Met dit boek mijn leesdoel voor dit jaar bereikt! Wilde dit boek nog graag lezen voordat ik aan de Netflix serie begon. Zeker een mooi boek, maar had er meer van verwacht.
Hoe kiezen jullie je volgende te lezen boeken? Ik vind het lastigste aan lezen een boek kiezen. Ik ben best wel kieskeurig en als ik bijv op booktok of goodreads kijk zie ik vooral veel boeken en genres die populair zijn waar ik niks mee heb
Heeft iemand tips om boeken te vinden die bij je passen?
BookTube kijken! Even op zoek naar iemand die dan veel van jouw genres leest.
Wat lees je graag?
Dat vind ik lastig te beantwoorden!
Ik vroeg aan chatgpt wat het overkoepelende thema was van mijn lievelingsboeken en die zei dit:
The common genre among many of your favorite novels appears to be contemporary fiction with a psychological or dark undertone. These books often explore complex characters and delve into the intricacies of human emotions and relationships
Dat klopt op zich wel! En ik vind boeken die niet standaard zijn ook heel leuk zoals Bunny - Mona Anwad of Annihilation - Jeff VanderMeer.
Wat een leuke vraag, ik heb eigenlijk geen idee nu ik erover nadenk! Heb altijd genoeg ongelezen boeken in mân kast staan of op mân verlanglijstje staan, meer dan ik weg kan lezen.
Ik denk uit recensies van kranten, ik vraag vaak aan vrienden aanraders (soms met specifiek type boek dat ik wil lezen) en veel van mân vrienden hebben nu ook Goodreads, auteurs die ik graag lees âin de gaten houdenâ. Ik probeer ook best wel vaak iets ânieuwsâ. Zoek gewoon iets in de boekhandel en vraag soms ook advies in de boekhandel.
Ik heb een flinke to read lijst op Goodreads, heb daarbinnen vaak wel een stuk of 10 boeken die ik als eerst wil lezen, en kies daartussen afhankelijk van waar ik zin in heb (lang-kort, Engels-NL, luchtig-uitdagend).
Hij is hier al vaker genoemd maar de app StoryGraph geeft (vind ik) betere aanbevelingen dan Goodreads.
Ik lees ook graag boeken die
niet perse dark, ik weet niet precies wat dat betekent, maar misschien is zit hier iets tussen dat je leuk vindt?
Misschien ook eens soort van dark te noemen:
- De verborgen geschiedenis, Donna Tart*
- The Latinist, Mark Prins
- Drive your plow over the bones of the death, Olga Tokarczuk*
- My year of rest and relaxation, Ottessa Mosfegh
- Jij zegt het, Connie Palmen*
- Hallucinating Foucault, Patricia Duncker*
Niet dark denk ik wel psychologisch gelaagd:
- Real Life, Brandon Taylor
- Exiting Times, Naiose Dolan
- The people in the trees, Hanya Yanagihara*
Goeie bundels:
- No one belongs here more than you, Miranda July
- You had a friend in 10A, Maggie Shipstead
- Youâll think it I say it, Curtis Sittenfeld
- Vogels die vlees eten, Thijs de Boer*
*sterretje er achter is één van mân favoriete boeken
Op Storygraph (waar ik mân gelezen boeken track) kan je vrij precies zoeken naar boeken, per genre maar ook âmoodâ, en hun aanraders nav je gelezen boeken vind ik ook best goed!
Ik heb net deze app gedownload, ben benieuwd!
Bedankt voor je aanraders @boonie
Ik heb toevallig laatst De verborgen geschiedenis van Donna Tart boek gelezen, de rest ken ik niet maar ga ik zeker opzoeken!
Op basis van de boeken die je noemde vind je Woman, Eating van Claire Kohda misschien wel tof trouwens!
Natural Beauty van Ling Ling Huang
Mother thing van Ainslie Hogarth
Brutes van Dizz Tate
Night shift van Kiare Ladner
ik haal mijn tips van bookstagram, booktube en nieuwe releasepagina op goodreads!
ik denk dat onze smaak qua boeken ook wel overeenkomt, dit is mijn bookstagram mocht je nog meer tips zoeken
En ik weet niet hoe de bibliotheken er op dit moment uit zien in Amerika gezien al die protesten over bepaalde boeken, maar anders is daar ronddwalen ook een goede optie. Dan kan je veel gernes uitproberen zonder veel geld kwijt te zijn. Hier in nederland zijn de bibliotheken erg up to date, als dat bij jullie ook zo is dan ga je daar wel inspiratie vinden gok ik.
Er is ook een heel leuk boek dat heet de boeken apotheek. Daar kan je dan op bijv emoties zoeken en dan krijg je allemaal tips die daar mee verband houden. Heel geinig om af en toe eens te doen!
Edit: je hebt trouwens wel meer boeken over boeken waar je veel tips uit kunt halen. Die zijn dan alleen niet altijd zo recent. Bijv
Je kan ook wel lijsten vinden online met bijv alleen vrouwelijke schrijvers of van kleur etc.
Bundels met verhalen van verschillende schrijvers zijn ook chill om nieuwe dingrn te ontdekken.
Ik ben bezig in The Shards van Bret Easton Ellis en het is in één dag echt mijn Romeinse Rijk geworden: ik denk er constant aan!!! Ik heb een haat-liefdeverhouding met Ellis, of ik van zijn boeken kan genieten is volledig afhankelijk van hoe ik in mijn vel zit, waardoor ik American Psycho geërgerd twee sterren gaf en Less Than Zero juist vijf. Ik vind het ontzettend knap hoe hij zowel de angst als het verdoofde gevoel van een leeg leven dat om status draait weet te communiceren, en ik geniet heel erg van de jaren '80/upper class LA high school-context die door constante verwijzingen naar merken, films en muziek wordt versterkt. Ik kan niet wachten om erin verder te gaan!
Leeeeuk, less then zero en american psycho zijn twee van mijn favoriete boeken (ik hou sowieso van postmodernisme/nihilisme/boeken over de leegte van het bestaan) maar nog niet begonnen aan the shards omdat ik wel dacht: altijd weer hetzelfde liedje. Maar ben wel benieuwd!
Ja ik vond deze ook genieten!
Misschien zijn deze ook wel wat voor jou:
Crossroads â Jonathan Franzen
A little life â Hanya Yanagihara
The sense of an ending â Julian Barnes
The goldfinch â Donna Tartt
Het smelt + Ik ben er niet â Lize Spit
Stoner â John Williams
De morgenster â Karl Ove KnausgĂ„rd
Heel leuk je instagram! Ga ik sowieso gebruiken als inspiratie!
@Briseis ook bedankt voor de aanraders
Misschien heb ik het helemaal mis maar wellicht is What a Carve Up van Jonathan Coe ook iets voor je dan. Ken je die?
Summary:
The hilarious 1980s political satire by Jonathan Coe, published as a Penguin Essential for the first time. It is the 1980s and the Winshaw family are getting richer and crueller by the year: Newspaper-columnist Hilary gets thousands for telling it like it isnât; Henryâs turning hospitals into car parks; Roddyâs selling art in return for sex; down on the farm Dorothyâs squeezing every last pound from her livestock; Thomas is making a killing on the stock exchange; and Mark is selling arms to dictators. But once their hapless biographer Michael Owen starts investigating the familyâs trail of greed, corruption and immoral doings, the time growing ripe for the Winshaws to receive their comeuppance. . . This wickedly funny take on life under the Thatcher government was the winner of the 1995 John Llewellyn Rhys Prize âA sustained feat of humour, suspense and polemic, full of twists and ironiesâ Hilary Mantel, Sunday Times âA riveting social satire on the chattering and all-powerful upper classesâ Time Out âBig, hilarious, intricate, furious, movingâ Guardian
Of dan algemeen een tip die wel graag boeken lezen met bijzonder onsympathieke hoofdpersonen
Wat superleuk je insta! Ben je gaan volgen.