Het algemene boekentopic #3

Ik heb hem uit. Misschien dat ik er iets te oud voor was. Maar ik herleefde helemaal mijn jeugd weer. Baal dat ik hem uit heb. Had hem voor 15 euro op Vinted gezet en meteen verkocht :joy:🫣

Ik heb nog nooit een “Hoe overleef ik…” boek gelezen maar ben er door deze milde ‘hype’ (ook op tiktok etc.) wel benieuwd naar geworden.
Heeft het zin om als volwassene (30er) om alsnog de oudere boeken te lezen of heeft dat echt totaal geen toegevoegde waarde meer als je er niet mee bent opgegroeid?

1 like

Ik denk dat je het dan vooral heel erg cringy en overdreven vindt tbh

11 likes

Nee, ik zou of de hele reeks aanraden (waarbij je echt wel moet bedenken dat het voor kinderen is) of overslaan, haha.

Vandaag uitgelezen en het was zo’n fijn boek, :star::star::star::star::star: (Other birds van Sarah Addison Allen)
Kan nu al niet wachten om 'm uit te lenen zodat ik het er met iemand over kan hebben haha. Ik weet niet eens precies wat dit voor mij nou zo’n mooi boek maakt, misschien de combinatie van feelgood maar toch complexe karakters. En de sfeer van de omgeving voelt als een soort luilekkerland/droomplek waardoor het ook echt voelt alsof je in een andere wereld stapt.

1 like

Je kunt deze niet los lezen iig. Alle andere boeken lezen lekker makkelijk, maar verwacht geen hoogstaande literatuur. Ik vond (en vind eigenlijk omdat ik er als tiener zo van heb genoten) ze echt geweldig dus ik zeg doen :heart_eyes:
(Maar goed side note, ik lees op werk ook elke dag kinderboeken dus ik trek HOI ook nog makkelijk)

nee denk echt dat er niks aan is zonder het nostalgische aspect

@Sjern ja helemaal met je eens! ik wist niet dat er meer komen maar ik ga ze toch ook lezen hahaha

1 like

Als je het kan lezen als een kinderboek dan is de serie wel leuk om tr lezen hoor. Misschien moet je ze niet allemaal non stop achter elkaar aan willen lezen, maar ook als je ouder bent is het oké. Er zitten zoveel dingen in ook waar je bij zal denken oooh jaa dat deden we toen.

Je zou het laatste deel opzich wel los kunnen lezen. Er zitten wel verwijzingen in naar vroeger maar er word veel nog zijdelings uitgelegd en aangestipt dat het niet storend is als je de rest niet kent. Ik had zelf nog deze recap gelezen op boekenkrant.nl, ik heb de andere delen niet allemaal dus kon niet ff snel alles herlezen, maar zelfs zonder recap verwacht ik wel dat het prima te lezen is. Het is een beetje zoals vroeger dat je een film kijkt en je naar de wc moet buiten de reclame om en je niet op pauze kan drukken. Maar ik lees wel vaker niet op volgorde zonder de rest te kennen dus misschien dat dat nog uitmaakt.

De boekenkrant is dus per direct gestopt, zo jammer!

2 likes

To read bij de bieb gehaald. Ben nu bijna klaar in definitie van liefde en moest erin komen en dacht dat het wat oppervlakkig was de eerste hoofdstukken maar heel origineel, ontroerend en vervreemd en echt een verrassing om te lezen. Heel veel zin in de rest ook.

9 likes

Haha alleen maar leuk toch, leeftijd maakt helemaal niet uit. Bij mij blijft ie zelfs in mijn boekenkast staan!

Ahh lief! Mijn pa zei dat ik mijn brievenbus in de gaten moest houden.

Krijg ik deze! Vroeger las ik die boeken altijd. Lief cadeautje. Ben benieuwd.

42 likes

@Kusjessoldaat thanks voor de tips! The Secret History al gelezen helaas (groot fan), De boekbinder ook, maar ga Het vogelhuis proberen.

1 like

Net in een keer hoe overleef ik uitgelezen wel een paar keerr moeten huilen haha maar ergens ook wel een beetje een onbevredigend gevoel.

4 likes

Ik heb 'm ook uit. Leuk voor het jeugdsentiment maar eigenlijk best een slecht geschreven boek.

3 likes

Oh wat lief!!! Super veel leesplezier

Ik heb hem ook uit (en direct weer verkocht) leuk voor het jeugdsentiment inderdaad maar beetje gemengde gevoelens, ik kon niet wennen aan de schrijfstijl

3 likes

Mocht iemand hem uit hebben en willen verkopen, let me know :blush:

Oh ik ben nu ook heel benieuwd! Ik ga 'm lenen bij de bieb, maar ik ga in oktober naar een event waar Francine Oomen ook is dus misschien koop ik 'm daar (en dan laat ik 'm signeren haha)

1 like

Ik weet dat hier meer fans zitten van de Winternigjt trilogie (The Bear and the Nightingale) van Katherine Arden, dus even deze ontdekking delen haha:

In februari komt er een nieuw boek van haar uit!

Oh en ik verveel me, dus weer wat UK vs US cover polls haha:

Divine Rivals

Welke cover heeft jouw voorkeur?
  • UK (links)
  • US (rechts)

0 stemmers

Emily Wilde’s Encyclopaedia of Faeries

• UK (links)
  • US (rechts)

0 stemmers

Daughter of the Moon Goddess

• UK (links)
  • US (rechts)

0 stemmers

2 likes

Oeh thanks! Klinkt weer goed. Ik zet ‘m vast op de to read-list :blush:

Leest iemand hier de Maeve Kerrigan-serie van Jane Casey? Ik heb net het nieuwste deel uit en een beetje gemengde gevoelens maar wil niet spoileren.