Hardlooptopic (Deel 1)

Ik had hierna dus zelf geprobeerd mezelf een andere techniek aan te meten en dat leek goed te gaan, maar had de dagen erna echt fucking veel pijn aan mn voeten :cry: kon niet normaal lopen. Dus iets echt onhandig gedaan en vervolgens iets anders overbelast denk ik.

Is gelukkig wel weggetrokken na 1,5 week. Ben net weer naar de fysiotherapeut geweest en moet idd gaan lopen met een cadans van 176. Heel benieuwd hoe dat gaat, ga het morgen proberen met een metronoom. En dan rustig opbouwen met interval op zijn aanraden. Dus morgen 3x 5 minuten met die cadans en 1 minuut wandelen. Wel echt zin in deze verandering, ik hoop zo dat ik na jaren pijnvrij ga kunnen lopen, en echt kan trainen voor langere afstanden en/of snellere tijden.

Gisteren heb ik trouwens voor het eerst een klein stukje met m’n hond gerend (3km). Super leuk, echt gezellig en ik geloof dat zij het ook leuk vond dus ik ga het vaker proberen.

1 like

haha ik hoor hem het gewoon zeggen, ik moest ook naar 176. het is in het begin even heel erg wennen, ik had het bijna opgegeven met die kut pasfrequentie. m’n kuiten moesten ineens veel harder werken en kreeg ook last van m’n voeten omdat je veel meer op je voorvoet gaat lopen. maar het is het waard! heb geen centje last meer van m’n schenen gehad sindsdien. en ik ben na 176 nog naar 180 gegaan omdat ik andere kwaaltjes kreeg en die waren daarna ook opgelost. succes!!

1 like

dankjewel! zoals ik eerder zei hebben jouw berichten toen over fysio en met een andere pasfrequentie lopen, en daarna dat je 30+km liep mij wel over de streep getrokken om een afspraak te maken! dus bedankt daarvoor :slight_smile:

2 likes

haha ja ik weet ook niet waarom ik het nog een keer herhaal, maar oke. en gisteren dus zelfs een marathon :cool:

1 like

Hoe wordt zo een loop cadans berekend of naar gekeken?

3 likes

Ik ben ook jaren terug op aanraden van de fysio van 150 ofzo naar 170 pasfrequentie gegaan maar ik heb daarna toch eigenlijk nooit meer echt de smaak te pakken gekregen… kreeg ook andere pijntjes, weet niet meer precies wat maar ook pijn aan mijn voeten geloof ik ja. Maar nu ben ik de afgelopen week weer twee keer gegaan (na een jaar ofzo niks) en het beviel wel weer goed! En daarnet zelfs al 4 km aan een stuk, had verwacht dat ik echt bij 0 moest beginnen maar ik sport gelukkig nog wel en wandel ook veel dus mijn conditie is goed! En nu dus goed opletten dat ik niet gelijk te hard van stapel loop.

2 likes

Ik wil een nieuw sporthorloge. Ik heb nu een Apple Watch, maar wil graag een Garmin. Sowieso omdat ik de batterijduur van Apple echt dramatisch vind, maar ook omdat ik een horloge wil die meer is gericht op hardlopen/wielrennen; makkelijker trainingen inplannen, beter weten wanneer rust belangrijk is (body battery). Ik wil het hardlopen nu weer serieuzer op gaan pakken en richting de halve marathon trainen.

Is er wellicht iemand die die switch ook heeft gemaakt? En hebben jullie aanraders welk horloge? Ik heb vrij kleine polsen en wil geen mega unit. Ik neig nu naar de Venu 3S.

Ik heb de Venu SQ 2. Qua formaat volgens mij vergelijkbaar met Apple. Heel blij mee! Batterij is na bijna 2 jaar nog top.

3 likes

Het is gewoon het aantal passen dat je per minuut maakt. Dus je zou het kunnen tellen. Bijvoorbeeld als je warm gelopen bent een timer zetten voor 1 minuut en elke keer dat je rechter voet de grond raakt tellen, dat keer twee en je hebt je pas frequentie. Mijn Garmin geeft het ook aan, weet niet zeker of dat accuraat is maar denk het eigenlijk wel. Om je pas frequentie aan te passen kan je volgens mij het beste met een metronoom lopen. Dan stel je dus het aantal piepjes per minuut in en dan zorg je dat je bij elk piepje de grond raakt.

1 like

Je kan ook een Spotify lijst opzetten met 176 bpm (beats per minute). Als je dan op de maat van de muziek loopt is je cadans 176 passen per minuut.

3 likes

Net 3 intervals gedaan van 5 min lopen met doelcadans 176 en dan 1 minuut wandelen. Ik dacht dat is effectief 15 minuten hardlopen dus rustige training.

Mijn God :joy: sowieso moeilijk om die cadans echt vol te houden, gemiddeld was uiteindelijk 172 maar goed dat lijkt mij prima voor de eerste keer. Maar ik kon die cadans al helemaal niet volhouden bij een lager tempo dus ik was voor m’n gevoel echt aan het sprinten :sweat_smile:

Zonder pijn wel! Terwijl ik m’n compressie kousen die ik de afgelopen 10 jaar gedragen heb bij rennen links heb laten liggen vandaag

172 is ook echt goed voor de eerste keer hoor! Denk dat het ook niet zo heeeel precies hoeft maar goed, de fysio heeft blijkbaar een voorkeur voor 176 haha :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Als je voor je gevoel moet sprinten dan moet je echt kortere pasjes zetten. In feite zou je zelfs op de plaats moeten kunnen trippelen in die cadans en als je het ritme hebt dan hele kleine pasjes vooruit maken terwijl je dezelfde cadans blijft aanhouden.

1 like

Ja ik was ook zeer tevreden met die 172! Wat je zegt over die kortere pasjes klopt, maar voor deze week was de opdracht gewoon om die doelcadans te proberen en niet te veel na te denken over paslengte. En ik heb dus wel geprobeerd kleinere pasjes te zetten maar dan daalde mijn cadans ook meteen dus toen heb ik het weer losgelaten. Ik denk dat ik overmorgen gewoon dezelfde interval ga doen (haha ik dacht eerst dat ik het al ging uitbreiden maar ik hield dit bijna niet vol :clown_face:), en misschien wel proberen kleinere stapjes te zetten

Ik vond het wel leuk in elk geval!

2 likes

Ik heb de vivoactive 5. Wel een grote unit maar ben er echt heel blij mee.
Heb m altijd om en ik registreer nu alleen wandelingen, fietstochten en cardio (filmpjes die ik thuis doe) maar vind m heel fijn.

2 likes

Ik heb een vivoactive 4s, kwam daarvoor van Fitbit en ben zó blij met de overstap. Langere batterijduur, beter bereik van gps dus geen route-info die verloren gaat, veeeel meer opties om trainingen in te stellen/bij te houden en verschillende schermen in te stellen bij een activiteit (bv bij hardlopen 1 scherm voor huidig tempo, volgend scherm cadans, volgend scherm algemeen tempo). Mogelijkheid om muziek te downloaden zit er ook bij, maar heb ik nog niet uitgetest. Denk zeker de overstap waard!

2 likes

Gisteren weer een 52km gelopen (werd 1e dame, liep 50 netjes onder 5 uur), regen en veel plassen en modder op de trailpaadjes. Heerlijke omstandigheden om vies en nat thuis te komen! En dat zo na de 60 van texel.

37 likes

Ik heb vandaag mijn allereerste 10 km gelopen, mega blij mee! Heerlijk hardloopweer ook. Het was af en toe een beetje bikkelen, maar ik heb het overleefd.

39 likes

Super mooie omgeving ook!

2 likes

Vandaag naar jaarlijkse traditie weer meegedaan aan de Antwerp 10 Miles. Vernieuwd parcours vond ik maar niks, en de laatste tunnel (Waaslandtunnel) had ik echt een mentale strijd :tired_face: Uiteindelijk wel lekker gelopen in 1u23. Mijn PR verbeterd met 2 minuten :scream: :star_struck: Heel blij mee! Moe maar voldaan :+1:t2:

17 likes

Pff die eerste twee keer proberen te rennen met die cadans van 176 ging super goed en was ook helemaal gemotiveerd, maar de laatste drie keer gaat voor geen meter. Dacht dat het kwam doordat ik ook ging proberen ook met lagere hartslag/tempo te lopen maar net heb ik weer alles losgelaten en geprobeerd alleen op m’n cadans te letten, wilde 4x 7 minuten rennen met cadans 176 en 1 min wandelen doen, en dan loop ik alsnog gemiddeld 171 :upside_down_face: terwijl ik ook veel te hard ga, als in, het tempo dat er dan bij komt houd ik geen kwartier vol

En kreeg bij die laatste interval ook ineens vet pijn in mn knie :roll_eyes: dus na 3 min het maar afgebroken

Ik heb mij ingeschreven voor een 10k wedstrijd over 7 weken. Dacht dat lukt makkelijk maar ik kom nu steeds niet voorbij de 5k :joy:

1 like