Ik heb de dam tot dam op de planning. Maar kan nu 7,5km en nog maar 1,5 maand te gaan. Voelt onmogelijk nu…
pff vanochtend was weer frusterend, eerste marathontraining maar ik heb dus het idee dat ik heel slecht ben gaan lopen door alle duurtraining van afgelopen halfjaar. Daarmee bedoel ik: ingezakt/zwaar lopen, knieën amper optillen. Maar zodra ik aan mn techniek denk vliegt mn tempo en dus hartslag omhoog. Iemand hier een oplossing voor? Want laatst had ik een korte wedstrijd en ik kon dus mn techniek ook gewoon niet volhouden omdat ik maar 1x per week interval. Het liefst loop ik vaker tempoloopjes maar daar lijk ik geen tijd voor te hebben in mn schema want 80% moet op duurtempo
TL;DR Ik weet niet hoe je technisch traag loopt, tips?
Edit: ik loop dus ook 6;00-6;30 dan en alsnog gaat mn hartslag richting de 160. terwijl mn PR op de 10 46min is en halve marathon op 1:45
Nee dit wordt mijn tweede halve maar de eerste was een fiasco :’) voor de 1e keer een gelletje gebruiken was niet zo’n slim idee.
Met dat PR op de 10km moet je doel voor de halve jou vast lukken! Ik vind de halve mentaal alleen zo zwaar jij ook? 21 km lijkt gewoon geen einde aan te komen…
Is niet onmogelijk! Het wordt misschien geen toptijd, maar als je lekker doortraint komt het vast goed. Heb je de mogelijkheid om 1 x per week minstens een langere afstand te lopen? En gewoon lekker genieten en richten op het uitlopen tijdens de wedstrijd!
Jeetje wat een rot run had ik vandaag. Moest 60 minuten rustig heb het 25 minuten volgehouden met al 3 pauzes tussendoor. Ik weet niet wat ik had maar het ging gewoon niet. De rest van de tijd maar gewandeld.
Als je je langzame trainingen volhoudt ga je vanzelf succes vinden bij je halve marathon!
Het grootste voordeel van langzaam lopen vind ik voor mezelf dat ik veel meer belastbaar ben geworden. Waar ik vroeger 2-3 keer in de week maximaal kon hardlopen omdat ik zoveel hersteldagen nodig had, kan ik nu 4-5 soms 6-7 keer per week lopen zonder dat het mijn lichaam teveel uitput. Puur omdat de meeste kilometers zo langzaam zijn. Je hebt dan veel minder herstel nodig.
Je moet het wel echt tijd geven want je gaat er op den duur beter in worden. Je hartslag gaat vanzelf lager worden in de lage zones. Oftewel de kwaliteit van de langzame trainingen wordt alleen maar beter.
Als ik teveel intensieve en snelle kilometers maak krijg ik vermoeide benen en pijntjes. Plus op de lange termijn kan ik overtraind of uitgeblust raken en als je dan een wedstrijd hebt waarop je wil presteren dan is dat dus onmogelijk als je uitgeput bent.
Deze posts zijn interessant om te lezen:
Aaah bah dat is stom he. Maarja die horen er ook bij. Snel vergeten maar!
I feel you! Hier hetzelfde! Heb pas 1x laatst 10km gelopen en toen dacht ik echt hell nu zou k nog meer dan de helft nog een keer moeten. Met dat warme weer heb ik ook niet hard gelopen dus ben bang dat k weer van voor af aan moet beginnen.
Gisteren heb ik een 15km duurloop gedaan en het ging super goed! Ik heb ook even getest hoe mijn hartslag is omdat ik deze week met mijn nieuwe schema begin… en het was eigenlijk verrassend goed! Maar het hangt natuurlijk van dag tot dag af hoe de hartslag zit. Zaterdagochtend ging ik op nuchtere maag hardlopen, en toen was die veel hoger dan gisterenmiddag.
Nouja, alles om sneller te worden
Voor de mensen die een halve marathon trainen; jullie kunnen dit!
Ik heb tijdens mijn trainingen voor de halve marathon 2x een blessure gehad, en 2x terug moeten opbouwen, maar het is gelukt! Ik heb 2 maanden voor de halve marathon elk weekend mijn lange duurlopen opgedreven van 12km (wat ik meestal deed in het weekend) tot 19km. Ook heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om gels te testen en een flesjesgordel. Ik was echt goed voorbereid voor mijn gevoel. Neem jullie tijd en laat jullie niet gek maken, doe de trainingen en de wedstrijd op jullie tempo en je geraakt er wel
Hahaha ik moest hardop lachen om die instagram posts want die 14km van gister die zo lekker ging was precies in de gray zone:stuck_out_tongue_winking_eye: herken wel wat je zegt, ik heb nu met 3x per week lopen regelmatig last van zware benen/kleine pijntjes dus komt waarschijnlijk daardoor. Bedankt voor de interessante info en positieve ervaring met -tempo!
@anon79778179 stom hopelijk gaat het de volgende keer dan extra lekker als je weer uitgerust bent!
Geen dank! Ik vind het leuk om mijn visie daarin te verspreiden haha. Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen als je de lange duurloop nog langzamer gaat lopen.
(Ik wil niet teveel details over mijn eigen training geven uit angst mezelf te exposen ofzo haha)
Ter illustratie: mijn langzame duurlooptempo is ongeveer 1 tot 1,5 minuut per km langzamer dan mijn marathontempo. Hartslagzone verschilt bij die twee zo’n 10 - 15 slagen en ik wil dat het verschil nog groter wordt haha. Dus mijn lage hartslag nog lager. (Het verschil met mijn hartslagzone op een 10km is 20 - 25 slagen t.o.v. langzame duurloop)
Gisteren rondje gelopen op 6min per km (al stuk langzamer dan normaal al moet het denk ik nog langzamer) en het was chill, had het gevoel dat ik voor eeuwig door kon lopen! Dus ik ben trouw aan je adviezen
Vind het wel heel interessant, waar heb jij dit allemaal geleerd?
Leuk nieuwe route! Dat kan echt wel een nieuwe impuls geven aan je hardloop-mood ik wil al heel lang een keer de trein pakken en dan naar huis lopen!
Veel plezier op vakantie alvast (ook leuk om daar te lopen!)
Volg jij trouwens een bepaald trainingsschema?
Iemand nog goede tips om de dam tot dam te lopen? Ik kan nu ongeveer 8-10km lopen, maar dan wel maar met een snelheid van 6:30-6:50 gemiddeld. Als ik er dan aan denk om nog een keer die afstand te lopen zakt ze moed me in de schoenen. Hoe kan ik het beste trainen met ong 2-3x per week?
Na alle verhuisdrukte komt er eindelijk weer ruimte om hard te lopen. Is inmiddels 3,5 week geleden. Benieuwd hoe het gaat maar vooral zin in nieuwe routes
Hoi hoi ik kom hier ook even mee lezen. Ik wil gaan afvallen en hardlopen lijkt me leuk en goed om daar aan bij te dragen.
Er staan hier al vast en zeker veel tips en ik zal ook even de samenvatting van dit topic lezen. Maar voor nu:
Welke app of programma vinden jullie het beste om mee te beginnen voor iemand met 0 ervaring en een slechte conditie? Is ‘hardlopen met evy’ iets?
Leuk dat je wil beginnen met hardlopen!
Ik ben zelf begonnen met een start to run training van de atletiekvereniging, in 8 weken opgebouwd naar 3km aan 1 stuk rennen, 2x per week trainen. als iemand hier interesse heeft in het schema, stuur maar een Pm
Tot oktober is nog 8 weken, lijkt me prima haalbaar! Iedere week een km erbij en als je tot 8 of 9 komt lijkt het me ook goed, in wedstrijdverband kun je meer dan je denkt door de adrenaline en ren je die 1 a 2 km er wel bij. Zou vooral opletten dat je niet overbelast raakt en niet opeens heel vaak lopen.
Qua hardloopschoenen zou ik echt naar een speciaalzaak gaan waar je op een loopband moet en ze je schoenen kunnen aanraden die bij je voet passen. Het is echt makkelijk om geblesseerd te raken bij hardlopen dus zou wel investeren in goede schoenen… maar mijn schoenen kosten altijd zo rond de 130 euro dus 160 lijkt me wat overdreven.
Ja ik ben ook begonnen met start to run van evy een aantal jaar terug en vond dat heel fijn! Heeft mij toen echt goed geholpen!