Hardlooptopic (Deel 1)

Vandaag in Antwerpen ook geen zon gezien, helaas. Veel wind, maar wel een heerlijke ronde gedaan van zo’n 11km. Ik had via Komoot een route gemaakt langs verschillende forten in de buurt. Ik vind het zo fijn om de seizoenen zo te zien veranderen dankzij het hardlopen.

2 likes

Ik heb me net ingeschreven voor Alkmaar city run! Heb die zelf nog nooit gelopen, maar hoor er wel altijd goede verhalen over.

Gaan meer mensen hier die lopen?

1 like

Yes ik! De 5km, mn eerste run :grimacing::smile:

1 like

Gisteren heb ik voor het eerst met een Spotify lijst van 175BPM gelopen en wat ging dat goed! Tijdens een vorige loop sessie had ik ontdekt dat ik bij 1 bepaald lied (Fred again - leave me alone) perfect op de maat kon lopen en daardoor echt lekker vooruit ging. Daarom gisteren een hele spotify lijst met dezelfde BPM nummers gemaakt. Eindelijk kan ik opgaan in de muziek en denk ik niet meer heel de tijd aan opgeven :sweat_smile:

7 likes

@Luipaard Leuk! Ik ga de 10 doen, heb in 2021 al een keer de 5 gedaan en dat was heel leuk. Veel gezelligheid langs het parcours, maar wel aardig druk. Dus mensen inhalen en/of een PR lopen is wel wat lastiger.

@5HT Wat chill, ik ken dit concept nog helemaal niet. Maar ik ga het dit weekend gelijk proberen! Ik vind Summer Renaissance van Beyoncé ook heel chill om op te lopen. Dus misschien heeft deze lijst hetzelfde effect.

1 like

Ik ga ook 10 doen idd! En ik verwacht ook wel drukte, dus heb geen ambitie om een PR te gaan lopen ofzo haha!
Ga denk ik ff wat supporters zoeken, wel leuk om mensen te vragen of ze komen kijken.
Weet jij toevallig of 10 een ‘eigen’ rondje is of loop je 2x het rondje van 5km?

1 like

Je loopt een eigen rondje!

1 like

Oh top! Beter. 2x 5 vind ik mentaal zo zwaar haha! Denk ik dat ik er bijna ben, moet ik nog een keer diezelfde afstand :joy:

vandaag 30 km gerend, verste afstand ooit. ging goed, heb niet eens 1 blaar :raised_hands:t2: wat betekent dat ik voor het eerst in 10 jaar ofzo de juiste hardloopschoenen heb gevonden. halleluja

33 likes

Is dat dan met de schoenen ook? Ik zit te twijfelen of het t waard is om te doen

1 like

Ik heb ook wel eens zo’n loopanalyse laten doen. Vind het ook altijd wel handig.
De laatste keer dat ik het deed vroeg die ook of ik nog doelen had en ging die tips geven hoe ik dat dan kon halen.

Ik koop ook wel eens soortgelijke schoenen in de sale, zodat het niet elke keer als ik nieuwe schoenen moet zo duur is

1 like

Oh hier schrik ik wel van. Ik zat toen live te kijken toen hij het wereldrecord verbrak. Was echt benieuwd naar wat hij nog meer zou bereiken.

Ik vind dit ook echt super treurig nieuws. Vaak raakt het overlijden van een bekend persoon me niet maar hierbij heb ik wel echt het gevoel van ongeloof. Zo ontzettend bizar en onwerkelijk.

Ik heb vandaag spierpijn in mijn bovenbenen maar realiseer me ineens dat ik sinds zondag elke dag wel een stukje ben gaan hardlopen :smiling_face_with_tear:. Ben zo blij dat ik eindelijk een sport leuk vind en er een uitlaatklep in heb gevonden. Zal nooit de snelste worden of de langste afstanden rennen maar merk dat ik zoveel fitter ben dan een jaar geleden en dat is veel waard.

17 likes

Oh, ik vind dat juist wel fijn. Dan ken ik het rondje en weet ik beter hoe snel ik nog kan het tweede rondje. Voor mijn tijd vaak wel goed, maar loopt wel saaier dan één ronde, vind ik.

Doen jullie nog andere sporten naast het lopen? En hoe combineer je dat? Ik sport de laatste tijd best veel omdat ik wat meer tijd heb ervoor nu, en helemaal enthousiast ben zowel om te lopen als m’n andere sport, maar ik vind het lastig om op tijd aan te voelen wanneer het te veel is. Heb wel de neiging om wat te hard te gaan en dan te crashen.
Zou het beter zijn om training+ hardlopen op dezelfde dag te doen, en wat meer rustdagen te nemen?
Of juist meer verspreid met max 1 rustdag per week?

Wat doe je verder voor sport? :slight_smile: Als het zware krachttraining of iets explosiefs zoals volleybal of hockey is zou ik het niet perse combineren op 1 dag, omdat hardlopen een erg belastende sport is. Om technisch goed te kunnen lopen heb je veel spieren nodig, met name rond je heupen en in je bovenlichaam, om je lichaam stabiel en rechtop te houden. Als je die al hebt belast met een andere sport gaat dat ten koste van je techniek en heb je meer kans op blessures. Geldt ook andersom; belasten met hardlopen voordat je krachttraining gaat doen gaat ook ten koste van je techniek.

Ik zwem en fiets ernaast, en die combinaties zijn spiertechnisch goed te combineren (en wat betreft uithoudingsvermogen goed trainbaar). Rustdagen zijn wel ook gewoon heel belangrijk overigens; net zo belangrijk als trainen zelf! Het is een beetje aanvoelen en uitproberen en vooral heel goed luisteren naar je lichaam! Genieten en er plezier in hebben is sowieso super goed :smiley:

1 like

In mijn ervaring is het vooral belangrijk dat je niet met alle sporten dan alles wil geven/beter wil worden etc. Ik combineerde hardlopen een tijdje met kickboksen, fietsen en yoga, en als ik dan met hardlopen ook probeerde steeds sneller/verder te rennen dan liep ik mijzelf alleen maar stuk (letterlijk). Terwijl toen ik de focus had op kickboksen en gewoon ook soms een rustige loop deed en een stukje ging fietsen dat juist heel lekker te combineren was.

Ben ook wel benieuwd met wat voor sport je het combineert/wil combineren!

Als het met krachttraining is kan je misschien eens kijken naar het programma van Natacha Oceane dat speciaal gericht is op die combinatie! Ik heb met dat specifieke programma geen ervaring maar wel met andere programma’s van haar en die vond ik heel leuk!

Ik loop nu 3x per week hard, verder geen andere sporten.
Ik wil naar 4x lopen echter laat mijn werkrooster dit toe op woensdag ochtend, donderdagavond, vrijdagochtend en zondagochtend.

Idee is om woensdag en vrijdag trainingen te doen. Donderdag avond een rustig loopje en zondag een duurloop.

Zou liefst ook nog andere sport ernaast doen, iets van krachttraining maar die tijd onbreekt me helaas.

@boonie @Aardbeitje ik doe ernaast aan paaldans! Dus vooral kracht voor m’n core / armen / schouders.
Denk dat het een goede tip is om te kiezen waar in op wil focussen, je kunt inderdaad niet alles 100% doen. Wil vooral beter worden in het paaldansen, het lopen doe ik misschien beter op een iets lager pitje for now. Ik denk dat ik even vaak blijf lopen, maar gewoon wat kortere afstanden/ lager tempo misschien?
Ik vind het luisteren naar m’n lichaam nogal moeilijk, voel het vaak pas wanneer het al te ver is :grimacing:

1 like