardloopwinkel te kopen? Ik zou eigenlijk pas willen investeren in een duur paar als ik zeker weet dat ik het volhoud.

Ja! Je voeten gaan je hier dankbaar voor zijn. Ik zou daar echt in investeren.

Ik liep vandaag samen met mijn zusje de eerste ‘wedstrijd’ van het jaar. Nu dus nog wat high on adrenaline en gelijk door om in mei mijn eerste halve marathon ooit te lopen. Heeeel veel zin in om ook de seizoenen te zien veranderen tijdens mijn langere runs.

7 likes

Ok, dank voor je reactie!

1 like

Ik had hetzelfde en heb toen gewoon bij decathlon schoenen gekocht van een paar tientjes die goed moeten zijn tot een km of 10 en ik ben er heel tevreden mee. Loop nu tot 40 min, max 6,5 km maar gaat echt prima. Als ik de 7,5 man ga ik misschien eens investeren in betere.

Sowieso heel tevreden met mijn decathlon spullen, ook kleding en accessoires zijn top en niet duur

1 like

Ik vond het ook heerlijk! Ik had vandaag een langzame loop op de planning staan, dus ik kon lekker om me heen kijken en genieten van het zonnetje.

Fijn dat het ook al weer wat langer licht is buiten. Doordeweeks ga ik graag na werk een rondje lopen maar als het al donker is, vind ik het zo lastig om naar buiten te gaan.

Ik heb ook echt lekker gelopen net. Perfect weertje ervoor :sunny:

Eerste ultra (51km) van het jaar gelopen, zalig loopweer! En 1e dame haha

29 likes

Net weer een rondje van 5 km met stralend mooi weer. Zo fijn!

Klinkt goed al dat lopen met dit mooie weer!

Ik kon helaas niet, heb een luchtweginfectie dus voor mij is het nu een extra ingelaste rustweek!

Oh lekker om al die berichten zo te lezen. Ik heb na 10,5 km in Egmond even niets gedaan en afgelopen vrijdag weer 7,5 km gelopen. Twijfel nu om in te schrijven voor mijn eerste halve marathon in oktober, qua tijd is het te trainen, maar misschien wil ik wel een tussenafstand race doen tussendoor. Iemand aanraders voor een leuke 14 of 15 km?

1 like