Het algemene boekentopic #3

Ik denk dat het boek dat dit jaar de meeste indruk op me gemaakt heeft Leave The World Behind van Rumaan Alam was. Een boek als een mokerslag vond ik. Moet er wel bij zeggen dat ik het nog vol zwangerschapshormonen las dus geen garanties :smile:

3 likes

Ik heb dit jaar maar weinig gelezen helaas, maar:

en dit is ook een kanshebber (ben ik in bezig):

6 likes

De boeken die het meest zijn blijven hangen in positieve zin zijn denk ik The Island of Missing Trees, Remarkably Bright Creatures en Tomorrow, Tomorrow and Tomorrow.

Heb ook met veel plezier alle ACOTAR en Throne of Glass boeken gelezen, maar dat is gewoon lekker weglezen en blijft verder niet echt hangen.

En wellicht recency bias, want laatst gelezen, maar The Last Devil to Die vond ik de beste Thursday Murder Club tot nu toe, heb er ook echt flink bij gejankt

Heb ook een paar kutboeken gelezen: Lapvona, The House Maid en Het Lied van Ooievaar en Dromedaris (alhoewel dat wel een paar goede verhalen had, maar wat een worsteling was dat boek zeg…)

3 likes

Ja Shadow & Bone heb ik gelezen! Vond boek 1 heel leuk qua worldbuilding maar boek 2 en 3 alleen maar gejammer en gedoe en driehoeksverhouding blehhh! Die serie over Ketterdam (iets met crows, ben echt goed met titels lol) (oh zie nu dat jij die gewoon noemt hahaha) heb ik alleen het 1e boek gelezen.

Heb ook die trilogie van V.E. schwabb gelezen (darker shade of magic, zoiets?) vond ik ook tof.

Dus gad gehoopt dat ACOTAR ook zoiets zou zijn, het werd wel wat beter maar het is gewoon zo slecht. Wordt het wel beter? :joy: Of ook niet? Ik ga boek 2 nog wel uitlezen denk ik, zit nou toch in dat wereldje…

& @Marquez @anon50301661 thanks voor de tips, die ken ik nog niet :smiley:

2 likes

Nee ACOTAR is echt heel slecht geschreven, ligt niet aan fantasy!!

1 like

Het eerste boek is ook wel echt beetje poep maar het tweede boek vond ik echt geweldig. Ben nu het derde boek aan het lezen en ook goed vind ik. Maarja, iedereen vindt wat anders leuk/goed. Vind dat altijd zo interessant. De een vind een boek geweldig en de ander verschrikkelijk. Kan zijn idd dat dat soort fantasy niet bij je past. Ik vind het soms eerlijk gezegd een beetje te zoetsappig/te veel romance dus misschien ga ik Throne Of Glass leuker vinden

6 likes

Oh ik ben nu bezig in boek 2, lees veel dat mensen die beter vinden dus ben benieuwd!

4 likes

Lees The Fragile Threads of Power! Is in september uitgekomen en wordt een nieuwe trilogie behorende bij ADSOM (A Darker Shade of Magic)

4 likes

Ja die staat op mijn to read lijstje dankzij dit topic :smiley:

3 likes

Ik vond Throne of Glass leuker dan ACOTAR, maar is denk ik ook kwestie van smaak. Vond zowel bij ACOTAR en Throne of Glass het eerste boek moeilijk om door te komen, daarna werd het wel leuk.

Ik kan je qua fantasy ook de genezersserie van Lynette Noni aanraden, de boeken van Sabaa Tahir of de bronzen stad van S.A. Chakraborty. Vond deze makkelijk weglezen, maar goede fantasyboeken. Zelfde geldt voor Rebecca Yarros, maar die wordt hier ook al veel genoemd in dit topic:)

2 likes

Ik vind jouw boekentips altijd heel leuk en niet standaard! Volgens mij lees je best afwisselende genres, klopt dat?

@Geranium heb je ook al de film gezien? Ik wist niet dat het een verfilming van het boek was tot jij nu het boek noemde. Nu twijfel ik of ik eerst het boek ga lezen of de film ga kijken.

Ik heb gisteren nog eens nagedacht over mijn favoriete boeken:

Ik vond de Arc of a Scythe trilogie echt goed en origineel. Soms wat langdradig maar heb wel veel plezier gehad in deze serie lezen.

Ik ben er niet van Lize Spit is het enige boek dat ik dit jaar 5 sterren heb gegeven. “Beklemmend en verwarrend” schreef ik in mijn review. Trouwens grappig want bij bijna elk boek van 500 pagina’s of meer dat ik las dit jaar, vond ik dat het prima 200 pagina’s korter had gekund. Zegt misschien ook iets over mijn focus.

En verder vind ik de volgende boeken die ik in 2023 las ook wel must reads:

• Kitchen van Banana Yoshimoto
  • Tomorrow and tomorrow and tomorrow van Gabrielle Zevin
  • De Mitsukoshi Troostbaby Company van Auke Hulst
7 likes

Nee! Ik zag toevallig gisteravond dat er een verfilming van is. Ik weet nog niet of ik die wil zien, haha. Tegelijkertijd zat ik gister even door de recensies van het boek op GoodReads te scrollen en zag ik dat er ook heel wat mensen zijn die het vreselijk vinden. Ik ben daardoor ook wel benieuwd wat ik ervan zou vinden bij herlezen dus misschien moet ik de film ook maar gaan kijken (soms als een boek veel indruk maakt wil ik niet dat die bubbel knapt zeg maar)

2 likes

Oeps, net in het verkeerde topic geplaatst. Nu hier haha.

Ik hoop dit jaar ook nog af te sluiten met een paar echte goede aanraders, heb een matig leesjaar gehad naar mijn mening. Boek wat wel echt boven alle anderen uit torent is The year of magical thinking van Joan Didion. Verder heb ik ook wel echt genoten van We Have Always Lived in the Castle van Shirley Jackson, Woman, Eating van Claire Kohda, en in de categorie jeugdliteratuur van Films die nergens draaien van Yorick Goldewijk en Ronja de roversdochter van Astrid Lindgren (eerste keer dat ik hem las!). Poëzie vond ik De maan schijnt feller in de metaverse van Merel van Slobbe erg fijn.

Nog 5 boeken te gaan tot ik mijn reading challenge van 52 voor dit jaar gehaald heb - dus wellicht dat er nog iets moois bij komt!

10 likes

Ik vond deze de beste die ik gelezen heb dit jaar:
Patti Smith - Just Kids
Édouard Louis - Veranderen: methode
Elif Shafak - The island of missing trees

Echt prachtige boeken!

9 likes

Mijn drie favoriete boeken dit jaar zijn de drie die ik vijf sterren heb gegeven op goodreads.

• tomorrow and tomorrow and tomorrow
  • het lied van ooievaar en dromedaris
  • t Hooge Nest

Ik moet nog twee boeken voor mijn leesdoel dit jaar, maar weet niet of dat gaat lukken. Heb een fysieke tbr stapel gemaakt in mijn boekenkast voor volgend jaar alvast want ik heb teveel ongelezen boeken in de boekenkast staan.

8 likes

Ik ben dit jaar denk ik het meest verliefd geworden op de trilogie van Raynor Winn, Het Zoutpad, Landlijnen en De Wilde Stilte. Verder vond ik De Wijsheid van de Heks van Susan Smit een stuk mooier dan ik had verwacht en heb ik net Until The Streetlights Come On van Ginny Yurich uit, wat wat mij betreft verplicht leesvoer mag zijn voor elke ouder en leraar, samen met There’s No Such Thing as Bad Weather van Linda Akeson McGurk. Verder heb ik Ninth House van Leigh Bardugo opnieuw gelezen omdat Hell Bent uitkwam - beiden echt super!

3 likes

Mijn leesjaar valt ook een beetje tegen, ik ben zelfs met 2 boeken gestopt omdat ik er niet doorheen kwam. Misschien dat ik de komende weken nog een geweldig boek tref…

Goede boeken dit jaar so far (5*)
Woesten
Schemerleven
Het lied van ooievaar en dromedaris

Verder heel goed:
Kruispunt

Mijn leesdoel ga ik niet meer halen maar ik heb het lezen toch aardig volgehouden met zwangerschap en daarna dus de baby.

4 likes

Mijn favorieten van afgelopen jaar als ik kijk naar mijn goodreads waren childhood / youth / dependency van Tove Ditlevsen, het lied van ooievaar en dromedaris van Anjet Daanje, August blue van Deborah Levy ennnnn de woelige wereld van de worm :nerd_face:

8 likes

Mijn favorieten dit jaar waren:

• Lessen van Ian McEwan (vert. Harm Damsma & Niek Miedema)
  • Bijna een vader van Alejandro Zambra (vert. Brigitte Coopmans)
  • De gebeurtenis van Peter Terrin
  • Beitelaar van Ted van Lieshout

Meest indrukwekkend: De waarheid zal met bevrijden van Alejandra Ortiz.

Ik lees nu Moedermelk van Nora Ikstena, de eerste uit het Lets naar het Nederlands vertaalde roman (door Brenda Lelie). Heel bijzonder, een beklemmede sfeer, doet me denken aan de trilogie van Tove Ditlevsen.

En waar ik naar uit kijk is Winterverhalen van Ingvild H. Rishøl (vert. Liesbeth Huijer). Ik heb vorige winter Stargate: een kerstvertelling van dezelfde auteur gelezen en dat was heel mooi, perfect voor als het buiten winter is.

Tot zover mijn tips.

8 likes

Mijn favorieten van dit jaar:

Anjet Daanje - Lied van ooievaar en dromedaris
Vond sommige verhalen wat minder aansprekend, maar vind het boek zo mooi geschreven. Vind het uitgangspunt heel origineel en alle verhalen zijn zo mooi in elkaar verweven dat ik het absoluut een van de mooiste boeken van 2023 vond.

S.A Chakraborty - De bronzen stad trilogy
Vond dit een prachtig fantasyboek, in een ruk uitgelezen.

Barack Obama - Het beloofde land
Vind de Amerikaanse politiek interessant en specifiek Obama, dus daarom spreekt dit boek me denk ik ook aan. Was wel een lang boek met soms taaie(re) stukken, maar heb er veel van geleerd en vond het ook leuk hoe Obama’s persoonlijkheid overal in doorschemert (intelligent, optimistisch, zo relaxed dat het tegen het nonchalante aanhangt, behalve dan als het om de maatschappij/zijn idealen gaat)

5 likes