Hardlooptopic (Deel 1)

Hebben jullie toevallig tips voor een goede maar dunne regenjas voor tijdens het hardlopen in de lente? Ik heb al een jasje, maar die is te warm voor deze temperaturen. Het is de bedoeling om het jasje te gebruiken voor lange duurlopen van minstens 2 uur, dus het moet wat regen aankunnen. :slight_smile:

Montane minimus heb ik wel eens voorbij zien komen, of de Compressport thunderstorm maar zelf geen ervaring mee. Hebben allebei wel een prijskaartje maar een goed ademend én waterdicht jasje is al snel 200-300 euro. Daaronder zijn het toch plakkerige dingen en draag ik liever gewoon een goede base layer met een waterafstotend windjasje als het 12-16 graden is en regent. Je loopt je toch wel warm.

1 like

Zo fijn om hard te lopen met dat zonnige weer en de langere avonden. Heb weer helemaal zin om deze lente en zomer op doordeweekse avonden na werk lange afstanden te lopen, net als vorig jaar, als training voor de Dam tot Damloop en de halve van Amsterdam :hugs: Wil ook nog een aantal keer vanaf werk naar huis rennen, dat is ruim 17km, maar dan heb ik wel eerst een hardloopvest nodig denk ik. Loop in de zomer normaal lange routes langs waterpunten, maar die zijn op die route niet. Welk vest hebben jullie?

2 likes

Jaa ik kijk daar ook zo naar uit! Ik loop niet graag in het donker, zo lekker om daar de komende tijd niet meer over hoeven na te denken.

Ik zit ook te denken om een hardloopvest te kopen. Ik draag alleen heel graag een hempje en geen t-shirt. Lijkt me dat dat niet fijn zit met een hardloopvest. Heeft iemand daar ervaring mee?

Andere opties zijn zo’n band of een broekje met zakken.

1 like

Had trouwens zo iets doms vanmiddag.
Gisterenavond in bed had ik m’n horloge uitgedaan omdat m’n huid irriteerde, had hem naast m’n hoofdkussen gelegd. Vandaag m’n matrashoezen in de kookwas gedaan. Was ik dus vervolgens m’n Garmin horloge van 500 euro kwijt. Kon hem nergens meer vinden, dus was er heilig van overtuigd dat ie mee de wasmachine in was gegaan 🥹 Baalde echt als een stekker, dat horloge is pas een jaar oud en echt heel fijn. Had het programma gestopt en alle natte was over vloer verspreid om te zoeken. Het geluksgevoel toen ik hem uiteindelijk gewoon droog en wel achter/onder m’n bed vond :joy:

11 likes

De Adv serie van Salomon heeft super zachte materialen, dat voel je helemaal niet zitten.

Ik zou vandaag 10km lopen en zondag 15km in aanloop naar de marathon volgende week. Nu is het zo dat ik vandaag onverwachts niet kan. Wat is verstandig? Alleen de 15km zondag (of evt zaterdag), beide afstanden dit weekend of beide afstanden maar de 10km inkorten. Ben bang voor te veel taperen. :sweat_smile: De zenuwen beginnen nu ook wel te komen haha. Lag er vannacht al wakker van. :smiling_face_with_tear:

bestaat er zoiets als te veel taperen? als je in de weken en maanden hiervoor goed hebt getraind maakt het volgens mij heel weinig uit of je deze week 10 of 20 km rent. de km’s zitten al in je benen, die raak je echt niet zomaar weer kwijt.

3 likes

oja ik heb ook nog een vraag: ik ben toch nog op zoek naar een oplossing voor de tassenafgifte in Rotterdam volgende week, er was een andere forummer van wie ik dat misschien kon overnemen, maar dat gaat toch niet door. doet er iemand mee die geen gebruik maakt van de tassenafgifte? :grimacing:

Ik zou alleen de 15 km lopen.
Of als ik heel heel veel zin had een lekker geniet rondje van 10 morgen doen.,

1 like

Hebben jullie nog gelopen met het mooie weer vandaag? De warmte was even wennen maar zo fijn om in het zonnetje te lopen. Nu al zin in duurlopen in de zomer.

2 likes

Ik vind alles boven de 15 graden dus eigenlijk al te warm om in te lopen maar sta op het punt me in te schrijven voor een halve marathon in oktober… het zou mn eerste zijn en ik twijfel wel want ben echt een koud weer loper. Het liefst loop ik met ±5 graden, beetje regen en weinig wind haha. Helaas komt de marathon van Rotterdam me dit jaar niet goed uit want eigenlijk vind ik dat ideaal qua timing
Die loop in oktober lijkt me wel heel leuk en denk dat het volhouden in warm weer grotendeels ook mentaal is, dus ik ga me inschrijven denk ik!

3 likes

Ik heb vandaag de Cruyff Legacy Run gedaan (14k), nog meer mensen hier? Ik vond het echt heel zwaar met de warmte, zeker omdat je het nog niet gewend bent na de winter om zo warm te lopen.

2 likes

Ja, gisteren nog 13km gelopen. Het plan was 16km, maar op de weg terug waren mn benen al dood na lopen door het Diemerpark (waar blijkbaar weinig beschutting is tegen de harde wind die er was) en hoogtemeters over een brug, dus ben uiteindelijk in een park gestrand op een bankje in het zonnetje met een vers sapje, en ben de laatste 3 km naar huis gewandeld.

@Dr.Watson stond bij mij op de planning, maar moet helaas werken vandaag. Wel tevreden met hoe eht ging uiteindelijk? Ik moest gisteren inderdaad ook echt wennen aan de temperatuur

2 likes

Ik vond het lopen zelf echt heel zwaar, en ik was ook een stuk langzamer dan normaal. Nog steeds niet slecht hoor, en ik woon in de buurt dus alles voelde als thuisbasis, dat was wel leuk.

2 likes

Het scheelt misschien wel dat je trainingen dan ook in warm weer zijn. Dan ben je het gewend.
Met een wedstrijd in het vroege voorjaar heb je ook kans op lopen met warm weer, maar als je dan in de winter getraind hebt, lijkt me dat nog lastiger. Je hebt nog een half jaar!

Ja, had ook een soort kledingerror, omdat ik afgelopen weken niet eerder in een korte broek heb gerend. Blij met mijn tijd, vond het vooral lastig omdat ik niet met iemand kon meerennen in hetzelfde tempo. Het was steeds inhalen en afremmen bij smalle weggetjes, vond het een beetje irritant soms bij de waterpunten

1 like

Ja dat is ook wel zo, ik vind het alleen lastig om het lopen in de zomer uberhaupt vol te houden, vaak pak ik het pas weer actief op in september en in de zomer zwem ik bijvoorbeeld veel meer

Maar het is zo’n leuke loop die volgens mij op deze manier ook maar 1 keer plaats vindt dat ik me gewoon ga inschrijven :star_struck:

Ik heb gisteren 15 km gerend, wat zwaar was maar uiteindelijk prima is gelukt. Nu voel ik me echter alsof ik werkelijk ben overreden door een bus; hele lichaam voelt moe en pijnlijk. Iemand enig idee hoe dit kan? Ik ren wekelijks dit soort afstanden (train voor halve marathon) en heb gisteren gewoon goed gestretcht en gegeten. Heb me nog nooit zo gevoeld de ochtend na een wat langere loop

1 like

Is het oververmoeidheid? Doe je ook weleens een week waarin je minder km traint zodat je lichaam ook even kan herstellen? Een week met korte loopjes zeg maar

Edit: ik had dit 3,5 week terug, toen heb ik ipv 1 week 2 weken korter getraind. Achteraf was dit eigenlijk mijn taper voor de Cruyff Run, maar ik voelde me precies hoe jij beschreef.

2 likes