Oké, ik heb even een vraag! Ik zou graag een halve marathon lopen. Nu loop ik 5km (vorige zomer nog 10km). Is dit haalbaar binnen 3 maanden? Of ben ik overenthousiast?
Het is wel haalbaar denk ik, maar ik zou dan niet verder trainen dan 16-18 km.
Hoeveel keer per week loop je nu 5 km?
In 12 weken kun je het goed opbouwen;
- 5km
- 7 km
- 9 km
- 10 km
- 12 km
- 8 km
- 12 km
- 14 km
- 15 km
- 18 km
- 10 km
- wedstrijd
edit: als je nu 3x per week een rustige 5 km loopt zou ik voorlopig de andere twee rondjes gelijk houden met wat je nu dus doet. Dus niet ook dat gaan uitbreiden qua afstand en intensiteit want dan ben je én afstand én intensiteit aan het vergroten en dat is wel veel. Dus ik zou niet per se tempotrainingen of intervaltrainingen toevoegen omdat de belasting van het aantal kilometers al hoog genoeg gaat zijn. Risico op blessures is dan te groot.
Ja klopt, er zijn nog wel meer factoren waar rekening mee gehouden moet worden. En in 3 maanden weinig tijd voor ziekte of blessures. Al houdt in principe geen enkel standaard schema daar rekening mee. Alleen trainers en coaches kunnen het juiste advies geven en een schema aanpassen in dat geval.
- 5 km - 5 km - 5 km = 15 km
- 5 km - 5 km - 7 km = 17 km (13%)
- 5 km - 5 km - 9 km = 19 km (12%)
- 5 km - 5 km - 10 km = 20 km (6%)
- 5 km - 5 km - 12 km = 22 km (10%)
- 5 km - 5 km - 8 km = 18 km (-18% herstelweek)
- 5 km - 5 km - 12 km = 22 km (22%)
- 5 km - 5 km - 14 km = 24 km (9%)
- 5 km - 5 km - 15 km = 25 km (5%)
- 5 km - 5 km - 18 km = 28 km (12%)
- 5 km - 5 km - 10 km = 20 km (- 28% taperweek)
- wedstrijd
Qua opbouw met de 10% regel zit het met mijn super snel bedachte schema wel goed denk ik hoor! Haha, ik verveel me, is wel te zien
Zo lang de duurlopen echt super langzaam gedaan worden
Ik heb nu totaal geen vast schema. Door de drukte van afgelopen maanden heb ik het lopen wat verwaarloosd, maar ik wil er nu helemaal voor gaan inclusief gezonder eten etc. Vanavond begin ik! Super bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zal het schema volgen en zien wat het geeft
Super leuk, haha! Ben benieuwd hoe het je af gaat. Succes!
Je Vo2max is je maximale zuurstofopname vermogen per minuut. Dus hoe hoger hoe beter.
De gemiddelde sporthorloge meet het aan de hand van je hartslag, volgens mij met een bepaalde formule waarin je hoger scoort als het verschil tussen je rusthartslag en maximale hartslag heel groot is. Een lage rusthartslag en het kunnen bereiken van een hoge maximale hartslag tijdens inspanning is een teken van fitheid.
Op bijv. fitnesstoestellen meten ze het met een bepaalde formule die de intensiteit / niveau en je hartslag combineert tot een bepaalde uitkomt.
Eigenlijk allemaal niet zo accuraat als een échte meting in een sportmedisch centrum, maar als je steeds dezelfde meting uitvoert wel een mooie indicatie om je fitheid te meten.
Ja als het stijgt is het goed! (In de praktijk gaat het ook wel eens naar beneden hoor, dus hang er niet een te grote waarde aan)
Twee weken, daarna hoop ik weer wel. Had niet gedacht dat er ooit een moment zou komen waarop ik graag wil hardlopen.
Ik ga zo, voor de hitte aan, hardlopen, maar ik heb zo slecht geslapen vanwege die hitte. Hopelijk kom ik vooruit
Hopelijk viel het voor je mee en werd je juist lekker wakker door je run Ik wacht tot m’n broer wakker is om een stukje samen te rennen, dus dat wordt lekker warm haha
Succes! Ik vond het in de schaduw wel lekker lopen. In de zon vrij heet. Ik zou met mijn zusje gaan, maar ze haakte af
Leuk! Die ga ik ook doen
Yesss. Ik wilde het dit jaar proberen maar raakte geblesseerd 3 weken van tevoren oid (en achteraf was ik denk ik echt niet goed genoeg voorbereid geweest). Dus volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen
Hopen op kouder weer dan dit jaar, maar dat blijft altijd een risico haha
Ik had zo’n zware en vermoeide benen vandaag. Ik kreeg ook mijn ademhaling niet onder controle…Blij dat ik maar een klein rondje moest Zondag staat er nog een duurloop op de planning
Nice! Ik had m’n 5km in 23:10 gelopen wel een pr en heel blij mee! Vond t wel heftig qua warmte. Verder echt top sfeertje, jammer dat t op t einde ging regenen.
Net weer een trainingsrondje gedaan! Waar ik woon is het alleen nog steeds heel warm en dat blijft wel zo de komende maanden, vind dat wel lastig. Ik doe gewoon rustig aan maar hopelijk wordt m’n conditie toch beter
Oeh het is hier (noorden) heeeel fris 14 graden. Heb extra zin om hard te lopen zo, heerlijk temperatuurtje even na al die warme dagen!
Wat vervelend zeg! Misschien toch een bezoekje aan de fysio?
Of zelf wat proberen met foamrollen? Heb je er ook last van tijdens het lopen zelf?
Ik hoop dat het snel weggaat.
Oohh ja ik doe dus ook nooit een warming-up. Word vanzelf wel warm als ik rustig begin denk ik dan. Vraag me af of ik betere wedstrijden zou lopen als ik het wel zou doen
Zou idd eens de fysio naar je been laten kijken, wie weet kan het met simpele oefeningen opgelost worden. Voordat het erger wordt en je er echt uitligt oid. Foam roller heeft trouwens bij mij ook wel geholpen met mn knieën, is ook wel het proberen waard
Ik zit echt even in een dipje, niet zoveel zin… maaaar ik ga volgend jaar de Boston Marathon lopen. Hopelijk zorgt dat weer voor wat extra motivatie!