Hardlooptopic (Deel 1)

En hoe ging het?

@anon79778179 Late reactie maar ik vind de Afterschokz TrekzAir een heel fijne koptelefoon, waarbij je de omgevingsgeluiden nog kan horen. Ik heb 'm al ruim een jaar en nog steeds tevreden.

@Aguamenti en @Runnerlongs Hoop dat het met jullie beiden weer beter gaat en het hardlopen weer soepel, zonder klachten gaat! Zo vervelend als je wel wil maar niet kan - verstandig om dan wel naar je lichaam te luisteren en de nodige rust te nemen.

@littlenumbers Vind het knap dat je alsnog gegaan bent met die 10km loop, die twee seconden zijn dan wel zuur. :sweat_smile: Hoop dat je snel herstelt bent van je ingreep en weer kan hardlopen! Een spinningles voor de Zevenheuvelenloop is wel extra pittig, wauw haha.

De winnaar van de New Balance kilometer is inderdaad wel flauw, zo langzaam en dan voluit gaan. Lijkt mij niet leuk lopen op die manier. :joy:

@Carbon.monoxide Wat fijn dat het zo goed ging en je een PR hebt gelopen, ondanks dat je je niet fit voelde. Hier hetzelfde; blessure opgelopen en daardoor anderhalve week rustig aan gedaan. Van de fysio groen licht gekregen om weer te sporten, voorafgaand aan de Zevenheuvelen nog één keer gelopen met pijn dus verwachtte er niet zoveel van maar uiteindelijk ging het heel lekker en ook een PR gelopen. Bedankt nog voor het waarschuwen voor die heuvel op de 10/11km. :joy::sweat_smile:

@Lovepink Ik ben ook benieuwd hoe het gegaan is!

Excuses voor het lange bericht, moest weer even bijlezen haha.

5 likes

Wat goed toch een PR dan! Hopelijk blijft het goed gaan met je blessure dan.

Ik kwam erachter dat ik bij de zevenheuvelen dus ook 1 sec langzamer had gelopen dan mn 15km PR, dus wederom: als ik nou 2 seconden sneller was geweest :joy:

Wie doen er nog meer mee met de bruggenloop? Ik heb deze keer een snellere tijd opgegeven dan vorig jaar dus hopelijk deze keer niet zo’n last van de drukte op het parcours, want dat was vorig jaar wel echt vervelend. Nou kun je dat ook wel een beetje verwachten bij die massale evenementen maar toch…

Ik heb me voor de week daarna ook opgegeven voor een lokale trail van 20km. Ben benieuwd of dat wat is, heb nog nooit aan een trail meegedaan. Leek me wel een leuke manier om weer vast wat kilometers te maken. Er is ook geen tijdregistratie en daar ligt dan ook geen focus op bij zo’n trailrun, maar dat is eigenlijk het tegenovergestelde van hoe ik ben haha. Dus is vast wel goed om eens niet mee bezig te zijn (hoewel ik toch m’n horloge altijf nog heb haha)

3 likes

Doen jullie trouwens verder nog bepaalde core/krachttraining oid naast het hardlopen? En zo ja, wat dan?

Ik ben nog een beetje zoekende. Ik doe/deed wel yoga, maar twijfel een beetje erover. Dus ben aan het kijken hoe ik het sporten wil inrichten, ook met het oog op de marathon in april (Overigens heb ik op dit moment echt het gevoel dat ik noooooooit die afstand ga kunnen halen haha, laat staan met een behoorlijke tijd)

1 like

Ja ik ga nu dus wel rotterdam doen, maar ik weet eigenlijk al dat het voor mij geen goede omstandigheden zullen zijn om echt het beste eruit te halen. Daarvoor zou ik een koudere moeten hebben. Maar dat is misschien dan sowieso ook beter voor een tweede marathon, om dan eens echt te proberen een goede tijd te lopen. Misschien dat ik dan berlijn in 2021 moet proberen, daar lopen mensen altijd wel snelle tijden toch?

Ik merk wel echt dat ik die tijd echt moet gaan loslaten haha, eerst maar eens zien dat ik dit jaar blessurevrij zowel de start als de eindstreep haal :stuck_out_tongue:

10km onder de 45 min is ook een mooi doel! Gaat je vast lukken. Ga je nog wel een marathon doen of is dat voorlopig van de baan?

2 likes

@littlenumbers

Ik doe mee met de Bruggenloop. Dit jaar voor het eerst. Ik hoorde dat het inderdaad wel heel massaal is maar het was meer zoiets als moet ik eens gelopen hebben. Blijf de kleinere loopjes toch het leukst vinden altijd.

Wat leuk trouwens dat je toch Rotterdam gaat proberen. Ik doe naast hardlopen, wel krachttraining en core dingen. En nog yoga en pilates. Ik heb een tijd moeten zoeken wat voor mij nou werkte want ik vind lessen als bodypump, xco, Zumba etc ook echt heel leuk. Maar ik deed zo ongeveer 6 dagen in de week flinke belasting op mijn benen wat niet heel goed was mbt blessures en herstel. Dus dat pak ik erna misschien weer op.

2 likes

Ik ben sinds september ook weer begonnen met hardlopen, eigenlijk al minn of meer een jaar echt een mega dip (met veel blessures en nog meer excuses). Was toen in Berlijn waar de marathon was en toen dacht ik… shit dit wil ik ook doen ooit!!
Gelijk ingeschreven voor de 1/4 van de marathon van Rotterdam dus weer helemaal gemotiveerd… Word de 3e keer. Zou nu graag eens onder het uur zitten.

Merk alleen dat het met de kou gewoon echt een stuk moeilijker gaat dan in de warmte;

Heb alleen zo dom gepland dat ik de avond voor rotterdam naar een concert ga in Bruss el … Zucht :stuck_out_tongue:

Heb zelf heel netjes een schema gemaakt met behulp van het internet. Vroeger kon je via asics automatisch een schema maken toch? Maar dat bestaat niet meer :frowning: Hoe maken jullie je schema’s?

4 likes

Leuk dat je mee gaat doen in Rotterdam! Ik overweeg ook om me in te schrijven.

Ik zie die van Asics nu ook niet meer. Ik kom alleen op Runkeeper via de website van Asics. Er zijn best veel van die websites te vinden via Google. Ik heb wel eens zelf een schema gemaakt met behulp van meerdere programma’s, maar ik heb niet echt tips verder.

Eerst maakte ik mijn schema’s altijd zelf. Ik googelde dan heel veel schema’s en knipte en plakte daar dan een beetje mijn eigen schema van. Nu worden ze voor mij gemaakt, lekker makkelijk :grin:.

Ik heb gister voor de eerste keer ooit 5km achter elkaar gerend :partying_face: Het is niet veel en maar een begin, maar ik ben er wel trots op :innocent:
Ik heb me ingeschreven voor de 5km met het kerstevent bij thermen bussloo dus heb nog een maand om het echt onder de knie te krijgen!

11 likes

Wat goed! Zo leuk is dat moment!

1 like

Nee dat myasics zit nu in runkeeper pro. Je zou ook naar trenara kunnen kijken, daarmee kun je ook schema’s maken.

Ik zit alle trainen als een topatleet vlogs van Annemerel te kijken en nu wil ik dat ook…
Maar het is meer trainen als een couch potato :’)
Helemaal geïnspireerd wel een Pink Planner met stickers gekocht om alles bij te houden. En in een word bestandje een soort dagboek :’) echt te erg. Ik neem mezelf veel te serieus hierin volgens mij :stuck_out_tongue:

Maar
nog +/-30 weken tot de halve marathon die ik wil gaan rennen. Ben echt zo benieuwd of het gaat lukken. Ik train nu 4x per week en 1x crosstraining (was tot nu toe yoga maar zit erover te denken om te gaan zwemmen of fitness? iets wat straks als het echt smerig weer is makkelijk binnen kan).

Ik loop al jaren op en af maar volgens mij ben ik nog nooit zo serieus bezig geweest :face_with_hand_over_mouth:
Dit wordt mijn 3e week dat ik op mijn (zelf bedachte schema loop); vandaag stond er 2km op het programma (heb nachtdiensten); morgen 5km “loslopen” (even kijken hoe het gaat na alle nachtdiensten dus zit geen harde eis op), dan vrijdag interval en zaterdag "duur"loop die nu voor mij op 7,5km staat (wilde eigenlijk zondag maar ben dan de hele dag op weg).

Nou lang verhaal en geen idee of het boeiend is om te lezen voor iemand anders maar ik moest het ergens kwijt :’)

Vind het wel lastig als het buiten donker is, blehhh. Wat staat er bij jullie nog op het programma?
Als iemand leuke interval trainingen (voor beginners) weet houd ik me aanbevolen :grin:

8 likes

Wat goed dat je er zo mee bezig bent!

Leuke intervaltrainingen:

Piramidetraining:
1 - 2 - 3 - 4 - 3 - 2 - 1 minuten (16 minuten totaal, als rust telkens de helft van je interval tijd rustig wandelen of joggen)

200m - 300m - 400m - 300m - 200m (1400m totaal, kan je evt. nog een keer herhalen, rust zou ik tussen 30sec en 1 minuut proberen te houden)

Lantaarnpaal loopjes (fartlek):
Versnellen van lantaarnpaal 1 tot 2. dan rustig lopen van 2 tot 3. Dan versnellen van 3 tot 5, rustig van 5 tot 6, versnellen van 6 tot 9 enzovoorts. Meestal staan lantaarnpalen ongeveer om de 50 meter, dus zo kan je een beetje uitrekenen wat je kan doen om op een leuke afstand uit te komen. Hier kan je ook weer een piramide van maken, dus op een gegeven moment keer je om en doe je steeds minder aantal lantaarnpalen versnellen.

Heen en weer lopen:
1 minuut een bepaalde richting op en na 1 minuut gelijk omkeren en weer teruglopen, proberen om na precies 1 minuut weer op je startpunt te zijn. Daarna 2 minuten, 3 minuten, enz. Hierdoor leer je om je interval op een constante snelheid te lopen. (als je eerder terug bent op je startpunt dan loop je op het einde sneller. Als je je startpunt niet haalt ben je het eerste stuk te hard gegaan).

En verder heb je natuurlijk ook een constante interval, dat is wat saaier. Bijvoorbeeld 4 x 400 meter of 4 x 2 minuten.

2 likes

Mocht iemand van hier de bruggenloop doen en vanaf/via Utrecht met de trein willen gaan… Er zijn werkzaamheden bij Gouda dat weekend zag ik vandaag :expressionless: dus dat is een aardig stukje omreizen

1 like

Ik weet niet of iemand hier ook weleens op een hardloopband loopt? Ik heb dan problemen met denk ik mijn horloge? Ik zet dan de band bijv op 11 km per uur. En zou dan rond de 5.30 per km moeten zitten. Maar mijn garmin geeft dan bijv 6.10 aan. Het komt eigenlijk nooit overeen met elkaar. Dit heb ik bij verschillende loopbanden. Het klopt eigenlijk nooit. Herkent iemand dit?

Jaa daar zet ik hem steeds op maar dat werkt dus bij mij niet echt. :neutral_face:

Je zou eens kunnen spelen met je armzwaai, is die wel groot genoeg? Misschien pakt ie minder beweging op als je je armen bijna niet gebruikt. Veel lopers houden hun handen heel laag bij hun heupen maar als je arm naar voren zwaait moet je bijna je schouders aantikken. Echt een volledige slag van boven tot heuphoogte. Of je houdt je handen alleen te hoog, kan ook. Dan pak je ook niet die volledige slag. Kijk eens of dat werkt! Nog een andere optie kan zijn is een hoger pasritme pakken, meer passen is ook meer armzwaaien en dus meer beweging wat de sensor kan oppakken.

1 like

Dankjewel voor de tips. Dit ga ik de volgende keer eens proberen, misschien maakt dat het verschil.

Heb hier ook altijd problemen mee, zijn die oorlogen gewoon niet voor gemaakt.
Ik hou gewoon de loopband aan qua afstand/tijd, maar baal wel dat het dan niet klopt qua statistieken.

1 like