Ik heb best wel wat gevonden uiteindelijk. Vooral Fantasy boeken waarvan ik nog niet eerder gehoord had. Ik heb Reddit afgestruind voor tips
Oeh, wil je je vondsten delen?
Oe leuk!
Ik kende dit helemaal niet! ik ga Meteen kijken of ik dingen kan vinden!
Oke best een klein plaatje zo, maar goed. Ik heb 36 boeken in totaal gelezen dit jaar. Dat is echt meer dan ooit voor mij. Ik denk dat de e-reader me wel echt heeft geholpen.
Mooiste boeken vond ik Het Eeuwige Leven van Matt Haig en Misery van Stephen King. Slechtste was Frankenstein, wat een draak van een boek is dat.
Voor de rest geen echt hele slechte reads gehad. Sommige boeken zullen me niet bij blijven, maar waren wel vermakelijk.
Zo leuk om deze zo te zien van iedereen! Ik ben nog bezig in mn laatste boek(en) van 2023 dus plaats de 31e mijn overzicht haha.
Haha ja ik heb gisteren de Kerstboekwinkel uitgelezen en ik denk niet dat ik er nog eentje red voor het nieuwe jaar
Snap ik! Ik ben in de laatste paginas van The Ballad of Songbirds and Snakes dus die ga ik sowieso halen. En ik hoop er nog een, want dan heb ik 150 boeken gelezen dit jaar. Bizar veel en dat ga ik nooit meer halen, dus wil nu eigenlijk niet op de 149 stoppen hahah
Hier 57 boeken gelezen dit jaar! Nog wel begonnen in The priory of the orange tree 2e kerstdag, maar no way dat ik deze in 2023 nog uit ga lezen haha.
De best gelezen boeken zijn voor mij Divine Rivals, Fairy Tale, Yellowface en The Empire of Gold.
o.a.
Between Ink and Shadows van Melissa Wright
The Watchmaker’s Daughter van C.J. Archer
The Next Girl van Carla Kovach
Promised in Fire van Jasmine Walt
Geen idee of het wat is! Maar de covers en teasers spraken me wel aan.
Lekker kleurrijk geheel is het
De vijf boeken die me het meest zijn bijgebleven (op willekeurige volgorde):
- Yu Hua - Leven! (bijzondere, meeslepende kijk in de leven van een Chinese landbouwer in communistisch China)
- Anjet Daanje - Het lied van ooievaar en dromedaris (mooi in elkaar verweven verhalen door eeuwen heen, met iets spookachtigs en geïnspireerd op Emily Brontë)
- Julie Otsuka - The Swimmers (ontroerend verhaal over een dementerende vrouw, haar passie voor zwemmen en de band met haar dochter, geschreven in wij-vorm)
- Deborah Levy - August Blue (speelt zich af tijdens de pandemie in Europa, met een blauwharige vierendertigjarige pianist in de hoofdrol en haar crisis en relaties)
- Goliarda Sapienza - L’arte della gioia (het verhaal van een arme Siciliaanse vrouw geboren op 1 januari 1900, die zich evolueert in bijna-non, bijna-prinses, communist, queer - het is prachtig, vooral het eerste deel)
- Alba De Cespedes - Quaderno proibito (het onbewuste dagboek van een Romeinse vrouw in de jaren vijftig, die schrijvend steeds bewuster wordt van zichzelf, haar verlangens, haar rollen - een geweldige omschrijving van menselijke emoties, relaties en de tijden die veranderen, met mijn geliefde stad als omlijsting)
(Kathryn Scanlan - Kick the Latch heb ik pas uit, maar zou volgens mij best in het rijtje passen!)
De boeken die ik het stomst vond:
- Stéphanie Hoogenberg - We hebben het over je gehad (ongemakkelijk en oninteressant)
- Emilia Hart - Weyward (deprimerend verhaal, personages zonder diepgang)
De boeken die ik heb herlezen:
- Fedor Dostojevski - De idioot (nog steeds mooi, nog steeds niet mijn favoriete Dostojevski - aankomend jaar wil ik De broeders Karamazov weer lezen!)
- Elsa Morante - Menzogna e sortilegio (veel te lang, nog steeds prachtig)
- Antonio Tabucchi - Sostiene Pereira (heel actueel)
- Agatha Christie - …En toen waren er nog maar (ik was vergeten wie de dader was, dus het was leuk om opnieuw te lezen)
- Chinua Achebe - Things Fall Apart (pijnlijk, mooi)
- Isabel Allende - Eva Luna (deze heb ik geluisterd: echt een comfort read die je meeneemt in een andere wereld, blij met mijn keuze om luisterboeken weer een kans te geven!)
- Vladimir Nabokov - Lolita (deze heb ik ook geluisterd: de Italiaanse stemacteur was PERFECT voor de rol van Humbert Humbert, wat de ervaring misselijkmakend maakte, echt fantastisch - de eerste keer dat ik dit boek las was ik een tiener, en ik merk dat ik er nu veel meer nuance in heb ervaren, ik wil dit mooie boek nooit meer lezen of luisteren)
- Michail Boelgakov - De meester en Margarita (deels hardop gelezen voor mijn vriend, nog niet uit, maar dit is mijn lievelingsboek en moest daarom ècht in het lijstje!)
Het komende jaar wil ik lezen:
- Meer auteurs van kleur!!!
- Meer (lange) klassiekers
- Minstens één fantasyboek/young adult
Ik weet niet of je hierop zit te wachten aangezien je zegt dat je het nooit meer wil lezen, maar de podcast van Jamie Loftus over Lolita is echt een aanrader!
Ik zie een aantal die ik ook thuis (nog ongelezen) heb liggen. Wat was je top 5 van boeken die je hebt gelezen dit jaar?
Ik heb Iron Flame eindelijk uit. Dat maakt het totaal 14 dit jaar.
Ik ook! Volgend jaar komt het tweede deel