Het algemene boekentopic #3

Misschien de De Vijf-serie van Enid Blyton? (‘Los Cinco’ in het Spaans), One van Sarah Crossan (Solo una), Astrid Lindgren?

Zat nog te zoeken naar Lampje maar daar is blijkbaar alleen een Catalaanse vertaling van, snif.

3 likes

Ooh 13 oktober kan je op Apple tv de film lessen in chemie streamen. Dat boek is zo leuk!

3 likes

De boeken over Manolito Gafotas van Elvira Lindo, klassiekers in Spanje.

Hier staan wat tips voor Spaanstalige romans en verhalenbundels die in redelijk eenvoudige stijl zijn geschreven en wat vocabulaire betreft aardig te doen zijn als je wat gevorderder bent.

Je kan ook nog iets als het dagboek van Anne Frank in het Spaans lezen, of een boek dat je in het Nederlands heel goed kent zodat je je niet op het verhaal hoeft te concentreren en makkelijker nieuwe woorden kan begrijpen. Detectives zijn ook vaak goed te doen.

Of iets als Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes in het Spaans vertaald (klik) korte non-fictie, of de boeken van María Hesse over Frida Kahlo en ‘slechte vrouwen’ uit de geschiedenis.

Als je bepaalde interesses hebt en iets meer richting kan geven aan je niveau, kan ik gerichtere tips geven als je wil.

2 likes

Heb net Salems Lot van Stephen King uitgelezen. Vond hem erg leuk! Echt een klassiek vampieren verhaal.

Ga nu denk ik beginnen aan The Stand. Echt een mega dik boek. Dit is de uitgebreide versie. Er staat zelfs een soort waarschuwing in hahaha:

12 likes

Ik heb wat boeken te koop staan, iemand hier interesse? Sommige zijn zo goed als nieuw, andere lekker bejaard. Zitten ook Dwarsliggers bij. Heb ze voor € 2,– p.s. online gezet maar ik sta open voor sluwe dealtjes.

Foto's boeken

3 likes

Heel goed boek maar absoluut een aantal “even doorbijten” stukken.

1 like

Eerlijk gezegd vind ik 'm niet zo goed. De spoiler bevat geen inhoudelijke spoilers, maar ik wil met mijn mening niet het voor andere mensen verpesten of spoilen>

De schrijfstijl en inhoud matchten niet goed: de stijl was heel erg voor tieners, maar de onderwerpen waren wel meer voor 20-35 jarigen. Verder vond ik dat Oomen iets te veel haar best deed héél veel relevante en heftige onderwerpen in het boek te proppen, en dan ook nog hip te zijn met afkortingen en de hele tijd ChatGPT aanhalen.
Gevoelsmatig werd je (na heel veel rollen met je ogen) terug in de wereld van Hoe overleef ik getrokken en uiteindelijk wist het boek me wel te raken.

10 likes

A Separate Peace van John Knowles!

2 likes

Ik weet niet of het al is opgelost, maar ik heb net hetzelfde. Het lukt me niet om een ebook in de rakuten kobo app te lezen. Ik heb wel mijn bol account gelinkt met mijn kobo account en een ebook openen in de kobo bol app (is inhoudelijk net hetzelfde maar toch een andere app) lukt wel. Dus als ik dan mijn ereader eens vergeten ben, lees ik via die app verder in mijn boek. Hopelijk ben je hiermee geholpen (of was het al opgelost)!

1 like

Ik heb niet via bol, maar een rakuten abbo! Helpdesk zegt dat ik het hele account moet resetten… maar deel dit account met nog 3 anderen dus da’s beetje kut.

Hopelijk is de verzekering snel want heb effe geen behoefte om een nieuwe voor te schieten :joy:

En op een tablet? Boeken openen op de rakuten kobo app werkt wel op mijn ipad (en dus niet op mijn telefoon, dus ik denk eigenlijk dat het aan de app zelf ligt en niet aan het account?)…

1 like

Ja iPad werkt wel, maar heb een grote voor tekenen en die is pittig zwaar haha! Dus niet zo fijn in bed.

1 like

Klinkt simpel maar uitloggen en weer inloggen?
Dat heeft voor mij geholpen

1 like

Nope…

Twee leuke podcastt afleveringen over boeken/lezen

5 likes

Omdat ik dit weekend terugverhuis van België (ik ga mijn favoriete bieb hier missen :() naar Nederland weet ik dat ik geen boek meer ga uitlezen, haha. Hierbij dus vast mijn boeken van deze maand:

• De golven van de oceaan - Fatou Diome: speelt zich af deels in Frankrijk waar de hoofdpersoon naar is geëmigreerd en deels in haar thuisland Senegal. Superleuk om te lezen over plekken waar ik ook ben geweest toen ik voor mn studie een semester in Dakar studeerde. Het idee dat emigreren naar Europa per definitie betekent ‘een beter/rijker/gelukkiger/makkelijker leven’ komt vaak naar voren en wordt ook bekritiseerd, vond ik interessant.
  • QualityLand - Marc Uwe Kling: kon er heeel moeilijk inkomen, was allemaal iets té maar misschien was dat ook juist de bedoeling. Uiteindelijk wel prima en meer herkenbaar in relatie tot de maatschappij van vandaag maar vond het niet geweldig.
  • Mad Honey - Jodi Picoult en Jennifer Finney Boylan: vond ik heel goed, intrigerend, wilde er echt achter komen wat er was gebeurd. Veel geleerd over bijen wat een leuke bijkomstigheid is, haha.
  • Yellowface - Rebecca F. Kuang: sluit me aan bij wat hier eerder al over is gezegd, vond het echt heel sterk gedaan.
4 likes

Mijn lijst van september!

Bij Ask again, yes nog geen beoordeling omdat ik het heb gelezen met mijn boekenclub en we nog niet samen zijn gekomen, twijfel ook eerlijk gezegd nog tussen 2 en 3 sterren…

Mijn grootste aanrader deze maand is The Idiot, ik vond het geweldig. Heel veel zin om het vervolg te lezen :relaxed:

The Seven Year Slip raad ik af, ik had wel zin in een makkelijke romance, maar ik vond dit boek super cringe helaas!

9 likes

Ik heb Throne of Glass deel 4 t/m 7 van Sarah J. Maas gelezen deze maand; Queen of Shadows, Empire of Storms, Tower fo Dawn en Kingdom of Ash. Ik schrok bij de laatste nogal van het aantal pagina’s, maar was afgelopen weekend met de trein naar Nederland en ben op de terugweg door de laatste helft gevlogen :grin: Allemaal 3-4 sterren, vond deze serie leuker dan ACOTAR, alhoewel ook hier de hoofdpersonages wel wat te perfect zijn…

Nu bezig in The Housemaid van Freida McFadden, maar die krijg ik vandaag niet meer uit denk ik. Ben ook nog niet heel overtuigd, vind de schrijfstijl niet heel fijn en de personages erg eendimensionaal tot nu toe (maar ben pas bij 13%, hopelijk wordt het nog beter)

5 likes

Ik kom echt niet meer in een leesflow. Heb het geprobeerd met twee jeugdsentiment boeken maar meh

Ik ben trouwens ook al best lang bezig in Happy Place van Emily Henry maar heb het gevoel dat dat boek maar eeeeindeloos doorgaat. Einde is nog niet in zicht in ieder geval.

5 likes

Emily Henry = :-1::-1::-1: (wat mij betreft)

Ik heb Beach Read zomer 2022 gelezen tot ongeveer 85% en kon het toen niet meer aan. Tegen beter weten in afgelopen zomer Happy Place gelezen, wel uitgelezen maar vond het net zo slecht. Haar boeken lijken ook altijd om hetzelfde te gaan en hetzelfde te zijn opgebouwd, in hoofdstuk 1 ontmoet je twee karakters waarvan je meteen begrijpt dat ze samen gaan eindigen, dan komen er een heleboel hoofdstukken waarin dat niet lukt vanwege miscommunicatie tussen de twee, in het laatste hoofdstuk komen ze samen. :woman_shrugging:

4 likes