Hardlooptopic (Deel 1)

Gemiddeld 171 met wandelen? Of is dat alleen het hardlopen? Anders probeer je het toch gewoon op te bouwen, van je natuurlijke cadans van (ik noem maar wat) 160 steeds wat hoger en niet direct voor het (voor jou) onnatuurlijke 176 willen streven. Daarmee neem je er langer de tijd voor en kan je langzaam aanpassen en wennen.

1 like

Nee die 171 is van de hardloopintervallen alleen! Maar je hebt gelijk dat 171 op zich al een grote verbetering is ten opzichte van wat ik liep (ik weet niet zeker hoeveel dat was want hield het toen niet bij; maar denk rond de 160 inderdaad). Ik vind het gewoon frustrerend dat het waarschijnlijk heel veel tijd gaat kosten terwijl ik gewoon lekker wil lopen en in afstand wil opbouwen.

Maar goed, je looptechniek aanpassen is gewoon niet makkelijk dat is ook logisch. En hopelijk helpt het in de toekomst tegen blessures.

Ja het heeft echt tijd nodig! Gaat niet direct van de ene op de andere dag want je moet jezelf echt iets aanleren wat eerst onnatuurlijk voelt.

1 like

ik deed het steeds in stapjes van 5, anders was het inderdaad niet te doen. en ik stel mezelf soms voor als een paard bij een dressuurwedstrijd (haha ja oddly specific), het zijn van die hele kleine nette pasjes. ik snap de frustratie helemaal, ik heb het ook meerdere keren bijna opgegeven!

1 like

Het opbouwen schiet bij mij echt niet op. Elke keer als ik loop, is het zo heerlijk en ben ik blij, maar dan is het ineens weer anderhalve week later voordat ik weer ga. Het moet echt weer in mijn ritme komen, want ik ga me er ook gewoon beter van voelen. Maar het lukt me met 2 jonge kinderen, vermoeidheid, werk, sociaal leven, etc. even niet zo goed.

Maar goed, vandaag weer gelopen, dus weer een nieuwe poging! 5 km, dus dat gaat iig de goede kant op. Nog wel langzaam, maar dat geeft niet. Ik hoop het nu eerst uit te kunnen bouwen in afstand (en minimaal 2x per week), snelheid momt later wel. Let’s gooooo!

12 likes

Ik heb eenzelfde situatie (+ regelmatig werken in het werken) en ik snap je volledig. Doordeweeks is mijn hardloopgroepje een goede stok achter de deur. Maar in het weekend vind ik het echt een stuk lastiger, zeker als ik ook nog een late dienst heb.

Inschrijven voor een loop/wedstrijd is ook een goede stok achter de deur trouwens :slight_smile:

2 likes

Ik kijk altijd per week hoe mijn werk rooster is, welke clubjes en activiteiten de kinderen hebben en dan plan ik per week in wanneer ik kan ga hardlopen. En ga dan ook! Dit werkt voor mij eigenlijk het beste zo kom ik toch aan 3 a 4x per week lopen.

Sorry ik moet weer even zeiken over die kutpasfrequentie! Ik snap niet dat het de eerste twee keer bijna perfect ging (174 spm gemiddeld) en dat ik nu gewoon niet boven de 170 kom? Ik heb ook het idee dat ik op die metronoom loop en blijkbaar zit ik er mega naast. Heb de metronoom vandaag halverwege uitgezet omdat ik het zo zat was en heb gewoon een stuk gerend. Was wel heel fijn eindelijk iets langer aan één stuk (6km) te rennen ipv interval. Onverstandig voor de pijntjes want die zijn er wel, maar mentaal had ik het echt even nodig.

doorzetten! en niet te snel opbouwen, desnoods doe je elke kilometer 1 spm erbij. trouwens 170 is ook al een grote verbetering he! dus het is al heel fijn dat dat lukt.
ik rende net met een nummer dat 176 is en het voelde zo raar, moest ineens hele grote passen zetten om hetzelfde tempo te behouden en mn knieën en benen moesten veel harder werken ineens. het is het echt waard om door te zetten!

2 likes

Het lukt nu dus niet “eens” om 170 te halen, bij deze loop was m’n gemiddelde spm 167. Maar bedankt voor je aanmoediging! Ik blijf ook wel doorzetten en hoop dat het beter wordt haha

Brutale vraag maar zit jij toevallig op strava en zou ik je mogen volgen? Lijkt mij heel motiverend omdat ik weet dat jij hetzelfde hebt doorgemaakt :joy: (totaal begrijpelijk als je dat niet wil ivm anonimiteit of uberhaupt niet op een vreemde op je strava zit te wachten hoor)

haha ja hoor lijkt me leuk, ik heb precies 1 volger op het moment haha. lijkt me ook leuk om andere forummers te volgen trouwens, dm maar!

1 like

Ik had vandaag weer dat ik tijdens het rennen gestopt werd door iemand die de weg wilde vragen. Ik vind dat zo gek? Wie weet wat voor wereldrecord ik aan het rennen ben :rofl:

Als iemand je de weg vraagt terwijl je aan het rennen bent
  • Ja hoor altijd blij om te helpen
  • Nope zoek maar iemand anders, ik stop niet eens
  • Alleen als het een hulpeloos omaatje is en er in de verste verte niemand te bekennen is

0 stemmers

1 like

Nou meer iets hier tussenin. Ik stop wel en zal zeker helpen maar echt niet blij zijn. Toch not done om hardlopers te onderbreken?

4 likes

Ik snap het wel, de mensen die ergens hardlopen weten wel vaak de weg haha. Happy to help, maar wel een klein beetje storend ja

4 likes

Ligt er wel aan hoe zwaar ik het heb. Als het prima gaat stop ik wel en vind ik het geen probleem maar heb vaker gehad dat het tegen het einde van een heel zwaar rondje wordt gevraagd en dan stop ik niet.

Ligt aan de persoon en hoe diegene me aanspreekt haha. Als het een bepaald type “man” is loop ik wel door. Is het een vrouw of iemand die er hulpeloos uit ziet dan stop ik en vraag ik of ze hun vraag kunnen herhalen (want zelfs door mijn Shokz versta ik alsnog de helft niet), en dan besluit ik of ik kan en wil helpen of niet.

Ik vind het niet not done om hardlopers te onderbreken, ik vind het eigenlijk best asociaal om je te goed te voelen om te stoppen voor iemand die hulp nodig heeft. Er zit voor mij een verschil in de houding “wow zo raar iemand had mijn hulp nodig, wat asociaal ik was aan het hardlopen” en “vervelend, ik moest even 30s seconden stoppen omdat iemand mijn hulp nodig had, ik zat er net zo lekker in”.

Interessante discussie wel!

11 likes

Ik had een keer dat een man zelfs voor me ging staan en me een soort van blokkeerde om de weg te vragen, echt niet ok.

Edit: ik vind het ook vervelend als ‘gewone’ mensen me de weg vragen tijdens het rennen. Er zijn genoeg andere mensen om me heen.

Ik heb gister 10 kilometer hard gelopen rond 10.00 uur en ik had het zwaar joh met die warmte. Moest echt vertragen naar rond de 7 terwijl ik normaal rond 5.50/6 zit en toen ik terug kwam en had gedoucht viel ik bijna flauw :sweat_smile:

4 likes

Ja ik vind dat wel not done. Zit je er net lekker in en dan duurt het vaak eventjes voordat je weer daar bent. Maarrr als je in de middle of nowhere bent en er is verder niemand anders om aan te spreken, oke, dan is het nog oke.

Maar ik tref elke keer mensen die me aanspreken over hoe je het station of iets dergelijks vindt. Ja sorry maar je hebt toch google maps. Alsof iemand 2x rechts, rechtdoor, 4e straat links, rotonde 3e afslag en dan bij dat gebouw linksaf, gaat onthouden :joy: dan verdoe je toch echt mn tijd

3 likes

I did it again!

113.8km hardgelopen (trail) en 1e dame.
Woeiiii

60 likes

Niet te stoppen!

2 likes