Het algemene boekentopic #3

Leuk om dit van iedereen te lezen!

Boeken die ik erg mooi vond dit jaar/indruk hebben gemaakt:

• Lessen (Ian McEwan)
  • Het Lied van Ooievaar en Dromedaris (Anjet Daanje)
  • Het Achtste Leven (Nino Haratischwili)
  • At night all blood is black (David Diop)
  • Luister (Sacha Bronwasser)

Waren dit jaar vooral de dikke boeken die indruk maakten, zoals het Achtste Leven en Het Lied. Ook een paar boeken dit jaar die me (erg) tegenvielen, wellicht ook wel eens leuk om die te benoemen - maar dan in spoiler misschien haha.

Dit jaar ook veel korte(re) verhalen gelezen maar eigenlijk vallen die me altijd tegen, kom er nooit goed in. Zoals Claire Keegan, of Elena Weet. At Night all blood is black van David Diop daarentegen had ik me bij elk woord te pakken ondanks een kort verhaal, dus dat zegt wel wat voor mij. Meer die dit boek kennen?

11 likes

Ik zou dit wel leuk vinden!

4 likes

Ik heb geen fantastisch leesjaar. Heb er tot nu toe 19 gelezen, maar vond het meeste eigenlijk niet geweldig.

Mijn favorieten dit jaar:

• Veranderen: methode van Édouard Louis
  • De verborgen geschiedenis (reread) van Donna Tart
4 likes

Mijn lievelingsboek was Open Throat van Henry Hoke.

Niet per se een boek wat ik snel zou aanraden want het is een apart verhaal maar ik vond hem echt heel leuk en bijzonder.

1 like

Mijn leesjaar is me eigenlijk best tegengevallen. Al merk ik ook dat ik met een stuk minder aandacht lees, dus dat kan er ook mee te maken hebben. De enige boeken waar ik echt van ondersteboven was, waren Rilke’s Book of Hours (Rainer Maria Rilke) en The Handmaid’s Tale (Margaret Atwood).

Ik ben nu nog bezig in Detransition, Baby van Torrey Peters en in Landlijnen van Raynor Winn. Door die laatste kom ik ook maar niet heen, maar ik hoef nog maar 20%, dus ik ga hem wel uitlezen.

2 likes

Leukste kinderboek vh jaar

Ik denk meer 4,5 ster maar het las zo lekker weg.

Deze serie was zo goed! Vooral deel 1 liet me niet los en liet me ook verbaasd achter.

Vooral deel 1 en 3 vond ik echt heel goed.

Deze was door het forum getipt en vond ik ook echt een leuk en verrassend verhaal.

Boekenclub boek, verrassend en herkenbaar zo na de verkiezingen. Heel pakkend.

Dit jaar door de boekenclub best wat boeken buiten mijn comfort zone gelezen, iedere x begon het mwah maar werd ik er toch weer door gepakt. Maar blijf een sucker voor ya fantasy en kinderboeken.

3 likes

Via een Facebook groep meegedaan met Secret Santa. Iedereen deelde een Amazon wishlist en iemand kocht dan van die lijst een boek voor je (blijft dan een verrassing welke en je adres blijft anoniem). Misschien ook leuk om dat hier een keer te doen haha.

Anyway, ik ontving dit boek vanavond:

Omschrijving boek

Ik lees voornamelijk fantasy, dus leuk om juist een ander genre (historical fiction) van mijn lijstje te krijgen haha! Lees ik af en toe, maar kan ik wel waarderen. Ik heb Salt to The Sea en Between Shades of Grey ook gelezen van deze auteur en dat waren wel mooie boeken.

4 likes

Ik heb dit jaar best veel gelezen en ook veel boeken die ik goed vond, heb een paar ultieme favorieten;

The Colony- Audrey Magee
Small Things like these en Foster van Claire Keegan
Rebecca- Daphne du Maurier
Disgrace- JM Coetzee
oh en The Story of The Lost Child van Elena Ferrante vond ik ook mooi en fijn lezen

6 likes

Ah wat leuk om te horen. Ja ik lees idd veel verschillende genres, grappig dat je dat opvalt. Dat gaat eigenlijk wel van zelf want ik hou van afwisseling en vind veel leuk.

Tof dat je nog wat boeken hebt waar je met veel plezier op terug kijkt! In een jaar lees je zoveel dat je lang niet alles kan onthouden ook al was het een goed boek.

Sowieso heel leuk al die lijstjes! Ga sommige boeken gauw eens opzoeken. Ik moest zelf nog denken aan de gedichtenbundel Finse meisjes, die vind ik ook erg mooi en had ik in de tweedehandswinkel gevonden.

Het idee van jou @MJDLH om slechte boeken te delen vind ik ook leuk. Ik zal eens over een top 3 tegenvallende boeken nadenken.

En @Foucher wat een geinig idee om voor elkaar boeken te kopen. Was het echt met een wensenlijstje of was het meer een genre en wat je leuk vind aan een boek lijstje waar iemand iets bij kan zoeken?

Edit: @Kusjessoldaat ik ben zo blij met je post, ik was namelijk al een hele tijd op zoek naar dat boek onder buren van Juli Zeh. Ik vond het een intrigerend flaptekst maar had hem toch niet meegenomen. Natuurlijk kon ik later niet meer op de titel en schrijver komen en met zoekwoorden als Duits en platteland en extreem rechts kwam ik er niet uit. Dus super nice, ga het boek gauw reserveren kan ik hem eindelijk lezen!

1 like

Het gaat via Amazon Wishlist! Je kan lijsten aanmaken en deze delen (en daarbij aanvinken dat je adres anoniem moet blijven, dan is alleen je woonplaats zichtbaar voor diegene). Als iemand dan iets van je lijst koopt, verdwijnt het boek uit die lijst. Je kan ook instellen dat er voor jouzelf geen boeken verdwijnen (pas na een paar weken na aankoop) zodat je het ook niet per ongeluk aan jezelf kan verklappen door die lijst te openen. Mocht je dan zelf zo’n aangekocht boek in je winkelwagentje willen gooien, dan krijg je wel een melding dat iemand je dat boek cadeau heeft gestuurd.

Lang verhaal kort, maar het is dus wel een door jouzelf samengestelde lijst waar mensen uit kunnen kiezen!

3 likes

Mijn favorieten waren drie feministische boeken: The Service van Frankie Miren, De schaamte voorbij van Anja Meulenbelt, en Nouveau Fuck van Stella Bergsma. Minst favoriet waren denk ik So late in the day van Claire Keegan en - ik durf het bijna niet te zeggen - The bell jar, heb me daar echt doorheen moeten worstelen.

Ik vond dit jaar best een teleurstellend leesjaar voor mezelf, ik heb wel veel gelezen, maar niks waarvan ik echt ondersteboven ben en wat ik nog eens zou willen herlezen.

3 likes

Die vond ik eigenlijk het slechtste :see_no_evil: Maar ik vind Rhys ook geen leuk personage.
En de boeken van Victoria Schwab zijn inderdaad ook tof!

Mijn favo’s van dit jaar zijn trouwens in elk geval Crescent City en het lijkt erop dat ik Het Puttertje/The Goldfinch ook onverwacht goed vind zo op de valreep. O, en Tomorrow and Tomorrow and Tomorrow ook!

3 likes

Wat grappig! Ja dat snap ik wel, hij is ongetwijfeld de gekwelde-ik-heb-trauma-en-issues persoon in de eeuwige driehoeksverhouding (ben nog maar bij het begin dus weet niet of het zo ver komt maar vast haha). Ik houd daar wel van :rofl:

Ik zie dat iedereen z’n favorieten noemt en veel Tomorrow, Tomorrow and Tomorrow voorbij komt. Dat is ook wel mijn favoriet! Ik lees alleen niet zoveel als jullie (vroeger wel, maar ondertussen teveel hobby’s). En Atlas toch! Mijn guilty pleasure haha.

13 boeken :sweat_smile:

7 likes

Door al jullie berichten heb ik Tomorrow x3 ook maar eens eindelijk besteld.

5 likes

Ik soms ook wel, maar ik vond Rhys gewoon te gehypet, denk ik. Ik vind zijn side kicks (Azriel en Cassian) veel leuker, haha. En ik heb een girlcrush op Mor. Lucien vind ik trouwens ook wel leuk.

Bedenk me nu dat ik boek 4 en 5 uit die serie nog steeds moet lezen. En deel 7 van Throne of Glass. Volgens mij ben ik niet zo goed in het uitlezen van Sarahs series :joy:

1 like

Ah ja, ik ben echt NET bij het hoofdstuk waar die 2 geïntroduceerd worden. Ben benieuwd haha. Ik heb er verder ook helemaal niks over gelezen dus geen flauw idee wat gehyped is of niet, ik was zelfs het plot vergeten toen ik aan het 1e boek begon haha. (toen herinnerde ik me dat ik het daarom niet eerder had gelezen want het plot trok me totaal niet :sweat_smile: maar nu zit ik er in ;))

Ben benieuwd hoe ver ik ga komen in deze serie haha.

1 like

Ik zie Gabrielle Zevin hier nu steeds voorbijkomen van Tomorrow x3, er is nu ophef over haar en Fairyloot die een special edition van haar boek gaan uitbrengen. Het spel in het boek zou afkomstig van plagiaat zijn:

Daarnaast wordt Zevin beschuldigd van zionisme, daar las ik dit over:

Heb het boek zelf niet gelezen, maar had hem wel op mijn TBR staan.

1 like

Ik was All Rhodes Lead Here aan het lezen maar ik ben dat boek gewoon kwijt, kan hem nergens meer vinden en snap er niks van :sob:

1 like

Mijn lievelingsboek van dit jaar is Het eiland van de verdwenen bomen.

Verder ook erg genoten van:

• De zaak Alaska Sanders
  • De liefdeshypothese
  • De lavendeltuin
  • Stad van meisjes
2 likes

Oja die was ik nog vergeten, fantastisch boek :heart: Haar nieuwe ook, heb ik net uit!

2 likes