Het algemene boekentopic #3

Dit zijn mijn gelezen boeken dit jaar:

De beste boeken vond ik ´Ik zal de wereld nooit meer zien´ en Half leven´.
De leukste ontdekkingen ´De moordclub op donderdag´ en de reeks van Angela Marsons.
Verder heb ik best wat fijne tips hier gehaald, dus dank jullie wel voor het delen allemaal!

6 likes

Vorig jaar op 1 januari m’n shortlist gepost voor dit jaar, heb maar de helft daarvan daadwerkelijk gelezen (de twee van Catriona Ward en The Silent Patient). De andere 3 inmiddels wel aangeschaft dus gaat er komend jaar alsnog van komen!

Heb 35 boeken gelezen, had m’n doel eerst op 25 en later wat opgehoogd dus voor mijn doen een prima leesjaar!

7 likes

Helaas mijn reading challenge niet gehaald. 71/75 dit jaar. Ik vind het nog best een oke score, blame it on the baby. 43 kinderboeken, 11 YA, 17 boeken voor volwassenen (fictie en non-fictie). Ik heb weer mijn doel op 75 gezet voor komend jaar en dat hoop ik wel weer een keer te halen. :stuck_out_tongue: Blijkbaar behaal ik mijn doel al 3 jaar niet en heb ik 'm steeds verder naar beneden bijgesteld, haha. Maar dit jaar is wel het minst van de afgelopen vijf jaar. Maar gelukkig nog wel veel plezier in het lezen, daar gaat het om. Maar ik merk niet altijd de focus/zin en dat is ook prima.

2 likes

Als ik dit zo terug zie snap ik niets van mijn ratings voor bepaalde boeken.

Voor volgend jaar weer op 30 gezet.

6 likes

Ik heb mijn challenge voor dit jaar op 24 gezet. Twee per maand. Afgelopen jaar ruim overheen gegaan, maar ik hou gewoon niet van hoge drempels opwerpen haha.

Ik lees nu Toevluchtsoord na tips van hier en ik kan hem tot nu toe nauwelijks wegleggen!

6 likes

Ik ben wel benieuwd wat voor jullie de reden is om een leesdoel voor jezelf te bedenken

• Anders ga ik niet lezen
  • Mezelf stimuleren om andere gernes te lezen
  • Wedstrijdje met anderen
  • Ik hou van lijstjes maken en doelen stellen
  • Anders

0 stemmers

Zelf stel ik geen concreet doel qua aantallen boeken want dat leest niet zo fijn vind ik. Het is een hobby en daar hoef ik geen doel qua aantallen bij. Wel bedenk ik vaak iets van meer vrouwelijke literatuur of moderne kinderboeken, anderstalig zoiets.

3 likes

Ik lees heel graag, maar in plaats van te lezen beland ik veel te vaak doelloos op mijn telefoon. Zo´n (lees)doel helpt dan toch wat om die telefoon weg te leggen en te gaan lezen.

8 likes

Ik ging deze opzoeken op Goodreads en dit is een parel van een voorbeeld dat lezen subjectief is :joy:

Anyway je beschrijving deed me denken aan Beth O’Leary waar ik precies dat goed vind, dus toch op m’n to-read gezet haha

3 likes

Hahaha echt wel! Het is ook maar hoe je het boek beoordeeld en waarmee je het vergelijkt. Bij dit soort romance is het vaak ook you love it of you hate it.

1 like

Ik wil dit jaar ook juist eens geen leesdoel stellen voor mezelf. Inderdaad puur lezen als hobby zonder eisen en verwachtingen!

1 like

Ik heb ook geen leesdoel maar ik ga wel opschrijven welke boeken ik eigenlijk heb gelezen haha

1 like

Ik daag mezelf graag uit, dus ik zie het als een wedstrijd met mezelf en een motivatie om te gaan lezen.

2 likes

Ja, het is voor mij net zo goed een hobby maar het helpt me soms ook om die even te prioriteren. Word zo snel afgeleid, of blijf dan ergens in hangen wat ik niet zo leuk vind als lezen en dan pak ik toch sneller weer een boek op. Als ik er dan weer in zit vind ik het weer genieten.

6 likes

Ik bedoel niet dat het geen hobby is als je een leesdoel hebt qua aantallen hoor of überhaupt een doel. Voor mezelf voelt het dan alleen als iets wat je moet halen en dat zorgt voor prestatiedrang en daar heb ik geen zin in, het werkt voor mij eigenlijk averechts

5 likes

Ik stel dat in op goodreads maar ik kijk er eigenlijk niet naar om, lezen is voor mij gewoon chill geen wedstrijd (ook niet met mezelf).

6 likes

Oh ja snap ik volledig zo, vond het eerst droog klinken haha. Ik kies wel expres een hoeveelheid waarvan ik weet dat ik het makkelijk haal. Bij heel hoge, die ik op zich ook wel kan halen, vind ik het onprettig.

Verder kijk ik er niet zo naar behalve soms als ik dan denk wow nu 10 boeken achter elkaar een gelijkend genre, weer even wat anders uitzoeken.

2 likes

Weet iemand eigenlijk of er een app/site oid bestaat waarbij je invoert welke boeken je al hebt en je vervolgens kunt aangeven waar je zin in hebt qua genre, en je dan suggesties krijgt van wat je kunt lezen van wat je dus zelf al hebt? Er bestaan wel zulke sites die dan suggesties geven van alle boeken die er bestaan ipv alleen over de boeken die je zelf hebt.
Ik heb zoveel boeken/ebooks dat ik vaak tussen de bomen het bos niet zie en dan de helft vergeet.

Hmmm niet dat ik weet maar klinkt wel als iets wat chatGPT zou kunnen

1 like

StoryGraph heeft die functies! Je kunt aangegeven waar je zin in hebt, genre maar ook mood of dik/dun boek.

2 likes

Dit doe ik precies zo inderdaad! Tegenwoordig kijk ik er ook nog nauwelijks naar. Toen ik nog over boeken schreef was het wel belangrijker voor mij om het bij te houden en keek ik er ook regelmatig naar.

1 like