Het algemene boekentopic #3

Aangezien ik geen boeken meer uitgelezen zal krijgen op de laatste dag van oktober, zijn dit de boeken die ik deze maand las:

10 likes

Niet veel, maar wel leukere boeken dan de vorige maand. En zit op 49/50 van mn leesdoel van dit jaar, dus denk dat ik er nog wel even goed overheen kan :confetti_ball:

@NinaEstupida heb hem uit! Vond het wel mooi hoe de verhaallijnen samenkwamen, maar het is wel vrij “open”, maar gaf voor mij wel precies genoeg antwoord op de vragen die ik had om het mooi af te sluiten.

Ga nu aan Flat share beginnen, kan ik daarna de serie kijken.

8 likes

Ik heb deze maand alleen The Housemaid van Freida McFadden gelezen en ik vond hem kut (daarom ook erg lang over gedaan). 2 sterren.

Nu begonnen in de nieuwe Thursday Murder Club (The Last Devil to Die) van Richard Osman, die moet mijn leesplezier wel weer terugbrengen denk ik, dus hopelijk in november meer dan 1 boek :crossed_fingers:t3:

3 likes

Drie boeken in oktober.

Ik werk al (Ik krijg er alleen niet voor betaald) - Lynn Berger :star::star::star: Een kort essay over de noodzaak van onbetaald werk, zoals huishouden, mantelzorg, zorg voor kinderen. Interessant maar niks nieuws gehoord. Ik dacht dat het een boek was dus misschien vandaar mijn ‘teleurstelling’ in de ontbrekende diepgang. (Geluisterd via de Online Bibliotheek)

Vallen en Opstaan- Sarah Turner :star::star::star: Vrouw heeft leven niet op orde, wordt plots hoofdverzorger van de 2 kinderen van haar zus en slaat zich erdoorheen met precies de tegenslag die je wel verwacht. Lekkere weglezer, niet slecht geschreven maar ook geen topper. (Geleend bij de Online Bibliotheek)

Happy Place - Emily Henry :star::star: Het begin van het boek pakte me wel. Vlot geschreven, leuke setting, geinige personages. Maar toen begon de herhaling en de herhaling en de herhaling van de herhaling. Ik heb halverwege het boek weggelegd nadat ik er meer dan een maand meerdere pogingen voor heb gedaan. (Gekocht als ebook)

Ik lees nu De Verborgen Geschiedenis van Donna Tartt en stelt tot nu niet teleur maar ga er nog wel even over doen. Verder luister ik nu ook De Tweede van Lynn Berger over een tweede kind krijgen en lees ik The Island Home van Libby Page. Leesdoel (40 boeken) ga ik niet halen denk ik. Zit nu op 28 en zie mezelf geen 12 boeken lezen in 2 maanden.

6 likes

Had je al gezien dat er ook een boek van haar is dat heet zorg? Die is uitgebreider dan het essay en behandelt vergelijkbare thema’s, maar misschien staat daar ook wel veel dingen in die je al weet.

1 like

Eindelijk weer eens echt goede boeken gelezen! Ik vond de dag dat ik mijn naam veranderde echt intens, aangrijpend. Echt goed geschreven, je voelt de pijn, onmacht.

12 likes

image
Ik heb deze twee gelezen! Goede boeken.

Ik heb pas een nieuwe stoel besteld en het duurt nog even voor hij er is maar ik kan niet wachten :heart_eyes: echt zo’n draaifateuil met voetenbankje zodat ik naast het raam kan lezen heerlijk.

13 likes

Jaaa was ook een beetje verdrietig dat dit de laatste was :frowning_face: Heb er zelf ook nog geen gelezen vanwege een fantasy slump dus ik denk dat ik volgend jaar gewoon mijn eigen Year of Sanderson maak aangezien ik nu 6 ongelezen boeken van hem heb liggen haha

2 likes

Op vakantie geweest en twee lekker dikken boeken kunnen lezen. Echt mega genoten van de verborgen geschiedenis. Was een reread maar ik heb het zeker 10 jaar geleden gelezen dus was het grootste deel toch helemaal vergeten :grimacing:

11 likes

Oh leuk! Ik was er zo te zien onterecht vanuit gegaan dat dat over de formele zorgsector ging. Ik vind het een interessant onderwerp dus die komt op m’n non fictie luister lijstje.

2 likes

Was een groot deel van september en oktober op reis waarbij ik amper kon lezen, dus in die twee maanden maar 3 boeken uitgelezen:

Soms wil ik een kind
Heb ik als luisterboek geluisterd en echt zoooooveel herkenbaars gehoord. Ik zou willen zeggen ‘ik had het zelf kunnen schrijven’, maar dat is niet zo want dat kan Jantine veel beter. Maar wát ze schrijft kwam ontelbare keren zo dichtbij mijn eigen gedachten. Sowieso heel fijn om te lezen vanwege die herkenbaarheid, maar er stonden ook veel (voor mij) nieuwe inzichten in, en hele mooie zinnen.

Yellowface (4,5 ster)
Geïnfluenced door dit topic en wat heb ik genoten van dit boek. Zoals hier al eerder gezegd: de hoofdpersoon is echt delulu en dat is echt heeeerlijk om te lezen. Heb geluisterd naar het Engelse luisterboek en degene die het voorleest past zo goed bij hoe de hoofdpersoon zich ook gedraagt. Het kaart ook interessante thema’s aan, over racisme in de boekenwereld, en vond dat heel leuk en goed verweven door dit verhaal.

A Psalm for the Wild-Built
Dit korte boek wordt vaak beschreven als een ‘warm hug’ en daar ben ik het helemaal mee eens. Er gebeurt niets engs of naars, het is gewoon een hele fijne en mooie wereld om even in te verdwijnen. Voor het eerst dat ik een boek las met een non-binair hoofdpersonage.
Het gaat over een wereld (lijkt op de onze maar dan in de toekomst ofzo, waarin we het na klimaatverandering anders/beter zijn gaan doen en zonder patriarchaat enzo) waarin robots zelfbewust zijn geworden en ervoor hebben gekozen om weg te gaan van de mensen. Een mens en robot komen elkaar tegen in het wild en de robot heeft de vraag ‘what do people need?’. Aanrader!

13 likes

Het tweede boek is net zo mooi!

1 like

Ik heb gelezen:

The beginner’s goodbye vond ik een fijn boek. Anne Tylers schrijfstijl ligt mij heel goed dus ik ga snel weer iets van haar lezen.

Another Life vond ik echt een matig boek en ik herinner me nu al niet meer wat er allemaal niet goed aan was haha. Het was in ieder geval best wel cringy hier en daar. Zouteloze saaie shit afgewisseld met passages en zinnen die diepgaand of rauw bedoeld waren maar de plank gewoon missloegen.

Het vogelhuis was een tip van @Kusjessoldaat en ik heb me daar wel mee vermaakt! Ik ben zelf een aspirant-ornitholoog (die al bepaalde koolmeesjes op haar balkon kan herkennen) en dat maakte het boek extra leuk.

Verder was het een beetje een afhaakmaand. Ben gestopt met: De opwindvogelkronieken (interesseerde me niet meer), A room made of leaves (saai) en Elfduizend roeden (uit 1885, een soort parodie uit op extreme erotische en gewelddadige romans maar het was echt té naar).

Nu bezig in HP7.

10 likes

Mijn boeken van oktober!

7 likes

Nog even m’n best gedaan op m’n boek van vandaag.

Kruispunt vond ik wel echt goed! 4,5 ster.
Lieve Edward las lekker weg maar had meer in gezeten.

13 likes

Mijn lijst van oktober!

Red Rising was mijn eerste sci fi boek ooit (heb wel al eerder fantasy gelezen), het wordt omschreven als Hunger Games set in space, ik kon er helaas vrij weinig mee… ik vond het een woordensoep en kon niet bijhouden wie wie was en hoe het klassensysteem precies werkte. Ook had ik gehoopt op veel world building, uitleg hoe dat er dan uitziet in het heelal, viel erg tegen.

Jane Austen is natuurlijk heerlijk, alhoewel ik dit boek tot nu toe de minste vind van alle die ik heb gelezen. Heb ook begrepen dat het pas na haar overlijden is uitgebracht en er misschien wel veel gesleuteld is aan haar oorspronkelijke manuscript.

Still Born is vertaald uit het Spaans, gaat over vriendschap en kinderwens. Had ik iets meer van verwacht maar las wel lekker weg.

Grootste aanrader deze maand is The Vaster Wilds. Ik heb eerder Matrix van Lauren Groff gelezen en dat heb ik ook 5 sterren gegeven.
Dit boek speelt zich af in 1600 en gaat over een Engels meisje dat op een boot naar Amerika wordt gezet als deel van een groep die de nieuwe wereld gaat ontdekken. Door omstandigheden komt ze er alleen voor te staan en volg je dus haar overlevingsreis. Erg mooi beschreven. Omdat ze eigenlijk het hele boek alleen is komen er bijna geen dialogen in voor (af en toe in een flashback) en is het hele boek een beschrijving. Ik moest daar wel even aan wennen maar heb erdoor niet minder genoten!

10 likes

Misschien vind je Andy Weir dan wel wat. The Martian en Project Hail Mary! Hij heeft ook een ander boek, Artemis, maar die heb ik nog nooit gelezen.

2 likes

Ben nog niet helemaal blij met hoe het staat, maar heb al mn special editions met sprayed edges omgedraaid voor nu :smiling_face_with_three_hearts: Echt leuk zo op een rijtje

37 likes

Fantastisch :star_struck:

1 like

Ik heb een boekentip! Vanaf morgen, 1 november, kun je gratis in de bibliotheek het boek Sonny Boy van Annejet van der Zijl halen. Ook als je geen lid bent van de bieb.

Het is voor een landelijke campagne van het CPNB dus als je het leuk vind kun je ook aan de online leesclub meedoen op hebban.

12 likes