Hardlooptopic (Deel 1)

Ja heb ik zeker wel eens! Laatste tijd wel minder vaak maar moet zeggen dat ik ook lekkerder loop met koudere temperaturen.

2 likes

Ik vind deze echt helemaal niet chill. Dat stofje is zo glimmend en tekenend, voel me er totaal niet fijn in. Ik heb ook nog een van gymshark en dat vind ik ook geen aanrader :joy:

Iemand ervaring met de bikershorts van stronger? Over het algemeen vind ik die leggings namelijk het allerfijnst.

Ow dat klinkt niet best haha. Ik ga dit weekend even naar de winkel om te kijken!

1 like

Ik ben heel blij met de shorts van ninepine.

1 like

Ik heb net zo lekker gelopen! Had een training bedacht op basis van dit filmpje van the running channel (echt een leuk kanaal ook vind ik):

3x 10 minuten elke interval iets sneller. Ging goed, iets te voorzichtig gestart denk ik maar het versnellen elke 10 minuten is wel gelukt :slight_smile:

Vraagje, lopen jullie met een hartslagmeter en lukt het jullie om op ontspannen loopjes je hartslag ook laag te houden…? Ik heb altijd gehad dat als ik ga rennen m’n hartslag echt binnen een paar minuten boven de 160 is en na 5-10 minuten standaard rond de 170. Dan naar 175 en dat houd ik wel een tijdje vol - maar het is niet bepaald een ontspannen loop dan. Ik ben nu weer aan het opbouwen, maar ik herinner dit mij ook van toen ik een paar jaar geleden fitter was en meer liep.

Ook als ik flink langzaam ga lukt het mij voor geen meter om bijvoorbeeld onder de 160 te blijven. Ik heb het idee dat langzamer gaan ook minder efficiĆ«nt/krampachtig/sterk is en m’n houding minder goed en eerder pijn etc. Maar hoe ik het dan wel kan doen?

Ik wil op den duur wil richting halve marathon afstand trainen en ik denk niet dat dat te doen is als m’n hartslag na 10 minuten 175 is :joy: dus hoe train ik dat?

Het kost de meeste mensen echt heel veel tijd om op lage hartslag te kunnen lopen dus no worries!

De enige manier om het te trainen is langzaam lopen, duurblokjes afwisselen met wandelen. Dat hoef je niet in al je trainingen te doen, maar eentje per week lijkt me een goed begin. Als een hartslag van 175 oncomfortabel voelt, dan zou ik iig in je duurlopen wel proberen om langzamer te lopen dan het tempo dat daarbij hoort.

Ik heb toen ik nog niet zo heel lang langere afstanden liep vaker een halve marathon met een gemiddelde hartslag van rond de 175 gelopen (wat ook tegen mijn omslagpunt lag toen) en dat voelde niet perse erg oncomfortabel, dus het kan wel hoor.

3 likes

Dank voor je reactie! Ja ik heb het idee dat mijn omslagpunt ook rond de 175 ligt, dus ik hou dat wel een hele tijd vol maar uiteindelijk gaat die hartslag daar overheen en dan is het snel gedaan denk ik. Bedoel meer dat ik denk ik geen halve marathon kan lopen als m’n hartslag na 10 minuten al 175 is…

Maar goed, ik ben sowieso aan het opbouwen enzo dus ik moet mij hier misschien nog niet zo druk over maken.

Wat je zei over trainen ga ik proberen. Heb twee trainingen voor mezelf gemaakt, eentje waar ik gewoon 5 min rennen 1 minuut wandelen afwissel om m’n hartslag lager te houden. De ander waar ik een melding krijg als m’n hartslag >157 is en dan wandelen tot mn hartslag >120 is, dan weer rennen.

Denk dat ik ga beginnen met die interval op tijd overmorgen, en eens kijken hoe m’n hartslag dan is.

2 likes

Ik ging 13 minuten rennen en had een hartslag van 207 :joy::joy::joy::joy:

2 likes

Ja ik heb het ook opgegeven te letten op mn hartslag tijdens het hardlopen, ik zit al op 130 als ik naar de supermarkt wandel
Zolang ik me goed voel (let dan vooral op ademhaling en of ik nog fatsoenlijk kan praten) pas ik mijn tempo niet aan. Mijn gemiddelde is meestal 180
Ik wil vooral dat lopen leuk blijft ipv continu op x y z letten

7 likes

Dat zegt niets als je er niet bij vertelt of je helemaal stuk ging of dat je nog makkelijk kon praten :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 likes

Uiteraard helemaal stuk :joy:. Maar mijn hartslag is sowieso wel wat hoog.

1 like

Als je lang haar hebt, een staart door het gat van je pet. Verder zou ik het niet weten. Bij mij waait de pet er alleen af bij veel wind.

Heeft iemand vandaag gerend? Het was hier zo benauwd ik kreeg gewoon geen zuurstof joh. Helemaal kapot ook na een paar km 🫣

Ja, maar geen benauwdheid hier. Ik liep in staartje van regenbui in bos in de ochtend.

1 like

Ik ben geen pro, maar dit lijkt me sowieso goed haha. Ik heb tot nu toe steeds aan een stuk gerend en geen interval of zoiets gedaan. Daar wil ik komende week wel mee gaan beginnen.
Vorige week een 10 km run en daar was mijn gemiddelde hartslag 192, terwijl ik mezelf echt niet stuk heb gelopen en een rustig tempo had. Dus ik vertrouw erop dat die hartslag ook wel lager wordt naarmate ik vaker ga hardlopen/mijn conditie beter wordt.

Ik heb overigens via Upfront een gratis schema voor een halve marathon incl. intervaltrainingen gedownload. Ze hebben ook een variant voor 10 km en een hele marathon. Misschien heb je daar ook wat aan!

1 like

Ja! Vanmorgen. Viel vies tegen terwijl het helemaal niet echt warm was ofzo

Ja ik had er ook last van idd!

Weer 10 km gerend :cowboy_hat_face: kon alleen mijn sportsokken niet vinden dus had normale sokken aan, gelijk een blaar onderop(??) mijn voet :-1:

1 like

Dit krijg ik dus ook heel vaak en ik vroeg me al af of sportsokken daar een verschil in konden maken. Zo te zien wel dus!

Ja zeker! ā€œNormaleā€ katoenen sokken schuren sneller en blijven vochtig itt synthetische (sport)sokken

1 like