Hardlooptopic (Deel 1)

Veel over gelezen vanuit interesse! Het boek van Rob Veer ‘De tien, de halve en de hele’ is een aanrader! :smile:

@River Snelheid maakt echt niet uit! Tijdens de wedstrijd zelf zal het toch makkelijker gaan. Als je opbouwt tot 12 of 14 kilometer is meer dan voldoende, dus je bent er bijna!

@kienke Goede schoenen helpen wel om makkelijker te lopen… En wat @Mariposa zegt, ga naar een speciaalzaak. Geef daar ook aan dat je geen 160 euro wilt uitgeven en dan weten zij welke schoenen wel kunnen.

1 like

Ik heb m’n hardloopschoenen mee op vakantie, zo chill om op nieuwe plekken te lopen :heart_eyes:

4 likes

Komt zeker goed! :yum:

Pffff hebben jullie ook wel eens zo’n dag dat het meeega veel moeite kost om een tempo te lopen wat je normaal fluitend loopt? Vandaag had ik zo’n dag :frowning: achja die horen er ook bij! Vind het wel interessant hoe dat werkt en waarom het de ene keer zoveel makkelijker voelt dan de andere keer

Ik heb net eindelijk weer eens boven de 10 gelopen (:crazy_face: 11 hele km’s) lekker op rustig tempo, maar voldaan! Combinatie van de processie rups, warmte en geen zin hebben. Je merkt dan toch dat het heel mentaal is, want de laatste keren dat ik 5 liep en daarmee klaar was had ik echt geen zin meer om verder te ‘moeten’

(Begin juli voor t laatst 10km, 16 juni voor t laatst boven de 10, 23 km)

5 likes

Ahh nee! Zo een dag is echt bleegh. Helaas horen die dagen er soms ook bij. Hopelijk gaat het de volgende training beter.

Hier ook iemand die met 0 ervaring is begonnen vorig jaar. Ik kon nog geen eens een minuut volhouden. Ik ben begonnen met de app ‘hardlopen met evy’ en gebruik dat nu nog steeds. Het is fijn om het langzaam op te bouwen. Ook al bouw ik het wel mega langzaam op, want zit nu nog maar op les 19/30 van de 5km. Ik zorg er altijd voor dat ik die lessen heel goed ‘beheers’ voordat ik verder ga naar de volgende :sweat_smile:

6 likes

Ik kan hier ook zo van genieten. Dit voor werk regelmatig in Andere delen van Nederland en als het uitkomt doe ik ook graag een rondje.

Ik ben ingeschreven voor de LasVegas marathon in November. Meteen maar begonnen met een schema, hoe sneller hoe beter!

7 likes

Oh wat heerlijk! Nieuwe omgevingen vind ik ook altijd zó leuk!

Zojuist een kleine 5km gerend in een nieuwe omgeving (net verhuist) en ik zit gewoon 1,5km van het bos. Yessss :star_struck: zo’n leuk stukje lopen ipv elke keer door de weilanden en een windvanger te zijn :joy: het ging verrassend goed na 3,5 week niet gerend te hebben (wel zwaar aan de klus elke dag)

4 likes

Bleeeehhh ik heb echt een dip :weary:
Ik ben een paar weken vrij (2 vd 3 zitten er al bijna op) en van tevoren dacht ik echt dat ik veel/goed zou gaan trainen. Ik slaap goed, ik eet prima, ik doe rustig aan op m’n vrije dagen maar lig niet een hele dag in bed oid. Maar ik ben echt energieloos, lusteloos en heb al een paar dagen dat ik wakker word met vage keelpijn (verdwijnt dan binnen een paar uur). Dus rustig aan doen qua hardlopen is geen gek idee. Maar ik word er wel echt chagrijnig van en vraag me af of ik m’n 10km doel onder de 50 minuten niet beter gewoon even kan laten gaan ofzo…

Het zal vanzelf over een tijdje weer beter worden ga ik van uit, dus maar even uitzitten vrees ik.

Als je je energieloos en lusteloos voelt lijkt even wat rustiger aan doen met trainen me het beste idee! Meestal als ik dat negeer ga ik alleen maar slechter lopen i.p.v. beter. Misschien geeft het je wat rust als je een schemaatje maakt voor na je vakantie en er dan weer tegenaan gaat om de <50 min te halen?:grin:

1 like

Thanks! Ja denk idd dat rustig aan doen wel gewoon verstandig is, maar twijfel ergens ook een beetje of het niet gewoon mentaal is haha. Dat ik gewoon te lui ben… :sweat_smile:

Hahah ja dat kan ook. Wat ik wel goede tip vind altijd is ‘ga 10 minuten rennen, is het dan nog steeds kut dan draai je om. Gaat het onverwacht toch wel, ga dan door’

2 likes

Bah wat vervelend :frowning_face:. Had je al echt een wedstrijd gepland om te gaan voor de-50? Anders als het nog kan misschien iets meer tijd nemen? Totdat je weer een goed gevoel erover hebt.

Ja ik heb er 2 in oktober staan haha (want waarom zou je er maar eentje doen…) maar die zijn wel allebei gewoon in Utrecht dus lekker dichtbij huis, en kan ze altijd gewoon lopen als een rustigere 10km maar niet voluit. Maar even zien hoe het loopt (hehe).

Misschien heb ik toch gewoon een vaag verkoudheidachtigs iets opgelopen en valt het allemaal wel mee met een paar dagen. Gaan het zien!

Hoe gaat het bij jou? Volgens mij wel goed of niet als ik 't zo voorbij zie komen?

Ja het gaat wel goed, afgezien van dat rot warme weer. Dat blijft moeilijk maar ik maak in ieder geval mijn kilometers. Dus ik hoop dat het ook gaat lukken op de halve marathon. Straks weer een duurloop en ik zie dat het bewolkt is dus ik hoop dat het zo blijft! :+1:

3 likes

Even een periode rustig aan doen en geen druk op leggen is misschien juist wel heel goed voor je fitheid en als dan je wedstrijd in oktober is voel je je misschien wel heel goed op de dag zelf en kun je jezelf verbazen met alsnog een goede tijd :stuck_out_tongue:

Het was alsnog best benauwd,maar gelukkig geen zon en af en toe een bui, heerlijk. Een stuk langzamer gelopen alleen wil mijn hartslag nog niet echt mee omlaag. Dus volgende keer nog maar langzamer denk ik. Het voelt wel lastig soms omdat ik langzamer liep dan vorige week en 10 minuten langer moest lopen maar dan echt op +500 meter afstand komt tov vorige week. Maar dat moet ik leren loslaten denk ik.

1 like

Ik heb me net ingeschreven voor de Urban Culture Run in Utrecht. 10 kilometer… ben heel benieuwd! Is wel al even geleden dat ik 10k heb gelopen, maar laatst liep ik zonder problemen nog 8k, dus dit komt wel goed denk ik.

8 likes

Ik heb het lopen ook weer opgepakt. Ik had er een tijd geen plezier meer in, maar zit er nu weer helemaal in :slight_smile:. Als stok achter de deur heb ik me ingeschreven voor de tilburg ten miles, de halve van Eindhoven en de zevenheuvelenloop. Ik loop nu ongeveer 2x per week, een keer een korte run op tempo (4-7 km) en 1x een duurloop met vriendinnen die net beginnen met lopen, zodoende kan ik op rustig tempo mijn afstand weer uitbouwen. Wel jammer dat het de kommende tijd zo veel lijkt te gaan regenen. Een paar druppels zijn te handelen maar 1-1:30 uur in de stromende regen vind ik dan weer minder.

4 likes